Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Άτιτλο, 11 Ιουλίου 1961, παστέλ σε χαρτί (30.5 cm x 22.9 cm).

Τα παστέλ ως διέξοδοι και ο τρυφερός σαν σάρκα μπρούντζος στο έργο του Λουκά Σαμαρά

0

Η γκαλερί 25 Newbury στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει την έκθεση «Lucas Samaras: Chalk and Bronze», μια παρουσίαση δύο διακριτών αλλά αλληλένδετων σωμάτων εργασίας του Λουκά Σαμαρά, ο οποίος αποτελεί κεντρική μορφή στην αβανγκάρντ σκηνή της Νέας Υόρκης. Η έκθεση φέρνει σε διάλογο μια επιλογή από περισσότερα από δύο δωδεκάδες ζωηρά, αδημοσίευτα παστέλ από τη δεκαετία του 1960 με μια σειρά από αναπαραστατικά γλυπτά από μπρούντζο, τα οποία δημιούργησε ο Σαμαράς στις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Ο Λουκάς Σαμαράς άρχισε να χρησιμοποιεί τα παστέλ σε νεαρή ηλικία, εν μέρει ως μέσο επικοινωνίας. Όταν η οικογένειά του μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1940, για να ξεφύγει από τον Εμφύλιο που μαινόταν στην Ελλάδα, ο Σαμαράς δεν μιλούσε καθόλου αγγλικά και είδε τα παστέλ σαν διέξοδο για να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο και τα συναισθήματά του.

Καθώς ένα παστέλ πρόσωπο διαλύεται σε πολύχρωμες ακτίνες φωτός, ένα μπρούντζινο σώμα παίρνει μορφή από το πρωτογενές του έδαφος, παράγοντας μια αίσθηση αγώνα, ένα απόσταγμα της διαρκούς έρευνας του Σαμαρά για τη φύση της αυτογνωσίας και της ενσωμάτωσης.

«Η τέχνη ήταν το μόνο πράγμα που μπορούσα να κάνω χωρίς να μιλήσω», έλεγε σε μια συνέντευξή του. «Απλώς μου έδιναν χαρτί και παστέλ και έπιανα να ζωγραφίσω». Το ενδιαφέρον του για τα παστέλ διήρκεσε σε όλη τη διάρκεια των σχολικών του χρόνων και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο Rutgers, όπου σπούδασε υπό την καθοδήγηση των σημαντικών καλλιτεχνών Allan Kaprow και George και Helen Segal.

Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Reclining Curvaceous VII, 1981.

Είναι γνωστός για τον καθοριστικό του ρόλο στην εμφάνιση και παρουσίαση των Happenings στα τέλη της δεκαετίας του 1950, για τα αινιγματικά του γλυπτικά κουτιά και τις καρέκλες, καθώς και για την εκτενή και πολυμορφική φωτογραφική του πρακτική, αλλά το λιγότερο γνωστό έργο του Σαμαρά σε παστέλ θεωρείται ουσιώδες για την καλλιτεχνική του πρακτική.

«Θα μπορούσε κανείς να πει ότι τα παστέλ είναι η βάση του έργου του Σαμαρά», εξηγεί ο Arne Glimcher, επιμελητής της έκθεσης και φίλος και ατζέντης του καλλιτέχνη για πάνω από 50 χρόνια. «Στα παστέλ εφηύρε όχι μόνο την παλέτα του, αλλά και τον ίδιο τον εαυτό του».

Ο Σαμαράς παρουσίασε τα πρώτα του παστέλ στην Green Gallery της Νέας Υόρκης στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Πιο πρόσφατα, αυτά τα έργα αποτέλεσαν το θέμα μιας μεγάλης έκθεσης το 2016 στη Morgan Library. Η επιλογή των παστέλ που περιλαμβάνονται στην έκθεση αυτή αντανακλά το βαθύ ενδιαφέρον του Σαμαρά για τις έντονες χρωματικές δυνατότητες και τη σαν πούδρα ή αλεύρι υλικότητα του μέσου.

Πολλά από τα έργα περιλαμβάνουν αυτοπροσωπογραφίες, όπου τα πρόσωπα ή τα μέλη του σώματος εμφανίζονται κατακερματισμένα ή στρεβλωμένα, να απεικονίζονται σε έντονη αντίθεση και σε μονοχρωματικό φόντο. Σε άλλα έργα, το πρόσωπο συγχωνεύεται πρισματικά με το περιβάλλον του, μετακινώντας τη σταθερότητα των ορίων μεταξύ του σώματος και του κόσμου.

Ακούραστος και συνεχώς εξελισσόμενος στην αναζήτηση της φορμαλιστικής εξέλιξης, ο Σαμαράς στράφηκε στο μέσο του μπρούντζου σε μερικές μόνο περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της μακράς του καριέρας. Τη σειρά έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση τη δημιούργησε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν εξερευνούσε τις ανησυχίες για τη σάρκα και τη φιγούρα μέσα από μια σχεδόν αλχημική επεξεργασία του μετάλλου.

Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Άτιτλο, 12 Μαρτιου 1962, παστέλ σε χαρτί (31.1 cm x 22.9 cm).
Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Untitled, n.d.

Όπως και τα πρώιμα παστέλ του, στα μπρούντζινα γλυπτά δημιουργεί την αίσθηση του μαλακού σώματος, μεταμορφώνοντας απίθανα τη σκληρότητα του μετάλλου στην τρυφερότητα της σάρκας. Το αποτέλεσμα αυτής της περιόδου δημιούργησε ένα σώμα με κάποια από τα ελάχιστα αναπαραστατικά έργα του που δεν είναι αυτοπροσωπογραφίες.

Αντίθετα, φαίνεται να αναφέρονται σε μια πιο γενικευμένη αντίληψη της ανθρώπινης κατάστασης – το πώς μπορεί να φαίνεται ή να νιώθει όταν κατοικεί κανείς το σώμα του, ενώ ο καλλιτέχνης επιχειρεί να εξωτερικεύσει μια απρόσιτη εσωτερικότητα. Αν τα παστέλ ενσωματώνουν διαλογισμούς για μια ζωντανή μορφή ζωής που γίνεται τέχνη, τα μπρούντζινα γλυπτά εκπροσωπούν τα στρεβλωμένα αντίγραφά τους.

Μικρής κλίμακας αλλά γεμάτες συναισθηματική ένταση, οι μπρούντζινες φιγούρες του Σαμαρά προσφέρουν οράματα στρεβλωμένων ή ίσως λιωμένων σωμάτων. Συχνά επικαλυμμένα με ασημί ή χρυσό, ακολουθούν τον τρόπο που διπλώνει η σάρκα, αναπαύονται μόνες ή εμφανίζονται ενωμένες η μία με την άλλη. Σε τρυφερές στιγμές, με τα σώματα αγκαλιασμένα και με το θολό και λαμπερό φως του μετάλλου, τα όρια μεταξύ αγωνίας και έκστασης, μεταξύ του εαυτού και του άλλου, αρχίζουν να διαλύονται.

Αυτές οι δυο ενότητες έργων παρουσιάζονται για πρώτη φορά μαζί από την έκθεση του 1982 στην Pace Gallery, αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται. Μαζί, αντανακλούν την αδιάκοπη εξερεύνηση του καλλιτέχνη για το πώς είναι να κατοικεί κανείς το ίδιο του το σώμα, τόσο σε φυσικό όσο και σε ψυχικό επίπεδο. Καθώς ένα παστέλ πρόσωπο διαλύεται σε πολύχρωμες ακτίνες φωτός, ένα μπρούντζινο σώμα παίρνει μορφή από το πρωτογενές του έδαφος, παράγοντας μια αίσθηση αγώνα, ένα απόσταγμα της διαρκούς έρευνας του Σαμαρά για τη φύση της αυτογνωσίας και της ενσωμάτωσης.

Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Sculpture Table,1981 (detail).
Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Woman with Large Hand and Extra Head, 1981.
Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Chair with Four Figures, 1983, cast bronze (83.8 cm, 44.4 cm x 48.3 cm).

Οι θεματικές της αυτοαναπαράστασης, της αυτοεξερεύνησης και της ταυτότητας αποτέλεσαν κινητήριο δύναμη πίσω από την πρακτική του Λουκά Σαμαρά, η οποία, στην αρχή της δεκαετίας του 1960, προώθησε τη σουρεαλιστική ιδεολογία ενώ πρότεινε μια ριζική απόκλιση από τα κυρίαρχα θέματα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού και της ποπ αρτ.

Όταν άρχισε να ζωγραφίζει αυτοπροσωπογραφίες και στράφηκε στη χρήση των παστέλ, βρήκε το μέσο που του επέτρεπε να εργάζεται γρήγορα, εξερευνώντας τις αναπαραστατικές και γεωμετρικές μορφές με πλούσια χρώματα και μαλακή υφή, χαρακτηριστικά που επανεμφανίστηκαν σε όλη του την πρακτική. Σύντομα στράφηκε σε αντικείμενα, δημιουργώντας κατασκευασμένα ανάγλυφα και κουτιά από στοιχεία που συνέλεγε από το άμεσο περιβάλλον του και από καταστήματα, μαχαιροπίρουνα, καρφιά, καθρέφτες, πολύχρωμα νήματα και φτερά.

Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, 11 Ιουνίου - 4 Αυγούστου, 1962, παστέλ σε χαρτί, (30.8cm x 22.9cm).

Η τέχνη του, η οποία κινήθηκε προς την αυτοαντανάκλαση, βρήκε εξέλιξη στα πρώτα του έργα με καθρέφτες, την αυτοπροσωπογραφία του και την πιο πρόσφατη χρήση ψηφιακών αντανακλάσεων σε καθρέφτες, που λειτουργεί ως επέκταση του σώματός του, υπογραμμίζοντας τις μεταμορφωτικές δυνατότητες της καθημερινότητας – μια αληθινή συγχώνευση τέχνης και ζωής.

Το 1969, ο Σαμαράς άρχισε να επεκτείνει τη χρήση της φωτογραφίας, πειραματιζόμενος με την κάμερα Polaroid 360, η οποία ανταποκρινόταν στην ανάγκη του για άμεση έκφραση. Η καινοτομία του εξελίχθηκε με τη χρήση της Polaroid SX-70 το 1973, σε έναν συνδυασμό αυτοπροσωπογραφίας και αφαίρεσης, δημιουργώντας εικόνες μέσω της χρήσης της υγρής βαφής με στυλό ή δάχτυλο πριν τα χημικά στεγνώσουν.

Από αυτή τη διαδικασία πέρασε στην ψηφιακή τέχνη το 1996, όταν απέκτησε τον πρώτο του υπολογιστή και άρχισε να πειραματίζεται με εκτυπωμένα κείμενα σε χαρτί γραφομηχανής. Μέχρι το 2002, είχε αποκτήσει ψηφιακή κάμερα και η χρήση του Photoshop έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της πρακτικής του. Οι τεχνολογίες αυτές οδήγησαν στα «Photofictions» (2003), μια σειρά έργων που χαρακτηρίζεται από παραμορφωμένες αυτοπροσωπογραφίες και ψυχεδελικά τοπία.

Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Άτιτλο, 7 Mάη, 1962, παστέλ σε χαρτί (30.5 cm x 22.9 cm).
Ο Λουκάς Σαμαράς και τα σπάνια έργα του σε παστέλ και μπρούντζο Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Άτιτλο, 13 Μαρτίου, 1962.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ