Δάκρυα και αίμα: «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» στη Λυρική

Δάκρυα και αίμα: «Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα» στη Λυρική Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση
0

Το Μάρτιο του 2023 θα παρουσιαστεί, υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, ένα δίπτυχο όπερας που θα περιλαμβάνει το δραματικό μονόπρακτο Ο πύργος του Κυανοπώγωνα του Μπέλα Μπάρτοκ, σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, και το κωμικό Τζιάννι Σκίκκι του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Τζoν Φούλτζεϊμς.

Ο Πύργος του Κυανοπώγωνα βασίζεται σε παραμύθι του Σαρλ Περό του 1697 και στην ιστορία ενός ζευγαριού, της Ιουδίθ και του δούκα Κυανοπώγωνα: εκείνος την καλεί να μείνει μαζί του στον πύργο του. Εκείνη, θέλοντας να μάθει όλα του τα μυστικά, απαιτεί να ξεκλειδώσει καθεμία από τις επτά πόρτες του πύργου. Εκείνος αρχικά αντιστέκεται, αλλά τελικά υποκύπτει κι έτσι σταδιακά αποκαλύπτονται αμύθητα πλούτη, απέραντες εκτάσεις, όλη η δόξα του άντρα. Ωστόσο όλα έχουν κατακτηθεί με αίμα και δάκρυα. Μετά από δική της επιμονή ανοίγει και η τελευταία πόρτα, πίσω από την οποία εμφανίζονται οι τρεις προηγούμενες γυναίκες του φυλακισμένες.

Το συμβολιστικό κείμενο της μοναδικής αυτής όπερας που έγραψε ο Ούγγρος συνθέτης το 1911 είναι του Μπέλα Μπαλάς και θεωρείται από τα αριστουργήματα του εικοστού αιώνα.

O Θέμελης Γλυνάτσης, ο οποίος θα τη σκηνοθετήσει μας, σχολίασε: «Η παράσταση δεν θα έχει καμία σχέση με τη μυθολογία του serial killer που έχει ακολουθηθεί στο παρελθόν. Εστιάζει στην πρώτη νύχτα γάμου ενός άντρα και μιας γυναίκας οι οποίοι βυθίζονται σταδιακά σε ένα σύμπαν πολλαπλών πραγματικοτήτων και ψυχικών τραυμάτων.

Ενώ πρόκειται για ένα απολύτως κανονικό ζευγάρι και την πρώτη νύχτα του γάμου τους, ξαφνικά η πραγματικότητα αρχίζει να διολισθάνει προς διάφορες παράλληλες πραγματικότητες. Η κανονικότητα συνθλίβεται επειδή στην κεντρική πραγματικότητα αρχίζουν να παρεισφρέουν άλλες πραγματικότητες ψυχικής φύσης.

Σαφέστατα υπάρχει ψυχαναλυτική διάσταση. Την εποχή που γράφτηκε ήταν τόσο μεγάλη η επιρροή της ψυχανάλυσης, που νομίζω ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να το αποφύγει κανείς. Συχνά, σε άλλες παραστάσεις, υπερτονίζουν το άγριο, το βίαιο και το αιματηρό, χάνοντας το τραγικό και το απελπισμένο. Το έργο δεν είναι ούτε άγριο ούτε βίαιο, είναι η απόλυτη απόγνωση.

Ο τρόπος με τον οποίο έχω προσεγγίσει το έργο είναι ότι η γυναίκα δεν ανακαλύπτει μόνο αλλά διαδρά με αυτά που βλέπει, γίνεται μέρος του ψυχικού τοπίου του Κυανοπώγωνα. Αυτό για μένα είναι μια πάρα πολύ σημαντική πτυχή του έργου, ότι δηλαδή δεν κρατά μια παθητική στάση απέναντι σε μια ανακάλυψη. Είναι φοβερά ενεργητική σε σχέση με τον χώρο και τα ψυχικά ευρήματα που ανακαλύπτει κατά τη διάρκεια της αφήγησης.

Σαφέστατα υπάρχει ψυχαναλυτική διάσταση. Την εποχή που γράφτηκε ήταν τόσο μεγάλη η επιρροή της ψυχανάλυσης, που νομίζω ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα να το αποφύγει κανείς. Συχνά, σε άλλες παραστάσεις, υπερτονίζουν το άγριο, το βίαιο και το αιματηρό, χάνοντας το τραγικό και το απελπισμένο.

Το έργο δεν είναι ούτε άγριο ούτε βίαιο, είναι η απόλυτη απόγνωση. Ωστόσο οφείλω να συμπληρώσω ότι πρόκειται για ένα βαθιά ερωτικό έργο. Αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ ερωτευμένοι και υπάρχει τρομακτική σωματική έλξη, κι αυτό το βλέπει κανείς και στο λιμπρέτο.

Όσον αφορά την αισθητική της σκηνογραφίας και των κοστουμιών, έχουμε πάρει στοιχεία από το Δεσμώτη του ιλίγγου του Χίτσκοκ, ο οποίος πιστεύω ότι έχει ασχοληθεί με τον Κυανοπώγωνα σε πολλές ταινίες του. Και στη συγκεκριμένη το ψυχικό εύρος που έχει εξερευνήσει είναι αναπάντεχο.

Πάντως, αν θέλεις να κάνεις δραματουργικές τρίπλες, πρέπει να είναι οργανικά συνδεδεμένες με τη μουσική. Ο Μπάρτοκ είχε πει ότι ο τρίτος χαρακτήρας είναι το κάστρο του Κυανοπώγωνα. Εγώ θα έλεγα ότι ο τρίτος χαρακτήρας είναι η μουσική. Η οποία δεν είναι απλώς μια υπόκρουση και μια ατμόσφαιρα, είναι όλη η δραματουργία».

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

Ο Βρετανός σκηνογράφος και ενδυματολόγος της όπερας Λέσλι Τράβις, ο οποίος έχει αναλάβει τα σκηνικά και τα κοστούμια και είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεται με τον Κυανοπώγωνα, συμπληρώνει:

«Ο Μπάρτοκ δημιούργησε έναν πολύ ενδιαφέροντα και δυνατό, μεγάλης έντασης δεσμό ανάμεσα σε αυτούς τους δύο ανθρώπους. Γιατί δεν νομίζω ότι το έργο αυτό έχει να κάνει με τo ξεκλείδωμα μιας πόρτας. Νομίζω ότι πάει πολύ βαθύτερα, καθώς η γυναίκα ακολουθεί ένα πολύ δύσκολο “ταξίδι” ώστε να καταλάβει τον άντρα. Χρειάζεται γενναιότητα γι’ αυτό, αλλά το έχει ανάγκη και δεν χρειάζεται να εξηγηθεί περισσότερο. Τώρα, το θέμα είναι πώς θα πούμε εμείς αυτή την ιστορία.

Επιλέξαμε την ατμόσφαιρα των ταινιών του Χίτσκοκ, γιατί σου δίνουν αυτομάτως τη δυνατότητα μιας αντίστοιχα απειλητικής ατμόσφαιρας με απίστευτη ένταση, που καταφέρνει να την απελευθερώσει και να μας επιτρέψει να την κατανοήσουμε. Μπορεί ο τίτλος του έργου να αναφέρεται σε πύργο, αλλά δεν είναι απαραίτητο να το αποδώσουμε κυριολεκτικά. Υπάρχει ένα παλιό αγγλικό γνωμικό που λέει “το σπίτι του Άγγλου είναι ο πύργος του”.

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

«Το έργο αποκαλύπτει μια σειρά από ανοίκεια στοιχεία που η γυναίκα τα ξεκλειδώνει για εμάς. Μας επιτρέπει να βιώσουμε τις διεργασίες μιας σχέσης. Στην πραγματικότητα, δεν νομίζω ότι πρόκειται για κάτι τόσο ασυνήθιστο, αναγνωρίζει κανείς στο έργο όλων των ειδών τις σχέσεις που μπορεί να αναπτυχθούν μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας. Δεν μιλάει για κάτι εξιδανικευμένο αλλά για κάτι μάλλον οικουμενικό, για το τι είναι η αγάπη και οι σχέσεις.

Αυτό που είναι όντως ενδιαφέρον είναι ότι η ιστορία μπαίνει στο μικροσκόπιο και ο Μπάρτοκ τη φέρνει στην επιφάνεια, μετατρέποντάς τη σε μουσική. Οπτικά είναι κάτι εντελώς διαφορετικό απ’ ό,τι έχω κάνει μέχρι σήμερα, παρόλο που συνδέεται με έργα μικρής διανομής και ψυχολογικής ανάλυσης. Αυτό που με ενθουσιάζει είναι ότι πίσω από τις πόρτες υπάρχει πάντα κάτι που οδηγεί σε ανακαλύψεις για τη ζωή κάποιου άλλου. Παίζουμε, λοιπόν, με το ψυχικό τοπίο.

«Κάτι άλλο πολύ ενδιαφέρον είναι ότι το δωμάτιο έχει όρια, όπως κι ένας πύργος, και μέσα σε αυτά οι δυναμικές του χώρου έρχονται σε αντιπαράθεση. Η παράσταση θα διαδραματίζεται σε ένα δωμάτιο εντελώς κοινότοπο, σχεδόν κενό και ψυχρό, σαν νοσοκομείου, γεμάτο ψέματα και αναλήθειες, το οποίο θα επιπλέει μέσα σε έναν μεγαλύτερο, μυστηριώδη, σχεδόν επικό χώρο. Σαν να βρίσκεσαι μέσα σε ένα καράβι σε μια φουρτουνιασμένη θάλασσα.

Έχω βρεθεί στη μέση της θάλασσας με καταιγίδα και με ενθουσιάζει που θα το αποδώσω αυτό οπτικά. Ένας σκοτεινός ωκεανός, το “παλιό” αντιμέτωπο με το χάος, την απειλή, την άβυσσο και γύρω όλα όσα μας συνοδεύουν αδιάλειπτα, η σεξουαλικότητα και η θνησιμότητα. Ένα παγωμένο τοπίο που σταδιακά θα παίρνει ζωή γύρω από ένα σταθερό σημείο. Πρόκειται για τη σύνθεση μιας στατικής εικόνας που κυκλώνεται από απίστευτη δράση, ο ανταγωνισμός μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας υπό τη μεγαλειώδη μουσική του Μπάρτοκ. Ελπίζω ότι το κοινό θα κάνει το δικό του ταξίδι μέσα από το έργο».

Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση
Ο πύργος του Κυανοπώγωνα Facebook Twitter
Tα σκηνικά του Λέσλι Τράβερς για την παράσταση

Δείτε εδώ ώρες, μέρες παραστάσεων καθώς και πληροφορίες για τον Πύργο του Κυανοπώγωνα στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες»

Θέατρο / Ολιβιέ Πι: «Θα έπρεπε να μας τρομάζει η Τζόρτζια Μελόνι, όχι οι τρανς γυναίκες»

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης του παγκόσμιου θεάτρου μιλά στη Λουίζα Αρκουμανέα με αφορμή την επιστροφή του στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2023 με το αριστούργημα του Πουτσίνι «Μαντάμα Μπατερφλάι».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Όπερα | Άνταμ Σμιθ: «Η όπερα μπορεί να “μιλήσει” στον καθένα»

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Άνταμ Σμιθ: «Η όπερα μπορεί να μιλήσει στον καθένα»

Μια συνομιλία με έναν από τους πιο χαρισματικούς Βρετανούς τενόρους με αφορμή την δημοφιλή όπερα του Ζακ Όφενμπαχ «Τα Παραμύθια του Χόφμαν» όπου πρωταγωνιστεί, και η οποία ανεβαίνει τον Δεκέμβριο στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε συμπαραγωγή με την Όπερα Λα Μονέ των Βρυξελλών.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τιάγκο Μπορντίν: «Το μέλλον της τέχνης βρίσκεται στις συλλογικές δουλειές»

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Ο Τιάγκο Μπορντίν χορογραφεί το Μπαλέτο της Λυρικής στον «Δον Κιχώτη»

Ο Γερμανοβραζιλιάνος σταρ χορογράφος που λατρεύει την Ελλάδα μιλά στη LiFO με αφορμή τη φιλόδοξη παραγωγή με την οποία η ΕΛΣ προσδοκά να κλείσει εντυπωσιακά το 2022.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τρεις παραγωγές της Λυρικής σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Μezzo

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Mezzo LIVE HD: Τρείς παραστάσεις της Λυρικής, ογδόντα χώρες, εκατομμύρια τηλεθεατές

Η «Φόνισσα», ο «Βότσεκ» και ο «Θρίαμβος της Ιουδίθ» θα προβληθούν σε παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση από το Mezzo LIVE HD, το διεθνές τηλεοπτικό κανάλι αφιερωμένο στην όπερα.
THE LIFO TEAM
Η «Μήδεια» σε μια μνημειώδη σημερινή υπερπαραγωγή

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Η «Μήδεια» του Κερουμπίνι σε μια μνημειώδη υπερπαραγωγή στη Λυρική

H «Μήδεια» είναι η πρώτη μεγάλη συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Καναδά και τη Λυρική Όπερα του Σικάγου, και εντάσσεται στο αφιέρωμα της ΕΛΣ για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ