Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, Winter Timber, 2009 Φωτ.: © David Hockney/ Jonathan Wilkinson
0

Τα περισσότερα μουσεία του κόσμου υποκλίνονται στο όνομα David Hockney, ακόμα και στην πιο μικρή του έκθεση, όπως η «Hockney and Piero: A longer look» στη National Gallery που είχε μόνο δύο πίνακές του: ο ένας απεικόνιζε τους γονείς του («My Parents»), ο άλλος τον φίλο του, τον επιμελητή Henry Geldzahler («Looking at pictures on a screen») και ανάμεσά τους βρισκόταν το έργο του Piero della Francesca «Η Βάπτιση του Χριστού»· ο κόσμος συνέρρεε να δει ακόμα μία φορά τη λαμπρή ματιά ενός σπουδαίου παρατηρητή, όπως αποκαλεί ο ίδιος τον εαυτό του, αφού δεν κουράζεται ποτέ να κοιτάζει πίνακες ζωγραφικής και να βρίσκει έμπνευση στα έργα των άλλων.

Για εκείνον η μαγεία παραμένει κάθε φορά, είτε πρόκειται για την απόλαυση ενός πίνακα σε μια γκαλερί είτε για ένα αγαπημένο πόστερ στο σπίτι του. Οι πίνακες των ομοτέχνων του τον εμπνέουν σήμερα όσο και οποιαδήποτε άλλη επιρροή στο έργο του.

Αυτόν τον καιρό η γκαλερί Pace στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει την έκθεση «20 flowers and some bigger pictures» με πρόσφατους πίνακες που έκανε o Hockney στο iPad, στο στούντιο και στο σπίτι του στη Νορμανδία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εμπνευσμένος από τις καθημερινές του παρατηρήσεις, αφοσιώθηκε στο iPad, ένα μέσο μοναδικής αμεσότητας που του επέτρεψε να απεικονίσει με πιστότητα το σπίτι του και τη γύρω εξοχή.

Μιλώντας για τον Hockney, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε στο πολύπλευρο ταλέντο του. Ζωγράφος, χαράκτης, σκηνογράφος και φωτογράφος, έχει χρησιμοποιήσει απρόβλεπτα, πολλές φορές, εργαλεία για να δημιουργήσει έργα σε iPad και καμβά που λίγοι έχουν δει και θα παρουσιαστούν σε έναν ολόκληρο όροφο του Fondation Louis Vuitton.

Με τις αίθουσες τέχνης να γεμίζουν από κόσμο που μετέχει στη θαυμαστή ενέργεια των χρωμάτων και της αστείρευτης αισιοδοξίας που αποπνέουν τα έργα του, ο Hockney, ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι.

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, A Bigger Splash, 1967 Φωτ.: David Hockney Tate, U.K.

Θα έχει τίτλο «David Hockney, 25» και θα επικεντρώνεται στα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του καλλιτέχνη που τα πέρασε στη Νορμανδία, στο Γιόρκσαϊρ και στο Λονδίνο, μέρη όπου φιλοτέχνησε έργα όπως το «May blossom on the Roman Road» (2009) και τα εντυπωσιακά «Bigger Trees». Διατρέχοντας την καλλιτεχνική εργασία και πρακτική του από το 1955 έως το 2025, περιλαμβάνει περισσότερα από 400 έργα.

Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει έργα του καλλιτέχνη από διεθνή ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές μαζί με έργα από το στούντιό του. Πρόκειται για έργα ζωγραφικής, ελαιογραφίες και ακρυλικά, σχέδια με μελάνι, μολύβι και κάρβουνο, ψηφιακή τέχνη (έργα σε iPhone, iPad, φωτογραφικά σχέδια) και διαδραστικές βιντεο-εγκαταστάσεις.

Η έκθεση ετοιμάζεται τα δύο τελευταία χρόνια και ο David Hockney συνεργάστηκε στενά με τον επιμελητή της sir Norman Rosenthal, πρώην επικεφαλής επιμελητή της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών και γνωστό για τη διοργάνωση μια σειράς από πρωτοποριακές εκθέσεις.

Θα «καταλάβει» όλο το κτίριο, το γυάλινο ορόσημο του Παρισιού που σχεδίασε ο Frank Gehry, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει τη διαδρομή του καλλιτέχνη ήδη από τα πρώιμα έργα του, όπως τα διάσημα «A bigger splash» (1967) και «Portrait of an artist (Pool with two figures)» (1972), που επέδρασαν καταλυτικά στον κόσμο της τέχνης όταν δημιουργήθηκαν και επηρέασαν πολλούς μεταγενέστερους καλλιτέχνες. Μάλιστα, το «Portrait of an artist», που πουλήθηκε για 90,3 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη το 2018 και άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση για την αληθινή αξία των έργων τέχνης, ήταν το πιο ακριβό έργο ενός εν ζωή καλλιτέχνη εκείνη την εποχή.

Μιλώντας για τον Hockney, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε στο πολύπλευρο ταλέντο του. Ζωγράφος, χαράκτης, σκηνογράφος και φωτογράφος, έχει χρησιμοποιήσει απρόβλεπτα, πολλές φορές, εργαλεία για να δημιουργήσει έργα σε iPad και καμβά που λίγοι έχουν δει και θα παρουσιαστούν σε έναν ολόκληρο όροφο του Fondation Louis Vuitton. Σε αυτά μελετά τις παραλλαγές του φωτός μέρα με τη μέρα, εποχή την εποχή.

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), 1972 Φωτ.: David Hockney/ Art Gallery of New South Wales/ Jenni Carter
Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, May Blossom on the Roman Road, 2009 Φωτ.: © David Hockney/ Richard Schmidt

Η «Guardian» γράφει ότι σε αυτή την αναζήτηση των έργων του Hockney –που για έναν τόσο παραγωγικό καλλιτέχνη μάλλον μοιάζει με κυνήγι θησαυρού– βρέθηκαν εκατοντάδες άγνωστα, π.χ. μια αινιγματική σύνθεση σε ακουαρέλα με τίτλο «After Blake: Less is known than people think», που αναφέρεται στον William Blake. Ο επιμελητής της έκθεσης ανακάλυψε επίσης έναν «όμορφο» πίνακα της δεκαετίας του ’60, το «Κεφάλι της Αναγέννησης», στο Ίδρυμα Gulbenkian στη Λισαβόνα, που αποκτήθηκε από Πορτογάλους φιλότεχνους αμέσως μετά την αποφοίτηση του Hockney από το Royal College of Art.

Το Fondation Louis Vuitton φιλοδοξεί να παρουσιάσει μια έκθεση που θα αφορά έναν πολύ επιδραστικό καλλιτέχνη του 20ού και 21ου αιώνα και θα συζητηθεί τόσο για την κλίμακα όσο και για την πρωτοτυπία της, οπότε επέτρεψε στον Hockney να συμμετάσχει εν λευκώ σε κάθε πτυχή της έκθεσης, στη σύνθεση κάθε ενότητας και στη διαμόρφωση της διάταξης κάθε χώρου.

Στην προετοιμασία πήρε μέρος και ο σύντροφός του και διευθυντής του στούντιό του, Jean-Pierre Gonçalves de Lima, και ο βοηθός του Jonathan Wilkinson, όντες σε διαρκή διάλογο μαζί του. Στόχος τους είναι να αναδείξουν λεπτομερώς το δημιουργικό σύμπαν του Hockney, το οποίο εκτείνεται σε επτά δεκαετίες, κατά τη διάρκεια των οποίων ανανεώθηκε τόσο θεματικά όσο και στον τρόπο έκφρασης. Πλέον ο δεξιοτέχνης όλων των ακαδημαϊκών τεχνικών είναι σήμερα πρωτοπόρος της νέας τεχνολογίας.

Ανάμεσα σε άλλα έργα θα εκτεθεί και η σειρά διπλών πορτρέτων «Mr. and Mrs. Clark and Percy» (1970-1971) και «Christopher Isherwood and Don Bachardy» (1968). Θα εκτεθεί ακόμα το «A bigger Grand Canyon» (1998), έργο ενδεικτικό της ενασχόλησής του με τη φύση, που αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία τα επόμενα χρόνια, το οποίο φιλοτέχνησε λίγο πριν από την επιστροφή του στην Ευρώπη, όπου συνέχισε την εξερεύνηση του τοπίου.

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, 27th March 2020, No. 1, 2020 Φωτ.: © David Hockney

Θα εκτεθούν, επίσης, πορτρέτα φίλων και συγγενών σε ακρυλικό ή στο iPad, και αυτοπορτρέτα του, περίπου εξήντα, τα οποία θα παρουσιαστούν μαζί με τα «πορτρέτα λουλουδιών» του που έχουν δημιουργηθεί σε τάμπλετ, αλλά εκτίθενται σε παραδοσιακά πλαίσια. Ο πρώτος όροφος του μουσείου θα είναι αφιερωμένος εξ ολοκλήρου στη Νορμανδία και στα τοπία της.

Η σειρά «220 for 2020», που ολοκληρώθηκε αποκλειστικά σε iPad, θα παρουσιαστεί σε μια νέα εγκατάσταση, ενώ ο ουρανός σε μια σειρά ακρυλικών πινάκων έχει υποστεί μια μοναδική επεξεργασία, γεμάτη έντονες πινελιές, ευθεία αναφορά στο έργο του Van Gogh. Στην επόμενη αίθουσα ο επισκέπτης θα δει ένα πανόραμα 24 σχεδίων με μελάνι («La Grande Cour», 2019) που αντανακλά και εμπνέεται από την ταπισερί του Μπαγιέ.

Η ζωγραφική του Hockney αντλεί από την Ιστορία της τέχνης, από την αρχαιότητα έως σήμερα και δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την έκθεση τα έργα που επικεντρώνονται στην ευρωπαϊκή ζωγραφική, στην πρώιμη Αναγέννηση, στους Φλαμανδούς δασκάλους, στη σύγχρονη τέχνη και στο διάλογο με ζωγράφους που έχει αγαπήσει, όπως ο Fra Angelico, ο Claude Lorrain, ο Cézanne, ο Van Gogh και ο Picasso.

Ο Hockney αγαπά με πάθος την όπερα και το θέατρο, έτσι σε μια αίθουσα έχει επανασχεδιάσει σκηνικά που δημιούργησε από τη δεκαετία του 1970. Σε μια διπλανή έχει ανασχεδιαστεί το στούντιό του και έχει μετατραπεί σε αίθουσα χορού, αντικατοπτρίζοντας το ίδιο του το σπίτι, όπου προσκαλούνται συχνά μουσικοί και χορευτές για να κάνουν παραστάσεις.

Η έκθεση δεν αφήνει το στοιχείο της έκπληξης να ατονήσει, γι’ αυτό στην τελευταία αίθουσα αποκαλύπτει τα πιο πρόσφατα έργα του Hockney που ζωγραφίστηκαν στο Λονδίνο, όπου έχει μετακομίσει από το καλοκαίρι του 2023.

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, Christopher Isherwood and Don Bachardy, 1968 Φωτ.: © David Hockney/ Fabrice Gibert

Σε αυτό το διάστημα φιλοτέχνησε αινιγματικούς πίνακες που είναι εμπνευσμένοι από τον Edvard Munch και τον William Blake: «After Munch: Less is known than people think» (2023) και «After Blake: Less is known than people think» (2024). Σε αυτούς η αστρονομία, η Ιστορία και η γεωγραφία συναντούν την πνευματικότητα. Η έκθεση κλείνει με μια αυτοπροσωπογραφία του, ένα νεύμα αποχαιρετισμού ενός καλλιτέχνη που κρατά άσβεστη μέσα του, στην ένατη πια δεκαετία της ζωής του, τη σπίθα της δημιουργίας.

Η περιήγηση στον κόσμο αυτού του σημαντικού καλλιτέχνη του 20ού και 21ου αιώνα που επηρέασε όσο λίγοι τη σύγχρονη τέχνη δεν αφορά μόνο την πληθωρική καλλιτεχνική του παραγωγή αλλά και τις αλλαγές που έφερε στην τέχνη με την ικανότητά του να καινοτομεί και να συνδυάζει την παράδοση με τη σύγχρονη τεχνολογία. Τον αποκαλούμε πρωτοπόρο για την αδιάκοπη έρευνά του σε σύγχρονα εργαλεία που συνδυάζει με παραδοσιακά, ανανεώνοντας διαρκώς το λεξιλόγιό του.

Έχει την ικανότητά να συνθέτει κόσμους ακόμα και σε έργα στα οποία προσεγγίζει και παρατηρεί λεπτομερώς τη φύση. Στις φιγούρες και στα πορτρέτα του εξερευνά θέματα προσωπικής ταυτότητας, σχέσεων και συναισθημάτων, αναλύει την ανθρώπινη φύση, εξετάζει τις συναισθηματικές συνδέσεις και εστιάζει στη δυναμική των ανθρώπινων σχέσεων.

Ο αποκαλυπτικός κόσμος του David Hockney όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί Facebook Twitter
David Hockney, Bigger Trees near Warter or/ou Peinture sur le Motif pour le Nouvel Age Post-Photographique, 2007 Φωτ.: © David Hockney/ Prudence Cuming Associates Tate, U.K.

Ο ίδιος πιστεύει ότι «η τέχνη γίνεται για να προκαλεί χαρά» και σε όλα τα έργα του υπάρχει διάχυτη η ατμόσφαιρα της αισιοδοξίας. Ακόμα και σε έργα πολύπλοκα, συναισθηματικής έντασης, ανακαλύπτει κάποιος τη γεμάτη θετική ενέργεια δημιουργικότητά του. Αυτή την ενέργεια τη συνδέει με την ιδέα της ανανέωσης και της συνεχούς εξερεύνησης. Μονίμως φιλοπερίεργος, αναζητά τις προοπτικές που προσφέρει η τέχνη και μέχρι σήμερα προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο και τις εκπλήξεις που κρύβει.

Όπως λέει, η τέχνη «είναι απαραίτητο εργαλείο για να αντλήσουμε αισιοδοξία ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές». Το ότι έχει ενστερνιστεί τα ψηφιακά μέσα δείχνει ακριβώς αυτήν τη στάση, την πίστη του στο μέλλον και στην ικανότητα της τέχνης να προσαρμόζεται και να ενθουσιάζει μέσα από τη χαρά της εξερεύνησης, κάτι που έχει αποδείξει και μέσα από το μεγάλο ταξίδι της ζωής του. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξαναβρίσκοντας τον παράδεισο: Ματίς και Χόκνεϊ σε μια συνομιλία-έκρηξη φωτός και ζωής

Εικαστικά / Ξαναβρίσκοντας τον παράδεισο: Ματίς και Χόκνεϊ σε μια συνομιλία γεμάτη φως και ζωή

Τη σχέση των δύο καλλιτεχνών αλλά και αυτή με το φως και τη φύση παρουσιάζει το Μουσείο Ματίς στη Νίκαια, σε μια νέα έκθεση που αποτελεί μια άνευ προηγουμένου συνομιλία μεταξύ του Ντέιβιντ Χόκνεϊ και του Ανρί Ματίς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ

Εικαστικά / Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ

Η έκθεση εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους δημιουργεί ο διάσημος Βρετανός καλλιτέχνης, αλλά και την εμμονή του για το πώς ο κόσμος του χρόνου και του χώρου μας μπορεί να αποτυπωθεί στην επιφάνεια μιας επίπεδης οθόνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ