Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης

Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Την έκθεση έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα.
0

Αν υπάρχει κάτι που προσέχει αμέσως ο επισκέπτης της Ύδρας, τη στιγμή που το πλοίο μπαίνει στο μικρό λιμάνι του νησιού, είναι το εντυπωσιακό πέτρινο κτήριο που στεγάζει το Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας. 

Ίσως αυτός να είναι ένας από τους λόγους που «Οι Εξεγερμένοι», η περιοδική έκθεση του Ι.Α.Μ.Υ. που περιλαμβάνει έργα από την εξαιρετική προσωπική συλλογή του γνωστού συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου, είναι πόλος έλξης και θέμα συζήτησης, καθώς την έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα, που κλέβει τα βλέμματα χορεύοντας στο αφισάκι της έκθεσης, το οποίο βρίσκεται κυριολεκτικά παντού.

Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα, με το “πάντρεμα” του παρελθόντος με το παρόν να αποτελεί μία από τις επιτυχέστερες συνταγές ενός μουσειακού βίου ευτυχούς και ανθόσπαρτου», όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η διευθύντρια του  Ι.Α.Μ.Υ., Ντίνα Αδαμοπούλου.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Στην προκειμένη περίπτωση ο επισκέπτης δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει τον αρμονικό τρόπο με τον οποίο τα σύγχρονα έργα τέχνης έχουν ενταχθεί στους χώρους του μουσείου, τόσο στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που βρίσκεται στο ισόγειο, πρωτίστως όμως στον πρώτο όροφο, όπου ο επιμελητής της έκθεσης και ιστορικός τέχνης, Γιώργος Μυλωνάς, πήρε την τολμηρή –όσο και απολύτως δικαιωμένη– απόφαση να τα τοποθετήσει ανάμεσα, δίπλα, ακόμα και «πάνω» στα μόνιμα εκθέματα.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας.

«Αν το μουσείο της Ύδρας διασώζει το όραμα του Εικοσιένα ζωντανό –ξετυλίγοντας την εμβληματική Χάρτα του Ρήγα, μαζί και τα ηρωικά καριοφίλια– οι “Εξεγερμένοι” της συλλογής που παρατίθενται δίπλα στους Υδραίους αγωνιστές, ανάμεσα σε οπλαρχηγούς και ήρωες, ονειρεύονται με ανοιχτά μάτια την πραγματικότητα της επιθυμίας τους για αυθεντική ζωή. Συνυπάρχουν μαζί τους και διεκδικούν τη δική τους ψυχική σχέση με τον θεατή, πέρα των δεοντολογικών συμβάσεων, εκφέροντας τους δικούς τους μύθους» αναφέρει ο κ. Μυλωνάς.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να σταθούν έργα καλλιτεχνών όπως ο Takis, ο Λάππας, ο Ακριθάκης, ο Μόραλης, ανάμεσα σε όπλα, ενδυμασίες, λάβαρα και πορτρέτα αγωνιστών της Επανάστασης. Η πρώτη σκέψη είναι πως ένα τέτοιο εγχείρημα είναι παράτολμο, αν όχι ανέφικτο.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα.

Όταν, όμως, ο επισκέπτης βρεθεί στις αίθουσες του μουσείου, διαπιστώνει πως καλείται να «ανακαλύψει» τους πίνακες και τα γλυπτά της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, τα οποία είναι ενταγμένα με τέτοιον τρόπο στη μόνιμη συλλογή, που μοιάζει να αποτελούν τμήμα της.

Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας. 

Τα «Κεριά» του Χρήστου Μποκόρου «καίνε» ευλαβικά μπροστά στο προεπαναστατικό λάβαρο της Ύδρας με τον σταυρό και το φίδι, ενώ ο Θεόφιλος Χατζηπάνος, με το γυναικείο πορτρέτο του, δίνει νέα μορφή στην Υδραία αρχόντισσα Ελένη Κριεζή, η παραδοσιακή φορεσιά της οποίας φιλοξενείται σε προθήκη του μουσείου.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Έργο του Takis.

Δίπλα στην ασημένια λήκυθο με την ταριχευμένη καρδιά του Ανδρέα Μιαούλη πάλλεται το ρομαντικό πάθος του ιεροφάντη-δημιουργού από τον Τάσο Μαντζαβίνο, που αποζητά τη λύτρωση σε ένα ιδανικό ζωής. 

Όσο για τη «Σαλή» του Δημήτρη Χαντζόπουλου, με τη σπαρακτική κραυγή της, που μοιάζει να γεμίζει τον χώρο, διεκδικεί μέσα στο μουσείο το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, ανάμεσα σε μαντιλοφορεμένες αρχόντισσες και βαρύτιμα κεντήματα.

Ο φιλότεχνος θα γοητευθεί από εύστοχα επιλεγμένα έργα για τα οποία, σύμφωνα με τον Σωτήρη Φέλιο, «ταιριάζει αυτό που είχε πει ο Έζρα Πάουντ για τα βιβλία: "περικλείουν και διασώζουν μέσα τους εκείνο το παρελθόν που αξίζει να ζήσει στο μέλλον"».

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Η συνομιλία ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον που οραματίζονται και αποτυπώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη, καθώς ο σχεδιασμός της έκθεσης είναι τέτοιος που ξεπερνά τον σκόπελο μιας παθητικής περιήγησης ανάμεσα σε παρατεταγμένα έργα τέχνης.

Διατρέχοντας τους χώρους του Ι.Α.Μ.Υ., τα ίχνη του ιστορικού μας παρελθόντος συνομιλούν, συμπληρώνονται ή αντιπαραβάλλονται με έργα 33 συνολικά σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών. 

Οι καλλιτέχνες που έργα τους φιλοξενούνται είναι οι: Ηώ Αγγελή, Αλέξης Ακριθάκης, Μανώλης Αναστασάκος, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Γιώργος Αυγέρος, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Μαρία Γιαννακάκη, Νίκος Εγγονόπουλος, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κωνσταντίνος Κερεστετζή, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Γιώργος Λάππας, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Γιάννης Μόραλης, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Λεωνίδας Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Τάσος Παυλόπουλος, Νίκος Σίσκος, Takis, Δημήτρης Τάταρης, Δημήτρης Χαντζόπουλος και Αντώνης Χουδαλάκης.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter

«Οι Εξεγερμένοι»

Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας 

Έως 31 Αυγούστου 2021

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 09:00-16:00 & 19:30-21:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

πικάσο-κλοπή

Εικαστικά / Εθνική Πινακοθήκη: Το περίπλοκο χρονικό της «κλοπής του αιώνα»

Η νύχτα της κλοπής, οι ύποπτοι, το dark web και οι πιθανές τιμές πώλησης των κλοπιμαίων, τα πρόσωπα-κλειδιά, τα αναπάντητα ερωτήματα και οι «τρύπες» μιας υπόθεσης που, όπως όλα δείχνουν, θα μας απασχολεί για καιρό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ