LIVE!

Τα πανηγύρια του «Ξηρόμερου» ταξιδεύουν στην Μπιενάλε της Βενετίας

Τα πανηγύρια του «Ξηρόμερου» ταξιδεύουν στην Μπινεάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Η καλλιτεχνική ομάδα αναφέρεται στο νερό ως πρίσμα –ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε– εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Φωτ.: Γιώργος Κυβερνήτης
0

ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ που παραχώρησε σήμερα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Μεσοπάτωμα του κτιρίου της Συγγρού, παρουσία του υφυπουργού Πολιτισμού Χρίστου Δήμα, αποκαλύφθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες για το «Ξηρόμερο» (Dryland), την καλλιτεχνική πρόταση που θα εκπροσωπήσει φέτος την Ελλάδα στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας.

Το «Ξηρόμερο» είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη του δημιουργού διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και του δραματουργού και φιλολόγου Γιάννη Μιχαλόπουλου, με συνδημιουργούς την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαïκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα, και σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου. Όλη η καλλιτεχνική ομάδα και ο επιμελητής έδωσαν το «παρών» στη συνέντευξη τύπου.

Ο τίτλος της φετινής κεντρικής έκθεσης της Μπιενάλε, εμπνευσμένος από μια ιταλική αντιρατσιστική κολεκτίβα, είναι «Ξένοι παντού» και θα διαθέτει έναν ιστορικό και έναν σύγχρονο πυρήνα. Το ιστορικό κομμάτι θα περιλαμβάνει καλλιτέχνες του 20ού αιώνα από τη Λατινική Αμερική, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία, με έμφαση στον μοντερνισμό του παγκόσμιου Νότου, ενώ το σύγχρονο θα επικεντρωθεί σε queer θέματα και καλλιτέχνες outsiders, αυτοδίδακτους ή λαϊκούς. Θα δοθεί έμφαση σε έργα σε υπαίθριους χώρους και σε καλλιτέχνες που δεν έχουν ξαναεκθέσει στην κεντρική έκθεση. Τα εθνικά περίπτερα δεν είναι υποχρεωτικό να ακολουθήσουν τη θεματολογία της κεντρικής έκθεσης. 

Η παράδοση των πανηγυριών στην πιο σύγχρονη καλλιτεχνική της προσέγγιση

Τα πανηγύρια του «Ξηρόμερου» ταξιδεύουν στην Μπινεάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Από αριστερά: Γιάννης Μιχαλόπουλος, Θανάσης Δεληγιάννης, Έλια Καλογιάννη, Κώστας Χαϊκάλης, Γιώργος Κυβερνήτης, Φώτης Σαγώνας, Πάνος Γιαννικόπουλος. Φωτ.: Γιώργος Κυβερνήτης

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου άνοιξε την παρουσίαση και αναφέρθηκε στη διαχρονική αξία του, κατά πολλούς, σημαντικότερου διεθνούς εικαστικού γεγονότος, των «Ολυμπιακών Αγώνων της τέχνης» όπως χαρακτηρίζεται συχνά η Μπιενάλε της Βενετίας. Ως κομβική συμμετοχή χαρακτήρισε τη φετινή ελληνική η κ. Γρέγου, καθώς «για τη χώρα μας η Μπιενάλε είναι ιδιαίτερα σημαντική, μια και δεν είναι πολλές οι ευκαιρίες για τους καλλιτέχνες μας να εκθέσουν στο σύνολο σχεδόν του διεθνούς χώρου των εικαστικών». 

Στη συνέχεια, η κ. Γρέγου αναφέρθηκε στην ιστορία της Μπιενάλε Βενετίας και σε όλες τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες της φετινής διοργάνωσης: το πρώτο ελληνικό περίπτερο θεσμοθετήθηκε το 1934. Τα περίπτερα είναι μόνο 30 και θεωρούνται ιδιαίτερα προνομιακά τα κράτη που έχουν από ένα στη διοργάνωση. Φέτος θα λάβουν μέρος 88 εθνικές συμμετοχές, 8 περισσότερες από το 2022. Η κεντρική έκθεση θα περιλαμβάνει 330 καλλιτέχνες.

Η χρηματοδότηση της εθνικής μας συμμετοχής ανέρχεται στα 508.000 ευρώ, η υψηλότερη που έχει σημειωθεί ποτέ. Κύριος χρηματοδότης είναι το υπουργείο Πολιτισμού με 375.000 ευρώ, ενώ ανάμεσα στις χορηγίες, βασικός υποστηρικτής είναι το Onassis Culture, και ακολουθούν το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, το artworks του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το NEON και το Outset.

Η κ. Γρέγου, ως μέλος της κριτικής επιτροπής που κατέληξε στην επιλογή του «Ξηρόμερου», μοιράστηκε μερικά από τα κριτήρια που οδήγησαν σε αυτή την επιλογή. Έκανε λόγο για «την πρωτοτυπία της πρότασης και την ικανότητά της να ξεχωρίζει σε ένα πληθωριστικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως αυτό της Μπιενάλε Βενετίας, το εννοιολογικό πλαίσιο της πρότασης και το κατά πόσο είναι συναφές με το σύγχρονο εικαστικό γίγνεσθαι σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, το κατά πόσο η πρόταση αντιπροσωπεύει την Ελλάδα με τον καλύτερο και πιο σύγχρονο τρόπο, τον βαθμό στον οποίο η πρόταση λαμβάνει υπόψη την έννοια της εθνικής εκπροσώπησης στο πολύ ιδιαίτερο πλαίσιο της Μπιενάλε, το κατά πόσο η πρόταση είναι υλοποιήσιμη, την ποιότητα και την ισορροπία μεταξύ της καλλιτεχνικής και θεωρητικής πρότασης και το τελικό εικαστικό αποτέλεσμα». Το «Ξηρόμενο» ξεχώρισε για τον συλλογικό, πειραματικό, ερευνητικό, διεπιστημονικό και πολυαισθητηριακό χαρακτήρα του, το κοινωνικό και ανθρωπολογικό του ενδιαφέρον. 

Ο υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας αναφέρθηκε στην καταγωγή του από τον νομό Κορινθίας, έναν κατεξοχήν αγροτικό νομό, όπου διατηρούνται τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του τόπου, με το πανηγύρι να αποτελεί μέρος της εκεί καθημερινότητας. Δήλωσε ενθουσιασμένος με το περιεχόμενο της καλλιτεχνικής πρότασης του «Ξηρόμερου», που συνδυάζει το παραδοσιακό κομμάτι με την τέχνη, την τεχνολογία και την καινοτομία.

Τι είναι όμως το αινιγματικό «Ξηρόμερο»;

Τα πανηγύρια του «Ξηρόμερου» ταξιδεύουν στην Μπινεάλε της Βενετίας Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Κυβερνήτης

Ο επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος αρχικά και στη συνέχεια σύσσωμη η καλλιτεχνική ομάδα έδωσαν περισσότερες πληροφορίες για το αινιγματικό «Ξηρόμερο», που αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης, το οποίο συντονίζεται σε πραγματικό χρόνο με τον ήχο, την κινούμενη εικόνα και το ποτιστικό περιβάλλον της εγκατάστασης. 

Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία του πανηγυριού και συγκεκριμένα αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής Ξηρόμερο της Αιτωλοακαρνανίας. 

Η περιγραφή του έργου δίνει περισσότερες πληροφορίες:

Η καλλιτεχνική ομάδα αναφέρεται στο νερό ως πρίσμα –ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε– εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία.

Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από –αλλά και παράγει– την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.

Τα πανηγύρια του «Ξηρόμερου» ταξιδεύουν στην Μπινεάλε της Βενετίας Facebook Twitter
© Φώτης Σαγώνας

Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ «παράστασης» και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το «Ξηρόμερο» αξιοποιεί αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών. Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον  της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας –την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση– από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το «Ξηρόμερο» αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.

Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.

Το «Ξηρόμερο» επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.

Η 60ή Διεθνής Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia θα διεξαχθεί από τις 20 Απριλίου έως τις 24 Νοεμβρίου στη Βενετία. 
Εθνικός Επίτροπος - Οργάνωση: ΕΜΣΤ
Προεγκαίνια: 17-19 Απριλίου
Εγκαίνια Περιπτέρου: 18 Απριλίου, 13:30
pavilionofgreece2024.emst.gr
Μείνετε συντονισμένοι για την ανταπόκριση της LiFO από τα εγκαίνια της ελληνικής συμμετοχής.

Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Γρέγου

Portraits 2024 / Η Κατερίνα Γρέγου «ζωντάνεψε» το ΕΜΣΤ

Σχεδόν δύο χρόνια από την ημέρα που ανέλαβε τη διεύθυνση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η Κατερίνα Γρέγου κατόρθωσε να δώσει ζωή σε ένα μουσείο που ήταν για χρόνια κλειστό και να φέρει ακόμα και τους πιο δύσπιστους πιο κοντά στη σύγχρονη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Portraits 2024 / Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Διοργάνωσε μερικές από τις πιο πετυχημένες εκθέσεις εικαστικών μέσα στη χρονιά, δίνοντας κι αυτός με τον τρόπο του την ευκαιρία σε ένα μεγάλο κοινό να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. Λίγους μήνες πριν από τη συμμετοχή του στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, ο επιδραστικότερος επιμελητής της γενιάς του κάνει έναν απολογισμό της φετινής πολύ παραγωγικής χρονιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Ξηρόμερο/Dryland»

Εικαστικά / «Ξηρόμερο»: Από τα πανηγύρια της Αιτωλοακαρνανίας στην Μπιενάλε της Βενετίας

Οι Θανάσης Δεληγιάννης και Γιάννης Μιχαλόπουλος με τους Έλια Καλογιάννη, Γιώργο Κυβερνήτη, Κώστα Χαϊκάλη και Φώτη Σαγώνα θα παρουσιάσουν στην 60ή Μπιενάλε ένα φιλόδοξο έργο για τη σχέση των ανθρώπων με τη γη και τη μουσική που θα κρύβει όλη την ελληνική ψυχή, αποτέλεσμα της έρευνάς τους για το Margaroni Residency του Onassis Culture.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ