Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο

Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο Facebook Twitter
Είμαι κάτοχος της μεγαλύτερης ποσότητας κρυστάλλων στον κόσμο. Τα συγκεκριμένα είναι για τις βεντούζες ‒τις γνωστές για το κρύωμα‒ και για το ποτό, αλλά εδώ αλλάζουμε τους όρους. Φωτ.: Μαντώ Σταματίου
0

Είναι απελευθερωτικό να περπατάς πάνω σε 20.000 ποτήρια. Αισθάνεσαι κάπως διστακτικά στην αρχή, μήπως σπάσουν, αλλά όταν συνειδητοποιείς ότι αντέχουν το βάρος σου, είναι μια απίθανη, ανακουφιστική εμπειρία.


«Άμα είσαι ξυπόλυτος, είναι ακόμη πιο ωραία» μου λέει ο Πάνος Χαραλάμπους και βγάζω τα παπούτσια μου για να δοκιμάσω και με αυτό τον τρόπο. Τα ποτήρια κάνουν θόρυβο από την πίεση, που σε αποσυντονίζει λίγο. Βρίσκομαι στην προετοιμασία του «Άφοβου Σώματος», μιας διαδραστικής οπτικοακουστικής εγκατάστασης και περφόρμανς στο πλαίσιο της Χλωροκίνης, που θα γίνει στις 18 και 19 Ιουλίου στο «Ρομάντσο».

Όταν έφτασα, η μεγάλη αίθουσα των συναυλιών στο ισόγειο ήταν γεμάτη χαμηλά ποτήρια που μοιάζουν με αυτά κρασιού ‒ θα τοποθετηθούν κι άλλα μέχρι τα εγκαίνια, το Σάββατο. Πρόκειται για μια άλλη εκδοχή του έργου που παρουσίασε στην 58η Μπιενάλε Βενετίας με τίτλο «Ένας άγριος αϊτός καθότανε περήφανος», όπου χόρεψε σε μια μεγάλη γυάλινη εγκατάσταση αποτελούμενη από τον ίδιο αριθμό ποτηριών, που κάλυπταν το πάτωμα του ελληνικού περιπτέρου.

Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης θα «πειράζει» βινύλια, ο εικαστικός Άγγελος Κράλλης από τους Chickn θα παίζει φαρφίσα και ο ανθρωπολόγος Πάνος Πανόπουλος θα παίζει ήχους από κουδούνια.


Τα ποτήρια είναι τοποθετημένα έτσι «για να κατασκευάσω μια εφήμερη βάση-εξέδρα-σκηνή κατά το πρότυπο δημιουργίας των λιμνών. Είναι γνωστό ότι το γυαλί προέρχεται από την άμμο. Προκύπτει μια παρενδυτική αρχιτεκτονική, της οποίας τα δομικά υλικά είναι ο θόρυβος από τη σύγκρουση, τη θραύση, αλλά και ο υπόηχος του vacuum της βεντούζας του ποτηριού. Δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο τόσο δυνατά ποτήρια. Έψαχνα στην Κίνα για την Μπιενάλε και τα βρήκα τελικά στην Ουκρανία. Είμαι κάτοχος της μεγαλύτερης ποσότητας κρυστάλλων στον κόσμο. Τα συγκεκριμένα είναι για τις βεντούζες ‒τις γνωστές για το κρύωμα‒ και για το ποτό, αλλά εδώ αλλάζουμε τους όρους.

Κάποιος συνέκρινε αυτό που κάνω με τα ποτήρια του Κουνέλλη, χωρίς να εξηγήσει τη σύνδεση. Δεν έχουν, όμως, την ίδια σχέση αισθητικά. Η πολλαπλότητα, η θεραπευτικότητα, ο χορός, το γλέντι, δεν είναι η κουλτούρα του Κουνέλλη, που είναι αβανγκάρντ καλλιτέχνης του '60. Εμείς εδώ κάνουμε ένα μιξ που στοχεύει σε έναν κλονισμό. Δεν είναι μόνο μια θεραπεία, είναι και το ανάποδο».

Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο Facebook Twitter
Φωτ.: Μαντώ Σταματίου


Στην περφόμανς, πάνω στα ποτήρια θα πατήσουν και «4 DJs και ένα πικάπ» μας λέει αστειευόμενος. Ο ίδιος θα παίζει περιβαλλοντικούς ήχους, από κοάσματα βατράχων μέχρι ήχους από βεντούζες, από ένα παλιότερο έργο του, μέσα από ξύλινα ηχεία. Θα επεξεργαστεί, επίσης, τους ήχους που κάνουν τα ποτήρια.

«Αυτά τα περίεργα κελαηδίσματα, με το "πείραγμα" που θα κάνω στον τόνο, θα ακούγονται σαν παράδοξοι ατμοσφαιρικοί ήχοι». Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης θα «πειράζει» βινύλια, ο εικαστικός Άγγελος Κράλλης από τους Chickn θα παίζει φαρφίσα και ο ανθρωπολόγος Πάνος Πανόπουλος θα παίζει ήχους από κουδούνια. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ηχητικό πανδαιμόνιο για να ξορκιστούν ο φόβος, η επιδημία και ο θάνατος, δηλώνοντας έτσι την «έμπρακτη διαφωνία προς την πτωματική, κοινωνική αποστασιοποίηση και τον απεριόριστο έλεγχο», όπως γράφει το δελτίο Τύπου.


«Ήταν ο Covid-19 το έναυσμα γι' αυτή την περφόρμανς» αναρωτιέμαι.


«Δεν ήταν το έναυσμα αλλά η ένθεση. Κάθε DJ ή οποιοσδήποτε άλλος είναι μια ασύνδετη παρτιτούρα. Συμφωνούμε να εκπέμψουμε ήχους και θορύβους για να προκαλέσουμε μια πολυφωνική δόνηση ή συλλογικότητα ως ακουστική ουτοπία. Ο θόρυβος προκαλεί αναστάτωση σε δηλωμένες πεποιθήσεις, σε κώδικες, παρότι αμετάφραστος. Ο θόρυβος, ο πάταγος, ο σάλος των ανθρωπολόγων, κάνει να τρέμει ο διαχωρισμός ανάμεσα σε παθητικότητα και ενεργητικότητα, γνώση, συναίσθημα, ασθένεια, υγεία, τέχνη, ζωή. Δεν είναι παράνομο, είναι λίγο κλείσιμο του ματιού. Δεν θα πάθεις και τίποτα. Αν και τελευταία, λες, με αυτά που συμβαίνουν, καλύτερα ένας θάνατος από κορωνοϊό παρά από μαλάκυνση εγκεφάλου και απάθεια. Γι' αυτό επιδιώκουμε ο θεατής να γίνει θιασώτης, να μπει, να δει, να πατήσει, να βάλει δίσκους. Εμείς απλώς τον φιλοξενούμε και τον προκαλούμε. Θέλουμε να πετάξει το ρούχο του θεατή και να γίνει μέτοχος, θορυβοποιός...».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Αργυρώ Χιώτη παρουσιάζει το «Αναζητώντας το χαμένο χρόνο» στο Ρομάντσο

Culture / H Αργυρώ Χιώτη παρουσιάζει το «Αναζητώντας το χαμένο χρόνο» στο Ρομάντσο

Ηθοποιοί όπως η Σύρμω Κεκέ, ο Σίμος Κακάλας και η Αγγελική Παπούλια διαβάζουν το δεύτερο κεφάλαιο από τον πρώτο τόμο του έργου του Προυστ ενώ μουσικοί αυτοσχεδιάζουν πάνω στο ανάγνωσμα.
THE LIFO TEAM
Βασίλης Χαραλαμπίδης: «Η αποστασιοποίηση, ως ιδέα, δημιουργεί πάρα πολλά ερωτηματικά»

Θέατρο / Βασίλης Χαραλαμπίδης: «Η αποστασιοποίηση, ως ιδέα, δημιουργεί πάρα πολλά ερωτηματικά»

Λίγες ώρες πριν οι δράσεις του Φεστιβάλ Χλωροκίνη ξαναζωντανέψουν τους χώρους του «Ρομάντσο», του bios και του Latraac, o Βασίλης Χαραλαμπίδης μιλάει για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τους τελευταίους μήνες στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας, τα προβλήματα αλλά και το συλλογικό όραμα για ένα φεστιβάλ που θα δώσει ζωή στο κέντρο.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ