Τοποθετώντας τα μεγαλειώδη γλυπτά του Takis στο πάρκο του ΚΠΙΣΝ

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
0

Από την παραλιακή προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος προβάλλει αιωρούμενο ένα πράσινο και λευκό Αιολικό του Τάκη, επιβεβαιώνοντας για άλλη μία φορά ότι τα έργα του, μακριά από μουσεία και γκαλερί, σε έναν χώρο φυσικό, αναδεικνύονται, με όλη τους την ενέργεια, πρωταγωνιστές και ρυθμιστές του χώρου που τα φιλοξενεί, συνομιλώντας παράλληλα με το περιβάλλον και τα στοιχεία της φύσης με έναν τρόπο που τα κάνει παιγνιώδη.

Ο αυτοδίδακτος Τάκης Βασιλάκης (Takis), από τους κυριότερους εκπροσώπους της σύγχρονης εικαστικής σκηνής και πρωτοπόρος για τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποίησε, τιμάται με μια έκθεση σε έναν σημαντικό υπαίθριο χώρο της Αθήνας, με τα έργα του να περιμένουν να ανακαλυφθούν από επισκέπτες και τυχαίους περαστικούς, διαβάτες και αθλητές.  

Λουσμένα στο φως, τα βλέπουμε, άλλα τοποθετημένα, άλλα να τοποθετούνται όταν φτάνουμε, με το ελαφρύ αεράκι της καλοκαιρινής μέρας να τα κινεί, υπενθυμίζοντας τον βασικό πυρήνα του έργου του διεθνούς φήμης εικαστικού, την κίνηση σε κάθε της μορφή, μηχανική, ηλεκτρομηχανική, θερμική, μαγνητική, υδροδυναμική. 

Στα έργα της έκθεσης περιλαμβάνονται τα εμβληματικά Αιολικά του Takis, «Σινιάλα με φως» και «Βίδες του Αρχιμήδη», τα Πυροτεχνήματα αλλά και αντιπροσωπευτικά έργα του από τις ενότητες των Μουσικών Γλυπτών, των Μαγνητικών Τοίχων-Τέταρτη Διάσταση, των Σπειρών, των Ηλεκτρικών Βαρελιών, των Λουλουδιών και των Σφαιρών. 

Στην άκρη του καναλιού τα τρία Αιολικά, τα επονομαζόμενα και «Ολυμπιακά», υποδέχονται τους επισκέπτες. Πρόκειται για τα τρία έργα που είχαν στηθεί στην αρχή της Διονυσίου Αρεοπαγίτου το 2004 με τον ίδιο τρόπο και τις ίδιες αποστάσεις που είχε επιλέξει τότε ο Takis, ενώ, λίγο πιο πέρα, στην είσοδο του Μεσογειακού Κήπου, γύρω από μια αμυγδαλιά, μια άλλη συστάδα έργων, έξι φωτοβολταϊκά σινιάλα απορροφούν την ηλιακή ενέργεια για να φωτιστούν τη νύχτα.

Σε απροσδόκητα σημεία του πάρκου ξεπροβάλλουν μικρές «οικογένειες» έργων, άνθη, σφαίρες ανάμεσα στα ψηλά χορτάρια, σπείρες που βρίσκονται στο πιο ψηλό σημείο, απ’ όπου ατενίζει κάποιος τον Σαρωνικό, ένα κυνήγι θησαυρού από τη μία άκρη μέχρι την άλλη, σε ένα στήσιμο, χάρη στο οποίο μπορεί να τα δει κάποιος αυτόνομα και να τα σκεφτεί συνολικά. 

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Από τις 23 Ιουνίου μέχρι τις 7 Νοεμβρίου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτήν τη μεγάλης έκτασης έκθεση με εμβληματικά γλυπτά που είναι μια συνεργασία του ΚΠΙΣΝ με το ίδρυμα Takis. Η έκθεση τιτλοφορείται «Τakis: Κόσμος σε κίνηση» και έχει ως στόχο όχι μόνο την παρουσίαση σαράντα έξι αντιπροσωπευτικών έργων του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη στον δημόσιο χώρο αλλά και τη γνωριμία του με μια νέα γενιά που θα δει ένα μεγάλο σύνολο έργων του σε αλληλεπίδραση με το τοπίο, το φως και τη φύση. 

Στα έργα της έκθεσης περιλαμβάνονται τα εμβληματικά Αιολικά του Takis, «Σινιάλα με φως» και «Βίδες του Αρχιμήδη», τα Πυροτεχνήματα αλλά και αντιπροσωπευτικά έργα του από τις ενότητες των Μουσικών Γλυπτών, των Μαγνητικών Τοίχων-Τέταρτη Διάσταση, των Σπειρών, των Ηλεκτρικών Βαρελιών, των Λουλουδιών και των Σφαιρών. 

Τα έργα, όλα μαζί και το καθένα χωριστά, συγκροτούν έναν «κόσμο σε κίνηση», έναν κόσμο τον οποίον οι επισκέπτες θα μπορούν να εξερευνήσουν και να συνδεθούν μαζί του σε μια έκθεση που θέτει στο κέντρο της, μεταξύ άλλων, την ενασχόληση του καλλιτέχνη με τους φυσικούς νόμους και τις κοσμικές δυνάμεις του σύμπαντος στην προσπάθειά του να ορίσει με υλικό τρόπο τις αόρατες δυνάμεις.

Η δουλειά του Takis προκύπτει από τη σύνθεση ενός μεγάλου φάσματος ιδεών και εμπειριών ‒από την εντατική επιστημονική έρευνα έως την αρχαία φιλοσοφία και την πνευματικότητα‒ και σφυρηλατεί ένα μοναδικό όραμα που συνεχίζει να εξελίσσεται ακόμα και σήμερα μέσα από τη συναναστροφή μας με το έργο του.

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Περνώντας τα φυτεμένα δώματα με κατεύθυνση προς τον Θόλο, οι σφαίρες, τοποθετημένες μέσα στην ψηλή βλάστηση, μοιάζουν με κομμάτι του πλανητικού συστήματος, κομήτες που έχουν πέσει από τον ουρανό και έχουν προσγειωθεί στον δημόσιο χώρο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Η συνεργασία μας με το ΚΠΙΣΝ ξεκίνησε το 2018. Αρχίσαμε με δεκαοκτώ έργα που υπερδιπλασιάστηκαν» μας εξηγεί ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, υπεύθυνος ανάπτυξης του Ιδρύματος Takis. «Από τα σαράντα έξι έργα, τα τριάντα εννιά ανήκουν στη συλλογή του ιδρύματος. Έχουμε έργα κινητικά, τα Αιολικά, φωτοβολταϊκά σινιάλα. Ο κύριος άξονας της έκθεσης, εκτός από την κίνηση, είναι η ενέργεια, η βιώσιμη ανάπτυξη, οι αόρατες δυνάμεις της φύσης που ο Takis καθιστά ορατές με το έργο του και συνομιλούν ουσιαστικά με το πάρκο.

Για πρώτη φορά παρουσιάζουμε και τα Ηλεκτρικά Βαρέλια, κάτι που είχε ο Takis στο μυαλό του όχι ως έργο αλλά ως κατασκευή, και μάλιστα με ανθρωπιστικό χαρακτήρα, προτείνοντας μια πρωτοποριακή, ουσιώδη και οικονομικά υλοποιήσιμη απάντηση σε ζητήματα όπως η έλλειψη ηλεκτρικής ενέργειας και πόσιμου νερού. Το όραμά του ήταν να δημιουργήσει μια μεγάλη ποσότητα από αυτά και να τα δωρίσει σε φτωχές οικογένειες στην Ινδία, αφού, χάρη σε αυτά, ένα μικρό νοικοκυριό, ένα μικρό σπίτι μπορεί να αυτονομηθεί ηλεκτρικά, τουλάχιστον σε επίπεδο φωτισμού. Ως βασικό υλικό χρησιμοποιείται ένα από τα δισεκατομμύρια άδεια βαρέλια πετρελαίου που υπάρχουν σε αφθονία σε όλη την υφήλιο και βρίσκονται σε αχρηστία. Εδώ επαναχρησιμοποιούνται και μετατρέπονται σε πηγές ενέργειας, εκμεταλλευόμενα την ηλιακή ακτινοβολία. Τα βαρέλια συνδέονται με συλλέκτες του ηλιακού φωτός και συσσωρεύουν την ενέργεια σε μια μπαταρία, η οποία την αποθηκεύει».

Μάλιστα, γι’ αυτή την κατασκευή το Ίδρυμα Τakis έχει βραβευτεί από το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η χρήση του βαρελιού είναι συμβολική. Ο Τakis, ήδη από το 1960, είχε πει στο μαγνητικό μανιφέστο του: «Θα ήθελα να δω όλες τις ατομικές βόμβες της γης να μετατρέπονται σε τέχνη». Χρησιμοποιεί, λοιπόν, ένα αντικείμενο που σχετίζεται με τον πόλεμο, είτε πετρέλαιο είτε νερό, και του δίνει μια νέα διάσταση, έργα τέχνης με χαρακτήρα ανθρωποκεντρικό, προσφέροντας στην ανθρωπότητα ένα πρακτικό έργο με χαμηλό κόστος παραγωγής, ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες, με μεγάλη διάρκεια ζωής, ρεαλιστικό και εύκολο στην εγκατάσταση και τη χρήση.

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Περνώντας τα φυτεμένα δώματα με κατεύθυνση προς τον Θόλο, οι σφαίρες, τοποθετημένες μέσα στην ψηλή βλάστηση, μοιάζουν με κομμάτι του πλανητικού συστήματος, κομήτες που έχουν πέσει από τον ουρανό και έχουν προσγειωθεί στον δημόσιο χώρο. Στον Θόλο τα λουλούδια ανοίγουν διάλογο με το περιβάλλον, ενώ στο εσωτερικό του το περίφημο γκονγκ και επτά μουσικά έργα συγκροτούν ένα μουσικό δωμάτιο, όπως άρεσε στον Takis να το αποκαλεί.

«Εκτός από το γκονγκ, υπάρχουν οι Παράλληλες Γραμμές και τοίχοι με μαγνητικά έργα. Η όλη σκέψη είναι να υπάρχει μια αντιστοιχία με ένα music room, όπως το είχε φτιάξει ο Takis στο παρελθόν» μας λέει η Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής του ΚΠΙΣΝ.

«Το σημαντικό είναι για εμάς ότι το στοιχείο της μουσικής είναι πολύ ενεργό στο έργο του Takis, όπως και στο Κέντρο Πολιτισμού, γι’ αυτό θεωρήσαμε σημαντική την ύπαρξη μιας τέτοιας ενότητας έργων. Αυτή είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχουμε φιλοξενήσει στον δημόσιο χώρο μας. Η δημιουργία κόσμων υλικών και άυλων, που είναι πάντα στο επίκεντρο του έργου του, συνδέεται με τον κόσμο που φτάνει εδώ. Θεωρήσαμε ότι με αυτή την έκθεση μας δίνεται μια ευκαιρία να γεμίσουμε τον χώρο με έργα σημαντικά, για να έρθει ο κόσμος και να τα ανακαλύψει και να επικοινωνήσει μαζί τους». 

Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Takis ΚΠΙΣΝ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα Σιντριβάνια του ΚΠΙΣΝ χορεύουν καθημερινά σε ρυθμούς disco, όπερας, κλασικής μουσικής και γνωστών soundtracks

Πολιτισμός / Τα Σιντριβάνια του ΚΠΙΣΝ χορεύουν καθημερινά σε ρυθμούς disco, όπερας, κλασικής μουσικής και γνωστών soundtracks

Τα Σιντριβάνια περιλαμβάνουν ένα σύμπλεγμα από 59 κατακόρυφους πίδακες, οι οποίοι συμβαδίζουν με την αρχιτεκτονική του κτιριακού συγκροτήματος που σχεδίασε το Renzo Piano.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ