Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα» Facebook Twitter
Φωτ.: Freddie F./LIFO

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

0

Η Λουκία Αλαβάνου είναι μια καλλιτέχνις για την οποία οι πολλές συστάσεις είναι μάλλον περιττές. Η παρουσία της στην αθηναϊκή εικαστική ζωή ξεκινάει νωρίς και ενόσω εκείνη ζούσε ακόμη στο Λονδίνο, μετά την ολοκλήρωση των εκεί σπουδών της.

Όμως η κρίσιμη χρονιά –εκείνη κατά την οποία συγκράτησαν όλοι πια το όνομά της– ήταν το 2007, όταν της απονεμήθηκε το πέμπτο κατά σειρά βραβείο ΔΕΣΤΕ, για τη «βιντεοεγκατάστασή» της, όπως χαρακτηριζόταν τότε, με τίτλο «Chop chop». Και αυτό συνέβη όχι επειδή διακρίθηκε μεταξύ ικανότατων συναδέλφων της, αλλά λόγω του ότι όλοι όσοι είδαν τη δουλειά της παραδέχθηκαν ότι γνωρίζει πράγματι τι εστί βιντεο-τέχνη, σε μια εποχή κατά την οποία, μεταξύ Ελλήνων καλλιτεχνών, η γενική ανησυχία και η όρεξη για το εν λόγω μέσο βρισκόταν μεν σε ένα εντυπωσιακό απόγειο, αλλά χωρίς να οδηγείται σε αναλόγως σπουδαία αποτελέσματα.

Για τη Λουκία Αλαβάνου η τέχνη του βίντεο ήταν ο λόγος για τον οποίο τελειώνοντας το λύκειο έφυγε στην Αγγλία για σπουδές, καθώς οι εδώ σχολές καλών τεχνών οργάνωναν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα γύρω από το σχέδιο, τη ζωγραφική και τη γλυπτική.  Ήδη από την πρώτη φορά που βρέθηκε στο εργαστήριο μοντάζ του πανεπιστημίου της αναγνώρισε ότι είχε ένα είδος ευχέρειας σ’ αυτό, που δεν το αντιμετώπιζε ως τεχνικό μέρος της παραγωγής ενός βίντεο, αλλά ως δημιουργικό πεδίο τεράστιων δυνατοτήτων.  

Με όλον αυτό τον ενθουσιασμό για το έργο της, η Λουκία Αλαβάνου βρέθηκε να εκπροσωπείται από αίθουσες τέχνης στο Βερολίνο και στη Ζυρίχη, παρότι η φύση της δουλειάς της δεν είναι η πιο «εύκολη» για τις εμπορικές γκαλερί.

Το «Chop chop», λοιπόν, για το οποίο βραβεύτηκε και που σήμερα θα το περιγράφαμε ως animation, είχε δημιουργηθεί με αποσπάσματα που είχε συλλέξει από διάφορες ταινίες και τα είχε συγκολλήσει. Έφερνε λοιπόν στην Αθήνα ένα επίπεδο ελέγχου και τελειοποίησης του αποτελέσματος, όταν εδώ βλέπαμε σπάνια κάτι τόσο «τιθασευμένο». Προφανώς αυτή η ποιότητα χαρακτηρίζει όλη τη δουλειά της, όπου τίποτα δεν δείχνει να συμβαίνει τυχαία. Όλα μοιάζουν να υπακούν σε ένα προμελετημένο πλάνο, το οποίο οδηγεί σε ένα αρραγές όλον. Με άλλα λόγια, είναι σε κάθε περίπτωση πασιφανές ότι η ίδια είναι τελειομανής, τόσο στη φάση του σχεδιασμού όσο και σε εκείνη της εκτέλεσης ενός πρότζεκτ. Ως εκ τούτου, δεν είναι υπερπαραγωγική. Και, όπως ομολογεί: «Πάντα προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, προκειμένου να είμαι σίγουρη ότι με έχει αγγίξει βαθιά το θέμα προτού το εκθέσω».

Λουκία Αλαβάνου Facebook Twitter
Λουκία Αλαβάνου, On the way to Colonus, 2021. Film still

Το βραβείο ΔΕΣΤΕ υπήρξε σπουδαία ώθηση για να γίνει «ορατή», όπως θα λέγαμε σήμερα. Και μεταξύ εκείνων που την εντόπισαν ήταν ο Ντάριαν Λίντερ, o πολύ γνωστός Βρετανός ψυχαναλυτής του φροϋδικού και λακανικού πεδίου, καθώς επίσης και συγγραφέας βιβλίων τέτοιου περιεχομένου. Ο Λίντερ γράφει επίσης για τις εικαστικές τέχνες με εξαιρετική αναλυτική οξυδέρκεια και διεισδυτικότητα στα θέματα που προσεγγίζει. Ασχολήθηκε με το έργο της Αλαβάνου, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι, παρά τις απίστευτης ζωντάνιας εικόνες και τα χαρούμενα χρώματα που αντικρίζει, ο θεατής βιώνει κάποια στιγμή μια ξαφνική «ανησυχητική ανατροπή» των συναισθημάτων που γεννιούνται μέσα του. Ο Λίντερ ερμηνεύει το φαινόμενο ως επενέργεια που προκαλούν τα λανθάνοντα υπόρρητα στις κινηματογραφικές σεκάνς που χρησιμοποιεί η καλλιτέχνις (και κυρίως εκείνες που προέρχονταν από παιδικές ταινίες). Κατά τα άλλα, οι απόψεις του Ντάριαν Λίντερ συμφωνούσαν με τη γενικότερη αίσθηση ότι η Λουκία Αλαβάνου προσέγγιζε με απαλότητα, λεπτότητα και ειλικρίνεια τα ιδιόρρυθμα και παράξενα στοιχεία του εκάστοτε πρότζεκτ της, ότι το έργο της περιείχε χιούμορ ικανό να γίνει δηκτικό, σαρκαστικό και διαβρωτικό και, τέλος, ότι οι κινηματογραφικές αναφορές της ήταν το προϊόν μιας πολύ ευφάνταστης συγκομιδής και μιας ανάλογα ευφυούς διαχείρισης ώστε να υφαίνονται παράλληλες, ίσως και αντιφατικές αφηγήσεις, με σουρεαλιστικά στοιχεία και ονειρώδη ροή.

711
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Με όλον αυτό τον ενθουσιασμό για το έργο της, η Λουκία Αλαβάνου βρέθηκε να εκπροσωπείται από αίθουσες τέχνης στο Βερολίνο και στη Ζυρίχη, παρότι η φύση της δουλειάς της δεν είναι η πιο «εύκολη» για τις εμπορικές γκαλερί. Επιπλέον, ξένα μουσεία αποκτούν έργα της πιο συχνά απ’ όσο οι ελληνικοί θεσμικοί φορείς για τη σύγχρονη τέχνη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δουλειά της δείχνουν επίσης οι συλλέκτες (Έλληνες και ξένοι – π.χ. συλλογή Δάκη Ιωάννου, Χάρη Δαυίδ, Κέντρου για την Τέχνη και τα Μedia της Καρλσρούης ΖΚΜ, Ιδρύματος Ωνάση, Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος κ.ά.).

Η ίδια επί σειρά ετών αναζητά προγράμματα residency (βλ. καλλιτεχνική διαμονή) εκτός Ελλάδος που συνεισφέρουν επίσης στην αναγνώριση του έργου της μέσω συμμετοχών της σε σημαντικές διεθνείς ομαδικές εκθέσεις. Μια πολύ κολακευτική στιγμή που εκείνη ξεχωρίζει ήταν όταν ο Βιμ Βέντερς της έπλεξε το εγκώμιο για ένα έργο της που παρουσίαζε σε έκθεση στο Βερολίνο και για το οποίο εκείνη είχε χρησιμοποιήσει υλικό από ταινίες του. Ο Βέντερς είχε τόσο πολύ ενθουσιαστεί που μετέφερε αυτό το συναίσθημά του σε φίλους του συλλέκτες, οι οποίοι κατέληξαν τελικά να αγοράσουν το έργο.

Λουκία Αλαβάνου: «Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα» Facebook Twitter
Η Λουκία Αλαβάνου φωτογραφίζεται για τη LifO στο στούντιό της στην Κυψέλη. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Γενικότερα, και καθώς περνούσαν τα χρόνια, επιβεβαιωνόταν όλο και περισσότερο ότι η δουλειά της είναι πάντα άψογη, ότι εστιάζει πάντα στις λεπτομέρειες, ότι δεν διστάζει να φέρει κοντά υλικά που εκ πρώτης όψεως δείχνουν «αντιφατικά», αλλά τελικά συνεργούν αρμονικά γοητεύοντας τον θεατή, που, πολύ συχνά, όταν βλέπει ταινίες της νιώθει ότι αποδρά από τον νόμο της βαρύτητας με τον τρόπο που θα συνέβαινε αν βρισκόταν βυθισμένος σε ένα υγρό ή σε μια ονειρώδη κατάσταση. Πρόκειται για μια αίσθηση πολύ ταιριαστή στα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας με τα οποία ασχολείται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, και από το 2018 έχει ιδρύσει την πρώτη εταιρεία παραγωγής τέτοιων ταινιών στην Ελλάδα, με την επωνυμία Virtual Raw Synergy / VRS.

Το Ίδρυμα Ωνάση, του οποίου η Αλαβάνου υπήρξε υπότροφος κατά τον τελευταίο χρόνο σπουδών της στη έχει σπουδάσει στο Royal College of Art στο Λονδίνο, είναι σταθερός συμπαραστάτης της στην παραγωγή των ταινιών της και, φυσικά, στην παραγωγή της νέας δημιουργίας της Στον δρόμο για τον Κολωνό, που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας (και για την οποία συνεισφέρει όπως είναι αυτονόητο και το ΥΠΠΟΑ). Πρόκειται για μια αφηγηματική ταινία εικονικής πραγματικότητας την οποία η Λουκία Αλαβάνου περιγράφει με τον όρο «docufictional», επειδή συνενώνει τα είδη της μυθοπλασίας και του ντοκιμαντέρ. Για να την υλοποιήσει, η ίδια πέρασε πολύ καιρό στον καταυλισμό Νέα Ζωή των Τσιγγάνων στον Ασπρόπυργο, καταγράφοντας το αντικείμενό της, όπως θα γινόταν σε μια ταινία τεκμηρίωσης.

Φέτος, με αφορμή τη συμμετοχή της στην Μπιενάλε της Βενετίας, η Λουκία Αλαβάνου προσκλήθηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κι έτσι το κοινό του σινεμά πια είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει έξι δικά της φιλμ μικρής διάρκειας καθώς και ένα «ορεκτικό» δείγμα από τον Δρόμο για τον Κολωνό. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Χαρούλα Αλεξίου

«Δεν θέλω τίποτε άλλο από το να υπάρχω απλώς»

Ελένη Καραΐνδρου

«Σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο φρόντιζα να επιβάλλομαι με τη δουλειά μου»

Νίκος Σταμπολίδης

«Χωρίς την επιστημονική λεπτομέρεια δεν μπορείς να πας πουθενά»

Ευριπίδης Λασκαρίδης

«Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Γιάννης Νιάρρος

«Αναγνωρίζω τον ανταγωνισμό του ανδρικού φύλου, του άντρα κόκορα»

Σοφία Κόκκαλη

«Μου αρέσει η ισορροπία μεταξύ σινεμά και θεάτρου, δεν θα ήθελα να αλλάξει ποτέ»

Μιχαήλ Μαρμαρινός

«Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

Μαρίνα Σάττι

«Με αυτή την εποχή, που η πληροφορία ταξιδεύει τόσο γρήγορα, δεν πολυταυτίζομαι»

Λουκία Αλαβάνου

«Προτιμώ να κάνω λιγότερα έργα, θέλω να με αγγίζει βαθιά το κάθε θέμα»

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ