Απεργία την Πρωτομαγιά

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Ο Mark Rothko στο στούντιο του σπιτιού του, π. 1945, με το Slow Swirl at the Edge of the Sea. Copyright © 1998 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko

Κρίστοφερ Ρόθκο: «Ο πατέρας μου ανακάλυψε μια παγκόσμια γλώσσα»

0

«Το νέο βιβλίο “Rothko” για τη Rizzoli είναι η μεγαλύτερη και πληρέστερη μονογραφία που έχει κυκλοφορήσει μέχρι στιγμής πάνω στη δουλειά του πατέρα μου, με εξαίρεση την έκδοση του Catalogue Raisonné. Σε αντίθεση, όμως, με τον Catalogue Raisonné, αυτό το βιβλίο περιλαμβάνει και έργα σε καμβά και έργα σε χαρτί, συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι είναι ο πιο πλήρης κατάλογος μέχρι σήμερα.

Η αδελφή μου η Κέιτ και εγώ επιλέξαμε όλα τα έργα για την έκδοση, και ενώ δεν ήμαστε ιστορικοί τέχνης, έχουμε περάσει μία ολόκληρη ζωή με τη δουλειά του πατέρα μας, κάτι που ελπίζω να αρκεί για μία καλά ενημερωμένη και συναρπαστική έκδοση» λέει ο Κρίστοφερ Ρόθκο για τη νέα, πολυτελή και πληρέστερη έκδοση πάνω στα έργο του πατέρα του, Μαρκ Ρόθκο (1903-1970), ενός από τους σπουδαιότερους ζωγράφους του 20ού αιώνα, πρωτοπόρου του αφηρημένου εξπρεσιονισμού και της Σχολής της Νέας Υόρκης.

Η συνέντευξη με τον Κρίστοφερ Ρόθκο ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις αρχές Δεκεμβρίου, αλλά λόγοι ανωτέρας βίας δεν μας το επέτρεψαν. Κάτι μέσα μου μού έλεγε ότι δεν θα γινόταν ποτέ. Κάποιους ανθρώπους πρέπει να τους πετύχεις την κατάλληλη στιγμή, αλλιώς χάνονται. Δεν έχεις δεύτερη ευκαιρία.

Τελικά όμως η δεύτερη ευκαιρία δόθηκε τις πρώτες μέρες του 2023, ένα από τα καλά και αναπάντεχα πρωτοχρονιάτικα δώρα.

«Ο πατέρας μας αφιέρωσε ολόκληρη την καριέρα του στην προσπάθεια να αναπτύξει μια παγκόσμια γλώσσα, μία γλώσσα που θα μιλούσε στους θεατές πέραν του χρόνου, του τόπου και των συνθηκών που επικρατούσαν».

«Είναι η πρώτη φορά που η αδελφή μου και εγώ δουλέψαμε μαζί πάνω σε ένα βιβλίο, είναι η πιο εκτενής έκδοση πάνω στον Rothko μέχρι σήμερα. Αυτό πιθανότατα θα φέρει τον αναγνώστη όσο πιο κοντά γίνεται στην πηγή. Όσον αφορά τα έργα του Rothko που περιλαμβάνονται, υπάρχουν πολλοί διάσημοι πίνακες, αλλά δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να φτιάξουμε απλώς έναν τόμο με τα "greatest hits". Υπάρχουν πολλά έργα που δεν έχουν εμφανιστεί πότε στο παρελθόν και πολλά άλλα που δεν έχουν δημοσιευθεί σε κάποιο βιβλίο ή κατάλογο.

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
«Έχω αφήσει στην άκρη την καριέρα μου ως ψυχολόγος και έχω αφιερώσει τα τελευταία 20+ χρόνια της ζωής μου στο έργο του πατέρα μου».

Υπάρχουν πάρα πολλά που είναι άγνωστα για τους περισσότερους αναγνώστες. Πολλά από αυτά είναι έργα σε χαρτί, κάποια από τα οποία θα συμπεριληφθούν και στις επερχόμενες εκθέσεις στις Εθνικές Πινακοθήκες της Ουάσινγκτον και του Όσλο, το 2023 και 2024 αντίστοιχα», λέει ο Κρίστοφερ, για να μας εισάγει στις σελίδες της νέας έκδοσης για τον εκλεκτικό εκδοτικό οίκο Rizzoli, συνώνυμο της Νέας Υόρκης των γραμμάτων και των τεχνών. Ένα βιβλίο που δεν ρίχνει φως μόνο στο έργο και στους πίνακες του μεγάλου ζωγράφου, αλλά και στον ίδιο τον άνθρωπο Μαρκ Ρόθκο.

cover
Christopher Rothko, Kate Rothko Prizel, Alexander Nemerov & Hiroshi Sugimoto, Rothko, εκδόσεις Rizzoli

Κλινικός ψυχολόγος, με σπουδές στο University of Michigan και σημαντικό έργο, μαζί με B.A. στη Φιλολογία από το Yale University (ο πατέρας του δεν είχε την καλύτερη γνώμη για το «ελιτίστικο και ρατσιστικό Yale»), ο Κρίστοφερ Ρόθκο, γιος του Μαρκ Ρόθκο και της εικονογράφου Μέρι Άλις Ρόθκο (Mell), μαζί με τη μεγαλύτερη αδελφή του, Κέιτ Ρόθκο Πρίζελ, έχουν αφιερώσει όλη τους τη ζωή διαφυλάττοντας το έργο και την κληρονομιά του πατέρα τους, η διαχείριση της οποίας –σε πολλές περιπτώσεις– είχε πέσει σε λάθος χέρια.

«Έχω αφήσει στην άκρη την καριέρα μου ως ψυχολόγου και έχω αφιερώσει τα τελευταία 20+ χρόνια της ζωής μου στο έργο του πατέρα μου. Πολύ πριν από αυτό, η αδελφή μου, όταν ήταν 19 χρονών, είχε μυριστεί παρατυπίες στο ίδρυμα του πατέρα μου και ανάμεσα στους διαχειριστές της περιουσίας του. Μήνυσε τους διαχειριστές και την γκαλερί Marlborough της Νέας Υόρκης και ζήτησε να μας επιστραφούν οι πίνακες.

Παρά τα πολλά εμπόδια, κερδίσαμε, ένα νέο ίδρυμα δημιουργήθηκε και έχουμε αφιερώσει τα τελευταία 45 χρόνιας της ζωής μας διασφαλίζοντας ότι η δουλειά του θα βρίσκεται διαρκώς στο κέντρο του ενδιαφέροντος».

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Untitled, 1969 (2066.69). Acrylic on wove paper, 53 ¾ x 42 3/8 in. (136.4 x 107.6 cm). Private Collection Copyright © 1998 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko
Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
No. 9/No. 5/No. 18, 1952 (CR NO. 477). Oil on canvas, 116 x 91 ½ in. (294.6 x 232.4 cm). Private Collection, Spain Copyright © 1998 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko

Η διαμάχη της Κέιτ Ρόθκο με τους διαχειριστές της περιουσίας του πατέρα της είναι από μόνη της υλικό για ταινία. Μόλις 19 χρονών η ίδια τότε, γεννημένη το 1950, αντίπαλη με το παντοδύναμο κατεστημένο των τεχνών της Νέας Υόρκης, κέρδισε τη δίκη και περισσότεροι από 700 πίνακες γύρισαν στο σπίτι τους, στα παιδιά του Μαρκ Ρόθκο.

«Ουσιαστικά, κάθε project για τον Ρόθκο που έχει δει το κοινό από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 είναι μία συνεργασία μου με την αδελφή μου. Ακόμα και όταν εγώ είμαι πιο ενεργά εμπλεκόμενος με αυτά ή τα διευθύνω, αυτό γίνεται μέσα από συζητήσεις με την αδελφή μου. Δουλεύουμε πάντα μαζί, και ίσως από θαύμα έχουμε το ίδιο ένστικτο και προτιμήσεις για τους πίνακες».

Τον Νοέμβριο του 2021, ο πίνακας «No. 7» του 1951 πωλήθηκε για 82 εκατομμύρια δολάρια, μετά από δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη. Ανήκε στο ζευγάρι των δισεκατομμυριούχων επενδυτών του real estate Χάρι και Λίντα Μακλόου, που μετά από το επεισοδιακό τους διαζύγιο αποφάσισαν να πουλήσουν και κάποια από τα ανεκτίμητα έργα τέχνης που είχαν στη συλλογή τους (Τουόμπλι, Πόλοκ, Τζακομέτι).

O Ρόθκο δεν έδινε σχεδόν ποτέ τίτλους στα έργα του, απλά τα αριθμούσε ή τα ονόμαζε untitled, μόνο και μόνο για να μπορούν να μπουν σε κάποιον κατάλογο ή κάτω από την πίεση γκαλεριστών και εμπόρων τέχνης. Με τους τελευταίους μόνο καλή σχέση δεν είχε, τους απεχθανόταν. Ήθελε ο θεατής να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα βλέποντας ένα έργο του, δεν ήθελε να τον καθοδηγεί μέσα από έναν τίτλο.

Η συζήτηση με τον Κρίστοφερ Ρόθκο πηγαίνει στο ίδιο το έργο του πατέρα του και γιατί συνεχίζει να είναι επίκαιρο μέχρι σήμερα. «Ο πατέρας μας αφιέρωσε ολόκληρη την καριέρα του στην προσπάθεια να αναπτύξει μια παγκόσμια γλώσσα, μία γλώσσα που θα μιλούσε στους θεατές πέραν του χρόνου, του τόπου και των συνθηκών που επικρατούσαν. Νομίζω ότι η συνεχής και δυνατή απόκριση και αντίδραση στη δουλειά του, σε κάθε γωνιά του κόσμου, είναι η απόδειξη ότι πέτυχε απόλυτα.

Στη σύγχρονη εποχή, όταν όλοι νιώθουμε τόσο πιεσμένοι να μιλήσουμε αμέσως για πράγματα που μας απασχολούν, μέσα από τις τόσες μορφές επικοινωνίας, γραπτές, οπτικές ή ακουστικές, όλα γρήγορα, με ημερομηνία λήξης, οι πίνακες του Ρόθκο αντιπροσωπεύουν και απεικονίζουν ένα μέρος για ανάπαυλα, μία πρόσκληση να επιβραδύνουμε, να σκεφτούμε και να νιώσουμε πιο βαθιά. Στο δικό μου μυαλό, οι πίνακές του από συναρπαστικοί και ενδιαφέροντες έχουν γίνει πλέον αναγκαίοι».

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Self-Portrait, 1936 (CR. NO 82). Oil on canvas, 32 ¼ x 25 ¾ in. (81.9 x 65.4 cm). Private Collection Copyright © 1998 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko

Στις 25 Φεβρουαρίου 1970 ο Μαρκ Ρόθκο βρίσκεται νεκρός, μέσα σε μία λίμνη αίματος, στο διαμέρισμά του στη Νέα Υόρκη. Είχε δώσει τέλος στη ζωή του, έχοντας κόψει με ξυράφι την αρτηρία του δεξιού του χεριού και έχοντας καταναλώσει μεγάλη ποσότητα βαρβιτουρικών χαπιών.

Τι κρατάει ο Κρίστοφερ Ρόθκο από τον πατέρα του; Εικόνες και αναμνήσεις. «Ναι, έχω πολλές αναμνήσεις από τον πατέρα μου, αν και ήμουν μόλις έξι χρονών όταν πέθανε. Η αδελφή μου που είναι 13 χρόνια μεγαλύτερή μου έχει πολλές περισσότερες. Πήγαινε στο στούντιο έξι μέρες τη βδομάδα, σε συνηθισμένο ωράριο, πάντα ήταν πίσω στο σπίτι για δείπνο. Ήταν αφοσιωμένος οικογενειάρχης. Ξέρω ότι η κόρη του Φίλιπ Γκάστον (σ.σ. σπουδαίος Καναδο-αμερικανός ζωγράφος και χαράκτης) είπε στην αδελφή μου πρόσφατα ότι λάτρευε να έρχεται στο σπίτι μας, γιατί ήταν το μόνο που της φαινόταν ότι ήταν λίγο πιο φυσιολογικό».

Κρατώντας τα λόγια του Κρίστοφερ για το στούντιο του πατέρα του, είναι αλήθεια και όχι κάποιος αστικός θρύλος ότι κανένας δεν είχε δει από κοντά τον Μαρκ Ρόθκο να ζωγραφίζει. Και εδώ έρχεται μια όμορφη ομολογία για τον Μαρκ Ρόθκο από τον ίδιο του τον γιο.

«Βασικά έβλεπε εμένα να ζωγραφίζω στο προσωπικό του στούντιο. Άνοιγε μεγάλα ρολά χαρτιού κραφτ για να ζωγραφίσω. Δεν νομίζω, φυσικά, ότι αυτά ήταν τα πιο σημαντικά έργα Ρόθκο που έχουν φτιαχτεί», λέει γελώντας και συνεχίζει:

«Όχι, δεν τον έχω δει να ζωγραφίζει, ούτε πιστεύω η αδελφή μου τον έχει δει. Ήταν μια πολύ σοβαρή δουλειά για τον ίδιο και νομίζω πως χρειαζόταν να είναι πλήρως αφοσιωμένος σε αυτό που αναλάμβανε να κάνει. Το κατανοώ απόλυτα αυτό, όπως δεν θέλω και ο ίδιος να έχω περισπασμούς όταν γράφω».

Βαθιά επηρεασμένοι από τις θεωρίες της ψυχανάλυσης και το έργο του Σίγκμουντ Φρόιντ και του Καρλ Γιουνγκ, οι μεγάλων διαστάσεων πίνακες του Μαρκ Ρόθκο, ιδιαίτερα από το 1947 και έπειτα, πιο αφηρημένοι και εσωτερικοί, χρησιμοποιώντας μια μοναδική παλέτα χρωμάτων, με ορθογώνια που «επιπλέουν» στον καμβά, σε καλούν σε ένα ταξίδι στα ενδότερα του εαυτού σου, μέσα στην ψυχή, στο υποσυνείδητο, όπου έρχεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με τη μοίρα και την τραγωδία.

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Untitled, 1941-1942 (CR. NO 195). Oil on canvas, 30 x 36 in. (76.2 x 91.4 cm). Yale University Art Gallery, New Haven, Connecticut Copyright © 1998 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko

Ο Κρίστοφερ Ρόθκο ακολούθησε σπουδές ψυχολογίας και δεν έγινε καλλιτέχνης. «Δεν έγινα καλλιτέχνης γιατί δεν έχω απολύτως κανένα καλλιτεχνικό χάρισμα. Από μικρή ηλικία ήθελα να γίνω συνθέτης και ενώ έχω κάποιο μουσικό ταλέντο και παραμένω ένας ενθουσιώδης ερασιτέχνης, αναγνώρισα από μικρός ότι δεν θα κατάφερνα κάτι παραπάνω ακολουθώντας αυτό το εκφραστικό μέσο. Νομίζω ότι έγινα ψυχολόγος γιατί με τράβηξε από νωρίς αυτό το κομμάτι, παρατηρούσα την ψυχολογία στον κόσμο. Πριν πάρω το πτυχίο μου αλλά και αργότερα, κοίταζα τις τέχνες και τη λογοτεχνία μέσα από ένα ψυχολογικό πρίσμα. Απλά έτσι είμαι προγραμματισμένος».

Ποια εποχή πιστεύετε ότι ήταν το απόλυτο ζενίθ δημιουργίας του πατέρα σας; «Νομίζω πως η περίοδος μεταξύ 1957 και 1963 είναι το απόγειο της καριέρας του, το ζενίθ. Τα έργα του πριν από το 1957, τουλάχιστον στην Αμερική, είναι πιο ευρέως γνωστά γιατί πολλά από αυτά έχουν φωτεινά χρώματα, αλλά οι πίνακές του σε αυτά τα έξι χρόνια, όταν κατάφερε επιτέλους να αφιερώσει όλον του το χρόνο στη ζωγραφική, αποκάλυψαν τρομερή αφοσίωση από την πλευρά του και τη δουλειά ενός ζωγράφου με τεράστια εμπειρία, τότε που περιόρισε ακόμα περισσότερο την πολυπλοκότητα των έργων του μέσα από μία απολύτως minimal έκφραση. Αυτά τα έργα κατά κύριο λόγο είναι σκοτεινά ή κάπως σκοτεινά, με τα κορεσμένα χρώματα να "καίνε" βαθιά μέσα στον θεατή».

Κλείνοντας τη συζήτηση με τον Κρίστοφερ Ρόθκο, τον ρωτάω πού μπορεί να δει κανείς σήμερα από κοντά τα έργα του πατέρα του, να σταθεί απέναντί τους. Μόνο αν δεις από κοντά ένα έργο του Ρόθκο, στη θέση που του αρμόζει, σε ένα μουσείο ή σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, μπορείς να βιώσεις το βάθος συναισθημάτων που σου μεταδίδει, μια υπερβατική, για άλλους θρησκευτική εμπειρία.

«Η Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσινγκτον πάντα έχει μια αίθουσα με έξι ή περισσότερους πίνακες, όπως και η συλλογή Phillips, λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, έχει τη μικρή αίθουσα με τέσσερις πίνακες που σχεδίασε ο πατέρας μου και ο Duncan Phillips (σ.σ. διάσημος Αμερικανός συλλέκτης έργων τέχνης και κριτικός τέχνης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο συστήνοντας τη μοντέρνα τέχνη στην Αμερική).

Το Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης έχει σχεδόν όλους τους πίνακες Ρόθκο που κατέχει προς έκθεση, ενώ το Museum of Modern Art, επίσης στη Νέα Υόρκη, έχει τουλάχιστον τρεις πίνακες τώρα να εκτίθενται.

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Untitled, 1945 (1127.40). Watercolor, ink, scrubbing on watercolor paper, 20 ½ x 28 5/8 in. (51.9 x 72.7 cm). Collection of Kate Rothko Prizel

Η Tate Gallery στο Λονδίνο έχει κάποιους από τους περίφημους πίνακες "Seagram Murals" και τους εκθέτει στην Tate Modern, ενώ υπάρχει και ένας αντίστοιχος χώρος (The Rothko Room) στο μουσείο Kawamura στην Ιαπωνία (σ.σ. οι πίνακες "Seagram Murals" δημιουργήθηκαν το 1958 και τα επόμενα χρόνια, μετά από παραγγελία του διάσημου εστιατορίου The Four Seasons, που βρίσκονταν στο κτίριο Seagram της Νέας Υόρκης. Μόνο που όταν ο Ρόθκο πήγε να δειπνήσει στο εστιατόριο και είδε περί τίνος πρόκειται, το πολυτελές περιβάλλον για την υψηλή κοινωνία και το πανάκριβο μενού, έσπασε τη συμφωνία, έστειλε πίσω τη γενναία αμοιβή –σε μία εποχή που μόλις άρχιζε να πουλάει και χρειαζόταν τα χρήματα– και δεν τους παρέδωσε ποτέ).

Φυσικά, η απόλυτη εμπειρία είναι στο –μη θρησκευτικό– παρεκκλήσι του Rothko στο Χιούστον του Τέξας, ίσως, βέβαια, όχι το ιδανικότερο μέρος για να ξεκινήσει ένας "νεοφερμένος" στο έργο του καλλιτέχνη. Είναι η απόλυτη έκφραση των στόχων του, μια πραγματική πρόκληση για τον θεατή».

Κρίστοφερ Ρόθκο: Ο γιος του πρωτοπόρου ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
Untitled, 1945 (1127.40). Watercolor, ink, scrubbing on watercolor paper, 20 ½ x 28 5/8 in. (51.9 x 72.7 cm). Collection of Kate Rothko Prizel

Η πολυτελής μονογραφία «Rothko» της Κέιτ Ρόθκο Πρίζελ και του Κρίστοφερ Ρόθκο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Rizzoli.

Εικαστικά
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Design / Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Ένας χώρος που εγκαινιάστηκε πριν από 50 χρόνια στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον για να υμνήσει την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Εικαστικά / «Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, με όχημα τους πίνακες ζωγραφικής μιλά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που διατρέχουν τον κόσμο του εμπόριου Τέχνης. Πρωτίστως, την απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών και των κριτικών τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ