Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας»

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας» Facebook Twitter
Οἱ Ἀχαιοὶ ἦταν κοντὰ στὸν στόχο τους. Ἐννιάχρονος ὁ Τηλέμαχος, ἔχτιζε στὶς ἀμμουδιὲς τῆς Ἰθάκης τὸ ἄπαρτο κάστρο τοῦ Ἰλίου. «Ἐμπλουτίζοντας τὰ νερὰ τοῦ ποταμοῦ Σκαμάνδρου», 130Χ163 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς 2004-2024.
0

ΣΤΟ ΑΤΕΛΙΕ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΖΑΝΝΗ τα καλοκαιρινά τοπία από τις Μαρίκες, μια παραλία στην ανατολική Αττική, που βλέπουμε γύρω μας μοιάζουν με εισβολή δροσιάς μέσα στο καμίνι της Αθήνας.

Οι τοπιογραφικές αυτές συνθέσεις είναι βασισμένες σε γνώριμους τόπους που επισκέπτεται. Ο κ. Ζαννής φιλοτεχνεί τα έργο του στη φύση, «στο γόνατο», όπως λέει, ζωγραφίζει παντού, όπου βρεθεί, στον Εθνικό Κήπο, στο πάρκο Ελευθερίας, στον Λυκαβηττό, σε παραλίες.

Μέσα στην πανδαισία των χρωμάτων που διαμορφώνονται από το εφήμερο φως και τις αποδίδει δεξιοτεχνικά με αναπαραστατική σαφήνεια, ακολουθώντας τον ρυθμό της φύσης, ξεπροβάλλουν οι ανθρώπινες φιγούρες σε δραστηριότητα συνδεδεμένη με τον τόπο στον οποίο απεικονίζονται.

«Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος».

Στο ατελιέ του υπάρχει και μια ολόκληρη βιβλιοθήκη με τα ομηρικά έπη και ένα μεγάλο μέρος του έργου του σήμερα συνδέεται με την «Οδύσσεια». Η σειρά «Τα παιχνίδια του Τηλέμαχου», ένα σύνολο 9 έργων που, όπως λέει, «είναι εισαγωγή στις ενότητες πάνω στις οποίες έχω εργαστεί σε σχέση με την "Οδύσσεια"», συνιστά μια προσωπική και πρωτογενή σύλληψη που δεν στηρίζεται σε αρχαίο κείμενο, ούτε σε οποιαδήποτε άλλη παραφιλολογία σχετική με τον επικό κύκλο, καθώς δεν υπάρχει κανένα άλλο στοιχείο για τη ζωή του Τηλέμαχου από τη βρεφική του ηλικία μέχρι την ενηλικίωσή του. Και δεν είναι τίποτε άλλο από μια ευρηματική σύλληψη που συνδέει πραγματικότητες, από τα Τρωικά και τα της «Οδύσσειας», με την προσμονή του μικρού για την επιστροφή του πατέρα του, μετατρέποντας τις πραγματικότητες αυτές σε παιχνίδια στον μικρόκοσμό του. Ο κύκλος κλείνει με το έργο «Φως θερμό! Φως ψυχρό!» που αναφέρεται στους στίχους της ραψωδίας π και δίνει μορφή στις λίγες στιγμές πριν από την αναγνώριση πατέρα και γιου.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Όσο κι ό,τι προλάβουν», Μαρίκες, Ραφήνα, 2022.

Όπως ο Πλούταρχος για να κάνει ένα ολόκληρο σχόλιο για τους ανθρώπους έγραψε τον «Γρύλλο», που σχετίζεται με τα ομηρικά έπη, όταν ένας από τους μνηστήρες που μεταμορφώθηκε σε γουρούνι δεν θέλησε ξαναγίνει άνθρωπος και κατηγορεί όλη την ανθρώπινη φύση και υπόσταση, ένα κομμάτι της παραφιλολογίας στις παρυφές των ομηρικών που εξελίσσεται μέχρι και σήμερα, ο Στέφανος Ζαννής κάνει κάτι ανάλογο.

«Κάνω κι εγώ κάτι από αυτό, αλλά εντελώς πρωτογενές», λέει. «Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος, που έχουμε την πληροφορία ότι τον έβαλε ο Παλαμήδης μπροστά στα ζώα για να αποδειχθεί ότι ο Οδυσσέας δεν ήταν τρελός, αφού τον έσωσε, και έτσι παίρνει μέρος στον πόλεμο. Ανάμεσα σε αυτό το κενό παίζω με την έννοια του παιχνιδιού που θεωρείται σοβαρή δραστηριότητα ενός παιδιού και με βασικό θέμα την αναζήτηση ενός πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ και την ενηλικίωσή του παράλληλα.

Ο Τηλέμαχος δέχεται πληροφορίες από τον κόσμο του πατέρα του τις οποίες μεταποιεί στον δικό του μικρόκοσμο. Κι έτσι τα παιχνίδια έχουν σχέση με αυτά που συμβαίνουν στον πραγματικό κόσμο του πατέρα του αλλά με τον τρόπο του μικρού. Από τα δέκα έργα, η πρώτη τριάδα της ενότητας αυτής σχετίζεται με την "Ιλιάδα" και η επόμενη σχετίζεται με τους "Απολόγους", με όλη αυτή την περίοδο που ο Οδυσσέας θεωρείται χαμένος, εξαφανισμένος. Εκεί παίζω όχι με το στοιχείο της πληροφορίας αλλά με ένα νήμα, μια διασύνδεση εσωτερική, μια διαισθητική σχέση».

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Καφενείο στην πλατεία Αγίας Ειρήνης», Μοναστηράκι, 2022.

Ο Στέφανος Ζαννής γεννήθηκε στη Νέα Ιωνία. Η οικογένεια της μητέρας του έχει ποντιακή καταγωγή, από τη Σαμσούντα. Η οικογένεια της γιαγιάς του πέρασε από δυο προσφυγιές πριν φτάσει στην Αθήνα. Η γιαγιά του αφηγούνταν στα εγγόνια της τις ιστορίες που έλεγε ο δάσκαλός της για τον Οδυσσέα όταν ήταν μικρή. Αυτό εντυπώθηκε βαθιά μέσα του και το συνάντησε ξανά όταν διάβασε τη ραψωδία ε στην έκδοση του οίκου Στιγμή, σε μετάφραση Δ. Μαρωνίτη με την εικαστική συνεργασία του Κ. Τσόκλη.

Αυτή η συνεργασία με το εικαστικό σχόλιο τον κέντρισε και το έναυσμα ήταν η πρόταση του Θ. Εξαρχόπουλου, καθηγητή της ΑΣΚΤ, να εργαστεί σε κάποιο θέμα για την έκδοση ενός βιβλίου. Από το 1992 έως το 1995 το αδιόρατο υλικό, δημιουργημένο από ακούσματα και αφηγήσεις των παιδικών του χρόνων και από τις επισκέψεις αργότερα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα, άρχισε να παίρνει μορφή σχεδίων σύμφωνα με το εικαστικό του όραμα.

Αργότερα διαμορφώθηκαν ως εικόνες και μέσα από μελέτες φιλοτεχνήθηκαν προσχέδια, σχέδια, ζωγραφιές, χαρακτικά και στη συνέχεια «έμεινε μια θεματική παρακαταθήκη σχεδίων και μια ενεργητικότητα μέσα μου που θα έβρισκε διέξοδο σε άλλους δρόμους. Με ό,τι και αν ασχολήθηκα περαιτέρω, σχετιζόταν με τη διαστελλόμενη ανάγνωσή μου της "Οδύσσειας". Γι' αυτό και ό,τι έργο ζωγραφικής δούλεψα μετά, χωρίς πουθενά να το αναφέρω ότι σχετίζεται με τη θεματική, μπορώ και σήμερα να το εντάσσω σε αυτήν», λέει.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Σὰν κάτι νὰ συνέδεε τὸν γυιὸ μὲ τὸν πατέρα Νά ’βλεπε σ’ ὄνειρο ἄραγε τὰ κατορθώματά του; Θὰ μαθευτεῖ σὲ λίγο ἀπ’ τὶς φωτιὲς στὶς κορυφές, πὼς ἔπεσε ἡ Τροία. «Ὁ Δούρειος Ἴππος», 120Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.

Ένα παιδί παίζει με το αλογάκι του στην παραλία ή φτιάχνει ένα κάστρο από άμμο, κουβαλάει νερό με το κουβαδάκι του, φυσάει το καραβάκι. Η περιφορά γύρω από τον εαυτό σου δεν είναι κάτι παράξενο, ούτε τα σκαλίσματα στην άμμο κάτι απρόσμενο σε μια παραλία. Νιώθεις τη συμμετοχή των ανθρώπων σε παρόμοιες δραστηριότητες κι ας απέχουν οι ζωές μας πολύ μέσα στον χρόνο. «Δεν υπήρχε περίπτωση να καταπιαστώ με αυτήν τη θεματολογία, αν δεν πίστευα ότι αφορά σε πολλά επίπεδα προσέγγισης και τον σημερινό άνθρωπο. Είναι μεν μια φαντασιακή σύλληψη, νήματα όμως διασυνδέσεων και παραλληλίες με γεγονότα που αναφέρονται στην ποίηση της "Ιλιάδας" και της "Οδύσσειας" έρχονται να καταστήσουν έγκυρη, για εμένα, τη σύλληψη αυτή, τη συνάρτηση δηλαδή της περιπετειώδους και γεμάτης κινδύνους ζωής του πατέρα και της παιγνιώδους δραστηριότητας του γιου», λέει ο κ. Ζαννής.

Ο παιδικός τρόπος του Τηλέμαχου μετέτρεπε τα ακούσματα σε χειροπιαστή πραγματικότητα μέσα στον μικρόκοσμό του. Υπάρχει και η εσωτερική σύνδεση που κρέμεται στον αέρα, όπως υπονοεί ο ζωγράφος, που δεν έχει τίποτα το βέβαιο και παραπέμπει σε θετικά ή αρνητικά σημεία στην εξέλιξη της πορείας του Οδυσσέα.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Τὸ σχέδιο τῆς Ἀθηνᾶς βρίσκει ἐμπόδια ἀπ’ τὸν Ποσειδῶνα. Μοιράζει πίκρες στὸ νιόβγαλτο βλαστάρι. «Φυσῶντας στὸν μικρόκοσμο», 138,5Χ148 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.

Έργα που παραπέμπουν στη βάσιμη πληροφόρηση είναι τα «Δούρειος Ίππος», «Ο στόλος μακριά», «Εμπλουτίζοντας τα νερά του ποταμού Σκαμάνδρου» και «Σκαλίσματα στην άμμο για μια ωραία Ελένη», ενώ αυτά που παραπέμπουν σε μια διαισθητική σύνδεση γιου και πατέρα είναι τα «Η σωτήρια σφαίρα», «Η κόρη που αμάρτησε» και «Φυσήματα στον μικρόκοσμο». Τέλος, τα προς την ενηλικίωση είναι τα «Ο Τηλέμαχος σε παραλλαγή» και «Ο διαβήτης», θέματα που αυτονομούνται ψυχολογικά από τη σύνδεση του παρελθόντος, παρότι το φέρουν. Στέκει ο Τηλέμαχος σε μια πιο προσωπική δράση, ωριμάζοντας για κάτι που έρχεται και θα φανεί στη ραψωδία α της «Οδύσσειας». Ο «Τηλέμαχος σε παραλλαγή» στέκει ως ένα πραγματιστικό/μαχητικό σχόλιο καλυτέρευσης της ενταύθα διαβίωσης, ενώ ο «Διαβήτης στα κέντρα του» ως ένα πιο ψυχολογικό, με τάση προς πνευματική αναβάθμιση, σχόλιο.

«Είμαι της άποψης ότι και αν στηρίζεται αυτός ο παλαιός κόσμος σε άλλες κοινωνικές δομές, πάραυτα μάς αφορά ό,τι θίγεται στο παλαιό αυτό ποίημα/κατάθεση για το νόημα της ζωής του ανθρώπου. Ότι βρίσκεται δηλαδή ο πρωταγωνιστής μπλεγμένος σε δίχτυα καταστάσεων, μέτοχος πολυδαίδαλων προβλημάτων που γεννά η ασυνειδησία, που με τον καιρό, και αφότου συνειδητοποιούνται, παίρνουν πιο θετικές κατευθύνσεις, αν επιλέξεις με όλο σου το είναι τον στόχο της καταλλαγής και της ειρήνης της πάντα νουν υπερεχούσης, βαστώντας τα φορτία που σου ορίστηκαν», λέει ο Στέφανος Ζαννής.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Τηλέμαχος σὲ παραλλαγή», 91Χ91 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Μόνος ἀφήνεται, στρεφόμενος γύρω ἀπ’ τὸν ἑαυτό του χωρὶς τίποτε, καμμιὰ προσδοκία. Βλέπει μὰ δὲν ἀγκυστρώνεται πουθενά. Γυρίζει, γυρίζει ἤσυχα, σιωπηλά, τριγύρω κοιτῶντας, μὲ τὸ ἕνα πόδι, σταθερά, νὰ βαθαίνει τὸ σημεῖο καὶ τὸ ἄλλο νὰ περιφέρεται γράφοντας κύκλους.... «Ὁ Τηλέμαχος, διαβήτης στὰ κέντρα του», 89Χ75 cm, ἀκρυλικὰ σὲ χαρτόνι 1000 γρ. ἐπικολλημένο σὲ ξύλο θαλάσσης κόντρα πλακέ 18 mm, Στέφανος Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Κι ἄλλοτε μέσα στὴ μπανιέρα του, ἀναζητοῦσε τῆς Τροίας τὰ βουνά καὶ τὸ πεδίο τῶν μαχῶν, τὸν ἀραγμένο στόλο. «Ὁ στόλος μακρυά», 196Χ90,5 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 1999-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Ἡ σωτήρια σφαίρα», 140Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...ὧρες προσμονῆς γιὰ τὴν ἐπιστροφή τοῦ πατέρα. Παίζει στὰ ρηχά, τὸ τόπι μὲ τοὺς φίλους σημεῖο ἀσυνείδητο, μες στὴν καρδιὰ πλεγμένο, τῆς σφαῖρας! ποὺ θά ’ν αὐτή ἡ ἀφορμή, χρόνια μετά, γιὰ νὰ γνωρίσει ὁ πατέρας του τὴν κόρη τῶν Φαιάκων τοῦ γυρισμοῦ τὸν δρόμο γιὰ νὰ πάρει. «Ἡ κόρη ποὺ ἁμάρτησε», 140Χ180 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Ὁ Τηλέμαχος γνωρίζει ἀπὸ καιρό γιὰ τὴν συντοπίτισσα τῆς μητέρας του, Ἑλένη, πὼς γιὰ χάρη της πιαστήκανε σὲ πόλεμο. Ἄκουγε λόγια σκληρὰ γι’ αὐτήν καὶ πόσο ὄμορφη ἦταν! Στὴν ἄμμο τὴν σχεδίαζε, μιὰ ἔτσι μιὰ ἀλλιῶς, τὴν θηλυκὴ μορφή. Τὴν χάλαγε τὴν ξανάφτιαχνε. πολλὲς φορὲς τὸ ἔκανε αὐτό. μιὰ τὴ χάλαγε μετὰ τὴν ξανάφτιαχνε. Φευγαλέα μορφὴ ἡ Ἑλένη καὶ δυσκολοκατόρθωτη. «Δουλεύοντας τὴν ἄμμο γιὰ μιὰν Ὡραία Ἑλένη», 159Χ147 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Φῶς θερμό, φῶς ψυχρό», 200Χ140, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ