Μια πρώτη ματιά στη νέα περιοδική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Παρθένη Facebook Twitter
Ο Χριστός-Ανθρωπότης, 1898–1900 . Λάδι σε καμβά, 200 x 200 εκ. Δωρεά Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας. Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

Κωνσταντίνος Παρθένης: Πρώτη ματιά στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

0

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967) συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του περασμένου αιώνα. Κοσμοπολίτης, ρηξικέλευθος, πρωτοπόρος και πολύγλωσσος, αινιγματικός, μοναχικός και πολυσχιδής, με βαθιά ελληνική παιδεία και μουσικές γνώσεις, κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην εγχώρια και ευρωπαϊκή καλλιτεχνική σκηνή. 

Η Εθνική Πινακοθήκη τιμώντας αυτή την ξεχωριστή προσωπικότητα των εικαστικών τεχνών παρουσιάζει στις αρχές Ιουλίου την έκθεση «Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του».

Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη αναδρομική έκθεση που αφιερώνεται στο έργο ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της νεοελληνικής τέχνης και αποσκοπεί όχι μόνο να τιμήσει αλλά και να φωτίσει τη σύνθετη και βαθιά ελληνική δημιουργία του. Αλληγορικές και διακοσμητικές συνθέσεις, θρησκευτικά έργα και προσωπογραφίες, συμβολικοί υπαινιγμοί και ελληνοκεντρισμός συνθέτουν το έργο του μεγάλου αναμορφωτή της νεοελληνικής ζωγραφικής.

Ο κορυφαίος ζωγράφος συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες μορφές της νεοελληνικής τέχνης, τόσο για το έργο του όσο και για την προσφορά του στη διδασκαλία.

Ο αιφνίδιος θάνατος της τέως διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα ήταν η αιτία της αναβολής των εγκαινίων της συγκεκριμένης έκθεσης που είχαν προγραμματιστεί για τις 20 Ιουνίου. Τελικά, όπως θα ανακοινωθεί στη συνέντευξη τύπου την ερχόμενη Τετάρτη 29 Ιουνίου, τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις αρχές Ιουλίου με πιθανότερη ημερομηνία την 5η Ιουλίου.

Η έκθεση για τον Κ. Παρθένη φέρει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό αφού ακολουθεί την πρώτη περιοδική έκθεση με θέμα την «Τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου».

Η Εθνική Πινακοθήκη είναι ο κάτοχος του μεγαλύτερου μέρους έργων, σχεδίων και τεκμηρίων του Κωνσταντίνου Παρθένη, τα οποία προέρχονται κυρίως από όσα κληρονόμησε από τα δύο παιδιά του ζωγράφου, Σοφία και Νίκο. Για πρώτη φορά οι επιλογές από τις συλλογές του μουσείου, που συμπληρώνονται με σημαντικά έργα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, θα συμβάλουν στην παρουσίαση της πορείας και της εξέλιξης του ζωγραφικού του έργου. 

Μια πρώτη ματιά στη νέα περιοδική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Παρθένη Facebook Twitter
Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου, πριν από το 1933. Λάδι, μολυβοκάρβουνο και μολύβι σε καμβά. Δωρεά Σοφίας Παρθένη, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

Η έκθεση είναι ήδη έτοιμη και αποτελεί μια αναδρομή στο μνημειώδες έργο του διακεκριμένου Έλληνα ζωγράφου. Αναμένεται να περιλαμβάνει περίπου 150 έργα της καλλιτεχνικής δημιουργίας και του οραματικού κόσμου της ζωγραφικής του.

Μεταξύ αυτών θα είναι και μερικά από τα εμβληματικά του έργα όπως η «Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου», οι «Λουόμενες» καθώς και «Ο Χριστός - Ανθρωπότης».

Το έργο τέχνης το οποίο είναι αφιερωμένο στον ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, Αθανάσιο Διάκο (πέθανε με μαρτυρικό θάνατο κοντά στη γέφυρα της Αλαμάνας στις 24 Απριλίου 1821) ανήκει στα πιο επιβλητικά του Κωνσταντίνου Παρθένη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η θυσία του Αθανασίου Διάκου απασχόλησε πολύ τη σκέψη του φημισμένου ζωγράφου, ο οποίος επιχειρεί να ταυτίσει την ανάσταση και ανάληψη του ήρωα με την Ανάσταση του Χριστού, αφού και τα δύο γεγονότα συμβαίνουν την άνοιξη. Αριστερά, διακρίνουμε μια μορφή με φωτοστέφανο, έναν άγγελο ή μια από τις μυροφόρες, που ανακαλύπτει με έκπληξη τον κενό τάφο του αναστάντος ήρωα. Στη μέση ένας άλλος άγγελος με περικεφαλαία, δόρυ και ασπίδα, σαν μια χριστιανική Αθηνά παραστέκεται στο θαύμα. Ο Αθανάσιος Διάκος, ντυμένος με αρχαίο χιτώνα, ανυψώνεται στον ουρανό, όπου τον περιμένουν μουσικοί άγγελοι, όπως ακριβώς στους πίνακες του Γκρέκο, και άλλοι πάλι που φέρνουν στέφανα δάφνης για να τον στέψουν. Μια κόρη, βγαλμένη λες από την «Άνοιξη» του Μποτιτσέλι, ραίνει με τα άνθη που έχει στην ποδιά της τον ήρωα. Ένα αρχαίο ψηλό θυμιατήριο δίπλα της καίει θυμίαμα.

Είναι φανερό ότι ο πίνακας αυτός εξυψώνει την Ελληνική Επανάσταση στη σφαίρα του ιδανικού κόσμου των ιδεών και ο Κωνσταντίνος Παρθένης επιτυγχάνει να φιλοτεχνήσει ένα από τα κορυφαία έργα της νεότερης ελληνικής τέχνης. 

Ο μαθητής του Νίκος Εγγονόπουλος είχε χαρακτηρίσει τον πρωτοπόρο του μοντερνισμού ως «έναν αληθινό αριστοκράτη του πνεύματος και της ζωής» ενώ ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου είχε πει: «Ένας καλλιτέχνης εσωτερικός. Είναι ένας ποιητής και ανήκει εις το λυρικόν ρεύμα του αιώνος αυτού που λέγεται συμβολισμός, ρεύμα το οποίον συνέχεται με το λυρικόν ρεύμα των πριμιτίφ και με άλλες ανοίξεις της ανθρώπινης ψυχής εις την ιστορίαν της τέχνης».

Στο κείμενο που θα συνοδεύει τον κατάλογο της έκθεσης η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα χαρακτηρίζει τον σπουδαίο ζωγράφο ως έναν «πρωτεϊκό καλλιτέχνη» και προσθέτει: «Η καλλιτεχνική δημιουργία του Παρθένη χαρακτηρίζεται από συνεχείς πρωτεϊκές μεταμορφώσεις. Μόνο ο Πικάσο μπορεί να παραβληθεί μαζί του σε αυτό τον τομέα. Άλλωστε, ο Έλληνας μοιράζεται με τον Ισπανό ομότεχνό του και ένα άλλο σπάνιο προνόμιο: ότι και οι δυο καλλιτέχνες καταφέρνουν να διατηρούν μια στιλιστική σταθερά, έναν ευανάγνωστο γενετικό κώδικα, ένα άμεσα αναγνωρίσιμο ύφος που διαπερνά και ενοποιεί τις πολύτροπες αναζητήσεις τους».

Ο κορυφαίος ζωγράφος συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες μορφές της νεοελληνικής τέχνης, τόσο για το έργο του όσο και για την προσφορά του στη διδασκαλία.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα της αποθανούσας διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, η Πινακοθήκη επέλεξε να τιμήσει τον Έλληνα ζωγράφο επειδή «κατέχει μια ξεχωριστή θέση στο ομαδικό ασυνείδητο του μέσου Έλληνα. Είναι ταυτισμένος με μια οραματική Ελλάδα, που αγκαλιάζει έναν  εξαϋλωμένο χώρο, ενοικημένο από τον μύθο και την ιστορία του. Είναι η "ιδανική Ελλάδα" του Παρθένη, σύμφωνα με τον τίτλο της έκθεσης»

Μια πρώτη ματιά στη νέα περιοδική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Παρθένη Facebook Twitter
Λουόμενες, πριν το 1919. Λάδι σε καμβά, 114 x 130 εκ. Δωρεά Σοφίας Παρθένη. Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου

Συγχρόνως, η μακροβιότερη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης γράφει στο κείμενό της για τον ανανεωτή της ελληνικής ζωγραφικής: «Η Secession, η απόσχιση, η ρήξη, είναι ένα κίνημα που μετεωρίζεται ανάμεσα στον 19ο και στον 20ό αιώνα. Οι καλλιτέχνες του θεωρούν ότι ανοίγουν με το έργο τους τον νέο αιώνα, αλλά στην πραγματικότητα κλείνουν και αποχαιρετούν τον παλιό. Ο Παρθένης σφραγίστηκε από αυτό το πνεύμα και, παρόλο που γνώρισε τα κινήματα του μοντερνισμού, το έργο του θα ισορροπεί και θα ταλαντεύεται, με θαυμαστό τρόπο είναι αλήθεια, πάνω σ’ αυτό το κρίσιμο υπαρξιακό δίλημμα. Ο συμβολισμός και οι αλληγορίες που, με μικρά διαλείμματα, σφραγίζουν ολόκληρη τη δημιουργία του Παρθένη, η διακοσμητική προδιάθεση πολλών έργων του, η εμμονή του με τη γραμμή και τη χαρακτηριστική κυματοειδή καμπύλη, οι σχηματοποιήσεις, η ανάδυση της εικόνας στην επιφάνεια, ο πουαντιλισμός, που χαρακτηρίζει κυρίως τα πρώιμα έργα του, είναι κληρονομιά της βιεννέζικης θητείας του. Τα έργα αυτά υψώνουν θυμίαμα θαυμασμού στον Γκούσταφ Κλιμτ (1862-1918), τον πιο επιφανή εκπρόσωπο του κινήματος, με τόσο πρόδηλο τρόπο που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν απορία ως προς την πατρότητά τους».

Η έκθεση για τον οικουμενικό Έλληνα προετοιμαζόταν εδώ και τέσσερα χρόνια ενώ την επιμέλειά της έχει αναλάβει η επιμελήτρια Ζίνα Καλούδη. Σημαντική ήταν η συμβολή και της διευθύντριας Συλλογών και επιμελήτριας Έφη Αγαθονίκου όπως και της Όλγας Μεντζαφού, επίτιμης διευθύντριας Συλλογών και βαθιάς γνώστριας του έργου του Παρθένη. Τέλος, την αρχιτεκτονική μελέτη και τη σκηνογραφική παρουσίαση της έκθεσης ανέλαβε η ομάδα των αρχιτεκτόνων Γιώργος Παρμενίδης, Χριστίνα Λονγκεπέ, Ιφιγένεια Μάρη.

Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του
Νέα Εθνική Πινακοθήκη

Διάρκεια: 5/7 - 28/11

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ