Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “First Lady Michelle Obama”, 2018. Collection of the National Portrait Gallery.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της 

0

Όταν αποκαλύφθηκε το επίσημο πορτρέτο της τότε «πρώτης κυρίας» των ΗΠΑ Μισέλ Ομπάμα, η εικαστικός Έιμι Σέραλντ έγινε διάσημη μέσα σε μια μέρα. Από τότε, το 2018, αυτό το πορτρέτο έχει περιοδεύσει σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, ακόμα και στις μέρες της ανάληψης της εξουσίας από τον Τραμπ, ως υπενθύμιση των ημερών διακυβέρνησης της χώρας από τους Δημοκρατικούς.

Η 51χρονη σήμερα Έιμι Σέραλντ θεωρείται η πιο hot και αξιόλογη εν ζωή ζωγράφος πορτρέτων των ΗΠΑ και η παρουσία, το στυλ και οι δουλειές της είναι πάντα αξιοσημείωτες.

Η περιοδική αναδρομική της έκθεση με τίτλο «Amy Sherald: American Sublime», η οποία εκτίθεται τώρα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο έχει ακόμα μακρύ δρόμο, αφού θα ταξιδέψει στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney στη Νέα Υόρκη από τις 9 Απριλίου έως τις 3 Αυγούστου 2025 και στη National Portrait Gallery του Smithsonian στην Ουάσινγκτον από τις 19 Σεπτεμβρίου έως τις 22 Φεβρουαρίου 2026.

Τα πορτρέτα της θεωρούνται ακαταμάχητα: τα πρόσωπα που ποζάρουν είναι γεμάτα αυτοπεποίθηση, το στυλ και η στάση τους μαγνητίζει το κοινό. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο SFMOMA έχει κρεμάσει τους περισσότερους πίνακες στο ύψος των ματιών, κάτι που βοηθά τον επισκέπτη να συνδεθεί με το έργο και με τις φιγούρες που τον κοιτάζουν κατάματα.

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Το ζήτημα της φυλής βρίσκεται σε πρώτο πλάνο στη δουλειά της και μπορεί πολλοί να τη συνδέουν με το πορτρέτο της Ομπάμα –που δεν θεωρείται το πιο επιτυχημένο τελικά, ούτε το πιο δημοφιλές της–, αλλά οι άνθρωποι που απεικονίζει δεν έχουν καμία σχέση με τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για να εκφραστούμε συνήθως για τα περισσότερα πορτρέτα.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Φωτ.: Kelvin Bulluck/Courtesy SFMOMA

Δεν υπάρχουν δραματικές εκφράσεις ή εντάσεις φωτός και σκιάς· οι φιγούρες είναι σχεδόν άκαμπτες αλλά οι μεγάλες μονόχρωμες επιφάνειες, που δεν μοιάζουν να προσεγγίζουν ψυχολογικά το θέμα, απεικονίζουν με ακρίβεια, ευκρίνεια και έναν απρόσμενα ήρεμο εξπρεσιονισμό τους τύπους των ανθρώπων που επιλέγει, μέσα από ήρεμα βλέμματα. Το κάνει τόσο καλά που αυτοί οι απομακρυσμένοι από τα ανθρώπινα πάθη και τη φασαρία του κόσμου άνθρωποι συνδέονται με τον θεατή με τρόπο γαλήνιο και αναζωογονητικό. 

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Οι ηλεκτρισμένες χρωματικές αρμονίες της βρίσκονται σε κάθε έργο της. Στο παστέλ συνήθως φόντο το μαύρο δέρμα είναι γκριζωπό ή γκριζοπράσινο και το μαύρο είναι χρώμα μιας γούνας, των παπουτσιών, των αξεσουάρ που συμπληρώνουν τα εμπριμέ ζωηρόχρωμα φουστάνια και τα βαριά χρυσά κοσμήματα. Οι φιγούρες της Σέραλντ δεν λειτουργούν ως υπόμνηση της διαρκούς καταπίεσης της μαύρης φυλής αλλά ως μαρτυρία της κομψότητας και της αμεσότητάς της. Το βλέμμα των μοντέλων της είναι ζεστό και λαμπερό. Οι αποχρώσεις που φτιάχνει περιγράφονται δύσκολα: μπλε, μοβ και γαλάζια που αλληλεπιδρούν με τα διπλανά έργα σαν να υπογραμμίζουν τη χαρά της ζωής και τη δύναμη της επιβίωσης. Η Σέραλντ παρουσιάζει όμορφους ανθρώπους, μέσα σε ρούχα που σχεδόν θροΐζουν, με μια ομορφιά μόνιμη και απαραβίαστη. O απλοποιημένος ρεαλισμός του στυλ της, οι σκηνοθετημένες εικόνες της, το grisaille που χρησιμοποιεί για να απεικονίσει τους τόνους του δέρματος την κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμη. Η επιλογή της αυτή έχει ως στόχο να αμφισβητήσει τις συμβάσεις σχετικά με το χρώμα του δέρματος και τη φυλή. 

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “For Love, and for Country”, 2022. San Francisco Museum of Modern Art, purchase, by exchange, through a gift of Helen and Charles Schwab. © Amy Sherald, Φωτ.: Don Ross
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “There Is No Charm Equal to Tenderness of Heart”, 2019. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth

Γεννήθηκε το 1973, στο Κολόμπους της Τζόρτζια. Για την τέχνη ενδιαφερόταν από μαθήτρια και ζωγράφιζε κάθε κενό σε βιβλία και τετράδια, ωστόσο έπαθε σοκ όταν, ως μαθήτρια, επισκέφθηκε ένα μουσείο και συνειδητοποίησε ότι η τέχνη θα μπορούσε να είναι επάγγελμα. Το ίδιο σοκ έπαθε όταν είδε το «Object Permanence», έναν πίνακα του ρεαλιστή καλλιτέχνη πορτρέτων Μπο Μπάρτλετ, που περιλάμβανε την εικόνα ενός μαύρου άνδρα. Βλέποντας τον δικό της κόσμο να αντικατοπτρίζεται στις αίθουσες του μουσείου κατάλαβε ότι η τέχνη ήταν ένα κομμάτι της αληθινής ζωής.

«Αυτό που ήταν τόσο συγκλονιστικό όταν πήγα για πρώτη φορά σε μουσείο, ήταν ότι ανακάλυψα πως η τέχνη δεν ήταν κάτι σε ένα βιβλίο, σε μια εγκυκλοπαίδεια, που οι άνθρωποι έκαναν πριν από πολύ καιρό, ότι ήταν η πραγματική ζωή», λέει. 

Παρά την αποκαλυπτική αυτή εμπειρία, οι γονείς της ήθελαν να κάνει καριέρα στην ιατρική και την αποθάρρυναν από το να ασχοληθεί με την τέχνη. Η αντίθεση της μητέρας της αύξησε την αποφασιστικότητά της. 

Πηγαίνοντας σχολείο σε μια κατά κύριο λόγο λευκή περιοχή του Νότου, ήταν συχνά μία από τους λίγους Αφροαμερικανούς μαθητές στην τάξη της. Η θέση της ήταν ακόμη πιο περίπλοκη γιατί είχε ανοιχτόχρωμα μαλλιά και δέρμα. Η εμπειρία αυτή την έκανε να συνειδητοποιήσει το ζήτημα της φυλής από νεαρή ηλικία.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Mama Has Made the Bread (How Things Are Measured)”, 2018. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Golden Afternoon”, 2016. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...)”, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Breonna Taylor”, 2020. © Joseph Hyde/The Speed Art Museum/National Museum of African American History and Culture/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Ακολούθησε αρχικά σπουδές ιατρικής αλλά στο δεύτερο έτος γράφτηκε σε ένα μάθημα ζωγραφικής που δινόταν από τον καλλιτέχνη και ιστορικό τέχνης Αρτούρο Λίντσεϊ, το έργο του οποίου επικεντρώνεται στην αφρικανική επιρροή στους πολιτισμούς της Αμερικής. Αποφοίτησε με πτυχίο ζωγραφικής το 1997 από το Πανεπιστήμιο Clark της Ατλάντα και στη συνέχεια πήρε πτυχίο ζωγραφικής από το Maryland Institute College of Art (MICA) στη Βαλτιμόρη.

Άρχισε να καταγράφει από τις αρχές της καριέρας της τη σύγχρονη αφροαμερικανική εμπειρία στις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω πορτρέτων μεγάλης κλίμακας, συχνά δουλεύοντας από φωτογραφίες αγνώστων που συναντούσε στους δρόμους, προσεγγίζοντας το έργο του Μπάρκλεϊ Χέντρικς, του σύγχρονου Αμερικανού ζωγράφου που συνέβαλε αποφασιστικά και πρωτοποριακά στο πορτρέτο και την εννοιολογική τέχνη των Μαύρων.

Η Σέραλντ, με επιμονή και δουλεύοντας με τον δικό της ρυθμό, έκανε επιμέλειες, δίδαξε και από το 2008 έχει ζωγραφίσει λίγο περισσότερα από 30 έργα τέχνης.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “If You Surrendered to the Air, You Could Ride It”, 2019. © Joseph Hyde/Whitney Museum of American Art/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Από το έργο της «Equilibrium» το 2012 άρχισε να απεικονίζει τον τόνο του δέρματος των μαύρων μοντέλων της σε αποχρώσεις του γκρι και όχι στο χρώμα της σάρκας. Έτσι αυτόματα δημιούργησε μια δική της χρωματική κατηγορία ως μέρος ενός ευρύτερου έργου, ενώ εμπνέεται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες μαύρων ανθρώπων των αρχών του 20ού αιώνα, που οι πόζες τους απέπνεαν γαλήνη και αξιοπρέπεια.

Οι κριτικοί, μιλώντας για το έργο της, θεωρούν ότι προσκαλεί τον θεατή να συλλογιστεί την εσωτερική ζωή των θεμάτων της. Η ίδια υποστηρίζει ότι με τα πορτρέτα της δίνεται μια ευκαιρία να εξερευνήσει ο καθένας τον εαυτό του, καθώς φτιάχνει πίνακες που εστιάζουν σε εσωτερικές, περίπλοκες ζωές και «ξεφεύγουν από τη δημόσια μαύρη ταυτότητα». Τους ανθρώπους που παρουσιάζει τους συναντά στην καθημερινή της ζωή –για μεγάλο μέρος της καριέρας της, στη Βαλτιμόρη– τους καλεί να φωτογραφηθούν και στη συνέχεια ζωγραφίζει από τις φωτογραφίες. Προκαλεί το κοινό να σκεφτεί, με το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί για να ζωγραφίσει το δέρμα, τους διάφορους τόνους δέρματος και τους πολιτισμούς και τους χώρους της αφρικανικής διασποράς και να εξετάσει τις δικές του αντιλήψεις για τη ζωή των Μαύρων στην Αμερική.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Midsummer Afternoon Dream”, 2021. Ιδιωτική συλλογή. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Miss Everything (Unsuppressed Deliverance)”, 2013. © Amy Sherald. Φωτ.: Joseph Hyde, courtesy the artist and Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Untitled (Opal)”, 2019. © Joseph Hyde/Robert F. Smith/Hauser & Wirth/Amy Sherald
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A God Blessed Land (Empire of Dirt)”, 2022. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
«Amy Sherald: American Sublime», άποψη της έκθεσης, SFMOMA. Φωτ.: Matthew Millman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Εικαστικά / Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

«Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου»: Η περίπτωσή της Αφροαμερικανής εικαστικού που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα δεν περνά απαρατήρητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ