Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Mια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά.
0

Μετά από μήνες σιωπής και εικασιών σχετικά με το τι συμβαίνει με την «απούσα» Κέιτ Μίντλετον, μια ψηφιακά επεξεργασμένη φωτογραφία της που δημοσιοποίησε το ίδιο το παλάτι του Κένσινγκτον, αντί να βάλει φρένο στις φήμες και στις θεωρίες, έριξε κι άλλο λάδι στη φωτιά, αφού τίποτα δεν ξεφεύγει πια από τους απανταχού παρατηρητές του διαδικτύου, για τους οποίους τα προβλήματα της συγκεκριμένης φωτογραφίας δεν ήταν απλώς αναμφισβήτητα αλλά έβγαζαν μάτι.

Αν και η ίδια η πριγκίπισσα παραδέχτηκε αργότερα ότι δεν μπόρεσε να αντισταθεί στην... αμαρτία του edit, γενικά οι ειδικοί συνιστούν να εμπιστευόμαστε την κρίση των επαγγελματιών του είδους όσον αφορά το αν μια εικόνα είναι παραποιημένη ή όχι. 

«Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε και όλα να μας φαίνονται ύποπτα», λέει ο Hany Farid, καθηγητής του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, που ειδικεύεται στην ανάλυση και στην αυθεντικοποίηση ψηφιακών μέσων όπως οι φωτογραφίες, τα βίντεο, οι ηχογραφήσεις. «Με το μάτι δεν πρόκειται ποτέ να καταλάβεις με σιγουριά τι είναι αληθινό και τι όχι», συνεχίζει.

Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

«Οι ειδικοί έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία, όπως ο γεωεντοπισμός, οι δορυφορικές εικόνες και τα δεδομένα που παρέχουν, τα οποία τους επιβεβαιώνουν αν μπορούν να εμπιστευτούν αυτά που βλέπουν», λέει ο Christopher Looft, συντονιστής της Ομάδας Οπτικών Ελέγχων Επαλήθευσης του ABC News.

Με την τεχνητή νοημοσύνη να εξελίσσεται με αλματώδη ρυθμό, όλα όσα θα πρόδιδαν μια εικόνα έναν χρόνο πριν σήμερα μάλλον είναι παρωχημένα.

Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, αν ανησυχείς ότι μπορεί να βομβαρδιστείς με fake news, ακολουθούν κάποια tips που θα σε βοηθήσουν να γλιτώσεις την παραπληροφόρηση ή τουλάχιστον να διασταυρώσεις με κάποιον τρόπο την πληροφορία άμεσα.

Ποια είναι η πηγή;

Πρώτο και βασικό ερώτημα: από πού προέρχεται η φωτογραφία. Κάτι που έχει ποστάρει ο οποιοσδήποτε, μια εταιρεία ή επιχείρηση, μπορεί να έχει υποστεί επεξεργασία ώστε, πολύ απλά, όσοι απεικονίζονται να φαίνονται καλύτεροι, κυριολεκτικά και μεταφορικά, είτε για προσωπικούς λόγους είτε για την προώθηση κάποιας υπηρεσίας ή προϊόντος. 

Τι ισχύει για τα αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης; Ο Farid δεν αμφισβητεί εντελώς την αξιοπιστία τους, αλλά υποστηρίζει πως πρέπει πάντα να έχουμε εικόνα της αντικειμενικότητάς τους. «Δεν τους συμφέρει να διαψεύδονται», συμπληρώνει. «Το ότι τα πρακτορεία έπρεπε να ενημερώσουν τους συνεργάτες τους ότι πρέπει να σταματήσουν να μοιράζουν τη φωτογραφία της Κέιτ έπληξε την εγκυρότητά του».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Σε ένα από τα πρώτα παραδείγματα παραποίησης φωτογραφιών, το κεφάλι του Αβραάμ Λίνκολν τοποθετείται πάνω στη φιγούρα και το φόντο μιας παλαιότερης εκτύπωσης του John C. Calhoun. Φωτ.: Library of Congress
Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Η πρωτότυπη εκτύπωση της χαλκογραφίας του John Calhoun από τον A.H. Ritchie, περ. 1852.Φωτ.: Library of Congress

«Στο 99,99% των περιπτώσεων τα μεγάλα και έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία δεν κάνουν τέτοια λάθη. Μπορεί οι προκαταλήψεις και η υποκειμενικότητα σε θέματα πολιτικής να προβληματίζουν πολλούς, αλλά οι περισσότεροι είναι σοβαροί άνθρωποι που παίρνουν εξίσου σοβαρά τη δουλειά τους. Οι προδιαγραφές που τηρεί ένα πρακτορείο ώστε να προχωρήσει στη δημοσιοποίηση μιας φωτογραφίας δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες ενός μεμονωμένου ατόμου ή μιας εμπορικής επιχείρησης. Πολλές φορές, στη δεύτερη και στην τρίτη περίπτωση δεν υπάρχουν καν προϋποθέσεις».

Ένα φλέγον ζήτημα μπορεί να μας «κάψει»

«Εκτός της πηγής, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη πόσο σημαντικό είναι ένα θέμα επικαιρότητας. Για παράδειγμα, σε περίοδο εκλογών, και γενικά όσον αφορά ειδήσεις και υλικό σχετικό με την πολιτική, μπορεί να πέσουμε πάνω σε προϊόντα σάτιρας και καυστικού σχολιασμού που ίσως παρερμηνευθούν».

Σύμφωνα με τον Farid, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουμε και σε ειδήσεις, πληροφορίες και ντοκουμέντα που σχετίζονται με κάποια σύγκρουση ή πόλεμο. «Σε συνθήκες πολέμου είναι δύσκολο να έχουμε αμέσως σαφή εικόνα για κάθε εξέλιξη. Υπάρχει ένταση και αν αυτό συνδυαστεί με παραπληροφόρηση και ψεύτικες ή παραποιημένες εικόνες, η κατάληξη μπορεί να είναι καταστροφική. Μέσα σε λίγες μέρες έχει τύχει να δούμε ψεύτικες εικόνες, ψεύτικα ηχητικά ντοκουμέντα και βίντεο, μετά να κυκλοφορήσει το πραγματικό και αληθές υλικό και τελικά αυτό να χαρακτηριστεί ως ψευδές».

Πώς μπορείς να καταλάβεις αν μια φωτογραφία είναι παραποιημένη;  Facebook Twitter
Ένα από τα σημεία που έχει γίνει copy-paste στη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον.

Τα μάτια είναι ο καθρέφτης

«Κάτι που μαρτυρά πως η φωτογραφία της Κέιτ δεν ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης αλλά παραποιήθηκε με άλλα εργαλεία είναι ο φωτισμός στα πρόσωπα των εικονιζόμενων, ο οποίος έχει συνέπεια», λέει ο Farid. «Είναι μια λεπτομέρεια την οποία ο Mark Thiessen, φωτογράφος του “National Geographic”, έχει διαρκώς κατά νου. Μια φορά είχε μπορέσει να διακρίνει ότι μια φωτογραφία ενός τσιτάχ ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, λύνοντας έναν γρίφο που είχε ταλανίσει πολλά άτομα του προσωπικού τού “National Geographic” αλλά και πολλούς απ’ τους αναγνώστες, κι αυτό το κατάφερε λόγω της εμπειρίας δεκαετιών που έχει σε θέματα φωτισμού και φωτογραφίας.

Παρατήρησε πως σε δύο αυθεντικές φωτογραφίες, το ένα τσιτάχ το φώτιζε ελαφρώς ο ήλιος από τα δεξιά, ενώ το άλλο ήταν φωτογραφημένο με έντονο φλας. Στην τρίτη, που ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, είχε μια αφύσικη μπλε λάμψη στο ένα μάτι. Το μπλε γενικά είναι ένα χρώμα που βρίσκει κανείς εύκολα στη φύση, αφού μπορεί να προέρχεται από αντανάκλαση του ουρανού για παράδειγμα, αλλά το ότι δεν υπήρχε καμία μπλε απόχρωση ή τόνος στην υπόλοιπη φωτογραφία ήταν , σύμφωνα με τον Thiessen, μια εξόφθαλμη απόδειξη. Ο φωτογράφος που μου έμαθε να φωτίζω στο κολέγιο μού είπε να προσπαθώ πάντα να καταλάβω πώς έχει φωτιστεί κάθε εικόνα, κάθε σκηνή ταινίας, κάθε φωτογράφιση περιοδικού, κάθε διαφημιστικό. Μου έμαθε ότι μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για τον φωτισμό κοιτώντας τα μάτια, τα οποία αντανακλούν το φως γύρω τους, σχεδόν όπως και ένας καθρέφτης κάτω από τεχνητό φως».

Εμπιστεύσου το ένστικτό σου, κάνε την έρευνά σου

Αν κοιτώντας μια φωτογραφία κάτι σου φαίνεται λίγο off, o Farid προτείνει να ψάξεις αν έχουν δημοσιευτεί ήδη κάποια άρθρα σχετικά ή αν έχει χαρακτηριστεί ως fake σε σελίδες όπως το ellinikahoaxes.gr για την Ελλάδα και οι FactCheck.org και Snopes για το εξωτερικό. Αν μια φωτογραφία «κάνει καριέρα» σε φόρουμ όπως το Reddit ή εμφανίζεται μόνο στο Twitter, ίσως καλύτερα να την αγνοήσεις μέχρι νεωτέρας ή να μην την πάρεις τοις μετρητοίς.

Υπάρχουν, βέβαια, και οι περιπτώσεις που το υλικό μπορεί να μην είναι ψεύτικο, απλώς παλιό. Η αντίστροφη αναζήτηση φωτογραφίας είναι ένας εύκολος τρόπος να μάθουμε αν η φωτογραφία που έχουμε μπροστά μας είναι «φρέσκια» ή όχι. 

Κάνε ένα βήμα πίσω, δες τη μεγάλη εικόνα

Σύμφωνα με τον Τhiessen, είναι πολύ σημαντική η διαφορά μεταξύ φωτογράφου και φωτορεπόρτερ. Η φωτογραφία ενός φωτορεπόρτερ κανονικά δεν μπορεί να παραποιηθεί. Όταν πρόκειται για προϊόν για εμπορική χρήση, οι κανόνες σε θέματα επεξεργασίας είναι εντελώς διαφορετικοί, οπότε τα ασαφή όρια μεταξύ δημοσιογραφίας και πληρωμένης διαφήμισης έχουν μεγάλη σημασία και εδώ. Το αν μια φωτογραφία προέρχεται από φωτογράφο ή από φωτορεπόρτερ είναι καθοριστικό.

Αντί, λοιπόν, να εμπιστευόμαστε μια φωτογραφία που μας έρχεται κατευθείαν από τη βασιλική οικογένεια, κάποια εταιρεία ή οποιονδήποτε μπορεί να θέλει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του, είναι πολύ πιο σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη υλικό που προέρχεται από φωτορεπόρτερ που έχουν αποδειχτεί άξιοι εμπιστοσύνης χάρη στην ποιότητα και στην πορεία της δουλειάς τους, ή από μεγάλα, έγκυρα πρακτορεία που δεν μπορούν να διακινδυνεύσουν την αξιοπιστία και το όνομά τους. Αν μπορεί μια φωτογραφία να διασταυρωθεί και από άλλες πηγές, αν για παράδειγμα έχουν βρεθεί στο ίδιο μέρος πολλοί ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ και έχουν καταγράψει ταυτόχρονα το ίδιο στιγμιότυπο, τόσο το καλύτερο. 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Διεθνή / «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά»: Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ ρίχνει την ευθύνη στην Κέιτ για το photogate;

Ο διάδοχος του θρόνου επισκέφθηκε Κέντρο Νεότητας στο δυτικό Λονδίνο και συμμετείχε σε δραστηριότητες με νέους και παιδιά - «Η γυναίκα μου το έχει με τα καλλιτεχνικά», είπε ο Ουίλιαμ καθώς προσπαθούσε αδέξια να διακοσμήσει μπισκότα
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Διεθνή / Photogate: Πού είναι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ; Η Κέιτ ταπεινώθηκε και ο διάδοχος τηρεί σιγή ιχθύος

Τρία 24ωρα μετά το φιάσκο με την πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον αξιωματούχοι του παλατιού προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός με ανώνυμες δηλώσεις
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
«Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται χάλια μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

Διεθνή / «Kategate»: Η Κέιτ Μίντλετον αισθάνεται άσχημα μετά τη γκάφα με την πειραγμένη φωτογραφία

«Να μην κάνουμε μπούλινγκ σε μια γυναίκα που προσπαθεί να αναρρώσει από μια σοβαρή εγχείρηση», δήλωσε βασιλική βιογράφος - Την πριγκίπισσα της Ουαλίας υπερασπίστηκε και η ηθοποιός Γούπι Γκόλντμπεργκ
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ
Πώς η «πειραγμένη» φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Διεθνή / Πώς η πειραγμένη φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον έγινε «αυτογκόλ» για το παλάτι

Η φωτογραφία της Κέιτ Μίντλετον με τα τρία της παιδιά δόθηκε στη δημοσιότητα από το παλάτι την Ημέρα της Μητέρας για να κοπάσουν οι θεωρίες συνομωσίας για την υγεία της πριγκίπισσας, όμως, το «photogate»... «έκαψε» την Κέιτ
EΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT