Ένα τροχόσπιτο και μια κρυμμένη αυλή έδωσαν ζωή για τρεις μήνες στο κέντρο της Αθήνας

Total Eclipse of the Art Facebook Twitter
Κάθε μέρα ψάχνω σε μάντρες και τελικά καταφέρνω να βρω ένα φανταστικό τροχόσπιτο του ’70. Από δω μέσα θα παίζουν οι DJs κάθε βράδυ.
0

ΦΕΤΟΣ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ δύο χώροι στο κέντρο της πόλης που δεν είχαν ανοίξει ποτέ ξανά για το αθηναϊκό κοινό γέμισαν με κόσμο στο πλαίσιο της Athens Biennale 7: Eclipse και του AB7 X BIOS project: καλλιτέχνες, εργαζόμενοι στην Μπιενάλε, φοιτητές και λάτρεις της μουσικής κάθε ηλικίας, μέχρι και περαστικοί, οι οποίοι διασκέδασαν με φρέσκες μουσικές και πολύ χορό.

Όλο αυτό το διάστημα φιλοξενήθηκε εκεί μια καινούργια γενιά καλλιτεχνών και DJs από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κάνοντας γνωστή τη σχεδόν ξεχασμένη μέχρι πρότινος πλατεία Σανταρόζα που βρίσκεται στα πρώην Δικαστήρια. Λειτουργούσε ως Βασιλικό και μετέπειτα Εθνικό Τυπογραφείο μέχρι το 1906, μάλιστα εκεί έγινε η δίκη Μπελογιάννη το 1951.

Ήταν ένας χώρος κλειστός εδώ και τριάντα πέντε χρόνια, όπως και ο ακάλυπτος χώρος του ημιεγκαταλελειμμένου Μεγάρου Σλήμαν-Μελά στην Πανεπιστημίου 46, όπου βρίσκεται ο κινηματογράφος Ιντεάλ από το 1919.

Τις πρώτες εβδομάδες το σημείο επισκέπτονται οι περαστικοί της έκθεσης. Τις επόμενες εβδομάδες σιγά σιγά η πόλη ζωντανεύει, οι Αθηναίοι επιστρέφουν και τα μέτρα που μας κρατούσαν μακριά λήγουν.

Δύο μήνες μετά, το Σαββατοκύριακο 27 και 28 Νοεμβρίου, η Athens Biennale 7: Eclipse, σε συνεργασία με το Bios, μας αποχαιρετά με ένα event που θα σημάνει τη λήξη της.

Πιο συγκεκριμένα, το Σάββατο, στο Camping Bar της Στανταρόζα, ο Adedeji και η μπάντα του, οι Afrosessioners από το Λάγος της Νιγηρίας, ετοιμάζουν μια μεγάλη αφρικανική γιορτή και ένα μουσικό session που αναμειγνύει την παραδοσιακή αφρικανική μουσική με νέους τζαζ, φανκ και σόουλ ήχους. Παράλληλα, η χορευτική ομάδα JDM θα γνωρίσει στο κοινό τους ρυθμούς των αφρικανικών χορών, παρουσιάζοντας ένα χορευτικό έργο ενδυνάμωσης.

Ο Mc Dash, γνωστός και ως Μιχάλης Αφολαγιάν, ο ιδρυτής του Πολιτιστικού Κέντρου Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA, θα αναλάβει ρόλο MC, ενώ ο Tosin Omo-Ebony, σε ρόλο DJ, θα μας καθοδηγήσει σε afrobeat, funk και nigerian hip-hop. Μαζί τους ο Tunji Nice και η Demelza. Τέλος, ο ιδρυτής του Fade Radio, DJ Dennis Green, θα βρίσκεται μέσα στο τροχόσπιτο πίσω από τα decks. Από την άλλη, το Σάββατο θα μπορείτε να απολαύσετε στον Ακάλυπτο τον DJ Nonika που αποτελεί ενεργό μέλος της Ballroom Αθηναϊκής Κοινότητας.

Ακολουθούν ο AΣΤΥΤΕΚΚ, που κρύβεται πίσω από το label Lower Parts, και το δίδυμο KAWRS, που αποτελείται από τη Neda και τον Simos Ares. Την Κυριακή οι Οrila DJs θα βρίσκονται στον ίδιο χώρο από τις έξι το απόγευμα. Ο Yannis Iasonidis, ιδρυτής των Orila Records, παρέα με τον Chris OD, την DJ Devika και την K.atou, κλείνει το δίμηνο αυτό με τον πιο όμορφο τρόπο. Τα σετ και οι συναυλίες είναι δωρεάν. 

Total Eclipse of the Art Facebook Twitter
Πολλά βράδια, οι μουσικοί ανακατεύονται σε δράσεις καλλιτεχνών της μπιενάλε που γίνονται στην πλατεία και όλοι μαζί καταλήγουν να χορεύουν.

Πώς έγινε όμως η πλατεία Σανταρόζα το πιο πολυσυζητημένο μουσικό και χορευτικό σποτ της πόλης; «Όλα ξεκίνησαν τρεις μήνες πριν από την Έκλειψη (Eclipse)», αναφέρει ο Βασίλης Χαραλαμπίδης (Bios, Ρομάντσο, Latraac) και μας αφηγείται πώς ξεκίνησε η ιδέα των δύο χώρων που ζωντάνεψαν μουσικά τις βραδιές της Αθήνας τους τελευταίους δυο μήνες.

«Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που σε μια συνάντησή μας ο Πολύδωρος μου ανακοίνωσε ότι σε έναν μήνα ξεκινάμε. Η πόλη μόλις επέστρεφε από τις καλοκαιρινές διακοπές και ένα ακόμα lockdown. Ή μήπως όχι; Περπατήσαμε στο έρημο ακόμα κέντρο της πόλης, συζητώντας για την παραδοξότητα που έχουν οι στιγμές που ζούμε και σχολιάζοντας ότι δεν θέλαμε να συμμετέχουμε πια σε όλη αυτή την κατάσταση. Ο Πολύδωρος μου έδειχνε περήφανος ένα ένα τα ξεχασμένα αυτά τοπόσημα που βρίσκονταν μπροστά στα μάτια μας, εγκαταλελειμμένα όμως.

Ξεκινήσαμε από το κτίριο του Φωκά, όπου είχε στηθεί το στρατηγείο της μπιενάλε και μια μικρή ομάδα κατέστρωνε ήδη σχέδια και έτρεχε πάνω-κάτω στον βομβαρδισμένο χώρο. “Μόνο αυτοί είσαστε;” ρώτησα και με κοίταξε με νόημα. Πόσο θαυμασμό ένιωσα εκείνη τη στιγμή γι’ αυτήν τη μικρή παρέα που έστηνε ανάχωμα στην πραγματικότητα. “Μετά από πολλές αναβολές η Μπιενάλε της Αθήνας επιτέλους θα ξεκινήσει”, μου επαναλάμβανε ξανά και ξανά – άραγε για να το πιστέψω εγώ ή και ο ίδιος; Συνεχίζοντας τη βόλτα μας, είδαμε την εγκαταλελειμμένη πλατεία Δικαιοσύνης και σιγά σιγά το κλίμα άλλαξε.

Μας έπιασε ένας ενθουσιασμός, αρχίσαμε να λέμε “να, εδώ που δεν πατάει κανείς, εδώ, στο κέντρο της πόλης θα στήσουμε ένα αυτοσχέδιο κάμπινγκ και θα περνάνε όλοι, φέρνοντας την ανεμελιά του καλοκαιριού, για να κοροϊδέψουμε τη συγκυρία”. Ξανακοιταζόμαστε, περπατάμε και περνάμε απέναντι, στο κτίριο της Πανεπιστημίου. Μπαίνουμε μέσα, πάμε προς τον ακάλυπτο και λέμε: “Να, εδώ θα είναι το μυστικό σημείο συνάντησης της πόλης”. Μας άρεσαν αυτά που λέγαμε και έτσι συμφωνήσαμε. Δεν θυμάμαι να ξαναβρεθήκαμε μέχρι τα εγκαίνια.

707
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Έναν μήνα ετοιμαζόμαστε πυρετωδώς. Κάθε μέρα ψάχνω σε μάντρες και τελικά καταφέρνω να βρω ένα φανταστικό τροχόσπιτο του ’70. Από δω μέσα θα παίζουν οι DJs κάθε βράδυ. Το τροχόσπιτο φτάνει στο προαύλιο του παλιού δικαστηρίου, παράλληλα η Νavine φτιάχνει το έργο της μπροστά μας: μια τεράστια ασπρόμαυρη τοιχογραφία-πύλη της έκθεσης. Έρχονται και τα κούλερ, έρχονται και οι καρέκλες παραλίας. Αυτό είναι! Έτοιμοι;

Το πρώτο βράδυ έχει έρθει και οι καλλιτέχνες κατακλύζουν τον χώρο, οι μουσικοί και οι DJs παίζουν από το τροχόσπιτο. Τις πρώτες εβδομάδες το σημείο επισκέπτονται οι περαστικοί της έκθεσης. Τις επόμενες εβδομάδες σιγά σιγά η πόλη ζωντανεύει, οι Αθηναίοι επιστρέφουν και τα μέτρα που μας κρατούσαν μακριά λήγουν. Ξεκινάνε φουλ εκδηλώσεις και στους δύο χώρους. Σχεδόν όλοι οι μουσικοί και μουσικόφιλοι φίλοι μας συμμετέχουν.

Πολλά βράδια, οι μουσικοί ανακατεύονται σε δράσεις καλλιτεχνών της μπιενάλε που γίνονται στην πλατεία και όλοι μαζί καταλήγουν να χορεύουν. Κόσμος πολύς έρχεται κάθε βράδυ και γίνεται ένα, κατακλύζοντας τον χώρο και δίνοντάς του ζωή. Πόσο απρόσμενο και ωραίο είναι όλο αυτό. 

Έχεις την αίσθηση ότι η Αθήνα βράζει αυτήν τη στιγμή. Οι νέοι μουσικοί και καλλιτέχνες είναι τόσο πολλοί και τόσο χειμαρρώδεις και έτοιμοι για όλα. O ήχος δεν είναι κάτι συγκεκριμένο και ραφιναρισμένο αλλά rough, απρόβλεπτος, ίσως και ανερμάτιστος, όπως και η εποχή που έρχεται άλλωστε».

27/11, στη Σανταρόζα, από τις 2:00 

Santaroza Camping Area / Pop Up Bar at Santaroza - Justice Square: 

Adedeji + The Afrosessionists: A celebration of Black Music, JDM: Afro Dance Group, Freestyle MCs Special Guests, Dennis Green (DJ Set) 

Ακάλυπτος, Πανεπιστημίου 46: Nonika (DJ Set), KAWRS: Neda + Simos Ares (DJ Set), AΣΤΥΤΕΚΚ (DJ Set), Ballroom House of Kareola (Vogue Dancing)

28/11, από τις 18:00 

Ακάλυπτος, Πανεπιστημίου 46:

Orila DJs takeover - DJ Sets by Yannis Iasonidis, Chris OD, K.atou, Devika

https://eclipse.bios.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μελιτζάzz

Μουσική / Μελιτζάzz: Ένα πολύπλευρο φεστιβάλ για την τσακώνικη παράδοση που χάνεται

Στο φεστιβάλ του Λεωνιδίου συνομιλούν εδώ και δώδεκα χρόνια το παλιό με το νέο: η ιστορία, η αρχιτεκτονική, η τσακώνικη διάλεκτος και οι χοροί του τόπου, η υφαντική και η γεύση με τις σύγχρονες δράσεις.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της meta-λαϊκής «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

Nothing Days / Larry Gus με στίχους Ευθύμη Φιλίππου: Το βίντεο της «Κουτσουπιάς» γυρίστηκε στο Σκακιστικό Καφενείο Πανελλήνιον

O σκηνοθέτης του βίντεο Ματβέι Φικς ζει στη Νέα Υόρκη και μια μέρα θα γίνει μεγάλος και τρανός, οπότε με την ευκαιρία κάναμε μια συνέντευξη γιατί ποτέ δεν ξέρεις, ίσως σε λίγο να μην μπορείς να τον προσεγγίσεις.
M. HULOT
Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μπέλα Μπάρτοκ: Το κονσέρτο της ζωής του

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά το πιο εντυπωσιακό και αγαπημένο συμφωνικό έργο του Ούγγρου πρωτοπόρου, το Κοντσέρτο για Ορχήστρα, που σφύζει από ζωντάνια και χορευτική διάθεση, αγγίζοντας τα όρια του παροξυσμού.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά - Κόνιτσα

Μουσική / «Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά» στην Κόνιτσα: Ένα ταξίδι στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της παραδοσιακής μουσικής

Η μετεξέλιξη της παραδοσιακής μουσικής και ο ρόλος των Ρομά στη μουσική των νότιων Βαλκανίων είναι οι δυο θεματικές που απασχόλησαν το φετινό φεστιβάλ που διοργάνωσε για δεύτερη χρονιά η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Κόνιτσα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ