Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
0

Ο Πάνος Τσαγκάρης, 37 ετών σήμερα, βρίσκεται στην Ελλάδα για οικογενειακούς λόγους, δε σταματά όμως να δουλεύει. Τον συνάντησα στην Θεσσαλονίκη, λίγες μέρες πριν απ' τα εγκαίνια της νέας του έκθεσης TIME στην γκαλερί Kalfayan της Αθήνας (20/10 - 03/12). Έκανε ένα διάλειμμα για να μου δείξει έργα που μόλις έφτιαξε καθώς και κάποια που τις επόμενες μέρες θα πακεταριζόντουσαν και θα στέλνονταν για να παρουσιαστούν στην Αθήνα. 

Δεν ήταν ένα συνηθισμένο studio visit, εκτός των άλλων επειδή το στούντιο -ένας επιβλητικός αλλά όχι εκθεσιακός χώρος της Kalfayan που κάποτε ήταν ταχυδρομείο και του παραχωρήθηκε για να δουλέψει- δεν ήταν δικό του. «Δεν ήθελα να κάθομαι και να περιμένω» λέει καθώς με ξεναγεί, «ήθελα να φτιάξω νέα έργα». Είμαστε σε όροφο παλιάς πολυκατοικίας της Αριστοτέλους, νύχτα, και κοιτάζω τα μεγάλα, εκθαμβωτικά έργα του. «Κάθε ώρα της ημέρας, καθώς το φως αλλάζει, όλα φαίνονται διαφορετικά», τονίζει η Σοφία Ανιπαρίδου της γκαλερί Καλφαγιαν που με κάλεσε εδώ και συμμετέχει στην παρέα.

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter

Σ' ένα πρόχειρα στημένο τραπέζι χαζεύω ένα σωρό βιβλία αποκρυφιστικού περιεχομένου (με τις πιο ωραίες μαντάλας που έχω δει, με αλχημιστικά μυστικά, με παράξενες ιστορίες) και εντελώς αδιάκριτα ορμάω κι αρχίζω να ξεφυλλίζω. Έχουν μια άγρια ομορφιά, και, όπως η τέχνη του Τσαγκάρη, κρύβουν πολλά επίπεδα κάτω απ' την επιφάνεια. Ο Τσαγκάρης, όπως μου λέει ο ίδιος, είναι συλλέκτης πρώτων εκδόσεων αποκρυφιστικών βιβλίων και εμπνέεται συχνά απ' αυτά. 

Δεν έχω ξαναδεί έργα του από κοντά, και η εμπειρία είναι εξαιρετικά δυνατή. Καθώς μου λέει πως ετοιμάζει πίνακες για τις επόμενες, διεθνείς εκθέσεις του, μιλάμε για το πώς ξέρει πότε ένα έργο έχει τελειώσει και πότε πρέπει να προσθέσει κάτι ακόμη. Σαν υπνωτισμένος κοιτώ έναν πίνακα μαύρο που στο κέντρο του έχει μικρά χρυσά σχήματα. Έχοντας δει άλλα έργα του που, σε αντίθεση μ' αυτόν τον μίνιμαλ πίνακα, είναι γεμάτα πράγματα, φοβάμαι πως ίσως να θεωρεί τον πίνακα που τόσο μου άρεσε ημιτελή, και πως έχει σκοπό να τον καλύψει με χίλια άλλα σχήματα και να προσθέσει άσπρο χρώμα, - με δυο λόγια να τον καταστρέψει. Δεν ξέρω αν είναι ευγενικό να πω κάτι, αλλά δεν κρατιέμαι: «Πες μου ότι είναι ολοκληρωμένο αυτό το έργο, κι ότι δεν θα το πειράξεις άλλο...» λέω ντροπαλά, για να αναθαρρήσω αμέσως μετά, όταν ο Τσαγκάρης με διαβεβαιώνει ότι ο πίνακας είναι οριστικά έτοιμος: «Πολύ χαίρομαι. Μην τον πειράξεις καθόλου!» λέω σχεδόν αυταρχικά. Εκπλήσσομαι όμως όταν μαθαίνω πως δύσκολα θα πουληθεί ένα τέτοιο έργο, κι ότι οι συλλέκτες και αγοραστές προτιμούν λιγότερο σκοτεινά πράγματα. (Αποφασίζω να πλουτίσω σύντομα και να τον αγοράσω για τον εαυτό μου.)

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - There is no word or action that does not have its echo in eternity, 2016 / φύλλο χρυσού, ακρυλικά, σπρέι και μεταξοτυπία σε καμβά 200 Χ 150 εκ. /Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Μιλάει θερμά για το θεοσοφικό κίνημα, του οποίου είναι μέλος. Πρόκειται για το σύστημα αποκρυφιστικών δοξασιών με έντονα συγκρητικό αλλά και συνεκτικό χαρακτήρα, το οποίο στηρίζεται στην πεποίθηση ότι ψήγματα της θεϊκής ή αιώνιας αλήθειας μπορούν να αναζητηθούν σε όλες τις θρησκείες της Ανθρωπότητας. Το σύστημα αυτό -που πάντρεψε ανατολικές θρησκείες με το δυτικό πολιτισμό και την επιστήμη και ενθουσίασε καλλιτέχνες, επιστήμονες και πολιτικούς- αναπτύχθηκε κυρίως μέσα από τα γραπτά της Ελένα Μπλαβάτσκυ, η οποία αποτελεί και την ιδρύτρια της Θεοσοφικής Εταιρείας το 1875. Οι οπαδοί της θεοσοφίας υποστηρίζουν ότι η θεοσοφία είναι το «το σώμα της αλήθειας» που αποτελεί τη βάση όλων των θρησκειών. Η θεοσοφία, λένε, αντιπροσωπεύει μια σύγχρονη έκφραση του Σανατάνα Ντάρμα, της «Αιώνιας Αλήθειας», σαν κατάλληλης θρησκείας. Τα πέντε εμφανή σύμβολα στη σφραγίδα της Θεοσοφικής Εταιρείας είναι το Αστέρι του Δαυίδ, το Ανκ (☥), η Σβάστικα, ο Ουροβόρος, και πάνω από τη σφραγίδα είναι το Ωμ. Γύρω από τη σφραγίδα είναι γραμμένα τα λόγια: Δεν υπάρχει υψηλότερη θρησκεία από την Αλήθεια.

«Το ότι ο χρόνος είναι σχετικός -ότι το παρελθόν το παρόν και το μέλλον δεν υπάρχουν αλλά όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα-, ξαφνικά επιβεβαιώνονται όχι μόνο απ' τον Αϊνστάιν, αλλά και απ' τη σύγχρονη κβαντική επιστήμη. Και έπονται και πολλά άλλα...»

«Τι σε τράβηξε στον αποκρυφισμό;» ρωτάω, προσπαθώντας να καταλάβω αν η έλξη που του ασκούν όλα αυτά είναι μόνο φιλολογική, ή αν, για να το θέσω κομψά, τα πιστεύει όλα αυτά. «Κοίταξε, μέχρι τα 18 μου ήμουν άθεος, από αντίδραση κυρίως. Η μητέρα και η γιαγιά μου ήταν πολύ θρήσκες. Σταδιακά, όταν έφυγα απ' το σπίτι άρχισα να συνειδητοποιώ πως όλα αυτά που έκαναν, το ξεμάτιασμα, το λιβάνισμα, έχουν τις ρίζες τους στα βάθη της ιστορίας των θρησκειών. Δεν είναι καθαρά χριστιανικά έθιμα, είναι παγανιστικά έθιμα με ρίζες στην Αρχαία Αίγυπτο και την Αρχαία Ελλάδα - κι αυτό, το ότι υπάρχει μια συνέχεια, με μάγεψε. Η μυστική γνώση του πολιτισμού μάς ακολουθεί, μεταμορφώνεται, μεταλλάσσεται...»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
H δουλειά του σε ένα billboard στην 913 Highland Ave, του Los Angeles

Όταν μετακόμισε στο Βανκούβερ του Καναδά, πήγε στο σπίτι του θείου του που είχε πεθάνει λίγο νωρίτερα. Δεν τον είχε γνωρίσει ποτέ, και καθώς μου αφηγείται την ιστορία θυμάμαι το πρώτο παιδικό βιβλίο που έγραψα ποτέ, τη Χώρα των Μαγικών Ονείρων, στο οποίο δυο συνηθισμένα αδέρφια μετακομίζουν στο κτήμα του νεκρού θείου τους που δεν είχαν γνωρίσει ποτέ και που όπως αποκαλύπτεται ήταν μάγος. Αφού βρίσκουν τα βιβλία με τις σημειώσεις του, κατορθώνουν να αποκτήσουν κι αυτά μαγικές δυνάμεις και να ζήσουν μεγάλες περιπέτειες «Ήταν μήπως μάγος ο θείος σου;» ρωτώ κατευθείαν τον Πάνο. «Ήταν Μασόνος» απαντά. «Στη βιβλιοθήκη του σπιτιού του ανακάλυψα ένα σωρό βιβλία του, που είχαν σχέση με τη Μασονία αλλά και αρχαιοελληνικά και αρχαιοαιγυπτιακά μυστήρια. Εκεί λοιπόν ξεκίνησαν όλα. Εκεί έγινε η μύηση. Τότε πρωτοενδιαφέρθηκα σοβαρά για τα πνευματικά ζητήματα. Μένοντας σε εκείνο το σπίτι κι έχοντας πρόσβαση στη σπουδαία αυτή βιβλιοθήκη του θείου μου, άρχισα να μελετάω και να εμπνέομαι...»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης -All over the sky a sacred voice is calling your name, 2016/ φύλλο χρυσού, ακρυλικά χρώματα και μεταξοτυπία σε καμβά150x100 cm / Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

«Και τι νόημα έβγαλες απ' τη Μασονία;» ρωτώ καθώς ξανακοιτάζω τα πανέμορφα έργα του που πλέον παίρνουν μεμιάς στο μυαλό μου μια διαφορετική, πνευματική πλέον διάσταση. «Υπάρχει μεγάλη σχέση της Μασονίας με τα αρχαία μυστήρια και τα τελετουργικά της αρχαίας Ελλάδας και Αιγύπτου. Όταν μετακόμισα στη Νέα Υόρκη ήρθα σε πιο στενή επαφή με το Μασονικό Τάγμα και με το Τάγμα της Χρυσής Αυγής [καμία απολύτως σχέση με το ελληνικό κόμμα ή την ιδεολογία του, το αντίθετο!] με το οποίο σχετίστηκε αρχικά ο Άλιστερ Κρόουλι, ο Βρετανός μάγος και μέγας μύστης. Έπειτα πέρασα απ' το Τάγμα του Θελήματος που δημιούργησε ο Κρόουλι και τελικά διαπίστωσα πως αυτό που μου ταιριάζει πιο πολύ είναι ο Θεοσοφισμός και έγινα μέλος της Θεοσοφικής Εταιρείας.» Καθώς μιλάει, από μέσα μου πανηγυρίζω. Όλα αυτά τα συναρπαστικά για τα οποία διάβαζα χρόνια -με ένα καθαρά λογοτεχνικό ενδιαφέρον- ο συνομιλητής μου τα είχε ζήσει και μου τα αφηγούνταν. Για λίγο ξέχασα πως ο σκοπός ήταν να μιλήσουμε για την τέχνη του και σαν ενθουσιασμένο παιδάκι του ζητώ να μου πει τα πάντα για τον καιρό που πέρασε στη Μασονική Στοά. Δηλώνει απογοητευμένος: Περίμενε πως θα είχαν όλοι πνευματικές αναζητήσεις, πως θα ασχολούνταν με τα σημαντικά θέματα, πως θα βίωναν με ενθουσιασμό και προσήλωση τα μυστήρια που έφτασαν σε μας απ' την αρχαιότητα. Κι όμως οι περισσότεροι έβλεπαν τη Στοά σαν μια λέσχη για κοινωνικοποίηση, φιλανθρωπία, και παρεούλα. Ακόμη και τα τελετουργικά μυστήρια τα ξεπετούσαν ανόρεχτα, για να τελειώνουν, επειδή ήταν απλώς υποχρεωμένοι. Περίμενα να ακούσω πράγματα βγαλμένα απ' το 'Εκκρεμές του Φουκώ' του Ουμπέρτο Έκο αλλά απογοητεύτηκα, όπως κι ο Πάνος και συνέχισε τις μυστικιστικές αναζητήσεις του αλλού.

Η τέχνη του πάντως διαμορφώθηκε οργανικά αλλά αποφασιστικά όταν συνειδητοποίησε πως τον ενδιαφέρει ο αποκρυφισμός. Αντί να γίνει ένας ακόμη μίμος του Νταλί ή του Γουόρχολ, ο Τσαγκάρης βρήκε ένα ολόδικό του εικαστικό ύφος και μπόλιασε τη δουλειά του με ιδέες και σύμβολα που τον έφερναν πιο κοντά στην ανακάλυψη (ή μήπως εφεύρεση;) μιας αόρατης αλήθειας. Μάλιστα, ο τρόπος που φτιάχνει τους πίνακες που παρουσιάζει στην Αθήνα θυμίζει, καθόλου τυχαία, μυστικιστικές τελετουργίες. Μου περιγράφει πώς χρησιμοποιεί καθρέφτες διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών πάνω σε καθρέφτες, πώς μεταφέρει με μεταξοτυπία φωτογραφικές εικόνες (που ξεκίνησαν ως εγκαταστάσεις) στον καμβά, πώς "χτίζει" τα διάφορα επίπεδα και πώς ενσωματώνει όσα νιώθει σε πίνακες που προκαλούν δέος ακόμα κι αν δε γνωρίζεις τη διαδικασία και το σκεπτικό με τα οποία φτιάχτηκαν. 

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - Let the Sun Protest,2016φύλλο χρυσού, ακρυλικά και μεταξοτυπία σε καμβά86 Χ 56 εκ. / Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Μου δείχνει πώς ακριβώς δουλεύει η τεχνική της μεταξοτυπίας, την οποία πάντως δε χρησιμοποιεί όπως πχ. ο Warhol για να φτιάξει πολλά πανομοιότυπα αντίτυπα. «Τη χρησιμοποιώ ως εργαλείο σχεδιασμού, ως ζωγραφικό εργαλείο. Περνάω ακόμα και 10 ή 12 στρώσεις μεταξοτυπίας, δημιουργώντας νέα σχήματα, βάφω με ακρυλικό, πάλι μεταξοτυπία, μετά ψεκάζω για να γίνει όλο μαύρο, κι άλλη στρώση μεταξοτυπίας... Επέλεξα να μην πάρω το πινέλο και να ζωγραφίσω το κάθε πράγμα που βλέπεις στους πίνακές μου, γιατί με ενδιαφέρει πολύ το φωτογραφικό κομμάτι της δουλειάς μου. Εξάλλου οι συμβολισμοί είναι έντονοι στη δουλειά μου. Ο καθρέφτης σε πολλές θρησκείες και αποκρυφιστικές παραδόσεις συμβολίζει το ναρκισσισμό, την πτώση της ψυχής απ' το θείο στην ύλη. Αφού φτιάξω την εγκατάσταση με τους καθρέφτες φωτογραφίζω με το iPhone που είναι ουσιαστικά ο σύγχρονος καθρέφτης, και αφού αφαιρεθούν όλες οι αντανακλαστικές ιδιότητες του καθρέφτη -κατά κάποιο τρόπο συμβολικά ξορκίζω το υλιστικό κομμάτι της ύπαρξης- φτάνω στο έργο που παρουσιάζω». Σε έναν πίνακα με χρυσά σύμβολα μου εξηγεί πως βλέπουμε την ανύψωση στο θείο: ξεκινώντας απ' τη χαμηλή συνειδητότητα, απορρίπτουμε το ναρκισσισμό και καταλήγουμε ένα με τη θεϊκή εμπειρία. 

Έτσι, γίνεται σαφές πως τα έργα που παρουσιάζει στην Γκαλερί Καλφαγιάν μιλούν όλα για τη δυνατότητα της Μεταμόρφωσης. Και συμβολικά αλλά και πρακτικά - από υλικό σε υλικό. Είμαι πλέον βέβαιος πως πιστεύει σε πράγματα που δεν έχουν εξηγηθεί απ' την επιστήμη. «Μα πολλά άλλοτε "μυστικιστικά" έχουν ήδη εξηγηθεί», αντιδρά. «Τώρα τελευταία μάλιστα διαβάζω πολύ ενδιαφέροντα πράγματα για την πέμπτη διάσταση και τα πολυσύμπαντα. Γνώρισα μια πολύ ξεχωριστή γυναίκα στο Λος Άντζελες, μία αστροφυσικό με σπουδές στην κβαντική φυσική, που κάνει σεμινάρια για την πέμπτη διάσταση και διαπίστωσα πως όλα αυτά που έλεγε ο πνευματισμός αιώνες τώρα επιτέλους μπορεί να τα εξηγήσει και η επιστήμη.»

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Εικόνα απ' την έκθεση “Studies In Symbology” στο Βερολίνο

Ως άθεος και σκεπτικιστής αντιδρώ: «Υπάρχουν όμως πολλά που υποστηρίζει ο πνευματισμός, όπως η τηλεκίνηση ή το διάβασμα σκέψης, ή το βουντού που όχι μόνο δεν έχουν εξηγηθεί, αλλά δεν έχουν καν αποδειχθεί». «Σωστά» λέει ο Τσαγκάρης, «όμως πράγματα όπως ότι ο χρόνος είναι σχετικός -ότι το παρελθόν το παρόν και το μέλλον δεν υπάρχουν αλλά όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα-, ξαφνικά επιβεβαιώνονται όχι μόνο απ' τον Αϊνστάιν, αλλά και απ' τη σύγχρονη κβαντική επιστήμη... Και έπονται και πολλά άλλα! Πιστεύω ότι είμαστε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο που ενώ για πολύ καιρό ο πνευματισμός και η επιστήμη ακολουθούσαν αντίθετες πορείες, τώρα ξανασυγκλίνουν...»

Βλέπω πολλά απ' τα έργα που θα παρουσιάσει στην έκθεση και μπαινοβγαίνουμε σε διάφορα δωμάτια του παλιού ταχυδρομείου. Εντυπωσιάζομαι τρομερά από δίπτυχα που αποτελούνται από μεγεθυσμένες σελίδες αποκρυφιστικών βιβλίων που μιλούν για τη ζωή και το θάνατο και απ' τα έργα που ο Τσαγκάρης τοποθέτησε δίπλα τους, όμως πραγματικά νιώθω πως βρίσκομαι μπροστά σε αριστουργήματα όταν βλέπω τη σειρά από πρωτοσέλιδα των New York Times που είναι όλα καλυμμένα με χρυσάφι, εκτός από φωτογραφίες που αφορούν τη χώρα μας. 

Ο Πάνος Τσαγκάρης ξέρει από αποκρυφισμό, μασονία, τέχνη και μαγεία Facebook Twitter
Πάνος Τσαγκάρης - 12 Σεπτεμβρίου 2001, 2016 /φύλλο χρυσού σε τύπωμα εφημερίδας140 Χ 89 εκ. /Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

«Τι πιστεύεις ότι γίνεται μετά το θάνατο;» τον ρωτώ φεύγοντας και αφού διευκρινίσω πως εγώ πιστεύω ότι δε γίνεται τίποτα απολύτως. «Αλλεπάλληλες μετενσαρκώσεις» απαντά, «μέχρι που σταδιακά φτάνουμε στο θείο». «Σίγουρα;» λέω με δυσπιστία, ελπίζοντας όμως για μια απάντηση που θα μου δώσει ελπίδα και αισιοδοξία. «100%!» απαντά, «δεν υπάρχει αμφιβολία. Τα καλύτερα έρχονται...»

*Πάνος Τσαγκάρης - TIME

Επιμέλεια: Μαρία Νικολακοπούλου

Εγκαίνια: 20 Οκτωβρίου 2016, 19:00 – 21:00

Kalfayan Galleries, Χάριτος 11, Αθήνα, 10675

20 Οκτωβρίου – 3 Δεκεμβρίου 2016

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 11:00 – 15:00 | Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00 | Σάββατο 11:00 – 15:00

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ