Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
"Δεν θα τελειώσω ποτέ με όλες αυτές τις μάσκες" έγραψε η Claude Cahun το 1930
0

 

Ποτέ δεν θα σταματήσω να βγάζω αυτές τις μάσκες" έγραψε η Claude Cahun το 1930. Η παραστατική αυτοπροσωπογραφία και η κινηματογραφική και φωτογραφική έρευνα σχετικά με την "μεταμφίεση της θηλυκότητας" που συχνά τη συνοδεύει, είναι ένα θέμα που απασχολεί και στιγματίζει τα έργα καλλιτεχνών από τη Claude Cahun και τη Maya Deren ως τη Cindy Sherman. Και πράγματι ενώ η Claude Cahun έγραφε ποιήματα και φωτογράφιζε τον εαυτό της στο Παρίσι, η πρώην φοιτήτρια του Bauhaus, Gertrud Arndt ανέλυε τις πολλές πλευρές της θηλυκότητας στην Γερμανία της Βαϊμάρης μέσα από μία σειρά αυτοπορτρέτων με τίτλο Maskenselbstporträts (αυτοπροσωπογραφίες με μάσκες). Ντυμένη με δαντέλες, πέπλα, μαντίλια και λουλούδια - φετιχιστικοί υπαινιγμοί - για τις  αυτο-αναπαραστάσεις της, η Arndt που επικαλείται αλάνθαστα το θέμα της ταυτότητας των φύλων, επιχείρησε μια σειρά από μεταμφιέσεις: έγινε η femme fatale, υποδύθηκε το καλό κορίτσι, τη γυναίκα που αγαπά τη διασκέδαση, μεταμορφώθηκε σε αξιοσέβαστη κυρία, σε σοβαρή και στωική χήρα, σε νέα γυναίκα. Κάθε αυτοπορτρέτο της δείχνει την ίδια γυναίκα αλλά πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. 

 

Η Arndt διακωμωδεί, μιμείται, εκτελεί και παρωδεί τα σημάδια που αντιπροσωπεύουν τη "γυναίκα" όπως ακριβώς οι σύγχρονές της Claude Cahun και Marta Astfalck-Vietz. Αυτές οι φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν τη πρώιμη μορφή μιας αξιωματικής παραδοχής: ότι δεν υπάρχει αυτό που λέμε γυναίκα, υπάρχουν μόνο οι αναπαραστάσεις της.

Η Arndt διακωμωδεί, μιμείται, εκτελεί και παρωδεί τα σημάδια που αντιπροσωπεύουν τη "γυναίκα" όπως ακριβώς οι σύγχρονές της Claude Cahun και Marta Astfalck-Vietz. Αυτές οι φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν τη πρώιμη μορφή μιας αξιωματικής παραδοχής: ότι δεν υπάρχει αυτό που λέμε γυναίκα, υπάρχουν μόνο οι αναπαραστάσεις της. Σε μία φωτογραφία της η Ardnt βάζει τα πόδια πάνω από το κεφάλι παιχνιδιάρικα, σαν αυτιά λαγού, σε μία άλλη κοιτάει αινιγματικά το φακό, στην επόμενη κρυφοκοιτάει ντροπαλά πίσω από ένα πέπλο που φαίνεται να γλιστρά στον ώμο της ενώ αλλού τα μάτια της είναι κλειστά και φοράει λουλούδια στα μαλλιά της όπως η θλιμμένη Οφηλία. Συλλέγοντας επιδέξια όλα τα σημαινόμενα της θηλυκότητας και της ερωτικής γοητείας, κάνει με τις μάσκες της μια ρητή αναφορά στους μύθους που ακολουθούν τη νέα γυναίκα και βέβαια  κάνει τη προφητική αναφορά της στον επακόλουθο εγκλωβισμό ή έλεγχο των γυναικών.

 

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

Καθοριστικά χαρακτηριστικά 

Όταν η 20χρονη Arndt έφτασε στη Σχολή Τεχνών και Design το 1923 είχε ήδη περάσει τρία χρόνια δουλεύοντας ως εκπαιδευόμενη σ' ένα αρχιτεκτονικό γραφείο στην Erfurt και ονειρευόταν να σπουδάσει αρχιτεκτονική. Τότε ήταν που άρχισε να φωτογραφίζει ξεκινώντας από τα κτήρια της πόλης και απαθανατίζοντας κάποια χαρακτηριστικά σημεία της. Ωστόσο δεν υπήρχε καμία περίπτωση να της επιτραπεί να παρακολουθήσει μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Dessau· αναπόφευκτα η Arndt κατευθύνθηκε στο εργαστήρι της υφαντικής -ένα υποτίθεται πιο θηλυκό αντικείμενο. Ήταν ακόμα η εποχή που οι άντρες διαμόρφωναν το περιβάλλον ενώ οι γυναίκες το διακοσμούσαν.

 

Με το που αποφοίτησεκαι παντρεύτηκε τον συμφοιτητή της Alfred Arndt με τον οποίο εγκαταστάθηκε στο Dessau όταν αυτός έγινε καθηγητής στη σχολή Bauhaus, η προσοχή της στράφηκε στην αυτοδίδακτη φωτογραφία, δουλεύοντας με τεχνικές που διδάχτηκε στο πρώτο έτος με τον καθηγητή και φωτογράφο Lázlo Moholy-Nagy. Τα ρούχα ακόμη παίζουν μεγάλο ρόλο στην τέχνη της καθώς καλύπτεται με πέπλα και δαντέλες και στέκεται για φωτογράφιση μπροστά από υφάσματα με σχέδια. Σε μερικά από αυτά τα πορτρέτα μάσκες, στρώσεις από ύφασμα μπλέκονται με τέτοιο τρόπο που όλα μοιάζουν μεταξύ τους – φόντο, ρούχα, ριχτάρια και πρόσωπο, όλα γίνονται μια επιφάνεια. Τα υφάσματα γίνονται δεύτερο δέρμα, υπονοώντας ότι η κατασκευή του εαυτού είναι μια κουλτούρα αμετανόητα παθιασμένη με την επιφάνεια. Ήταν μια ανατρεπτική κίνηση: Χρησιμοποίησε το μόνο μέσο που της επιτράπηκε να σπουδάσει ως γυναίκα για να αποκαλύψει την περιοριστική μόδα της θηλυκότητας.

 

 Το 1933 η Arndt είχε τραβήξει και τα 43 αυτοπορτρέτα της.  Ενώ σε μερικά παίζει αρχετυπικούς θηλυκούς ρόλους- κυρίως από την ιστορία της τέχνης (π.χ. συγκεκριμένα σε κάποιο θυμίζει φιγούρα του Klimt), σε άλλες παρουσιάζεται με τη λάμφη της σύγχρονης γυναίκας της Βαϊμάρης. Το 1932 όταν το Bauhaus έκλεισε, η οικογένεια Arndt μετακόμισε στο Probstzella στην ανατολική Γερμανία. Τρία χρόνια μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο επέστρεψαν στο Darmstadt αλλά εκείνη σταμάτησε πια να φωτογραφίζει.

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

 

Η "μασκαράτα της θηλυκότητας", η ιδέα ότι το βιολογικό  άτομο και το πολιτιστικό πρόσωπο δεν είναι το ένα και το αυτό, έχει πλέον ευρέως διερευνηθεί στην τέχνη. Για να κατανοήσουμε ποσό σημαντικό ήταν το έργο της Arndt πρέπει να δούμε ότι υπήρχαν και άλλες ιστορίες πίσω από το μύθο του Bauhaus, άλλα πειράματα που εξέταζαν το θέμα της γυναικείας μεταμφίεσης πριν το δημοφιλές παράδειγμα της Sherman, άλλοι άνθρωποι που προσδιόρισαν και σκέφτηκαν σχετικά με το φύλο ως μάσκα πολύ πριν  η Judith Butler δώσει σ' αυτή την πραγματικότητα θεωρητικό σχήμα και βάρος.

Χρειάζεται κάποιες φορές ένα διάλειμμα από το καθιερωμένο για να βρεις άλλα αφηγήματα και πρόσωπα μιας προσωπικότητας. Χρειάζεται και ένα διάλειμμα από τον εαυτό που γνωρίζουμε καλύτερα για να μπορούμε να ανακαλύψουμε την Arndt που όλοι έχουμε μέσα μας.

―Επιμέλεια: Μαρούσα Θωμά

•Έξι αυτοπορτρέτα της Gertrud Arndt φιλοξενούνται στην έκθεση Modern Figures, Visionaries, and Inventors στο Bauhaus του Dessau μέχρι τις 6 Ιανουαρίου του 2017.

 

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt

Οι πολλαπλές bauhaus μεταμφιέσεις της φωτογράφου Gertrud Arndt Facebook Twitter
©Gertrud Arndt
 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM