Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter
0
Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter
Μπάνκσι στη Νέα Υόρκη.Ο δήμαρχος τον αγάπησε!

Με την τέχνη δεν τα καταφέρνουν καλά. Με τη σύγχρονη τέχνη τα πάνε ακόμα χειρότερα. Η αμηχανία και η νευρικότητα εκδηλώνεται με σούπερ άστοχες και τρελές δηλώσεις. Από τον Ομπάμα μέχρι το «χρυσό κορίτσι» Σάρα Πέιλιν, και από τον Κάρολο της Αγγλίας μέχρι τον Πατριάρχη Κύριλλο της Ρωσίας, όλοι έχουν πει μια ασύλληπτη κοτσάνα και έχουν κάνει μια μεγάλη γκάφα. Τα έργα τέχνης έχουν γίνει θέμα εθνικής συζήτησης, οι καλλιτέχνες, διάσημοι σε μια νύχτα. Υπουργοί, δήμαρχοι, πρίγκιπες, όλοι δοκιμάζουν την τύχη τους στην κριτική της τέχνης. Υποθέσεις έφτασαν στα δικαστήρια και στο Κογκρέσο. Τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης δοκιμάζονται. Ας μη γελιόμαστε. Ο συντηρητισμός και η λογοκρισία είναι εδώ. Η γνώμη και οι αντιδράσεις τους, παγκοσμίως, είναι μόνο για γέλια.

 

1.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ένα από τα γκράφιτι που έκανε στην Νέα Υόρκη ο Μπάνκσι, στην Allen Street. Κάποιοι χαιρέτησαν την παραμονή του επί ένα μήνα στην πόλη με ενθουσιασμό, αλλά ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Michael Bloomberg, που έχει προφανώς κάνει πολλά για τις τέχνες, όταν ο Βρετανός καλλιτέχνης του δρόμου Banksy έγινε πρωτοσέλιδο τον Οκτώβριο του 2013, στη διάρκεια του νεοϋορκέζικου πρότζεκττου, σε συνέντευξη τύπου, δήλωσε ότι ο καλλιτέχνης καταστρέφει τις περιουσίες των ανθρώπων και ότι αυτό είναι σημάδι παρακμής ενός ανθρώπου που έχει χάσει τον έλεγχο. Το να κάνεις κάτι στην ιδιοκτησία του άλλου δεν είναι ο δικός μου ορισμός της τέχνης δήλωσε. Και το χειροτέρεψε: Ή μπορεί να είναι τέχνη αλλά δε θα πρέπει να επιτρέπεται. Μεγάλος φίλος των γκράφιτι!

2.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Η Μίρι Ρεγκέβ, υπουργός πολιτισμού και αθλητισμού του Ισραήλ αποκάλεσε τους ανθρώπους που ασχολούνται με την τέχνη ματαιόδοξους. Αιτία, ήταν μια διαμαρτυρία που υπέγραψαν 2.000 Ισραηλινοί καλλιτέχνες κατά της λογοκρισίας. «Ο κόσμος του πολιτισμού είναι ένας αχάριστος κόσμος», δήλωσε η υπουργός. «Δουλεύω για μια ομάδα αχάριστων ανθρώπων, μερικοί εκ των οποίων είναι μικροπρεπείς και υποκριτές», είπε σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη. Βραβείο διπλωματικής αντιμετώπισης.

3.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Σε μια ομιλία του ο Μπάρακ Ομπάμα, στην Τζένεραλ Ελέκτρικ στο Ουισκόνσιν, είπε ανάμεσα σε άλλα ότι οι νέοι όλο και λιγότερο προσανατολίζονται στο να κάνουν ένα επάγγελμα σαν αυτό του εξειδικευμένου εργάτη και να στραφούν στην παραγωγή, κάνοντας έτσι μια βιώσιμη καριέρα. Οι λαοί, είπε μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα με αυτά τα επαγγέλματα, από ό, τι θα μπορούσαν να κάνουν με έναν καλό βαθμό την ιστορία της τέχνης. Βέβαια για αυτή τη δήλωση εισέπραξε ένα ωραιότατο μέιλ διαμαρτυρίας στο οποίο απάντησε αμέσως, λέγοντας ότι η ιστορία της τέχνης ήταν ένα από τα αγαπημένα του μαθήματα στο σχολείο και του έδινε χαρές τις οποίες δε θα μπορούσε να έχει απολαύσει με άλλο τρόπο. Ομπάμα-Ιστορία της τέχνης: σημειώστε 2.

4.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Όταν το κοινό είδε τον πίνακα του Μπρετ Μάρεϊ, The Spear, στο Γιοχάνεσμπουργκ το 2012, προφανώς και δεν ήταν έτοιμο να δει και τα γεννητικά όργανα του ηγέτη της Νότιας Αφρικής Jacob Zuma εκτεθειμένα με αυτό τον τρόπο. Ο Ένοχ Μτέμπου, εκπρόσωπος της εκκλησίας της Ναζαρέτ, το παράκανε βέβαια με τη δήλωσή του , θεωρώντας ότι ο καλλιτέχνης προσβάλλει όλο το έθνος και θα έπρεπε να λιθοβοληθεί μέχρι θανάτου. Δήλωσε ότι το έργο είναι ρατσιστικό και η τέχνη δεν επιτρέπει στους ανθρώπους να προσβάλλει ο ένας τον άλλο. Για την ιστορία, ο πίνακας αυτός τον οποίο είχαν τελικά δει πολύ λίγοι στην γκαλερί Γκούντμαν έγινε αντικείμενο μιας εθνικής συζήτησης για το που φτάνει η ελευθερία της έκφρασης ενώ ο Ζούμα προσέφυγε στη δικαιοσύνη υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για αναξιοπρεπή απεικόνιση της προσωπικότητάς του. Η γκαλερί δήλωσε ότι είναι ουδέτερος και όχι εθνικός χώρος και δεν μπορεί να εγκαταλείψει το δικαίωμά της να αποφασίζει ποια έργα θα κρέμονται στους τοίχους της. Επίσης για την ιστορία, το «δόρυ» του Ζούμα πωλήθηκε για 15.000 ευρώ σε Γερμανό συλλέκτη.

5.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ως γνωστόν κανείς δε μπορεί να σατιρίσει και να πει πιο ελεύθερα τη γνώμη του από τους Βρετανούς. Το 2002, ο Βρετανός υπουργός πολιτισμού στην έκθεση με τα υποψήφια για το βραβείο Τέρνερ έργα τα αποκάλεσε «εννοιολογικά σκατά». Ο πρίγκιπας Κάρολος επίσης, θεωρώντας ότι η σύγχρονη τέχνη και η αρχιτεκτονική έχουν πάρει το στραβό το δρόμο τον ξεπέρασε σε δηλώσεις. Όταν ο Πίτερ Άρεντς σχεδίασε την επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης στο Λονδίνο το 1984, η πρίγκιπας Κάρολος δεν μάσησε τα λόγια του. Το σχέδιο δε του άρεσε καθόλου. Το χαρακτήρισε σαν «ένα τερατώδες σπυρί στο πρόσωπο ενός πολύ αγαπημένου και κομψού φίλου», αφήνοντας άναυδο το κοινό του βασιλικού Ινστιτούτου Βρετανών Αρχιτεκτόνων. Το μουσείο επέλεξε ένα άλλο σχέδιο τελικά, αλλά στη συλλογική μνήμη της αρχιτεκτονικής κοινότητας της χώρας η δήλωση έμεινε αξέχαστη με την ιστοσελίδα των αρχιτεκτόνων να αποκαλεί την επίμαχη φράση ως μια «αγένεια στην αρχιτεκτονική ιστορία». Φυσικά, το αυτί του πρίγκιπα δεν ίδρωσε. Η επίμαχη μακέτα στην κρίση σας.

6.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Ο ζωγράφος Κρις Οφίλι, νικητής του βραβείου Τέρνερ το 1998, έγινε γνωστός σε όλο τον κόσμο σε μια μέρα. Ήταν η μέρα κατά την οποία ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Ρούντι Τζουλιάνι, στην διάρκεια της καθημερινής του επικοινωνίας με τους δημοσιογράφους, αποφάσισε να κάνει και τον κριτικό τέχνης. Χωρίς να έχει δει το έργο του Οφίλι, «Αγία Παρθένος Μαρία», μια προσωπογραφία της Παναγίας διακοσμημένη με αποκόμματα πορνοπεριοδικών και περιττώματα ελέφαντα, ανέλαβε δράση για λογαριασμό όλων των πιστών και όλων των δογμάτων. Όχι μόνο αρνήθηκε δημοσίως να καταβάλει την οφειλόμενη δόση της ετήσιας επιχορήγησης στο μουσείο του Μπρούκλιν στο οποίο είχε εκτεθεί ο πίνακας, αλλά απείλησε να αποσύρει διά παντός την επιχορήγηση και να απολύσει το διοικητικό συμβούλιο αν το μουσείο δεν δεχόταν να αποκαθηλώσει τον πίνακα. Την χαρακτήρισε άρρωστη και αηδιαστική ζωγραφική. Το μουσείο του Μπρούκλιν εκείνη την περίοδο σημείωσε ρεκόρ επισκεπτών ενώ ακολούθησε ένα παραλήρημα δημόσιου διαλόγου στον οποίο πήραν μέρος από τον Καρδινάλιο Τζον Κόνορ μέχρι την τότε πρώτη κυρία Χίλαρι Κλίντον. Τελικά ένας εβδομηνταδυάχρονος συνταξιούχος δάσκαλος από το Μανχάταν αποφάσισε να καταστρέψει τη ζωγραφική. Γλιστρώντας πίσω από την προστατευτική ασπίδα από πλεξιγκλάς, έβαψε τον πίνακα με λευκό χρώμα γιατί τον θεώρησε και αυτός με τη σειρά του «βλάσφημο». Ανάμεσα στα άλλα που είπε τότε ο Τζουλιάνι ξεχώρισε το περίφημο «να έρθει ο διευθυντής του μουσείου στα συγκαλά του». Το έργο του Οφίλι εκτέθηκε ξανά στη Νέα Υόρκη το 2014. Δεν άνοιξε ρουθούνι.

7.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter

Πάμε στα καλύτερα: Ο Πατριάρχης Κύριλλος της Μόσχας, ο επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δοκίμασε και αυτός την τύχη του σαν κριτικός της σύγχρονης τέχνης. Σε ένα φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης διάλεξε προσεκτικά τα λόγια του και είπε ότι οι σύγχρονοι καλλιτέχνες δείχνουν τη φρίκη, την ανοησία και την ηλιθιότητα. Μετά από αυτά τα λόγια αγάπης συνέχισε δηλώνοντας ότι προβάλλουν τη βρωμιά και την ηλιθιότητα με το πρόσχημα της τέχνης και ο σκοπός τους είναι να καταστρέψουν την ανθρωπότητα. Υποστήριξε ότι οι πεποιθήσεις του σχετικά με το θέμα είναι ευρέως διαδεδομένες, αλλά κανείς δεν θέλει να είναι ο μοναδικός που θα πεί ότι «ο αυτοκράτορας είναι γυμνός». Μόνο αγάπη για τον Κύριλλο!


8.

Καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς. Ατυχείς, αστείες και τρελές δηλώσεις γύρω από την τέχνη Facebook Twitter


Ωραία και αντρίκια! Ο Jesse Helms, πρώην γερουσιαστής της Βόρειας Καρολίνας, όταν η ΝΕΑ ( Το Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες), κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις στο Κογκρέσο για την χρηματοδότηση των έργων των Αντρές Σεράνο και Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, Piss Christ και "X Portfolio," κατήγγειλε ότι τα έργα ήταν βλάσφημα. Ο ρόλος του όπως δήλωσε ήταν να προστατεύσει τους φορολογούμενους από την αγορά αμφιλεγόμενων έργων τέχνης. Στις ακροάσεις του Κογκρέσου που ακολούθησαν ο Χέλμς είπε ανάμεσα σε άλλα ότι δεν γνωρίζει τον κύριο Σεράνο και εύχεται να μη τον συναντήσει ποτέ. «Επειδή δεν είναι ένας καλλιτέχνης, είναι ένας μαλάκας», συμπλήρωσε. Φυσικά όλοι είμαστε περίεργοι για το τι θα συνέβαινε σε μια τέτοια συνάντηση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ