Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Αντιφασίστας διαδηλωτής συλλαμβάνεται από έφιππο κατά τη διάρκεια της μάχης της Cable Street, Λονδίνο, 4 Οκτωβρίου 1936.
0

Ο βραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης, παραγωγός και εικαστικός καλλιτέχνης Steve McQueen, θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες στη σύγχρονη τέχνη και τον κινηματογράφο. Στο Turner Contemporary, στο Margate του Kent της Αγγλίας, έως την 1η Ιουνίου 2025, επιμελείται μια έκθεση φωτογραφίας, τεκμήριο της βρετανικής αντίστασης ενός αιώνα. Η έκθεση τιτλοφορείται Resistance (Αντίσταση) και καταγράφει πώς οι απλοί άνθρωποι αγωνίστηκαν για αλλαγές που σημάδεψαν τον 20ο αιώνα, μεταξύ 1903 και 2003, με τους φωτογράφους να γίνονται μάρτυρες ιστορικών γεγονότων και κομβικών στιγμών που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη Βρετανία – από τις σουφραζέτες έως τις «Women of Greenham Common» και τη «Black People’s Day of Action».

Η έκθεση-ορόσημο παρουσιάζει τις πρώτες γυναίκες –τις περίφημες σουφραζέτες– που τόλμησαν και βγήκαν στους δρόμους του Λονδίνου για να διαδηλώσουν υπέρ των δικαιωμάτων τους, τις διαμαρτυρίες ενάντια στον πόλεμο στο Ιράκ και μια σειρά γεγονότων μέσα από τη δουλειά διάσημων φωτογράφων όπως οι Christina Broom, Vanley Burke, David Hurn, Tish Murtha, Humphrey Spender, Edith Tudor-Hart· μαζί με άλλων άγνωστων φωτογράφων που υπήρξαν μάρτυρες των γεγονότων, δείχνουν στο κοινό ιστορικές στιγμές αντίστασης που άλλες τις γιορτάζουμε μέχρι τις μέρες μας και άλλες έχουν ξεχαστεί.

Ο εμπνευστής και επιμελητής της έκθεσης Steve McQueen, γνωστός για τη δουλειά του στον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες, έχει επηρεάσει σημαντικά την καλλιτεχνική σκηνή με τη μοναδική του προσέγγιση στα θέματα της φυλής, της ταυτότητας, της ανθρώπινης εμπειρίας και των κοινωνικών ζητημάτων.

Ο McQueen, εστιάζοντας σε ζητήματα φυλετικών διακρίσεων, κοινωνικής αδικίας και προσωπικής απελευθέρωσης, εξετάζει τις τραυματικές εμπειρίες των μαύρων ανθρώπων και την ιστορία του ρατσισμού, δημιουργώντας με το έργο του έντονες συναισθηματικές εμπειρίες στο κοινό. 

Ο McQueen ξεκίνησε την καριέρα του ως εικαστικός καλλιτέχνης και απέκτησε φήμη μέσω των βίντεο-εγκαταστάσεών του, οι οποίες συνδύαζαν την προσωπική και κοινωνική διάσταση με το εντυπωσιακό οπτικό αποτέλεσμα. Στο σινεμά, όμως, έγινε ευρύτερα γνωστός για τις ταινίες του που διερευνούν τις πιο σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης και της ιστορίας, με ταινίες όπως τo "Hunger" (2008) για τη ζωή του Ιρλανδού μαχητή για την ανεξαρτησία Bobby Sands που πέθανε στις φυλακές του Maze, σε ηλικία 27 ετών, μετά από 66 ημέρες απεργίας πείνας, το "Shame" (2011) για την παθολογική σεξουαλική εξάρτηση, την απομόνωση και τη διαταραχή, με πρωταγωνιστή τον Michael Fassbender, και το «12 χρόνια σκλάβος» που βασίζεται στην πραγματική ιστορία του Solomon Northup, ενός μαύρου άνδρα που απήχθη και πουλήθηκε ως σκλάβος.

Steve McQueen
Ο Steve McQueen

Ο McQueen, εστιάζοντας σε ζητήματα φυλετικών διακρίσεων, κοινωνικής αδικίας και προσωπικής απελευθέρωσης εξετάζει τις τραυματικές εμπειρίες των μαύρων ανθρώπων και την ιστορία του ρατσισμού, δημιουργώντας με το έργο του έντονες συναισθηματικές εμπειρίες στο κοινό. 

Θεωρείται ένας από τους πιο καινοτόμους καλλιτέχνες της εποχής μας, με την ικανότητά του να συνδυάζει τη δυναμική του κινηματογράφου και των εικαστικών τεχνών για να εξετάσει τον ανθρώπινο ψυχισμό και την κοινωνία σε βάθος, ενώ ως σημαντικός εκπρόσωπος της σύγχρονης τέχνης και του κινηματογράφου, έχει αποδείξει τη δυνατότητα της τέχνης να προάγει τον διάλογο για τις κρίσιμες κοινωνικές και πολιτικές ατζέντες.

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Διαδήλωση κατά της επικείμενης εισβολής στο Ιράκ από τον Συνασπισμό «Σταματήστε τον Πόλεμο», την Εκστρατεία για τον Πυρηνικό Αφοπλισμό και τη Μουσουλμανική Ένωση της Βρετανίας, 15 Φεβρουαρίου 2003
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Διαδηλωτές κατά της κατασκευής της παράκαμψης του Newbury καταλαμβάνουν τις κορυφές των δέντρων, 1996. Φωτ: Andrew Testa

Μετά την πιο πρόσφατη ταινία του Blitz (2024), στην οποία αφηγείται τη σχέση μια λευκής γυναίκας με τον εννιάχρονο γιό της, από μαύρο πατέρα, και στην οποία βλέπει από μια ιδιαίτερη οπτική γωνία το Λονδίνο μετά την έναρξη των ναζιστικών βομβαρδισμών, η έκθεση αυτή αποτελεί μια εναλλακτική παρουσίαση της φωτογραφικής ιστορίας κάθε είδους αντίστασης από τις σουφραζέτες μέχρι τις διαδηλώσεις για τον πόλεμο στο Ιράκ, από τις μεγαλύτερες που έχουν δει ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Ο McQueen εστιάζει σε λεπτομέρειες και ανείπωτες ή περιθωριοποιημένες ιστορίες, φέρνοντάς τις στο φως. Η φωτογραφία λειτουργεί, όπως λέει η διευθύντρια της Turner Contemporary, Clarrie Wallis, «ως ένα είδος καταλύτη για την αλλαγή» στο Ηνωμένο Βασίλειο και ένα πορτραίτο της Βρετανίας που βοηθούν στην κατανόηση της σημερινής της θέσης. Η έρευνα του McQueen διήρκεσε τέσσερα χρόνια και ανάμεσα σε άλλα περιλαμβάνει τη Μάχη της Cable Street, όταν φασίστες συγκρούστηκαν με Εβραίους και αντιφασίστες διαδηλωτές στο East End του Λονδίνου το 1936 και τη Μάχη του Lewisham, όταν τα μέλη του ακροδεξιού Εθνικού Μετώπου διαδήλωναν στην πολυπολιτισμική περιοχή του νότιου Λονδίνου και συγκρούστηκαν βίαια με αντι-διαδηλωτές.

Τα ιστορικά γεγονότα και το παρελθόν συνδέονται με το παρόν και με πιο πρόσφατα γεγονότα και αυτός είναι ένας τρόπος με τον οποίο θέλουν οι οργανωτές να κοιτάξει ο επισκέπτης την έκθεση. Ο McQueen και οι ερευνητές έχουν περισυλλέξει αρχεία πρακτορείων και προσωπικές συλλογές για να παρουσιάσουν νέες όψεις γεγονότων, όπως η Εκστρατεία για τον Πυρηνικό Αφοπλισμό, η περίφημη διαμαρτυρία ορόσημο Kinder Scout για τη βελτίωση της πρόσβασης στην ύπαιθρο για όλους, που οδήγησε στην ίδρυση των εθνικών πάρκων, η διαμαρτυρία των γυναικών των ναυτικών για μεγαλύτερη ασφάλεια στη θάλασσα μετά από πολλούς θανάτους, η Ημέρα Δράσης των Μαύρων το 1981 και μια μαζική διαδήλωση που οργανώθηκε μετά από πυρκαγιά στο 439 New Cross Road που στοίχισε τη ζωή σε 13 μαύρα παιδιά. Ο McQueen έχει κάνει στο παρελθόν ένα ντοκιμαντέρ για την τραγωδία, το οποίο ακολούθησε τη σειρά πέντε ταινιών, με τίτλο Small Axe το 2020. Από την έκθεση δεν θα μπορούσαν να λείπουν φωτογραφίες από τις διαδηλώσεις ενάντια στο άρθρο 28, το οποίο απαγόρευε την «προώθηση» της ομοφυλοφιλίας από τις τοπικές αρχές και τα σχολεία.

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Pam Isherwood, Stop Clause 28 March, Λονδίνο, 9 Ιανουαρίου 1988. Φωτ.: Bishopsgate Institute

Ο McQueen μελετά και φέρνει στο προσκήνιο εκατό χρόνια ανισοτήτων, αδικιών και διεκδίκησης δικαιωμάτων, με πορείες, ταραχές και ειρηνικές καθιστικές διαμαρτυρίες, μαζί με τη σθεναρότητα, τη μαχητικότητα την επιμονή ακόμα και τις διαφωνίες όταν τα πράγματα βρίσκονται εν τη γενέσει. Πολλές φορές τα πράγματα εξελίσσονται άσχημα αλλά δεν υπάρχει κάτι πιο λυπηρό από το μην αντιστέκεσαι. Οι φωτογραφίες της έκθεσης αποφασίστηκε να είναι όλες ασπρόμαυρες ή σέπια, να μην υπάρχουν έγχρωμες εικόνες και να είναι σε σχετικά μικρό μέγεθος για να προσκαλέσουν τον θεατή να κοιτάξει προσεκτικά. Μοιάζουν με θραύσματα ή αποσπάσματα μιας ταινίας με πλήθη ανθρώπων να κινούνται και ομάδες να κλείνουν την κυκλοφορία στους κεντρικούς δρόμους του Λονδίνου. 

Στις φωτογραφίες, οι διαδηλωτές καταλαμβάνουν δεντρόσπιτα, ψηλά πάνω από την προτεινόμενη παράκαμψη του Newbury, και χορεύουν στα σιλό πυραύλων στο Greenham Common. Βρισκόμαστε σε δικαστικές αίθουσες και κελιά, παρελαύνοντας ανάμεσα σε εκατομμύρια άλλους ανθρώπους και παρακολουθώντας τον Άρθουρ Σκάργκιλ να μιλά στην τηλεόραση στο καθιστικό κάποιου βρετανού στη βορειοανατολική Αγγλία. Διαπιστώνουμε την εκπληκτική δημιουργικότητα των καταληψιών που καταλαμβάνουν πύργους σκαλωσιάς και δίχτυα, πάνω από μια σειρά από σπίτια για να αποτρέψουν την έξωσή τους. Ένα ζευγάρι χορεύει ξέφρενα στο Caribbean Carnival στο δημαρχείο του St Pancras το 1959, τα ηχητικά συστήματα στήνονται στο Νότινγκ Χιλ και ο ακτιβιστής κατά του πολέμου στο Ιράκ Μπράιαν Χο ξεκινά την 670η ημέρα διαμαρτυρίας του απέναντι από το Κοινοβούλιο το 2003 (η αγρυπνία του διήρκεσε μια δεκαετία, μέχρι το θάνατό του το 2011).

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Διαδηλωτές κατά των πυρηνικών στο Aldermaston, Berkshire, Μάιος 1958. Φωτ.: Henry Grant Collection/London Museum

Παρακολουθούμε τις αναταραχές στο Bogside. Ο Tom Robinson στο Rock Against Racism. Αντιρατσιστές που μπλοκάρουν μια διαδήλωση του Εθνικού Μετώπου στο New Cross. Ο Humphrey Spender καταγράφει τη Μεγάλη Ύφεση το 1936, φωτογραφίζει παιδιά που παίζουν σε έναν εγκαταλελειμμένο δρόμο στο Jarrow και άνεργους εργάτες  στην προκυμαία του Newcastle, με τη γέφυρα Tyne να φαίνεται πίσω τους. Εικόνες όπως αυτή του Spender, που δημοσιεύτηκαν στο δημοφιλές Picture Post, κέρδισαν τεράστια φήμη.

Με υπότιτλο «How Protest Shaped Britain and Photography Shaped Protest» (πώς η διαμαρτυρία διαμόρφωσε τη Μεγάλη Βρετανία και η φωτογραφία διαμόρφωσε τη διαμαρτυρία), η έκθεση τελειώνει στο σημείο όπου τα social media και οι εξελίξεις στην τεχνολογία των κινητών άρχισαν να αλλάζουν αμετάκλητα τη σχέση μας με τις εικόνες, καθώς και τη σχέση μεταξύ φωτογραφιών, βίντεο και της αλήθειας. Η έκθεση προβάλλεται ως ένα κομμάτι κοινωνικής ιστορίας, ντοκιμαντέρ ή σαν μια αναφορά αυτοπτών μαρτύρων και ανάμνηση κινητοποιήσεων, όπως η διαδήλωση κατά του εκλογικού φόρου το 1990, η διαδήλωση των τυφλών στο Λονδίνο το 1920 που κάνουν έκκληση για «Δικαιοσύνη όχι Φιλανθρωπία» και η περίφημη διαδήλωση στη δεκαετία του 1990 ανθρώπων με ειδικές ανάγκες «Piss on Pity» (Κατούρησε τη Συμπόνια) όταν αμφισβητούσαν τους τηλεμαραθώνιους «φιλανθρωπίας» των διασημοτήτων. 

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Αντιρατσιστές διαδηλωτές που εμποδίζουν τη διαδήλωση του Εθνικού Μετώπου στο Λονδίνο το 1977. Φωτ.: Paul Trevor
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία Facebook Twitter
Η σύλληψη της Annie Kenney, εργάτριας βαμβακοβιομηχανίας και σουφραζέτας, Λονδίνο, 1913.

Εκτός από τα πλήθη, οι φωτογράφοι ζουμάρουν σε λεπτομέρειες, κινήσεις και εκφράσεις παιδιών, νεαρών άνεργων, πορτραίτα ακτιβιστών από τον John Deakin που ο Φράνσις Μπέικον αποκάλεσε «τον καλύτερο φωτογράφο πορτρέτου μετά τον Ναντάρ και την Τζούλια Μάργκαρετ Κάμερον».

Στον κατάλογο της έκθεσης, περιλαμβάνεται και ένα προσωπικό κείμενο του McQueen, στο οποίο αφηγείται ότι πήγε σε ένα Saturday School, ένα από τα πολλά που δημιουργήθηκαν από μαύρες οικογένειες για να βοηθήσουν παιδιά που είχαν αποτύχει στο εκπαιδευτικό σύστημα. Ήταν εκεί όπου έμαθε να σχεδιάζει και άρχισε να αποκτά αυτοπεποίθηση. Τελικά κατάφερε να πάει σε Σχολή Καλών Τεχνών. Η πρώτη διαδήλωση που έκανε ήταν κατά της εισαγωγής διδάκτρων το 1988. Ήξερε ότι δεν θα μπορούσε να είχε πάει σε σχολή καλών τεχνών, αν έπρεπε να πληρώσει. «Η δική μου αντίσταση ξεκίνησε με το να αγαπώ τον εαυτό μου», γράφει. «Η αντίστασή μου ήταν το θάρρος μου να τολμήσω και να προωθήσω τo ταλέντό μου». 

Με πληροφορίες από Turner Contemporary, Guardian, Times







 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT