Πάνος Τσαγκάρης: Clothed with the Sun

Πάνος Τσαγκάρης: Clothed with the Sun Facebook Twitter
0

Πάνος Τσαγκάρης: Clothed with the Sun Facebook Twitter

Η φράση «Απομάκρυνα το σκοτάδι με τη δύναμή μου» είναι γραμμένη στην αγγλική γλώσσα με χρυσά γράμματα πάνω στην εικόνα του λευκού εκμαγείου ενός ποδιού, ενώ στη διπλανή παράσταση η πρόταση «Η αλήθεια κατοικεί στο σώμα μου» καλύπτει με ανάλογο τρόπο την εικόνα του γύψινου εκμαγείου ενός χεριού με την παλάμη του σπασμένη και διαχωρισμένη από τον βραχίονα.

Στην εικόνα ενός άλλου προπλάσματος, από απροσδιόριστο μέρος ανθρώπινου σώματος, διαβάζουμε: «Η ψυχή μου είναι ο Θεός, η ψυχή μου είναι η αιωνιότητα» και πάνω σε ένα προσωπείο, μια μάσκα που μοιάζει να αποτυπώνει το πρόσωπο κάποιου αρχαίου θεού, διακρίνουμε την επιγραφή: «Ιδού η ψυχή σου, ένα άστρο ζωντανό».

Πίνακες με σκοτεινούς, κατάμαυρους ήλιους, τους οποίους πρέπει να πλησιάσεις για να διακρίνεις τις χαραγμένες ακτίνες τους στο πηχτό μαύρο της επιφάνειάς τους, σύμβολα και αποκρυφιστικά κείμενα δίπλα σε φιγούρες με καλυμμένα πρόσωπα, εναλλάσσονται με πρωτοσέλιδα από τις εφημερίδες «Τhe New York Times» και «The Wall Street Journal» που έχουν δημοσιεύσει φωτογραφίες από την ελληνική κρίση: Έλληνες πολιτικούς, τα επεισόδια με την αστυνομία στους δρόμους της Αθήνας, θερμοκέφαλους που έχουν ζωστεί την ελληνική σημαία.

Η θέση του κειμένου κάτω από τις φωτογραφίες των γνωστών εφημερίδων έχει καλυφθεί με φύλλα χρυσού που παραπέμπουν στο χρώμα των αγιογραφιών. Ανάμεσά τους διακρίνεις και τις φωτογραφίες του Γιώργου Παπανδρέου και του Λουκά Παπαδήμου, με πρόσωπα περικυκλωμένα από χρυσές ακτίνες, και από κάτω τις φράσεις: «Death is life» και «Life is death».   

Μία μέρα με χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, όπως αυτή του περασμένου Σαββάτου, με τη δυνατή μουσική στον πεζόδρομο της Χάρητος, δεν ήταν, ίσως, η καταλληλότερη για να επισκεφθεί κάποιος τη νέα έκθεση του Πάνου Τσαγκάρη στην γκαλερί Kalfayan. Αν και η δύναμη της εικονογραφίας του κατάφερε, αρκετές φορές, να επιβληθεί στο εορταστικό σάουντρακ του δρόμου. Ούτως ή άλλως, η τέχνη έχει εκπέσει εδώ και δεκαετίες από το ιερό της βάθρο και καλό είναι να μάθουμε να την ανασύρουμε μέσα από τις οπτικές και ηχητικές παρεμβάσεις της εποχής.

Με μια πρώτη ματιά αναγνωρίζεις στους πίνακες του Έλληνα εικαστικού που ζει στη Νέα Υόρκη και τις σχέσεις που αναπτύσσουν μεταξύ τους διαφόρων ειδών γεωμετρικά σχήματα, λευκούς κύκλους που μοιάζουν με άστρα μακρινά, αχνά τραπέζια, χρυσές ευθείες που εκτείνονται από το φωτεινό ή το σκοτεινό κέντρο περίεργων ήλιων, χθόνια και ουράνια σύμβολα που φέρουν, την ίδια στιγμή, τη μνήμη των αφαιρετικών έργων του Καντίνσκι και του Μοντριάν, τη μυστικιστική ανάμνηση κάποιων έργων του Μαλέβιτς.  

Η έκθεση, με τη μεγαλοπρεπή παρουσία του ηλιακού χρυσού και των συμβόλων, προδίδει την προσπάθεια του εικαστικού να ανασύρει κάποιο καθαρτήριο νόημα από τις διαρκείς εναλλαγές του φωτός με το σκοτάδι, ενώ στη σειρά των έργων «The Broken Temple», όπου κυριαρχούν οι εικόνες των εκμαγείων με τα θρυμματισμένα ανθρώπινα μέλη, ο Τσαγκάρης αξιοποίησε τη δύναμη ενός παλιού μύθου, σύμφωνα με τον οποίο ο Όσιρις αναστήθηκε ως θεός του Κάτω Κόσμου, αφού η σύζυγός του, η Ίσις, επανένωσε το διαμελισμένο του σώμα. Γι' αυτό κατασκεύασε γύψινα αντίγραφα των μελών του δικού του σώματος, τα οποία θρυμμάτισε και φωτογράφισε για να τα εκθέσει.

Ο εικαστικός, σε έναν κόσμο κατακερματισμένο, όπως το σώμα του στα έργα της έκθεσης, βρήκε τη δύναμη να αφηγηθεί ελλειπτικά την ιστορία ενός εσωτερικού, πνευματικού ταξιδιού. Και να υπενθυμίσει κάποιους παλιούς και ίσως ξεχασμένους δεσμούς της ανθρώπινης ύπαρξης με κάποιες υψηλότερες και ευγενέστερες δυνάμεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ