Μια διαφορετική Μπιενάλε στην κορυφή του Ψηλορείτη

Μια διαφορετική Μπιενάλε στην κορυφή του Ψηλορείτη Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου - Κρησίλα 5
0

Όποιος φτάσει στον Ψηλορείτη, στην κορυφή Τίμιος Σταυρός, σε μια τοποθεσία άγρια και καθηλωτική, ίσως βρει στον δρόμο του τα έργα μιας Μπιενάλε παντοτινής, τα ίχνη μιας περιπέτειας του επιμελητή Σταμάτη Σχιζάκη που προσκάλεσε καλλιτέχνες έξω από τον «προστατευμένο», ορισμένο τόπο μιας σύγχρονης συνθήκης, για να δουλέψουν εντάσσοντας τα έργα τους σε ένα φυσικό περιβάλλον.

Αν και γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη, ο Σταμάτης Σχιζάκης δεν είχε επισκεφθεί το ορεινό της τμήμα μέχρι πολύ πρόσφατα, ενώ δεν είχε καμία βιωματική σύνδεση με την καταγωγή του. Ο Ψηλορείτης έχει σημαντική θέση στη μυθολογία της αρχαίας Ελλάδας ως το μέρος που ανατράφηκε ο Δίας, κρυφά από τον πατέρα του Κρόνο.

Παρ' όλα αυτά, δεν τον βλέπει σαν ένα από τα συμβολικά βουνά, όπως, π.χ. ο Όλυμπος, το Αραράτ, το όρος Σινά ή το λογοτεχνικό «Όρος Ανάλογο» του Ρενέ Ντομάλ, που να έχει κάποια μυστικιστική ή μαγική σημασία. Είναι ένα απολύτως πραγματικό βουνό, χωρίς τίποτα γραφικό και ψεύτικο, και ένα εξαιρετικό μέρος για να κρυφτείς αν είσαι θνητός.

Βλέποντας τις φωτογραφίες που τράβηξε, τα μόνα αναλλοίωτα τεκμήρια της Μπιενάλε του Ψηλορείτη, εκεί όπου οι Νύμφες τάιζαν τον Δία μέλι και γάλα, στον τόπο που τον τραγουδούν ποιητές και ονειρεύονται να τον κατακτήσουν οι θνητοί, μας αφηγείται το οδοιπορικό του στο βουνό μέσα από την τέχνη και όπως το κατέγραψε στα ημερολόγιά του.

Έχουμε συνδέσει τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με ένα κοσμικό και μητροπολιτικό περιβάλλον, οπότε η υλοποίηση μιας μπιενάλε σε έναν απομακρυσμένο και ακατοίκητο τόπο φαινόταν έως και σαν φάρσα. Όταν ξεκίνησα την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος, το ονόμασα «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» για να αναφερθώ σε αυτό το οξύμωρο.

— Πώς σκέφτηκες να κάνεις αυτή την μπιενάλε, να την ονομάσεις «μπιενάλε» και να την κάνεις στον Ψηλορείτη;

Ανεβαίνοντας για πρώτη φορά στα 2450 μέτρα, στην κορυφή Τίμιος Σταυρός του Ψηλορείτη, και βρίσκοντας τον εαυτό μου για πρώτη φορά σε μια τόσο δυσπρόσιτη και άγρια τοποθεσία, σκέφτηκα την υλοποίηση μιας έκθεσης σύγχρονης τέχνης ως παράδοξο. Έχουμε συνδέσει τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με ένα κοσμικό και μητροπολιτικό περιβάλλον, οπότε η υλοποίηση μιας μπιενάλε σε έναν απομακρυσμένο και ακατοίκητο τόπο φαινόταν έως και σαν φάρσα.

Όταν ξεκίνησα την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος, το ονόμασα «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή μπιενάλε του Ψηλορείτη» για να αναφερθώ σε αυτό το οξύμωρο. Μια έκθεση που ονομάζεται Μπιενάλε, η οποία όμως δεν είναι μπιενάλε, καθώς δεν επαναλαμβάνεται κάθε δυο χρόνια, αλλά είναι παντοτινή, συμβαίνει δηλαδή σε μια αχρονική συνθήκη χωρίς αρχή και τέλος.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά

— Τι σημαίνει ο Ψηλορείτης σε σχέση με τα έργα σύγχρονης τέχνης;

Αξιοποιώ την απόλυτη ελευθερία που μπορεί να βρει κάποιος σε ένα βουνό και μοιράζομαι αυτήν τη συνθήκη με τους καλλιτέχνες. Περιπλανιέμαι σε βοσκοτόπια, κοινούς τόπους δηλαδή που δεν ανήκουν σε κανέναν αλλά ανήκουν σε όλους, και πραγματοποιώ πειραματικές καλλιτεχνικές δράσεις από τη θέση του επιμελητή-παραγωγού, σύμφωνα με τις οδηγίες των καλλιτεχνών. Δεν έχω να λογοδοτήσω σε κανέναν εκτός από τον καλλιτέχνη και τον εαυτό μου, ειδικά εφόσον οποιαδήποτε παρέμβαση κάνω είναι εφήμερη και σχεδόν άυλη.

Με προβληματίζει η μονομερής σύνδεση του σύγχρονου με το αστικό και θεωρώ ότι η «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» μπορεί να συμβάλει στην εκρίζωση αυτής της προκατάληψης και να αποτελέσει μια πλατφόρμα σύγχρονου πολιτισμού της υπαίθρου.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ρένα Παπασπύρου - Κρησίλα 5

— Σε ποιους καλλιτέχνες απευθύνθηκες και γιατί;

Μέχρι τώρα έχω συνεργαστεί με τη Φοίβη Γιαννίση, την Κατερίνα Κατσιφαράκη, τη Ρένα Παπασπύρου, την Έφη Σπύρου, τη Μαρία Τσάγκαρη, τον Γιώργο Ξένο, τον Παντελή Χανδρή, τον Παναγιώτη Λουκά και τη Μαλβίνα Παναγιωτίδη, καθώς και με τις Αρχιτέκτονες της Φάλαινας. Οι επιλογές αυτές προέκυψαν οργανικά, από συζητήσεις και από πρότερη γνώση του έργου των καλλιτεχνών. Παρόλο που όλοι τους είναι καλλιτέχνες με εντελώς διαφορετική προσέγγιση και πρακτική, πιστεύω πως σε έναν βαθμό έχουν επηρεάσει αυτό το πείραμα ήδη από τη σύλληψη της ιδέας ή έχουν καθορίσει σημαντικά την εξέλιξή του.

Υπάρχει ένα μεγάλο απόθεμα σύγχρονης δημιουργικής σκέψης που δεν βρίσκει την κατάλληλη διέξοδο στους συμβατικούς εκθεσιακούς χώρους, και μέσα από την «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη» προτείνω ένα μοντέλο που θα μπορούσε να λειτουργήσει παράλληλα, εναλλακτικά ή και ενάντια στο κυρίαρχο.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Έφη Σπύρου - Ανακλαστική γραμμή
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Οι Αρχιτέκτονες της Φάλαινας - Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων

— Πώς στήθηκαν τα έργα και με ποιο σκεπτικό;

Κάθε έργο προκύπτει από διαφορετικό σκεπτικό και καταλήγει σε μια διαφορετική διαδικασία. Μικρά γλυπτά, όπως του Παναγιώτη Λουκά και της Μαλβίνας Παναγιωτίδη, εγκαταστάθηκαν προσωρινά στην εκκλησία του Τίμιου Σταυρού, στην κορυφή του Ψηλορείτη, και μετά αφαιρέθηκαν. Έργα όπως τα γλυπτά από ζυμάρι της Κατερίνας Κατσιφαράκη εγκαταλείφθηκαν στα στοιχεία της φύσης σαν προσφορά, για όσο κρατήσουν, σε διάφορες περιοχές του βουνού. Μια σειρά από σχέδια του Γιώργου Ξένου με μελάνι σε χαρτί τοποθετήθηκαν μέσα σε προστατευτικές μεταλλικές θήκες πάνω σε σωρούς από πέτρες για να τα ανακαλύψουν περαστικοί.

Άλλες φορές περιφέρω και καταγράφω κάποιο αντικείμενο για τους σκοπούς του έργου, όπως στην περίπτωση του έργου της Ρένας Παπασπύρου, που μου έδωσε ένα κομμάτι ασφάλτου από το Παγκράτι για να το μεταφέρω και να το φωτογραφίσω σε διάφορα σημεία, σε πλαγιές και μονοπάτια, ή στο έργο του Παντελή Χανδρή, που μου έδωσε έναν φωτογραφικό ρεφλέκτορα να τον φωτογραφίσω σε διαφορετικές γωνίες, σαν φεγγάρι κατά την ανάβαση και σαν ήλιο στην πορεία της επιστροφής.

Για το έργο της Έφης Σπύρου, μια εφήμερη παρέμβαση στο τοπίο με ανακλαστική ταινία, έπρεπε να παραμείνω στην ύπαιθρο τη νύχτα για να φωτογραφίσω την αντανάκλαση του φεγγαριού και του φωτογραφικού φλας στο σκοτάδι. Κάποιος που θα περιπλανηθεί λίγο εκτός του μονοπατιού προς την κορυφή θα συναντήσει και τα ίχνη του έργου της Φοίβης Γιαννίση, για το οποίο εγγράφηκαν σε διάφορα σημεία στίχοι από την ποιητική της συλλογή «Χίμαιρα», αλλά και της Ίριδας Λυκουριώτη (Αρχιτέκτονες της Φάλαινας), που μου ζήτησε να ανέβω στην κορυφή, υποβοηθούμενος από μια επανασχεδιασμένη κατσούνα, και να σηματοδοτήσω τα «εραστήρια» που θα έβρισκα στην πορεία μου προς την κορυφή, δηλαδή τα μέρη στα οποία κάποιοι θα μπορούσαν να κάνουν έρωτα.

Για το έργο της Μαρίας Τσάγκαρη ακολούθησα μια σειρά από οδηγίες, τραβώντας φωτογραφίες σε μια πενταήμερη διαμονή στο βουνό, τις οποίες μετά η καλλιτέχνιδα αξιοποίησε για την εικονογράφηση ενός κινηματογραφικού σεναρίου. Με σεβασμό στο περιβάλλον του βουνού, οτιδήποτε δεν είναι απολύτως εφήμερο γίνεται με μια οριακή υλικότητα, όπως η γραφή, μετατόπιση υλικού, βρώσιμα ή βιοδιασπώμενα υλικά.

Μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιηθεί 9 έργα στο πλαίσιο της «Πρώτης, τελευταίας και παντοτινής Μπιενάλε του Ψηλορείτη», ενώ τα επόμενα ετοιμάζονται. Κρατάω σημειώσεις για τις θέσεις των έργων ώστε σε λίγα χρόνια ένας επισκέπτης του βουνού να μπορεί να περιπλανηθεί με τους έντυπους καταλόγους ή έναν χάρτη, αναζητώντας τα ίχνη και τις θέσεις των έργων της Μπιενάλε.

Οι κατάλογοι είναι και το κύριο μέσο διαμεσολάβησης, αφού είναι μάλλον απίθανο κάποιος να προσπαθήσει να επισκεφτεί τα έργα στον Ψηλορείτη, εφόσον μάλιστα πολλά είναι ορατά για ένα απροσδιόριστα μικρό χρονικό διάστημα.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φωτογραφίες κατά την ανάβαση για το έργο των Αρχιτεκτόνων της Φάλαινας – Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων

— Τι είναι αυτή η εμπειρία για σένα;

Είναι μια απελευθερωτική διαδικασία μέσα από την οποία μπορώ να ασκήσω ανεμπόδιστα τις επιμελητικές μου ικανότητες, συνεργαζόμενος με μοναδικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες σε επίπεδο επαγγελματικό αλλά σε πλαίσιο που ορίζεται από την αγάπη, την επιθυμία και την απόλαυση.

Μέσα από την εξάλειψη των συνηθισμένων παρεμβολών στην καλλιτεχνική και επιμελητική εμπειρία, όπως οι επιβεβλημένες συνεργασίες, η οικονομία, οι πολιτικές των θεσμών, η στόχευση κοινού, μπορώ να εστιάσω στη σχέση επιμελητή, καλλιτέχνη και κοινού, ανακαλύπτοντας ξανά την ουσία της επιμέλειας της τέχνης και της τέχνης της επιμέλειας.

Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κορυφή Τίμιος Σταυρός
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παναγιώτης Λουκάς & Μαλβίνα Παναγιωτίδη - Ελάσσονες κατσικοθεότητες
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Μαρία Τσάγκαρη - Πετώντας πολύ κοντά στον ήλιο
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Γιώργος Ξένος - Στο βουνό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κατερίνα Κατσιφαράκη – Προσφορά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Οι Αρχιτέκτονες της Φάλαινας - Κατσούνα ερωβασίας για ανίχνευση εραστηρίων
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φοίβη Γιαννίση - ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΦΡ ΦΡΦΡΦΡ ΚΚΚΚ ΧΕΙΧΕΙΧΕΙ ΤΣΟ ΤΡΤΡΤΡΤΡ ΓΙΕΧΕΧΕΧΕ
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Φοίβη Γιαννίση - ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΠΡ ΦΡ ΦΡΦΡΦΡ ΚΚΚΚ ΧΕΙΧΕΙΧΕΙ ΤΣΟ ΤΡΤΡΤΡΤΡ ΓΙΕΧΕΧΕΧΕ
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Έφη Σπύρου - Ανακλαστική γραμμή
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Παντελής Χανδρής - Τοπίο πριν το μετά
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Κατάλογοι της «Πρώτης, τελευταίας και παντοτινής μπιενάλε του Ψηλορείτη»
Ψηλορείτης Facebook Twitter
Ίχνη από την εγκατάταση της Φοίβης Γιαννίση όπως διακρίνονται στο μονοπάτι προς τον Τίμιο Σταυρό
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Οι Αθηναίοι / Ρένα Παπασπύρου: «Θεωρούσαν το έργο μου ακατανόητο και περιθωριακό»

Εικαστική δημιουργός της ύλης του αστικού τοπίου, γεννήθηκε στο Παγκράτι. Είναι η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια της Καλών Τεχνών με δικό της εργαστήριο. Παρουσιάζει στο φουαγιέ της Στέγης την εγκατάσταση «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας – Η άγνωστη όψη».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Πολιτισμός / «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: H άγνωστη όψη» της Ρένας Παπασπύρου σε μια εικαστική εγκατάσταση στη Στέγη

Στο ισόγειο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πάνω σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γωνιακό τοίχο τον οποίο σχεδίασε η Ρένα Παπασπύρου,  έχει τοποθετήσει η ίδια διάφορες αποτοιχισμένες επιφάνειες που απέσπασε από μια ερειπωμένη μονοκατοικία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ