Ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς: Μπάμπης Παπαδόπουλος - «Παραλογές του Άχρηστου»

Ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς: Μπάμπης Παπαδόπουλος - «Παραλογές του Άχρηστου» Facebook Twitter
Ελάχιστοι μουσικοί της γενιάς του έχουν μια τόσο δημιουργική διαδρομή, τα τελευταία 35 χρόνια. Φωτο: Σίμος Σαλτιέλ
0

Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι ίσως ο πιο δημιουργικός Έλληνας μουσικός, που κρατάει από τη δεκαετία του '80. Δεν είναι, απλώς, το γεγονός πως ξέφυγε από το ροκ (ως μέλος συγκροτήματος – των Τρύπες), δεν είναι ότι έπαιξε και με άλλα τελείως διαφορετικά γκρουπ (Λαϊκεδέλικα/Θ. Παπακωνσταντίνου, Χειμερινοί Κολυμβητές κ.λπ.), είναι το γεγονός, κυρίως αυτό, της συνεχούς ανανέωσης των εκφραστικών μέσων του, βασικά μέσω των προσωπικών δουλειών του. Της πιο δικής του δισκογραφίας, που περιλαμβάνει και τις μουσικές του για το θέατρο και τον κινηματογράφο.

Ρίχνοντας μια ματιά στη σελίδα τού Μπάμπη Παπαδόπουλου στο σάιτ discogs και ενθυμούμενοι τις «αυτοσχεδιαστικές» συνεργασίες του με τον τζαζίστα Φλώρο Φλωρίδη, τις ηλεκτρικές «Σκηνές από Ένα Ταξίδι», τη συνεύρεσή του με τον σημαντικό κιθαρίστα της ροκ-αβαντγκάρντ Nicky Skopelitis (και ξανά με τον Φλωρίδη), την άποψη του για το ρεμπέτικο στο «Απ' τη Σπηλιά του Δράκου», το σάουντρακ για την ταινία του Γιάννη Οικονομίδη Το Μικρό Ψάρι, το έντεχνο «Μέσα Στον Πόνο Είν' Η Χαρά Μες Στη Χαρά Είναι Ο Πόνος», όπως και τη μουσική του για την παράσταση χορού «Βορεάδες», σκεφτόμαστε πως ελάχιστοι μουσικοί της γενιάς του έχουν μια τόσο δημιουργική διαδρομή, τα τελευταία 35 χρόνια.

Δεν διαθέτουν πολλοί συνθέτες τούτη την ικανότητα. Να είναι την ίδια στιγμή και radical και popular, χωρίς να υπολογίζουν το κόστος μιας τέτοιας κίνησης-απόφασης. Γιατί πάντα θα υπάρχει ένα κόστος, όταν καταφέρνεις να συνδυάσεις σ' ένα άλμπουμ το μπουζούκι ενός χασάπικου, με το noise-rock και το γενικότερο «προχωρημένο».

Και το υποστηρίζουμε τούτο ακούγοντας (και) το τελευταίο άλμπουμ του Μπάμπη Παπαδόπουλου, το «Παραλογές του Άχρηστου» [Puzzlemusik, 2019], που είναι το ωραιότερό του (λογικό κι αυτό, για έναν μουσικό που δεν μένει στάσιμος και εξελίσσεται διαρκώς). Βασικά, τούτο συμβαίνει λόγω της ικανότητάς του να ισορροπεί όλες τις αναφορές, όλα εκείνα που αγαπά και τον ενδιαφέρουν και που, εν πολλοίς, έχουν ήδη παρουσιαστεί σε όλα τα προηγούμενα άλμπουμ του.

Μοιάζει το «Παραλογές του Άχρηστου» (τίτλο εμπνευσμένος από το βιβλίο του Nuccio Ordine Η Χρησιμότητα του Άχρηστου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ) να ακούγεται σαν μια... συλλογή, «σαν» λέμε, σαν ένας δίσκος με ανέκδοτα, μα εντυπωσιακά ορχηστρικά, που φανερώνουν αυτήν ακριβώς τη διάθεση τού δημιουργού τους για πειραματισμό και ψάξιμο – δίχως να αποκλείεται, απ' αυτό το ψάξιμο, το λαϊκό και το πηγαίο.

Δεν διαθέτουν πολλοί συνθέτες τούτη την ικανότητα. Να είναι την ίδια στιγμή και radical και popular, χωρίς να υπολογίζουν το κόστος μιας τέτοιας κίνησης-απόφασης. Γιατί πάντα θα υπάρχει ένα κόστος (κυρίως από τη μεριά όσων ακούν με στεγανά), όταν καταφέρνεις να συνδυάσεις σ' ένα άλμπουμ το μπουζούκι ενός χασάπικου, με το noise-rock και το γενικότερο «προχωρημένο».

Λίγα λόγια, τώρα, για κάθε ένα από τα δέκα tracks του άλμπουμ (CD και digital για την ώρα, αργότερα και LP), προκειμένου να διαφανεί το ανοιχτό αισθητικό πεδίο, όπως και η παράλληλη υψηλή συνθετική ικανότητα τού Μπάμπη Παπαδόπουλου.

«Δάσος, δάκτυλο ή τραπέζι; Νεράιδες χορεύουν βαλς». Ένα έγχορδο σχήμα στην αρχή, δίνει τη θέση του σ' ένα μέτωπο κιθαρισμών (πίσω και μπροστά) και αυτό σ' ένα βαλς, παρέχοντας στη σύνθεση έναν cinematic χαρακτήρα.

Ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς: Μπάμπης Παπαδόπουλος - «Παραλογές του Άχρηστου» Facebook Twitter
Φωτο: Σίμος Σαλτιέλ

«Ανάμνηση; Όνειρο;». Ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες σ' ένα κάπως folk-rock ύφος, με τον Φώτη Σιώτα (βιολί, βιόλα) να «γεμίζει» σαν να ακούς «ανάποδη ταινία» (μπορεί και να είναι – πού να ξέρεις τώρα, με τόσα «κόλπα» που κυκλοφορούν;).

«Ήταν μαζί κι έγιναν μάζα». Με minimal επαναληπτικά χαρακτηριστικά, σε γρήγορο tempo, και με συνεχή κιθαριστικά breaks, η σύνθεση αυτή είναι από τις πιο avant, και από τις πιο ενδιαφέρουσες του άλμπουμ.

«Χασάπικο Νο 100519051801191523101925». Εδώ πρωταγωνιστεί το μπουζούκι φυσικά, αλλά υπάρχουν και έγχορδα, που δίνουν στο «λαϊκό» αυτό κομμάτι μια διαφορετική αύρα. Το μπάσο κρατάει όλη τη σύνθεση.

«Σε ψάχνω μεσ' στις αγορές». Πρόκειται για το πιο μακρύ στο χρόνο track του CD (7:03). Ξεκινά σφοδρά, με ανηλεείς κιθαρισμούς σε γρήγορο τέμπο, μέσα σ' ένα ομιχλώδες πλαίσιο, αλλά στην πορεία επικρατεί ακουστική νηνεμία, με τη σύνθεση να «φορτώνει» ξανά συν τω χρόνω, κινούμενη προς ψυχεδελικές κατευθύνσεις. Από τις κορυφαίες στιγμές των «παραλογών του άχρηστου».

«Πέρασε πάλι από μπροστά μου ψες αργά / Μου 'ριξε μόνο μια ματιά μου χάρισε ένα βλέμμα». Ακουστικό κατά βάση κομμάτι, που κυλάει όμορφα, σαν τραγούδι. Θα μπορούσε να έχει στίχους, αλλά δεν έχει (καλύτερα).

 

Πέρασε πάλι από μπροστά μου ψες αργά Μου 'ριξε μόνο μια ματιά Μου χάρισε ένα βλέμμα

«Διαλογισμός και τσίπουρο». Έξοχη σύνθεση (6:49 η διάρκειά της), έντονα υποβλητική, με «επιστημονικά» ηλεκτρικά γεμίσματα, που εκκινούν από διάφορα επίπεδα (πίσω, μπροστά, πέρα...) και που αποκτά άλλον ισχυρό «αέρα» μετά το 4:15 (με μπάσο ογκολιθικό και με μελωδική εξέλιξη λαϊκο-ρεμπέτικη).

«Grecania όπως άνοια και όχι όπως Βαλκάνια / κι οι φίλοι αναχωρούν σιγά-σιγά». Κι αυτό το track είναι εκπληκτικό, με τα έγχορδα να παραπέμπουν σε ηχογραφήσεις των Ολλανδών Nits ή των Flue, αλλά σε περισσότερο world διαστάσεις (εδώ).

«Κι άλλοι σφυρίζουν κλέφτικα». Το προτελευταίο κομμάτι του CD. Στην αρχή μοιάζει να ενσωματώνει ηλεκτροστατισμούς και field recordings, αλλά δεν είναι έτσι. Είναι τα εφφέ και τα παιξίματα. Κι εδώ υπάρχει ψάξιμο, πολύ, αυτοσχεδιαστική προσέγγιση μαζί με ηλεκτρικές ακρότητες... και ό,τι πρέπει για τους fans του Fred Frith και του Henry Kaiser (αμφότεροι κιθαρίστες ολκής).

Το «Παραλογές του Άχρηστου» θα ολοκληρωθεί με τον μονόλεπτο «Αναστοχασμό», το μοναδικό κομμάτι του άλμπουμ που περιέχει και πνευστά (ακούγεται μια 9μελή ορχήστρα με τρομπέτα, κόρνο, φλάουτο, σαξόφωνα, τρομπόνι, κλαρίνο, μπάσο-κλαρίνο). Πλούσιο κλείσιμο, με ολοφάνερες ενορχηστρωτικές αρετές, αντάξιο ενός σπάνιας ποιότητας και αισθητικής αξίας άλμπουμ!

 

Grecania όπως η άνοια και όχι όπως βαλκάνια Κι οι φίλοι αναχωρούν σιγά σιγά

www.puzzlemusik.com

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ