Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Το πιο γνωστό έργο του Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ ονομάζεται «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» (1818) και βρίσκεται στην Kunsthalle του Αμβούργου. Φωτ.: SHK/Hamburger Kunsthalle/bpk

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία τιμά τον «μάγο του ρομαντισμού»

0

Ένας άντρας με σκούρα πράσινη ρεντικότα και μπαστούνι στέκεται στην άκρη ενός βράχου, σε πρώτο πλάνο, με την πλάτη στραμμένη στον θεατή. Τα κόκκινα μαλλιά του ανεμίζουν, ενώ ατενίζει ένα τοπίο καλυμμένο από πυκνή ομίχλη. Διακρίνονται κορυφογραμμές, δέντρα και ξέφωτα, ενώ σε μακρινή απόσταση ξεχωρίζουν βουνά που καταλήγουν ομαλά σε πεδιάδες. Η διάχυτη ομίχλη ενώνεται με τον γεμάτο σύννεφα ουρανό. 

Αν και πολλοί γνωρίζουν αυτό το έργο, που έχει κοσμήσει από αντικείμενα μέχρι και εξώφυλλα βιβλίων, ως πρώιμο έργο μιας ποπ αρτ του περασμένου αιώνα, λίγα γνωρίζουν για τον ζωγράφο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ (Caspar David Friedrich). Το έργο ονομάζεται «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» (1818) και βρίσκεται στην Kunsthalle του Αμβούργου. Θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ρομαντικού κινήματος και ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του Φρίντριχ, που χάρη στα πρωτοποριακά για την εποχή του και στοχαστικά έργα του αποκαλείται «μάγος του ρομαντισμού». Ο πίνακας έχει ερμηνευθεί ως σύμβολο αναστοχασμού ή ενατένισης της διαδρομής της ζωής και το τοπίο θεωρείται ότι παραπέμπει στο ύψιστο.

Το έργο επικεντρώνεται, όπως και μια σειρά από έργα του καλλιτέχνη, στην αναδυόμενη σχέση ανθρώπου και φύσης στην εποχή του ρομαντισμού. Τα ατμοσφαιρικά τοπία του Φρίντριχ έδωσαν σημαντική ώθηση για αλλαγή νοοτροπίας, ενώ σήμερα, μπροστά στις απειλές που θέτει η κλιματική αλλαγή και η περιβαλλοντική καταστροφή, η μοιραία σύνδεση μεταξύ ανθρώπου και φύσης που μιλάει μέσα από τα έργα του Φρίντριχ έχει υπαρξιακή σημασία.

Προτιμούσε τοπία εμπνευσμένα από ταξίδια στις ακτές της Βαλτικής, στη Βοημία, στο Krkonoše και στα βουνά Harz. Έκανε μελέτες με μολύβι επί τόπου και από μνήμης απεικόνιζε το φως και τα οπτικά φαινόμενα, που ποτέ κανείς δεν τα είχε ζωγραφίσει με τέτοια έμφαση.

Η απεικόνιση του τοπίου με έναν εντελώς νέο τρόπο ήταν η βασική καινοτομία του Φρίντριχ. Επιδίωξε όχι απλώς να εξερευνήσει την απόλαυση μιας όμορφης θέας, όπως στην κλασική σύλληψη, αλλά μάλλον να εξετάσει μια στιγμή υπεροχής, μια επανένωση με τον πνευματικό εαυτό μέσω της ενατένισης της φύσης. Ο Φρίντριχ έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μετατροπή του τοπίου στην τέχνη από ένα σκηνικό υποταγμένο στο ανθρώπινο δράμα σε ένα αυτοτελές συναισθηματικό θέμα. Οι πίνακές του χρησιμοποιούσαν συνήθως το Rückenfigur – ένα άτομο που φαίνεται από πίσω, ατενίζοντας τη θέα. Ο θεατής ενθαρρύνεται να τοποθετηθεί στη θέση της φιγούρας, και να βιώσει τις υπέροχες δυνατότητες της φύσης.

Το 2024 σηματοδοτεί τη 250ή επέτειο από τη γέννησή του και, μετά την Hamburger Kunsthalle στην οποία ανήκει ο «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης» και την έκθεση που του διοργάνωσε, σειρά έχουν η Alte Nationalgalerie του Βερολίνου (19/04/2024 έως 04/08/2024) και η Albertinum (24/08/2024 έως 05/01/2025) στη Δρέσδη, που διοργανώνουν μεγάλα αφιερώματα στον καλλιτέχνη. Το έργο του επανεξετάζεται, αν και στην εποχή του οι πίνακές του γενικά δεν θεωρήθηκαν αμέσως αριστουργήματα, ενώ ήταν σεβαστός στους γερμανικούς και ρωσικούς κύκλους. 

Από τον θάνατό του το 1840 μέχρι το 1890 το έργο του έπεσε σε λήθη. Στη συνέχεια ο συμβολισμός στο έργο του συνδέθηκε με τα κεντροευρωπαϊκά κινήματα. Οι αρχές του 20ού αιώνα έφεραν μια ανανεωμένη εκτίμηση για την τέχνη του, ξεκινώντας το 1906 με μια έκθεση τριάντα δύο από τους πίνακές του στο Βερολίνο. Το έργο του επηρέασε τους εξπρεσιονιστές και αργότερα τους σουρεαλιστές και τους υπαρξιστές.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Μοναχός στη θάλασσα», λεπτομέρεια, 1808-1810 © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie

Όμως στη δεκαετία του 1930 το έργο του χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση της ναζιστικής ιδεολογίας, η οποία προσπάθησε να εντάξει τον ρομαντικό καλλιτέχνη στο εθνικιστικό «Blut und Boden». Χρειάστηκαν δεκαετίες για να ανακάμψει η φήμη του Φρίντριχ από αυτήν τη συσχέτιση με τον ναζισμό. Πολύ αργότερα, τα γραπτά κριτικών και μελετητών τοποθέτησαν την τέχνη του σε καθαρά ιστορικό πλαίσιο. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, τα έργα του είχαν αρχίσει να εκτίθενται ξανά σε μεγάλες διεθνείς γκαλερί και γνώρισαν την εύνοια μιας νέας γενιάς κριτικών και ιστορικών τέχνης. Σήμερα, η φήμη του είναι εδραιωμένη διεθνώς. Είναι εθνικό είδωλο στην πατρίδα του, τη Γερμανία, και θεωρείται φιγούρα μεγάλης ψυχολογικής πολυπλοκότητας.

Ο Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ γεννήθηκε στο Γκράιφσβαλντ το 1774. Ήταν το έκτο παιδί μιας οικογένειας σαπωνοποιών και κατασκευαστών κεριών. Μόνο πέντε από τα εννέα αδέλφια κατάφεραν να ενηλικιωθούν. Η μισή οικογένειά του υπέκυψε στον τύφο και ο ίδιος έπεσε σε μια παγωμένη λίμνη. Ο αδερφός του πέθανε στην προσπάθειά του να τον σώσει. 

Ξεκίνησε τις επίσημες σπουδές του στην τέχνη το 1790 στο Πανεπιστήμιο του Greifswald στην πόλη του, όπου το τμήμα τέχνης σήμερα φέρει το όνομά του. Ακολουθώντας τον δάσκαλό του σε υπαίθριες εκδρομές ζωγραφικής, ενθαρρύνθηκε να σκιτσάρει εκ του φυσικού σε νεαρή ηλικία. Στη συνέχεια επηρεάστηκε από τον θεολόγο Ludwig Gotthard Kosegarten, ο οποίος του δίδαξε ότι η φύση ήταν μια αποκάλυψη του Θεού. Την περίοδο αυτή σπούδασε επίσης λογοτεχνία και αισθητική με τον Σουηδό καθηγητή Thomas Thorild. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο Φρίντριχ μπήκε στη διάσημη Ακαδημία της Κοπεγχάγης, όπου ξεκίνησε την εκπαίδευσή του φτιάχνοντας αντίγραφα εκμαγείων από γλυπτά. Μελέτησε τα ολλανδικά τοπία και μαθήτευσε δίπλα σε καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από το κίνημα «Sturm und Drang», ενώ έζησε μεταξύ της δραματικής έντασης και του εκφραστικού τρόπου της εκκολαπτόμενης ρομαντικής αισθητικής και του φθίνοντος νεοκλασικού ιδεώδους. 

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη στα 26 του χρόνια, που ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη Βασιλική Ακαδημία της Κοπεγχάγης. Φωτ.: Royal Museum of Fine Arts, Κοπεγχάγη

Ο Φρίντριχ εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Δρέσδη το 1798. Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώιμης περιόδου, πειραματίστηκε με χαρακτικά και σχέδια για ξυλογραφίες, ενώ με εξαίρεση μερικά πρώιμα κομμάτια, όπως το «Landscape with Temple in Ruins» (1797), δεν εργάστηκε εκτενώς με λάδια μέχρι να εδραιωθεί η φήμη του.

Προτιμούσε τοπία εμπνευσμένα από ταξίδια στις ακτές της Βαλτικής, στη Βοημία, στο Krkonoše και στα βουνά Harz. Έκανε μελέτες με μολύβι επί τόπου και από μνήμης απεικόνιζε το φως και τα οπτικά φαινόμενα, που ποτέ κανείς δεν τα είχε ζωγραφίσει με τέτοια έμφαση.

Η φήμη του ως καλλιτέχνη εδραιώθηκε όταν κέρδισε ένα βραβείο το 1805 στον διαγωνισμό της Βαϊμάρης που διοργάνωσε ο Γκαίτε, αλλά ολοκλήρωσε τον πρώτο από τους σημαντικότερους πίνακές του το 1808, σε ηλικία 34 ετών. Το θρησκευτικό αυτό έργο που απεικονίζει έναν σταυρό στην κορυφή ενός βουνού έτυχε ψυχρής υποδοχής. Ο κριτικός τέχνης Basilius von Ramdohr δημοσίευσε ένα μεγάλο άρθρο αμφισβητώντας τη χρήση του τοπίου από τον Φρίντριχ σε θρησκευτικό πλαίσιο.

Ο Φρίντριχ εξελέγη μέλος της Ακαδημίας του Βερολίνου το 1810, αλλά απέτυχε να πάρει μια θέση καθηγητή καθώς, σύμφωνα με τη Γερμανική Βιβλιοθήκη Πληροφοριών, «θεωρήθηκε ότι η ζωγραφική του ήταν πολύ προσωπική, η άποψή του πολύ ατομική για να χρησιμεύσει ως γόνιμο παράδειγμα στους μαθητές». Η πολιτική επίσης μπορεί να έπαιξε ρόλο στο να σταματήσει την καριέρα του: τα ξεκάθαρα γερμανικά θέματα και τα κοστούμια του Φρίντριχ συχνά συγκρούονταν με την επικρατούσα φιλογαλλική στάση της εποχής. 

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Der Watzmann», λεπτομέρεια, 1824/1825. © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie / loan of the Deka, Frankfurt am Main
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Γκρεμοί από κιμωλία στο Rügen», 1818/1819. © Kunst Museum Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Βραχώδες τοπίο στα βουνά Elbe Sandstone», 1822–1823. © Kunst Museum Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart

Η φήμη του μειώθηκε σταθερά τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια της ζωής του. Καθώς τα ιδανικά του πρώιμου ρομαντισμού έφυγαν από τη μόδα, θεωρείτο εκκεντρικός και μελαγχολικός χαρακτήρας, χωρίς επαφή με την εποχή του. 

Μέχρι το 1820, ζούσε ως ερημίτης και χαρακτηριζόταν από φίλους ως ο «πιο μοναχικός των μοναχικών». Προς το τέλος της ζωής του ζούσε σε σχετική φτώχεια. Απομονώθηκε και περνούσε μεγάλες περιόδους της ημέρας και της νύχτας περπατώντας μόνος του μέσα σε δάση και χωράφια, ξεκινώντας συχνά τις βόλτες του πριν την ανατολή του ηλίου.

Υπέστη το πρώτο του εγκεφαλικό τον Ιούνιο του 1835, το οποίο του άφησε ελαφρά παράλυση των άκρων και δεν μπορούσε να ζωγραφίσει. Από αυτή την περίοδο εμφανίστηκαν στο έργο του σύμβολα θανάτου. Μέχρι το 1838, ήταν σε θέση να εργάζεται μόνο σε μικρό σχήμα. Αυτός και η οικογένειά του ζούσαν στη φτώχεια και εξαρτιόνταν όλο και περισσότερο για υποστήριξη από τη φιλανθρωπία των φίλων. Πέθανε στις 7 Μαΐου 1840.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Παραλία στο φως του φεγγαριού», 1835-1836. SHK/Hamburger Kunsthalle/bpk

Μαζί με άλλους ρομαντικούς ζωγράφους, ο Φρίντριχ βοήθησε να θεωρηθεί η τοπιογραφία ως κύριο είδος στη δυτική τέχνη. Τα αλληγορικά τοπία του, τα οποία τα χαρακτηρίζουν συνήθως στοχαστικές φιγούρες που σκιαγραφούνται σε νυχτερινούς ουρανούς, πρωινή ομίχλη, ξεραμένα δέντρα ή γοτθικά ερείπια, επηρέασαν πολλούς μεταγενέστερους ζωγράφους. Γενικά θεωρείται ο σημαντικότερος Γερμανός καλλιτέχνης της γενιάς του. Έχοντας ως πρωταρχικό ενδιαφέρον την ενατένιση της φύσης, το συχνά συμβολικό και αντι-κλασικό έργο του επιδιώκει να μεταφέρει μια υποκειμενική, συναισθηματική απάντηση στον φυσικό κόσμο. Οι πίνακες του Φρίντριχ κατευθύνουν το βλέμμα του θεατή προς τη μεταφυσική διάσταση των τοπίων. Υπήρξε ένας παραγωγικός καλλιτέχνης και του αποδίδονται περισσότερα από 500 έργα. Σύμφωνα με τα ρομαντικά ιδεώδη της εποχής του, σκόπευε οι πίνακές του να λειτουργήσουν ως καθαρές αισθητικές δηλώσεις, επομένως ήταν προσεκτικός ώστε οι τίτλοι που έδινε να μην είναι υπερβολικά περιγραφικοί ή υποβλητικοί. Είναι πιθανό ότι ορισμένοι από τους σημερινούς πιο κυριολεκτικούς τίτλους έργων του δεν δόθηκαν από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, αλλά υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας από τις αναβιώσεις του ενδιαφέροντος για το έργο του. Ενώ κρατούσε λεπτομερές σημειωματάριο για την παραγωγή του, δεν υπογράφει και δεν χρονολογεί τα έργα του.

Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Mondaufgang am Meer», 1822. Φωτ.: © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Zwei Männer in Betrachtung des Mondes», 1819/20. Φωτ.: Albertinum
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Ο σταυρός στα βουνά», λεπτομέρεια, περ. 1805/1807 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Τα στάδια της ζωής», περ. 1834 © Museum der bildenden Künste Leipzig
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Τάφος γίγαντα στο χιόνι», λεπτομέρεια, 1807. © Albertinum | GNM, Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Das Riesengebirge», λεπτομέρεια, μεταξύ 1830-1835 © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία γιορτάζει τον «μάγο του ρομαντισμού» Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, «Αρκτικός Ωκεανός», 1823/24. © Hamburger Kunsthalle / bpk

Caspar David Friedrich. Unendliche Landschaften | Trailer zur Ausstellung

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 22.4.2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ένας φεμινιστής (;) ζωγράφος και ένα πορτρέτο που αμφισβήτησε τις σεξουαλικές συμβάσεις της εποχής του

Πολιτισμός / Ο Σάρτζεντ ζωγράφιζε τις γυναίκες πέρα από τις σεξουαλικές συμβάσεις των καιρών τους

Κι όμως, υπήρχαν εποχές που τα πορτρέτα γυναικών θεωρούνταν προκλητικές, μόνο και μόνο επειδή εκείνες δεν έκρυβαν τη ζωντάνια, τη σεξουαλικότητα και τις επιθυμίες τους
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM