Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης

Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Την έκθεση έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα.
0

Αν υπάρχει κάτι που προσέχει αμέσως ο επισκέπτης της Ύδρας, τη στιγμή που το πλοίο μπαίνει στο μικρό λιμάνι του νησιού, είναι το εντυπωσιακό πέτρινο κτήριο που στεγάζει το Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας. 

Ίσως αυτός να είναι ένας από τους λόγους που «Οι Εξεγερμένοι», η περιοδική έκθεση του Ι.Α.Μ.Υ. που περιλαμβάνει έργα από την εξαιρετική προσωπική συλλογή του γνωστού συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου, είναι πόλος έλξης και θέμα συζήτησης, καθώς την έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα, που κλέβει τα βλέμματα χορεύοντας στο αφισάκι της έκθεσης, το οποίο βρίσκεται κυριολεκτικά παντού.

Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα, με το “πάντρεμα” του παρελθόντος με το παρόν να αποτελεί μία από τις επιτυχέστερες συνταγές ενός μουσειακού βίου ευτυχούς και ανθόσπαρτου», όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η διευθύντρια του  Ι.Α.Μ.Υ., Ντίνα Αδαμοπούλου.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Στην προκειμένη περίπτωση ο επισκέπτης δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει τον αρμονικό τρόπο με τον οποίο τα σύγχρονα έργα τέχνης έχουν ενταχθεί στους χώρους του μουσείου, τόσο στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που βρίσκεται στο ισόγειο, πρωτίστως όμως στον πρώτο όροφο, όπου ο επιμελητής της έκθεσης και ιστορικός τέχνης, Γιώργος Μυλωνάς, πήρε την τολμηρή –όσο και απολύτως δικαιωμένη– απόφαση να τα τοποθετήσει ανάμεσα, δίπλα, ακόμα και «πάνω» στα μόνιμα εκθέματα.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας.

«Αν το μουσείο της Ύδρας διασώζει το όραμα του Εικοσιένα ζωντανό –ξετυλίγοντας την εμβληματική Χάρτα του Ρήγα, μαζί και τα ηρωικά καριοφίλια– οι “Εξεγερμένοι” της συλλογής που παρατίθενται δίπλα στους Υδραίους αγωνιστές, ανάμεσα σε οπλαρχηγούς και ήρωες, ονειρεύονται με ανοιχτά μάτια την πραγματικότητα της επιθυμίας τους για αυθεντική ζωή. Συνυπάρχουν μαζί τους και διεκδικούν τη δική τους ψυχική σχέση με τον θεατή, πέρα των δεοντολογικών συμβάσεων, εκφέροντας τους δικούς τους μύθους» αναφέρει ο κ. Μυλωνάς.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να σταθούν έργα καλλιτεχνών όπως ο Takis, ο Λάππας, ο Ακριθάκης, ο Μόραλης, ανάμεσα σε όπλα, ενδυμασίες, λάβαρα και πορτρέτα αγωνιστών της Επανάστασης. Η πρώτη σκέψη είναι πως ένα τέτοιο εγχείρημα είναι παράτολμο, αν όχι ανέφικτο.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα.

Όταν, όμως, ο επισκέπτης βρεθεί στις αίθουσες του μουσείου, διαπιστώνει πως καλείται να «ανακαλύψει» τους πίνακες και τα γλυπτά της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, τα οποία είναι ενταγμένα με τέτοιον τρόπο στη μόνιμη συλλογή, που μοιάζει να αποτελούν τμήμα της.

Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας. 

Τα «Κεριά» του Χρήστου Μποκόρου «καίνε» ευλαβικά μπροστά στο προεπαναστατικό λάβαρο της Ύδρας με τον σταυρό και το φίδι, ενώ ο Θεόφιλος Χατζηπάνος, με το γυναικείο πορτρέτο του, δίνει νέα μορφή στην Υδραία αρχόντισσα Ελένη Κριεζή, η παραδοσιακή φορεσιά της οποίας φιλοξενείται σε προθήκη του μουσείου.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Έργο του Takis.

Δίπλα στην ασημένια λήκυθο με την ταριχευμένη καρδιά του Ανδρέα Μιαούλη πάλλεται το ρομαντικό πάθος του ιεροφάντη-δημιουργού από τον Τάσο Μαντζαβίνο, που αποζητά τη λύτρωση σε ένα ιδανικό ζωής. 

Όσο για τη «Σαλή» του Δημήτρη Χαντζόπουλου, με τη σπαρακτική κραυγή της, που μοιάζει να γεμίζει τον χώρο, διεκδικεί μέσα στο μουσείο το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, ανάμεσα σε μαντιλοφορεμένες αρχόντισσες και βαρύτιμα κεντήματα.

Ο φιλότεχνος θα γοητευθεί από εύστοχα επιλεγμένα έργα για τα οποία, σύμφωνα με τον Σωτήρη Φέλιο, «ταιριάζει αυτό που είχε πει ο Έζρα Πάουντ για τα βιβλία: "περικλείουν και διασώζουν μέσα τους εκείνο το παρελθόν που αξίζει να ζήσει στο μέλλον"».

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Η συνομιλία ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον που οραματίζονται και αποτυπώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη, καθώς ο σχεδιασμός της έκθεσης είναι τέτοιος που ξεπερνά τον σκόπελο μιας παθητικής περιήγησης ανάμεσα σε παρατεταγμένα έργα τέχνης.

Διατρέχοντας τους χώρους του Ι.Α.Μ.Υ., τα ίχνη του ιστορικού μας παρελθόντος συνομιλούν, συμπληρώνονται ή αντιπαραβάλλονται με έργα 33 συνολικά σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών. 

Οι καλλιτέχνες που έργα τους φιλοξενούνται είναι οι: Ηώ Αγγελή, Αλέξης Ακριθάκης, Μανώλης Αναστασάκος, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Γιώργος Αυγέρος, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Μαρία Γιαννακάκη, Νίκος Εγγονόπουλος, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κωνσταντίνος Κερεστετζή, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Γιώργος Λάππας, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Γιάννης Μόραλης, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Λεωνίδας Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Τάσος Παυλόπουλος, Νίκος Σίσκος, Takis, Δημήτρης Τάταρης, Δημήτρης Χαντζόπουλος και Αντώνης Χουδαλάκης.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter

«Οι Εξεγερμένοι»

Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας 

Έως 31 Αυγούστου 2021

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 09:00-16:00 & 19:30-21:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

πικάσο-κλοπή

Εικαστικά / Εθνική Πινακοθήκη: Το περίπλοκο χρονικό της «κλοπής του αιώνα»

Η νύχτα της κλοπής, οι ύποπτοι, το dark web και οι πιθανές τιμές πώλησης των κλοπιμαίων, τα πρόσωπα-κλειδιά, τα αναπάντητα ερωτήματα και οι «τρύπες» μιας υπόθεσης που, όπως όλα δείχνουν, θα μας απασχολεί για καιρό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM