Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Marcus Aitken

Nitra: Το νέο art space της Αθήνας λειτουργεί στο Μετς

0

Η φασαρία της οδού Αναπαύσεως αυτή την ηλιόλουστη χειμωνιάτικη μέρα δεν φτάνει μέχρι τον νέο χώρο της γκαλερί Nitra, ένα στενό πίσω από τον πολυσύχναστο δρόμο στο Μετς, στην Αριστονίκου και Γοργίου. Ο χώρος είναι μεγάλος, φωτεινός και οι γείτονες μάς χαιρετούν από τα ανοιχτά παράθυρα. Η Αλίκη Τσιρλιάγκου άφησε το Κολωνάκι και τον οικείο μικρό χώρο στον οποίο στέγασε τις ανάγκες της όταν το 2017 επέκτεινε στην Αθήνα τη Nitra της Θεσσαλονίκης.

Η ιστορία της ξεκινά ακριβώς από τη γενέτειρά της. Είναι η δεύτερη γενιά. Η μητέρα της ίδρυσε το 1994 την γκαλερί Atrion και η Αλίκη επέστρεψε από τις σπουδές της στο Λονδίνο και ήθελε να κάνει κάτι «δικό της» –κλασικό εξω-αθηναϊκό mindset− και να ανοίξει τη δική της γκαλερί. Το timing βέβαια ήταν πολύ ιδιαίτερο, εν μέσω οικονομικής κρίσης. «Παρά τις δυσκολίες, αυτό λειτούργησε υπέρ μου», λέει. «Εγκατέστησα την γκαλερί στο ισόγειο του νεοκλασικού που είχε χτίσει ο προπάππους μου το 1926 στη Ρωμαϊκή Αγορά, πολύ μακριά από την πολυσύχναστη Τσιμισκή όπου ήταν η γκαλερί της μητέρας μου. Έλεγα “να, ορίστε, δεν θα έχουμε ενοίκιο”. Βέβαια, εκείνη την εποχή κανείς δεν πήγαινε εκεί, οτιδήποτε πάνω από τον άξονα της Εγνατίας ήταν νεκρό. Μόνο καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες. Παρ’ όλα αυτά, οι Θεσσαλονικείς στήριξαν την προσπάθεια με την παρουσία τους και με τεράστιο ενθουσιασμό».

Η έκθεση «Beyond Form» αναδεικνύει το έργο των καλλιτεχνών Marcus Aitken, Joanna Burtenshaw και Μελίνας Γεωργούδα, που επαναπροσδιορίζουν την έννοια της αφαίρεσης μέσα από τις μοναδικές τους προοπτικές.

Ήταν όμως σαφές ότι η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε να στηρίξει εμπορικά την γκαλερί και η Αλίκη στράφηκε στο πιο κοντινό διεθνές κέντρο τέχνης, που ήταν τότε η Κωνσταντινούπολη. Η καταγωγή του πατέρα της από τη Θράκη έκανε την Πόλη να είναι ήδη ζωντανή στο φαντασιακό της. Την εποχή εκείνη, άλλωστε, γνώριζε ραγδαία ανάπτυξη – ήταν ένα πραγματικό όνειρο. Για δύο χρόνια πηγαινοερχόταν, συμμετείχε σε art fairs∙ όλα αυτά μέχρι το πραξικόπημα, που άλλαξε τα πάντα στην Τουρκία. «Ξαφνικά, τα πάντα πάγωσαν. Ήταν παραμονές της documenta, και όλος ο διεθνής κόσμος της τέχνης κατευθυνόταν προς την Αθήνα. Έτσι, είχε λογική να ακολουθήσουμε αυτήν τη ροή, έστω και προσωρινά. Ανοίξαμε ένα project space στο Κολωνάκι, και τελικά μείναμε περισσότερο απ’ όσο είχαμε φανταστεί. Και εκεί θέλαμε, όμως, να διατηρήσουμε τη σύνδεσή μας με την Κωνσταντινούπολη. Γι’ αυτό εγκαινιάσαμε τον χώρο μας με τη σούπερ σταρ καλλιτέχνιδα Ardan Özmenoglu, ενώ το αποκορύφωμα ήρθε με την ατομική έκθεση της Gülsün Karamustafa, μια στιγμή-σταθμό για εμάς», λέει.

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης Beyond Form στην γκαλερί Nitra.

Τρία χρόνια αργότερα, με τον κορωνοϊό, πάγωσαν ξανά όλα και η Αλίκη αναγκαστικά πήρε τον χρόνο της για να εξερευνήσει νέες προοπτικές. Συνεργαζόταν ήδη με αρχιτέκτονες που της ζητούσαν έργα για ξενοδοχεία, όμως αυτό απαιτούσε μια διαφορετική προσέγγιση. Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα της επιμέλειας συλλογών τέχνης κυρίως για ξενοδοχειακούς χώρους, με άλλα λόγια η ArtSpark. «Μέσα από αυτό το εγχείρημα, συμβάλλουμε στον εμπλουτισμό της εμπειρίας του επισκέπτη και παράλληλα δημιουργούμε προστιθέμενη αξία για το ίδιο το ξενοδοχείο. 

aliki
Η Αλίκη Τσιρλιάγκου

»Συγχρόνως, μπορέσαμε να στηρίξουμε την καλλιτεχνική κοινότητα μέσα από ένα νέο εμπορικό κανάλι αλλά και να συνεργαστούμε με μια ευρεία γκάμα καλλιτεχνών και γκαλερί, κάτι που είναι εξαιρετικά δημιουργικό. Σήμερα, το κομμάτι αυτό αναπτύσσεται ραγδαία. Όταν ξεκινήσαμε πριν από τέσσερα χρόνια, ωστόσο, οι καλλιτέχνες το προσέγγισαν με επιφύλαξη. Το γεγονός ότι είχαμε “χιλιόμετρα” στον χώρο και δείγμα γραφής μάς έδωσε την πρόσβαση και την ευκαιρία να υλοποιήσουμε μαζί τους σπουδαία έργα. Και τώρα, κοιτώντας πίσω, νιώθουμε χαρά γιατί ξέρουμε πως βάλαμε ένα σημαντικό λιθαράκι στην εξέλιξη αυτού του χώρου», λέει η Αλίκη.

Έχοντας αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της, με λιγότερες εκθέσεις και δίνοντας βαρύτητα στη δραστηριότητα των ξενοδοχειακών επιμελειών, έφτασε η ώρα της επέκτασης και έτσι μεταφέρθηκαν στο Μετς, σε μια περιοχή με απίθανο ρυθμό και ενέργεια, σε έναν μεγαλύτερο χώρο όπου μπορούν να αναπτυχθούν concepts, χωρίς την αγωνία των συνεχόμενων εκθέσεων. Και έτσι οι δυο αυτές δραστηριότητες, η Nitra και η ArtSpark, βρήκαν στέγη στο Μετς. 

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Joanna Burtenshaw
Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Marcus Aitken

«Σε αυτήν τη “μετάβαση” σκεφτόμουν ότι από τη μία βασικό ζητούμενο είναι το τι θέλουμε να δείχνουμε αλλά και το πώς θέλουμε να το δείχνουμε. Εδώ, ο χώρος είναι υβριδικός. Είναι τα γραφεία και ο εκθεσιακός χώρος για την ArtSpark και συγχρόνως μας δίνεται η δυνατότητα να παρουσιάζουμε και pop up εκθέσεις της Nitra. Επιπλέον, να φιλοξενούμε projects ακόμη και αν δεν είναι δικές μας παραγωγές. Εφόσον έχουμε τη δυνατότητα, θέλουμε, αν μπορούμε, να αποτελέσουμε τη σκηνή για να καλυφθεί μια τέτοια ανάγκη της καλλιτεχνικής κοινότητας και για άλλου τύπου projects», λέει η Αλίκη. 

Η ομαδική έκθεση που φιλοξενεί έχει επίκεντρο την αφαίρεση μέσα από έναν σύγχρονο εικαστικό λόγο. Η αφαίρεση απασχολεί όλο και περισσότερο το φιλότεχνο κοινό, και αυτή η έκθεση είναι μια ευκαιρία να παρουσιαστούν σε αυτό το art space δουλειές που ξεχωρίζουν και που δεν έχουμε δει απαραιτήτως ξανά στην Αθήνα. Κάτι νέο και φρέσκο.

«Η πρώτη έκθεση του 2025 έχει πολλές “πρωτιές”. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζουμε τον Άγγλο Marcus Aitken, έναν καλλιτέχνη με διεθνή δραστηριότητα. Παράλληλα, έχουμε την πρώτη μας συνεργασία με τη Μελίνα Γεωργούδα, που ζει στη Θεσσαλονίκη – μια συνεργασία που μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Τέλος, παρουσιάζουμε τη δουλειά της Joanna Burtenshaw, μιας Αγγλίδας καλλιτέχνιδας που ζει στην Αθήνα και μέχρι τώρα την είχαμε δει κυρίως σε μεμονωμένα projects. Τρεις καλλιτέχνες, τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις της αφαίρεσης – αυτόνομες αλλά σε διαρκή διάλογο μεταξύ τους», λέει η Αλίκη.

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Joanna Burtenshaw

Της λέω ότι δεν έκανε εγκαίνια και αυτό μου φάνηκε περίεργο. Μου επισημαίνει ότι σε αυτό το νέο κεφάλαιο οδηγήθηκε κυρίως από την πανδημία και τις επιπτώσεις της και πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ο κόσμος σχετίζεται με τις γκαλερί. Πραγματικά, σε ένα πολύ μακρινό παρελθόν τα εγκαίνια ήταν μια εμπειρία – ο κόσμος ερχόταν για να συνομιλήσει, να δει κάτι ξεχωριστό, να εντάξει την έκθεση στην έξοδό του. Σήμερα, αυτό το μοντέλο δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Ο κόσμος είναι κουρασμένος ή πολυάσχολος, ενημερώνεται ψηφιακά και το κοινό «βλέπει» τις εκθέσεις κυρίως μέσα από τα social media. 

«Δεν το αξιολογώ, αλλά δεν μπορώ να το αγνοήσω», λέει η Αλίκη. «Γι’ αυτόν τον λόγο επιλέξαμε να ανοίξουμε απευθείας την έκθεση. Αυτό μας δίνει την ευελιξία να κάνουμε πιο πολλές εκθέσεις, χωρίς το βάρος μιας τόσο απαιτητικής προετοιμασίας. Άλλωστε, αν ο κόσμος δεν επιλέγει για την έξοδό του μια βραδιά εγκαινίων, δεν σημαίνει ότι δεν θέλει και να βλέπει ή να ενημερώνεται για εκθέσεις. Απλώς θέλει να το κάνει με τον δικό του τρόπο. Οφείλουμε να το ακούσουμε αυτό, για να προσφέρουμε μια εμπειρία πιο προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κοινού μας».

Η έκθεση «Beyond Form» αναδεικνύει το έργο των καλλιτεχνών Marcus Aitken, Joanna Burtenshaw και Μελίνας Γεωργούδα, που επαναπροσδιορίζουν την έννοια της αφαίρεσης μέσα από τις μοναδικές τους προοπτικές. Ένας κοινός συνδετικός κρίκος στις πρακτικές τους είναι η πειραματική προσέγγιση και η χρήση διαφορετικών μέσων, που οδηγούν σε μια πολυδιάστατη ερμηνεία της αφαίρεσης. Οι τρεις καλλιτέχνες, ο καθένας με ξεχωριστό υπόβαθρο, συνδυάζουν παραδοσιακές και σύγχρονες πρακτικές, διευρύνοντας τα όρια της υλικότητας και της τεχνικής. Στο έργο τους, η αφαίρεση δεν αποτελεί απλώς αισθητική επιλογή αλλά μια διαδικασία διαμορφωμένη από τη σχέση του καλλιτέχνη με το μέσο του.

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Μελίνα Γεωργούδα
Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Μελίνα Γεωργούδα

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Marcus Aitken

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Marcus Aitken
Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Beyond Form / Marcus Aitken

Nitra, το νέο art space της Αλίκης Τσιρλιάγκου στο Μετς Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης Beyond Form στην γκαλερί Nitra. Διακρίνονται έργα της Joanna Burtenshaw.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ