Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter

Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts

0
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Versace Dress, Back View, El Mirage1990

Το Museum of Fine Arts της Βοστώνης κάνει ένα flash back στα '90s με μια έκθεση αφιερωμένη στην φωτογραφία του Herb Ritts (1952 – 2002). Διάσημος για τις υπέροχες εκτυπώσεις, τις τολμηρές, αποστασιοποιημένες και ταυτόχρονα αισθησιακές μαυρόασπρες εικόνες διασημοτήτων και supermodels όπως οι Cindy Crawford και Naomi Campbel, το έργο του συχνά καθιστούσε δυσδιάκριτα τα όρια τέχνης και εμπορικότητας. Καθόλη την διάρκεια των '90s ήταν αδύνατον να αποφύγει κανείς τις φωτογραφίες του Herb Ritts στην ποπ κουλτούρα. Ήταν παντού, στα εξώφυλλα των περιοδικών, βίντεοκλιπ και διαφημίσεις και στους τοίχους των δωματίων μας.

Η έκθεση αυτή όμως εστιάζει στον καλλιτέχνη, του οποίου η προηγούμενη ριζοσπαστική ρετροσπεκτιβα στο MFA με τίτλο Herb Ritts:WORK παραμένει μία από τις εκθέσεις με την μεγαλύτερη επισκέψιμότητα στην ιστορία των μουσείων. Σχεδόν 20 χρόνια μετά, το MFA παρουσιάζει σφαιρικά το έργο του, το νήμα του οποίου δυστυχώς διεκόπη νωρίς, το 2002, λόγω επιπλοκών υγείας που σχετίζονταν με το AIDS. Μαζί με μια επιλογή βίντεοκλιπ και διαφημίσεων, η έκθεση συμπεριλαμβάνει 52 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που εξυμνούν το σώμα και την διαφορετική ομορφιά του ανθρώπινου προσώπου. Η αριστοτεχνική χρήση του φυσικού φωτός από τον Ritts έχει ως αποτέλεσμα δραματικές εικόνες υψηλού κοντραστ φως και σκιάς, καθώς και πιο ήπια εφέ όπως την αντανάκλαση του φωτός στο νερό. Από τα έργα που εκτίθενται τα 15 αποτελούν πρόσφατη δωρεά του Herb Ritts Foundation. Η πιο πρόσφατη δωρεά μαζί με παλαιότερες που ειχε πραγματοποιήσει κι ο ίδιος ο καλλιτέχνης, επιτρέπουν στο μουσείο να παρουσιάσει το σύνολο της επαγγελματικής πορείας του Ritts καθώς διαθέτει την μεγαλύτερη μουσειακή συλλογή φωτογραφιών του παγκοσμίως (248 στο σύνολο τους). Η έκθεση παρουσιάζεται στην πινακοθήκη του MFA την πρώτη που είναι απόκλειστικά αφιερωμένη στην τέχνη της φωτογραφίας, κι έχει ονομαστεί προς τιμήν μιας δωρεάς από το Herb Ritts Foundation.

Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Stephanie, Cindy, Christy, Tatjana, Naomi, Hollywood, 1989

Η έκθεση εξερευνά κάθε πτυχή του έργου του φωτογράφου και χωρίζεται σε δύο τμήματα: ένα αφιερωμένο στο ανθρώπινο σώμα και ένα αφιερωμένο στα πορτραίτα διασημοτήτων. Η προσέγγιση του για το γυμνό έσπρωξε τα συμβατικά όρια. Ο Ritts δεν φωτογράφιζε μόνο υπέροχα σώματα αλλά και το περιβάλλον, τα στοιχεία της φύσης που έντυναν το σετ του: τον Ειρηνικό Ωκεανό, τοπία της ερήμου και βουνά. Είτε φωτογράφιζε ένα φόρεμα Versace, εναν σταρ του μπάσκετ ή επανεφεύρισκε κλασσικά γλυπτά χρησιμοποιώντας ξεραμένο πηλό πάνω στο δέρμα – όπως στην φωτογραφία Tony with Black Face, Profile, Los Angeles (1986), ο Herb Ritts και η φωτογραφία του δίνουν σάρκα και οστά σε μια ολόκληρη εποχή. Η κυρίαρχη αισθητική στις εικόνες του Ritts ορίζεται από δυνατές γραμμές, έντονα περιγράμματα και εντυπωσιακές σκιές. Σήμερα το έργο του εκτίθεται σε μουσεία και εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.


Ο Ritts προτιμούσε να φωτογραφίζει τις «χρυσές» ώρες της ημέρας, όταν ο ήλιος είναι σε αμβλεία γωνία και δημιούργουσε έργα που επιδεικνύουν όχι μόνο μια αριστοτεχνική χρήση του φυσικού φωτός αλλά και την ικανότητα να απαθανατίζει τα πρόσωπα που βρίσκονται μπροστά στην κάμερα του. Περαν της φωτογραφίας είχε ασχοληθεί με την σκηνοθεσία 13 βίντεοκλιπ και πάνω από 50 διαφημιστικών. Η εξερεύνηση της ανθρώπινης φιγούρας στην εξιδανικευμένη της μορφή είναι ένα επαναλαμβανόμενο θέμα στα βίντεο του, μία επιλογή των οποίων περιλαμβάνεται στην έκθεση και προβάλλονται σε τρεις οθόνες. Το Herb Ritts Foundation έχει δανείσει τα βίντεο από το Cherish της Μαντόνα (1989), το Wicked Game του Chris Isaak (1991) καθώς και από διαφημιστικά ανάμεσα στο 1990 και το 2002. Ένα ειδικό playlist στο Spotify επιτρέπει στους επισκέπτες να ακούνε συγκεκριμένη μουσική καθώς απολαμβάνουν τα εκθέματα ενώ μία βιτρίνα με αρχειακό υλικό συμπεριλαμβάνει ένα contact sheet κι ένα περιοδικό με σημειώσεις επάνω, αντικείμενα που μας διαφωτίζουν για τη δημιουργική διαδικασία που ακολουθούσε ο Ritts.


Από την αρχή της καριέρας του ο Ritts δημιούργησε ισχυρούς δεσμούς με τα μοντέλα του, πολλοί εκ των οποίων έγιναν στενοί του φίλοι. Στην έκθεση οι επισκέπτες μπορούν να διαβάσουν δηλώσεις κάποιων από αυτούς, συμπεριλαμβανομένης της Cindy Crawford που είπε: «Υπήρχε κάτι μαγικό στο να στέκεσαι μπροστά στην φωτογραφική του και σε όσα συνέβαιναν εκεί. Αυτό το πάρε – δώσε ήταν που το έκανε ευχάριστο. Είχα την ευκαιρία να δουλέψω με τον Helmut Newton, τον Avedon, τον Penn, αλλά νομίζωπως οι εικόνες που θεωρώ πιο διαχρονικές, οι περισσότερες είναι του Ritts. Πρόκειται για κάποιες από τις πιο αγαπημένες μου φωτογραφίες.»


Η Crawford εμφανίζεται σε μία από τις πιο διάσημες φωτογραφίες του Ritts με τον τίτλο Stephanie, Cindy, Christy, Tatjana, Naomi, Hollywood (1989). Η φωτογραφία αυτή τραβήχτηκε στο τέλος μια κουραστικής ημέρας δουλειάς για ένα editorial του περιοδικού Rolling Stone και συμμετείχαν επίσης οι Stephanie Seymour, Tatjana Patitz, Naomi Campbell και Christy Turlington. Ο Ritts συνεργάστηκε ξανά με την Turlington σε μια διαφημιστική εκστρατεία του Gianni Versace στην αποξηραμένη λίμνη El Mirage στην έρημο Mojave όπου ο ανοιχτός ορίζοντας του έδωσε μια αίσθηση δημιουργικής ελευθερίας. Στην φωτογραφία Versace Dress, Back View, El Mirage (1990) χρησιμοποίησε τις έντονες ριπές αέρα για να αιχμαλωτίσει μια λωρίδα υφάσματος σαν αψίδα πάνω από το κεφάλι του μοντέλου. Οι φωτογραφίες διασημοτήτων και μοντέλων του Ritts έχουν δημοσιευθεί σε εξώφυλλα περιοδικών όπως τα Vanity Fair, Vogue, Interview, Playboy, TIME, Rolling Stone, και Allure.


Ο Ritts είχε ένα ιδιαίτερο χάρισμα στο να φωτογραφίζει ηθοποιούς, μουσικούς και ινδάλματα. Η καλλιτέχνις με την οποία συνεργάστηκε συχνότερα από όλους ήταν η Μαντόνα, της οποίας η παιχνιδιάρικη φωτογραφία στο Tόκυο (1987) τραβήχτηκε στο ξενοδοχείο της κατά την έναρξη της περιοδείας Who's That Girl στην Ιαπωνία. Εν γένει ο Ritts προτιμούσε να απαθανατίζει τα μοντέλα του σε αυθόρμητες και παιγνιώδεις στιγμές όπως αυτή. «Νομίζω ότι μαζί της , όπως και με άλλους ανθρώπους, η λέξη κλειδί είναι εμπιστοσύνη» είχε πει ο ίδιος. «Οι άνθρωποι σε εμπιστεύονται γιατί γνωρίζουν την φήμη σου και τι άνθρωπος είσαι. Ή απλά το νιώθουν γιατί με τον χρόνο αναπτύσσεται μια στενή σχέση όπως έγινε με την Μαντόνα. Συνεργάζεστε και κολλάτε, η σχέση εξελίσσεται.»

—E.Σ.Θ.

Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Madonna, Tokyo1987
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Tatjana Veiled Head, Tight View, Joshua Tree1988
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Backflip, Paradise Cove1987
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Pants (Back View), Los Angeles1988
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Richard Gere, San Bernardino1978
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Versace Veiled Dress, El Mirage1990
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Michael Jordan, Chicago1993
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Tony with Black Face, Profile, Los Angeles 1986
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Claudia Schiffer, Palmdale1992
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Christy Turlington, Hollywood1988
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Mick Jagger, London1987
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Nelson Mandela, Johannesburg 1994
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Wrapped Torso, Los Angeles 1989
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Dizzy Gillespie, Paris 1989
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Bruce Springsteen (Detail II), New York 1992
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Sylvester Stallone and Brigitte Nielsen, Long Island, 1987
Η λάμψη και η επιπολαιότητα της δεκαετίας του '90, μέσα από τις φωτογραφίες του Herb Ritts Facebook Twitter
Naomi Campbell, Face in Hand, Hollywood1990

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT