Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη

Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Maria Hassabi, Alice, 2021. © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.
0

Ανοίγοντας την πόρτα στον χώρο της γκαλερί The Breeder, η κατακερματισμένη εικόνα μιας χρυσής φιγούρας στον απέναντι τοίχο ελκύει την προσοχή του επισκέπτη. Στο ισόγειο, το χρυσό είναι το κυρίαρχο χρώμα, σε σιλουέτες, μορφές, μέλη που μοιάζουν με τάματα, καθρέφτες που αντανακλούν τον ίδιο τον χώρο και καθρεφτίζουν την κίνησή μας. Η δουλειά της χορογράφου και περφόρμερ Μαρίας Χασάπη, που εργάζεται με ζωντανές παραστάσεις, εγκαταστάσεις, γλυπτική, φωτογραφία και βίντεο από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, εδώ εναρμονίζεται στον χώρο, καθώς μπορεί να απουσιάζουν τα ζώντα σώματα των περφόρμερ αλλά είναι αλλιώς παρόντα.

Η Μαρία Χασάπη πρωτοπορεί για περισσότερες από δύο δεκαετίες στον χώρο της περφόρμανς, με δουλειές που φιλοξενούνται σε πολυάριθμα μεγάλα μουσεία και διοργανώσεις τέχνης. Η δουλειά της, αν και φαινομενικά προκαλεί με την ακινησία, δεν είναι ποτέ στατική, µας παραπέµπει στην αίσθηση που έχουµε για το σχήµα, την κίνηση και τον χρόνο, μέσα σε πεπερασμένα ή αόριστα όρια.

Τα γλυπτά, οι φωτογραφίες και οι πίνακες της Χασάπη βασίζονται στην επιθυμία για μονιμότητα. Το σώμα της χορεύτριας παρουσιάζεται κατακερματισμένο, παραμορφωμένο, ακόμη και θολό, ωστόσο η ακινησία της, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο των παραστάσεών της ως προσπάθεια να καλέσει τον θεατή να σκεφτεί την παρούσα στιγμή, είναι πλέον δεδομένη.

«Κάθε τόπος έχει τις δικές του πληροφορίες –ιεραρχίες, αρχιτεκτονική και ροή επισκεπτών– και σε κάθε περίπτωση πρέπει να ανταποκριθώ ανάλογα, αποφασίζοντας αν θα συμπεριλάβω όλα τα μέρη ή έναν συνδυασμό τους, για παράδειγμα. Μέσα στα χρόνια έχω κάνει αρκετές εκθέσεις που είναι εικαστικές, απλώς αυτή δεν είναι η κυρία πρακτική μου» λέει η Μαρία Χασάπη. «Έχω κάνει το 2012 την πρώτη εικαστική μου έκθεση στη Γενεύη και από τότε κάθε δυο χρόνια κάνω κάτι, συνήθως μετά από πρόσκληση κάποιου άλλου ή γιατί θέλω κάτι να δοκιμάσω με τους περφόρμερς, που έχει σχέση μεν με την πρακτική μου αλλά πάει και την ιστορία της κάπου αλλού, στον χώρο της περφόρμανς».

μαρια χασάπη
Μαρία Χασάπη

Η «Golden», όπως ονομάζεται η έκθεση στη The Breeder, αποτελεί συνέχεια της έκθεσης της Χασάπη την άνοιξη του 2021 στο Secession της Βιέννης, όπου πραγματοποιήθηκε η ζωντανή της εγκατάσταση «ΕΔΩ». Όπως και στο παρελθόν, η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί υλικό τεκμηρίωσης που προέρχεται από τις παραστάσεις της ως αφετηρία, και στη συνέχεια χρησιμοποιεί άλλα μέσα για να παρακάμψει τους περιορισμούς που εμφανίζονται μέσα στο σχήμα της ζωντάνιας και της πραγματικότητας.

«Παρουσιάζω γλυπτά, φωτογραφίες και πίνακες. Η δουλειά αυτή είναι μια εξέλιξη της δουλειάς που έκανα στη Βιέννη και ήταν όλη βασισμένη στο χρυσό, ήταν Live Installation αλλά είχα δημιουργήσει μια ζωγραφιά στο πάτωμα με το σώμα μιας χορεύτριας σε πλατφόρμες πάνω στις οποίες κινούνταν χορευτές, που ήταν μακριά η μια από την άλλη και δεν καταλάβαινες ότι πρόκειται για ένα σώμα. Από την αρχή όταν το έφτιαχνα αυτό είχα την επιθυμία να το φτιάξω σαν μια μικρογραφία του στον χώρο, έτσι προέκυψε αυτή η έκθεση», λέει η Μαρία Χασάπη, που σε αυτή την έκθεση ενδιαφέρεται για το παράδοξο μεταξύ του χρυσού, ενός μετάλλου που αντέχει στον χρόνο, και μιας χορεύτριας της οποίας η πράξη εξατμίζεται τη στιγμή που εκτελείται.

Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Maria Hassabi, Maria, 2021. © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.

Τα γλυπτά, οι φωτογραφίες και οι πίνακες της Χασάπη βασίζονται στην επιθυμία για μονιμότητα. Το σώμα της χορεύτριας παρουσιάζεται κατακερματισμένο, παραμορφωμένο, ακόμη και θολό, ωστόσο η ακινησία της, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο των παραστάσεών της ως προσπάθεια να καλέσει τον θεατή να σκεφτεί την παρούσα στιγμή, είναι πλέον δεδομένη. Κοιτάζοντας τα αντικείμενα μπορεί κανείς να αισθανθεί την παρουσία της χορεύτριας που έχει αιχμαλωτιστεί στον χρόνο και στον χώρο. Τα έργα αυτά αμφισβητούν τελικά τις διακρίσεις μεταξύ μονιμότητας και εφήμερου, παρουσίας και απουσίας, ολότητας και μερικότητας.

Η καλλιτέχνις έχει χαράξει μια μοναδική πρακτική που επικεντρώνεται στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ της ακινησίας και των σωμάτων σε κίνηση, αναδεικνύοντας τη σχέση του ζωντανού σώματος με την ακίνητη εικόνα και το γλυπτικό αντικείμενο.

«Η ακινησία», λέει, «έχει πολλές έννοιες για μένα, αρχικά άρχισα να δουλεύω με την ακινησία ως επιθυμία να σταματήσω τον χρόνο και να δω τα πράγματα πίσω από αυτή. Ήταν μια επιθυμία να σταματήσει ο χρόνος για να έχουμε χρόνο να δούμε τα πράγματα λίγο περισσότερο. Όταν ξεκίνησα με αυτό, όλα έμοιαζαν να μην έχουν ζωή μέσα τους, ήταν εικόνες, μια άλλη εικόνα, όλα μοιάζουν με παύση ή με tableau vivant. Αναστοχάστηκα στο πώς αυτό θα αποκτήσει ζωή.

Βρήκα ενδιαφέρον ότι έδωσα προσοχή στο πώς από το ένα μέρος πηγαίνει στο άλλο αυτή η πράξη. Όσο δούλευα πιο πολύ με την ακινησία συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει, γιατί υπάρχει η αναπνοή. Και η αναπνοή είναι ο πρώτος και ο τελευταίος χορός. Και μέσα στην ακινησία βρήκα τη μαγεία του πράγματος, μια κίνηση που είναι μια φυσική αντίδραση και μια χημική αντίδραση, κάτι που απλώς συμβαίνει και το κοινό μπορεί να την παρατηρήσει, το τρέμουλο των μυών, τα δάκρυα στα μάτια, που δημιουργεί κάτι πιο ανθρώπινο».

Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Installation view, Golden, The Breeder Athens, © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.

Όταν η Μαρία Χασάπη άρχισε να δημιουργεί τα έργα της μέσα από πειραματισμούς με τη βραδύτητα και την ακινησία, ήθελε να κάνει μια προσπάθεια και να δημιουργήσει τέτοιες εικόνες για ζωντανές παραστάσεις που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν αποκλειστικά από τη σωματική υπόσταση, αποφεύγοντας τη χρήση θεατρικών τρικ – αλλαγές στο φως, τα κοστούμια, τη μουσική. Την ενδιέφερε να δει αν η σωματικότητα, στον χρόνο και στον χώρο, θα μπορούσε από μόνη της να δημιουργήσει εικόνες.

Όποιος παρατηρήσει τα σώματα των περφόρμερ δεν μπορεί παρά να σημειώσει και τις μεταβάσεις τους, από την ανησυχητική αίσθηση της ακινησίας στην αδιόρατη κίνηση, τη μετατόπιση του βάρους τους, την αλλαγή της εικόνας. Πρόκειται για μια χορογραφία σχεδόν επίπονη, απαιτητική, σχεδιασμένη με κάθε λεπτομέρεια, χορογραφημένη από την πιο μικρή χειρονομία, την αδιόρατη σχεδόν αναπνοή  μέχρι την παραμικρή αλλαγή του βλέμματος. Η ακρίβεια σε κάθε κίνηση επιβραδύνει το έργο, δημιουργεί μια ησυχία και την αίσθηση της συγκέντρωσης, ενός διαλογισμού του θεατή στο ζήτημα της ανθρώπινης κίνησης και λειτουργίας.

Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες με τα σώματα των χορευτών στο υπόγειο της The Breeder σκέφτομαι ότι είναι σαν να βρίσκομαι σε αναμονή μιας ανεπαίσθητης κίνησης που δεν θέλω να μου διαφύγει, μια ιστορία ή ένα δραματουργικό νόημα. Ακόμα και κοιτάζοντας τις φωτογραφίες για πολλή ώρα η αρχική κατανόηση αρχίζει να αλλάζει, υπάρχει ένα δεύτερο και ένα τρίτο επίπεδο, μια ρωγμή και μια ιστορία που μπορεί να δημιουργήσει ο επισκέπτης για την εικόνα. 

Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Maria Hassabi, Elena, 2021. © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.
Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Maria Hassabi, Oisín, 2021. © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder

«Πάντα με έλκυαν οι εικόνες και ο χώρος που δίνουν στον θεατή για να προβάλλει, να αισθάνεται και να είναι, και ήθελα να φέρω αυτή την ποιότητα στη δουλειά μου», λέει η Μαρία Χασάπη. «Το κοινό είναι διαφορετικό κάθε φορά κάθε θεατής ή επισκέπτης έρχεται με τη δική του ιστορία και τις δικές του γνώσεις για να αντιμετωπίσει κάτι που θα δει. Αν είναι ένας τουρίστας που πάει στο ΜοΜΑ για να δει άλλο ένα "αξιοθέατο" της Νέας Υόρκης βλέπει εντελώς διαφορετικά ένα έργο από κάποιον που είναι πιο σχετικός και πάει να δει τέχνη. 

Γενικά στη δουλειά μου υπάρχει το στοιχείο της έκπληξης που με αφορά και μέσα σε αυτή την έκπληξη ανοίγουμε την πόρτα της αποσταθεροποίησης, κάτι που επιδιώκω να φέρω τόσο στη δουλειά μου δουλειά όσο και στον θεατή. Πίσω από τη δουλειά μου υπάρχει μια ιστορία, αλλά είναι πάντα το σώμα στον χώρο και τον χρόνο, η κυρίαρχη ιστορία, και φυσικά είναι και η ιστορία που πλάθει κάθε θεατής. Είναι ένας διάλογος ενεργός και ο καθένας τον αντιλαμβάνεται με τον δικό του δημιουργικό τρόπο».

Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Installation view, Golden, The Breeder Athens, © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.
Μέσα στον ολόχρυσο, ακίνητο και ρευστό κόσμο της Μαρίας Χασάπη στη γκαλερί The Breeder Facebook Twitter
Installation view, Golden, The Breeder Athens, © Maria Ηassabi. Ευγενική παραχώρηση The Breeder.

Μαρία Χασάπη - Golden

Ατομική έκθεση

The Breeder, Ιάσωνος 45 

Έως τις 26 Φεβρουαρίου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με τον industrial designer Φιλίπ Μαλουάν στον Βοτανικό

Εικαστικά / Με τον industrial designer Φιλίπ Μαλουάν στον Βοτανικό

Ένα από τα πιο hot ονόματα παγκοσμίως, αυτήν τη στιγμή, στον χώρο του industrial design, ο Καναδός Philippe Malouin ετοιμάζει μια εντυπωσιακή έκθεση στην γκαλερί The Breeder, με υλικά που συνέλεξε από μάντρες της Αττικής.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικάνων εξπρεσιονιστών

Εικαστικά / Τζόαν Μίτσελ, η μεγάλη προσωπικότητα των Αμερικανών εξπρεσιονιστών

Η ίδια απεχθανόταν την ιδέα ότι θα έπρεπε να θεωρείται ξεχωριστή από τους άνδρες συναδέλφους της ή να χρησιμοποιεί την ιδέα του φεμινισμού για να διακριθεί για την τέχνη της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ