ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χωρίς τίτλο, 2021-2025. Φωτ.: Katoufas Brothers

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

0

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη με τίτλο «Παλέρμο. Άνθρωποι και Ερείπια», έως τις 8 Φεβρουαρίου 2025. Πρόκειται για μια εγκατάσταση από ζωγραφισμένα τούβλα και κεραμίδια, η οποία περιβάλλεται από σειρά εκατό σχεδίων μεικτής τεχνικής. Στην αίθουσα της γκαλερί η γεμάτη χρώμα κεντρική εγκατάσταση, σε μια βάση που θα μπορούσε να αλλάζει διαστάσεις διαρκώς και το «έδαφός» της αντί για χώμα έχει χοντρό αλάτι, ζωγραφισμένα με έντονα χρώματα τούβλα, κομμάτια από κεραμίδια, ξύλα και πέτρες παράξενων σχημάτων, συγκροτεί μια φανταστική πόλη. 

«Η ιδέα αυτής της έκθεσης ξεκινά από ένα ταξίδι σπουδαίο και μαγικό στη Σικελία. Είχα τη μεγάλη τύχη πριν από δύο χρόνια να κάνω μια μεγάλη έκθεση στο Παλέρμο. Μείναμε έναν μήνα στη Σικελία, που την περπατήσαμε, και βέβαια αυτό το συνονθύλευμα πολιτισμών που υπήρχε, μια επίστρωση διαρκής, ένα μεγάλο μωσαϊκό, μάς άφησε κατάπληκτους», λέει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης. 

«Στην ουσία, αν το σκεφτούμε, από τους αρχαίους Φοίνικες, τους αρχαίους Έλληνες, τους Άραβες, τους Ισπανούς, τους Νορμανδούς, τους Βυζαντινούς, κάθε διακόσια χρόνια ερχόταν μια νέα κατάκτηση, η οποία άφηνε απείραχτο το υπόστρωμα και άφηνε και τα δικά της ίχνη τα εξίσου σημαντικά, με την έννοια των ναών, των κάστρων, των παλατιών. Περπατώντας και βλέποντας όλα αυτά, αν θέλουμε να ορίσουμε τη Σικελία, είναι ένας εμβληματικός τόπος όπου πραγματικά συναντάμε το συνονθύλευμα των ευρωπαϊκών πολιτισμών. Δηλαδή, στην ουσία, η καρδιά της Ευρώπης είναι η Σικελία, γιατί εκεί συναντάς το σύνολο των πολιτισμών που τη διαμόρφωσαν.

Σπαρμένες στην άμμο, με τις παράξενες όψεις τους, οι «κυψέλες» αυτές από σπασμένα τούβλα και τσακισμένα κομμάτια, με τον χρόνο να ’χει λειάνει τη μορφή τους, φτιάχνουν έναν φανταστικό, ελλειπτικό μικρόκοσμο μιας παράδοξης μικρογλυπτικής από όγκους, πλαστικούς ρυθμούς και καμπυλώσεις θερμών χρωματικών τόνων. 

»Εκεί είναι όλα σε πλήρη ανάπτυξη και με τη μορφή ερειπίων. Είναι ερείπια, αλλά και ζωντανά και κατοικημένα, τεράστιες εκτάσεις αρχαίων πόλεων, γοτθικοί ναοί, μυρίζει αραβικό πολιτισμό και όλο αυτό το τεράστιο μπέρδεμα φυλάει την ταυτότητά του και ταυτόχρονα ανανεώνεται κάθε διακόσια χρόνια με μια καινούργια επιρροή που αφήνει νέα σημάδια. Όσο θυμίζει Ελλάδα αυτό το μέρος, άλλο τόσο έχει και τα χαρακτηριστικά όλων των πολιτισμών. Αυτό το στοιχείο μού άφησε σημάδια μιας ταυτότητας γενικότερης, μέσα από αυτό το γκρέμισμα το οποίο είναι ζωντανό και ενεργό, και αυτή η ιδέα μεταφέρθηκε συμβολικά σε αυτήν τη δουλειά», συμπληρώνει.

ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χωρίς τίτλο, 2021-2025. Φωτ.: Katoufas Brothers

Στην εγκατάσταση στο κέντρο της αίθουσας της γκαλερί Ζουμπουλάκη βρίσκονται μέλη από παλιά οικοδομήματα, κομμάτια και θρύψαλα από περήφανα κτίσματα, ανθρώπινες κατασκευές για ταπεινά ή μεγαλειώδη ενδιαιτήματα, μάρτυρες άλλων εποχών, ίχνη στους χρόνους που περνούν και αφήνουν πίσω τους ερείπια. Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας τη νοητή προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε, ανθρώπινες υπάρξεις που χτίζανε και στέριωναν τα σπίτια τους, τις ελπίδες και τα όνειρά τους.

Αυτές οι θρυμματισμένες μνήμες, τα σπαράγματα μιας άλλης ζωής, ζητούν σήμερα να μεταμορφωθούν μέσα από την εικαστική γλώσσα σε μικρές συμβολικές «κοιλάδες των ναών», φανταστικά κτίσματα και κατοικίες, πρωτόγονους νέους οικισμούς, μαρτυρίες μιας νέας ελπίδας για τη συνέχιση της ζωής.

«Στην Ελλάδα τα δυο τελευταία καλοκαίρια, ενώ περπάταγα στις θάλασσες, στις παραλίες τις μεσογειακές, στην περιοχή του Ρίου όπου περνάμε τα καλοκαίρια, ανακάλυψα όλα αυτά τα κομμάτια, τα θραύσματα τα κεραμικά που έχουν χάσει από το νερό μέσα στο οποίο βρίσκονται χρόνια τα πρώτα τους σχήματα. Όλα αυτά τα βγάζει η θάλασσα, τα σπασμένα τούβλα, τα ελαφριά υλικά, φαγωμένα, σε φόρμες ετερόκλητες, μνήμες σχημάτων και φόρμες που έχουν χάσει το αρχικό σχήμα τους και κάποτε είχαν άλλη χρήση. Όλα αυτά βγαίνουν στις παραλίες και εκεί ανακαλύπτεις έναν τεράστιο μικρόκοσμο από τέτοια σχήματα, υπέροχα, πέτρες, βότσαλα, σπασμένα ξύλα, κοχύλια, φθαρμένα πλαστικά, που παραπέμπουν, τουλάχιστον για μένα, σε όλα αυτά που βιώσαμε στο Παλέρμο, στην έννοια των αποσπασμάτων, των ερειπίων από κάτι που έχει υπάρξει ολοκληρωμένο και αυθεντικό και τώρα έχεις τα υπολείμματα αυτά μιας καταστροφής, η οποία βγαίνει και αναζητά μια δικιά της γλώσσα για να οριστεί ξανά σε αυτό που έχει υπάρξει. Με αυτή την έννοια γεννηθήκαν όλες αυτές οι “κατοικίες” με τη μορφή μιας μεγάλης πόλης». 

ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Είναι σαν πινακοθήκη εκατό προσώπων, κατοίκων μιας τέτοιας φανταστικής πόλης, με εκφράσεις, βλέμματα, εντάσεις, που μεταφέρουν την αίσθηση μια σύγχρονης πόλης με την αγωνία και τη βία της. Φωτ.: Katoufas Brothers

Σπαρμένες στην άμμο, με τις παράξενες όψεις τους, οι «κυψέλες» αυτές από σπασμένα τούβλα και τσακισμένα κομμάτια, με τον χρόνο να ’χει λειάνει τη μορφή τους, φτιάχνουν έναν φανταστικό, ελλειπτικό μικρόκοσμο μιας παράδοξης μικρογλυπτικής από όγκους, πλαστικούς ρυθμούς και καμπυλώσεις θερμών χρωματικών τόνων. 

«Αισθάνθηκα την ανάγκη να ξανασυνθέσω τα πιο ετερόκλητα υλικά σε μικρόκοσμους και με το χρώμα να βρουν αυτήν τη ζωντάνια που την έχουν και την αποκτούν και την ξανακερδίζουν συμβολικά. Είναι η ιδέα των ζωντανών ερειπίων, και το αλάτι πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένα και αναδεικνύει τα επιμέρους στοιχεία είναι μια αναφορά στη θάλασσα. Υπάρχει στη μέση του χώρου της έκθεσης και περιβάλλεται από τη φρίζα με τα πρόσωπα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια κι είναι αυτά που βγαίνουν από την ίδια τη ζωγραφική, από την παλέτα, από τις χρωματικές κηλίδες. Είναι σαν πινακοθήκη εκατό προσώπων, κατοίκων μιας τέτοιας φανταστικής πόλης, με εκφράσεις, βλέμματα, εντάσεις, που μεταφέρουν την αίσθηση μια σύγχρονης πόλης με την αγωνία και τη βία της και συγκροτούν το σύνολο των ιστοριών μιας ολόκληρης κοινωνίας, δημιουργώντας μια γενική αίσθηση ενός κόσμου που έχει τα γνωρίσματα του σήμερα», λέει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης.

Τα θραύσματα που αγγίζουν τα ζητήματα της λήθης, ενός άλλου παρελθόντος που πιθανώς έχει καταστραφεί, εικόνες που περνούν στη μνήμη με το τραύμα που εμπεριέχουν, αν και διατηρούν την αιχμηρότητά τους, συγκροτούν εδώ ένα «ήμερο» τοπίο, τον εορταστικό τόπο μιας ανασύνθεσης με ζωηρά χρώματα, σε χρωματικές πανδαισίες από «κυψέλες ζωής», έναν τόπο φαντασίας, πολύχρωμες οντότητες από ξαναζωντανεμένα, μικρά, ξαναχτισμένα ερείπια να στέκονται όρθια στο πείσμα των βάρβαρων καιρών, στο πείσμα των μονόχρωμων, μαύρων, σκοτεινών προμηνυμάτων. Η πόλη των αναγεννημένων ερειπίων μοιάζει διαφορετική από κάθε πλευρά που τη συναντάς, σαν κάτοψη ονείρων και σχεδίων που άλλα πραγματώθηκαν και άλλα έμειναν ημιτελή, μια ποιητική μορφή της πόλης που το χρώμα της δίνει νέα ζωή και την ενέργεια του παρόντος. Γεννιέται έτσι ένας διάλογος της ζωγραφικής επιφάνειας, της κατασκευαστικής εικόνας και του μοναδικού γλυπτού, μιας ανθρωπόμορφης πέτρας «απείραχτης» από τον καλλιτέχνη, που στέκει σαν παρατηρητής της φανταστικής πόλης, σε έναν χώρο νοητής συγγένειας με πρόσωπα, ερείπια, μνήμες και την ακατάβλητη δύναμη του παρόντος.

ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χωρίς τίτλο, 2021-2025. Φωτ.: Katoufas Brothers
ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χωρίς τίτλο, 2021-2025. Φωτ.: Katoufas Brothers
ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χωρίς τίτλο, 2021-2025. Φωτ.: Katoufas Brothers
ψυχοπαίδης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Katoufas Brothers





 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ερατώ Χατζησάββα: Η πρώτη γυναίκα πρύτανης της ΑΣΚΤ μετά απο 186 χρόνια

Εικαστικά / Ερατώ Χατζησάββα: Η πρώτη γυναίκα πρύτανης της ΑΣΚΤ μετά απο 186 χρόνια λειτουργίας

Γεννημένη στη Λευκωσία, με καταγωγή από την Πάφο, η εικαστικός και καθηγήτρια Ερατώ Χατζησάββα είναι η νέα πρύτανης της ΑΣΚΤ, η πρώτη γυναίκα σε αυτήν τη θέση στα 186 έτη ιστορία της μεγαλύτερης σχολής τέχνης στην Ελλάδα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ