Μπάμπης Παπαδόπουλος: Το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες»

Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος. Φωτ.: Σίμος Σαλτιέλ
0

ΕΝΑ ΑΛΜΠΟΥΜ ΚΑΠΩΣ παράξενο, για τα μέτρα του Μπάμπη Παπαδόπουλου, είναι το «Γεννηθήκαμε Χτες» [Puzzlemusik, 2023].

Το λέμε, γιατί το CD αυτό περιέχει τραγούδια (ή μάλλον και-τραγούδια), ενώ μερικά απ’ αυτά τα αποδίδει κιόλας ο ίδιος ο συνθέτης τους. Επίσης τα τραγούδια είναι μελοποιημένα ποιήματα, ή ποιήματα στα οποία έχει τεθεί μουσική (μπορούμε να το πούμε κι έτσι), δεν είναι στίχοι που γράφτηκαν, για να προκύψει κάποιο άλμπουμ. Όλα τούτα δεν έχουν ξανασυμβεί στην δισκογραφία του Μπάμπη Παπαδόπουλου.

Δημιουργείται λοιπόν ένα καινούριο πλαίσιο δράσης για τον καλό μουσικό, που δεν μπορεί παρά να προκαλεί και να ξαφνιάζει – και τούτο αναλογιζόμενοι όλα όσα έχει πράξει και προσφέρει, μέχρι σήμερα, ο βορειοελλαδίτης κιθαρίστας. 

Άλλη μία σημαντική δουλειά από έναν εντελώς ξεχωριστό μουσικό του καιρού μας, που δεν παύει με κάθε νέα πρότασή του να εκπλήσσει.

Το «Γεννηθήκαμε Χτες» διαθέτει έντεκα tracks, από τα οποία τα ποιήματα με μουσική είναι έξι και τα οργανικά πέντε. Βασικά ακολουθείται η σειρά ποίημα-οργανικό-ποίημα-οργανικό, αν και αυτή (η σειρά) σπάει λίγο στο τέλος.

Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος (αριστερά) και ο Πέτρος Δαμιανίδης (δεξιά).

Μ’ αυτόν τον τρόπο διάρθρωσης του track list, τον οποίο θεωρούμε απλό, αλλά πολύ αποδοτικό στην πράξη, επιτυγχάνεται το σωστό άπλωμα του δίσκου, που ακούγεται ομογενής και πλήρης, καθ’ όλη τη διάρκειά του.

Ένα πρώτο καίριο που πρέπει να πούμε, σε σχέση με την μουσική που ακούγεται εδώ, είναι η πρωτοκαθεδρία, σ’ αυτήν, της ηλεκτρικής κιθάρας. Όχι μόνον εκείνης του Μπάμπη Παπαδόπουλου, μα και των υπολοίπων κιθαριστών.

Ναι, υπάρχουν κι άλλα όργανα στον δίσκο (αν και ελάχιστα), όπως το μπάσο, η θερεμίνη και τα ντραμς στα δύο τελευταία κομμάτια (από τον αείμνηστο Χρήστο Γερμένογλου), είναι όμως οι ηλεκτρικές κιθάρες εκείνες που βγαίνουν πάνω απ’ όλα.

Λέμε το προφανές. Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος το έχει δουλέψει πολύ το θέμα αυτό. Κι έχει βρει χώρο, στις συνθέσεις του, όχι μόνον για μία κιθάρα (τη δική του), μα ακόμη και για τρεις ή και για τέσσερις(!), όπως ακούμε στα φοβερά «Εν μέσω τρικυμίας» και «Πάθος σε ροή» (κομμάτι, που, προσωπικώς, το χαρακτηρίζω συγκλονιστικό, με αδιαπραγμάτευτη ορμή, κάπως σαν την Διεθνή, με τις κιθάρες να τις χειρίζονται οι Μπάμπης Παπαδόπουλος, Ασκληπιός Ζαμπέτας και Πάνος Παπάζογλου, ενώ το μπάσο ο Πέτρος Δαμιανίδης).

Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
Μπάμπης Παπαδόπουλος, «Γεννηθήκαμε Χτες» [Puzzlemusik, 2023]
Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
Μπάμπης Παπαδόπουλος, «Γεννηθήκαμε Χτες» [Puzzlemusik, 2023]

Όμως φοβερά είναι και τα άλλα ορχηστρικά, όπως το «Γλέντι» (με το μπάσο του Πέτρου Δαμιανίδη και την κιθάρα του Μπάμπη Παπαδόπουλου), που προέρχεται από το σάουντρακ της ταινίας του Κυριάκου Κατζουράκη “USSAK… years later” (2017)  και που κουβαλά μνήμες από το ρεμπέτικο τραγούδι, μ’ έναν τρόπο τελείως «προχωρημένο», αλλά ποτέ έξω από το λαϊκό αίσθημα.

Μα το ίδιο συμβαίνει και με το πασίγνωστο πλέον «Το ροκ του Καραγκιόζη» από την ταινία του Γιάννη Οικονομίδη «Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (2020), που βρίσκει εδώ την πιο «σωστή» αποτύπωσή του.

Και αν τα πέντε ορχηστρικά είναι από μόνα τους ένας πλήρης και ολοκληρωμένος δίσκος (με διάρκεια περί τα είκοσι έξι λεπτά) είναι, περαιτέρω, και τα έξι ποιήματα που δίνουν αυτόν τον τελείως αναπάντεχο «αέρα» στο CD «Γεννηθήκαμε Χτες». Μερικές παρατηρήσεις και επ’ αυτών.

Τα πέντε από τα έξι ποιήματα είναι ελληνικά, ενώ το έκτο είναι το μεταφρασμένο στη γλώσσα μας (από την Μαρία Δαμολή) «Ελπίδα είναι...» της Αμερικανίδας Emily Dickinson (1830-1886), που προέρχεται από το βιβλίο της «Ποιήματα» [Γιαλός, 2011].

Τα υπόλοιπα είναι το «Γεννηθήκαμε χτες» του Χρήστου Μπράβου (1948-1987), που δίνει και τον τίτλο στον δίσκο, το «Τα στάχυα μαδώ» του Ζήση Οικονόμου (1909-2005), το «Τόσο γερτή» του Δημήτρη Ι. Αντωνίου (1906-1994), το «Έρχεσαι σαν πουλί πληγωμένο» του Μηνά Δημάκη (1913-1980) και το «Ανοιξιάτικα φύλλα» του Θεόδωρου Ντόρρου (1895-1954).

Μπάμπης Παπαδόπουλος - Γεννηθήκαμε Χτες

Τα ποιήματα αυτά, όπως είπε ο ίδιος ο Μπάμπης Παπαδόπουλος σε συνέντευξή του στο popaganda.gr (24 Μαρ.), τα δανείστηκε από δύο πρόσφατα βιβλία, τον «Βραχνό Προφήτη» [Εκδόσεις Μελάνι, 2018] του Χρήστου Μπράβου και την συλλογή «Ο Μανώλης Αναγνωστάκης Ανθολογεί» [Μεταίχμιο, 2019].

Παρατηρούμε διάφορα... Κατ’ αρχάς πως οι έλληνες ποιητές δεν είναι απ’ αυτούς που τους ξέρει «όλος ο κόσμος». Έπειτα, αν εξαιρέσεις τον Χρήστο Μπράβο, που θεωρητικά ανήκει στην «γενιά του ’70» (η πρώτη του συλλογή προέρχεται από την επόμενη δεκαετία), οι υπόλοιποι ποιητές, δηλαδή ο Οικονόμου, ο Αντωνίου, ο Δημάκης και ο Ντόρρος είναι κάπως σύγχρονοι μεταξύ τους, αν και δεν εντάσσονται όλοι στην ίδια γενιά, σ’ εκείνη «του ’30».

Σίγουρα όμως ανά δύο ή ανά τρεις μπορούν να ειδωθούν υπό το πρίσμα του υπερρεαλισμού, ή και υπό την επίδραση των Σεφέρη-Καρυωτάκη, παρότι όλοι έχουν και τα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
«Ο Μανώλης Αναγνωστάκης Ανθολογεί» [Μεταίχμιο, 2019] και Χρήστος Μπράβος «Βραχνός Προφήτης» [Εκδόσεις Μελάνι, 2018]

Φυσικά, ο συνθέτης έχει τα δικά του κριτήρια στην επιλογή των στίχων, που μπορεί να κυμαίνονται από τελείως προσωπικά (ποιοι στίχοι τον συγκίνησαν πιο πολύ), έως και πιο πρακτικά (ποια ποιήματα θα μπορούσε να μετατραπούν, πιο «αποδοτικά», σε τραγούδια). Όμως, εκείνο που έχει σημασία εδώ είναι πως όλες οι μελοποιήσεις εντάσσονται άνετα στο ηχητικό πνεύμα του δίσκου – που είναι εκείνο που διαμορφώνεται, βασικά, από τις ηλεκτρικές κιθάρες και το μπάσο. 

Τα ποιήματα, εν τω μεταξύ, δεν είναι απ’ αυτά που μελοποιούνται εύκολα, καθώς ο στίχος είναι ελεύθερος και ιδιότυπος (π.χ. η περίπτωση Ντόρρου), που σημαίνει πως κάθε στίχος μελοποιείται, κατά μίαν έννοια, μόνος του, δένοντας φυσικά με τον προηγούμενο και τον επόμενό του, σχηματίζοντας το τραγούδι.

Έτσι η ροή είναι, ταυτόχρονα, και νοηματική και μουσική –κάτι όχι εύκολα κατορθωτό–, που σημαίνει πως οι στίχοι, με τα νοήματά τους, μεταφέρονται απρόσκοπτα και αυτοδύναμα στον ακροατή, δίχως να αλλοιώνονται από την ανάγκη να μετατραπούν σε λόγια για τραγούδια.

Μπάμπης Παπαδόπουλος: το νέο άλμπουμ του αναγνωρισμένου κιθαρίστα έχει τίτλο «Γεννηθήκαμε Χτες» Facebook Twitter
Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος.

Αυτόν τον δύσκολο στόχο ο Μπάμπης Παπαδόπουλος τον επιτυγχάνει, χωρίς παραχωρήσεις. Είτε σε σχέση με τις μουσικές του, είτε σε σχέση με τον λόγο και τις ερμηνείες (του λόγου) (αποδίδουν ο ίδιος, ο Χρήστος Σαπουντζής, η Εύη Μάζη και η Ανθή Κύρκου).

Δεν θα ’θελα να πω ποιες μελοποιήσεις θεωρώ ως τις πιο επιτυχημένες και γιατί, επειδή όλες κινούνται σε υψηλό επίπεδο, αλλά δύο απ’ αυτές, μου αρέσουν ιδιαιτέρως (είναι δηλαδή τελείως προσωπική η κρίση) και αναφέρομαι στις μελοποιήσεις του ποιήματος του Θεόδωρου Ντόρρου, όπως και σ’ εκείνου της Emily Dickinson, που είναι έμμετρο (και γι’ αυτό ίσως κανονικότατο τραγούδι, που φέρνει στη μνήμη κάτι από ελληνικό flower-power).

Ας το πούμε λοιπόν, δίχως υπεκφυγές. Άλλη μία σημαντική δουλειά από έναν εντελώς ξεχωριστό μουσικό του καιρού μας, που δεν παύει με κάθε νέα πρότασή του να εκπλήσσει.

Μπάμπης Παπαδόπουλος - Πάθος σε Ροή

Με στοιχεία από το www.puzzlemusik.com.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT