Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
«Προσπαθήσαμε να σεβαστούμε την κλασική έκθεση του Άγγελου Δεληβορριά που άνοιξε το 2000 ενσωματώνοντας τις νέες δωρεές, τη νέα έρευνα, όλα όσα μάθαμε τα τελευταία χρόνια, και να δώσουμε κάτι καινούργιο στο κοινό». Φωτ.: Βασίλης Ρεμπάπης/SOOC/LIFO
0

Ποιος δεν θα συμφωνούσε ότι ο περίφημος τρίτος όροφος του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού χρειαζόταν μια ανανέωση και μια επανεκκίνηση μετά τη μακρά περίοδο των πρόσφατων lockdowns. Έχοντας εντωμεταξύ περάσει μια περίοδο κατά την οποία ο όροφος είχε αδειάσει ώστε να μεταφερθούν σημαντικά τεκμήρια στο παράρτημα στην Πειραιώς, λόγω της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά», η διεύθυνση του μουσείου προχώρησε σε ένα φρεσκάρισμά του και στην ενσωμάτωση σημαντικών δωρεών που προέκυψαν στο μεταξύ, ενώ, παράλληλα, αντικείμενα που παρέμεναν για χρόνια στις αποθήκες ήταν ώρα να έρθουν στην επιφάνεια για να τα δει και το κοινό.

Λίγο πριν ανοίξει τις πύλες του με αφορμή τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς κάλεσε σε μια πρώτη ξενάγηση και ξεκίνησε εξηγώντας το σκεπτικό του: «Μετά τις δύο μεγάλες εκθέσεις για το 1821 και τη “Μικρά Ασία: Λάμψη-Καταστροφή-Ξεριζωμός”, θελήσαμε να ανανεώσουμε την πτέρυγα του τρίτου ορόφου. Δεν θέλαμε να την αλλάξουμε εντελώς, γιατί αποτελεί μια ενότητα και μια αφήγηση μέσα στο μουσείο, όπως την οραματίστηκε ο Άγγελος Δεληβορριάς. Η πτέρυγα υλοποιήθηκε τη δεκαετία του ’90 και εγκαινιάστηκε το 2000. Δεν μπορούσε λοιπόν να παρουσιαστεί με εντελώς διαφορετικό τρόπο, αισθητική και λεζάντες. Θέλαμε να τη φεσκάρουμε, όχι να την αλλάξουμε ριζικά. Μέχρι τώρα τα εκθέματα ήταν ανακατεμένα και παρουσιάζονταν με τη σειρά που συνέβησαν τα ιστορικά γεγονότα και όχι ως έργα τέχνης. Αυτό άλλαξε, ακολουθώντας μια νέα προσέγγιση».

Είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε πόσο μεγάλη απήχηση είχε ο Αγώνας των Ελλήνων και πόσο επηρέασε το ρομαντικό κίνημα στην Ευρώπη, τροφοδοτώντας με έμπνευση μεγάλους ζωγράφους και πώς Γάλλοι κυρίως ζωγράφοι, από τον Philippe Mercier μέχρι τον Horace Vernet, έβλεπαν τον ρομαντικό Αγώνα των Ελλήνων. 

Μπαίνοντας στον εκθεσιακό χώρο, το πρώτο που παρατηρείς είναι ότι στον τοίχο όπου κάποτε κυριαρχούσε η «Αγία Λαύρα» του Θεόδωρου Βρυζάκη τώρα εκτίθεται μια σειρά από πίνακες. Πρόκειται για μια μικρή πινακοθήκη από φιλελληνικά έργα της δεκαετίας του 1820 κυρίως Γάλλων ζωγράφων, με την εξαίρεση ενός Άγγλου. Ο Γ. Μαγγίνης λέει: «Είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε πόσο μεγάλη απήχηση είχε ο Αγώνας των Ελλήνων και πόσο επηρέασε το ρομαντικό κίνημα στην Ευρώπη, τροφοδοτώντας με έμπνευση μεγάλους ζωγράφους και πώς Γάλλοι κυρίως ζωγράφοι, από τον Philippe Mercier μέχρι τον Horace Vernet, έβλεπαν τον ρομαντικό Αγώνα των Ελλήνων. Υπάρχει και ένας περίφημος πολεμιστής του Richard Bonnington. Οπότε ακολουθείται η λογική της ιστορίας της τέχνης και όχι της Ιστορίας, κάτι που σου επιτρέπει να τα εκτιμήσεις ως έργα τέχνης, και αυτό είναι μια αλλαγή. Η διαφορά είναι ότι τα πολύ σημαντικά έργα τέχνης, ζωγραφικοί πίνακες και γλυπτά, αντιμετωπίζονταν ως ιστορικά τεκμήρια. Σαν να αποτελούσαν την εικονογράφηση μιας ιστορίας και της χρονικής ακολουθίας των ιστορικών γεγονότων που απεικόνιζαν. Χωρίς απαραίτητα η ποιότητά τους να ανταποκρινόταν σε εκείνη του έργου που ήταν δίπλα τους, δηλαδή μπορεί να υπήρχε μια λαϊκή γκραβούρα δίπλα σε έναν πίνακα υψηλής τέχνης ή μιας εντελώς άλλης εποχής». 

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος), 1914-1985 Έδωσες εσύ;, 1940-1941 Χρωμολιθογραφία, 1940-41 Εργαστήρι Χαρακτικής Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Οι ηρωίδες του 1940, 1940-41 Χρωμολιθογραφία Εργαστήρι Χαρακτικής Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Συλλογή Μουσείου Μπενάκη

Και συνεχίζει: «Μετά τις δύο μεγάλες εκθέσεις για το 1821 και τη Μικρά Ασία είδαμε με πολύ διαφορετικό τρόπο τις συλλογές που διαθέταμε για αυτές τις περιόδους. Ο τρίτος όροφος άδειασε και χρησιμοποιήθηκε για δύο άλλες εκθέσεις. Ψάξαμε και ανασύραμε από τα ιστορικά μας αρχεία ντοκουμέντα, στατιστικούς πίνακες, αντικείμενα, πίνακες ζωγραφικής και γκραβούρες που δεν τα είχαμε εκθέσει γιατί δεν υπήρχε χώρος, ενώ με την ευκαιρία της έκθεσης του 1821 δωρήθηκαν πάρα πολλά αντικείμενα, όπως αντικείμενα από τον Διονύση Φωτόπουλο, ιδιαίτερα αγαπητά εκθέματα, επίσης από έναν Γάλλο συλλέκτη, τον Stéphan Adler. Το μουσείο δεν είχε πολλά από αυτά, όπως πορσελάνες και ρολόγια με φιλελληνικό χαρακτήρα, διακοσμητικά αντικείμενα που εμπνέονταν από εικόνες του Αγώνα. Αυτό ενίσχυσε τη συλλογή μας, όπως και κάποια μεμονωμένα έργα και οικογενειακά κειμήλια που παραχωρήθηκαν επίσης για την έκθεση του 1821. Υπάρχουν όμως και νέα αποκτήματα που δεν τα είχε δει κανείς μέχρι τώρα».

Πράγματι, μια προθήκη με σχεδόν αποκλειστικά φιλελληνικά αντικείμενα κοσμεί την πτέρυγα με το που μπαίνεις. Στο κέντρο κάνει μεγάλη εντύπωση μια γύψινη προτομή του ναυάρχου Φρανκ Άμπνεϊ Χέιστινγκς του 19ου αιώνα από τον σπουδαίο γλύπτη Λάζαρο Σώχο, δάνειο από τη συλλογή της βρετανικής πρεσβείας για την έκθεση «Grand Tour».

Ο Γ. Μαγγίνης λέει για αυτό: «Πρώτη φορά εκτίθεται στο κοινό και γι’ αυτό την τοποθετήσαμε στο κέντρο μιας προθήκης στην οποία τα περισσότερα εκθέματα είναι νέες δωρεές, εκτός από τις πιστόλες και μία σπάθα που χάρισε ο Κολοκοτρώνης στον Φαβιέρο». Ανάμεσά τους και δύο χάρτινες βεντάλιες αντί προγράμματος με κείμενα ενίσχυσης του Αγώνα από φιλελληνική εκδήλωση στο Vauxhall Gardens όχι του Λονδίνου αλλά του Παρισιού, ενώ παρατηρούμε και δύο πορσελάνινα ρολόγια, το ένα με έναν βρακοφόρο και έναν Μαμελούκο σε αντιπαράθεση, αλλά και ένα επίχρυσο ρολόι με έναν Μεσολογγίτη που υψώνει το λάβαρο.

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας (1879-1928) Καΐκια στον Βόσπορο Λάδι σε μουσαμά Κληροδότημα Βέρας Κουλούρα Συλλογή Μουσείου Μπενάκη

Ενώ αναζητώ την «Αγία Λαύρα» και τη νέα της θέση, ο Γιώργης Μαγγίνης μου εξηγεί: «Ως αφήγημα εθνικής ανάτασης, τοποθετήθηκε σε μία κόγχη, σε περίοπτη θέση και, όπως και στην έκθεση “1821 Πριν και Μετά” είχε συμπεριληφθεί στην περίοδο του Όθωνα, έτσι και τώρα πήρε τη θέση της ανάμεσα σε έργα που αφορούν αυτό το τμήμα της συλλογής. Πρόκειται για την περίοδο που μέσω της σχολής του Μονάχου γεννιούνται οι γενέθλιοι μύθοι της Ελλάδας».

Ένα έργο που είχε κάνει μεγάλη εντύπωση στην έκθεση του 1821 είναι το περίφημο «Αίθουσα Συναθροίσεων», αγνώστου, από τη συλλογή Φωτόπουλου, που θυμίζει πάρα πολύ κεντροευρωπαϊκή σχολή. Μου λέει για αυτό: «Λέγεται ότι είναι ένα καφενείο στο Ναύπλιο. Δεξιά βλέπουμε μια φιγούρα που προσομοιάζει στον Καποδίστρια και ένα νεαρό αγόρι του πηγαίνει ένα δάφνινο στεφάνι, ενώ ένα άλλο αγόρι κρατάει τον ζυγό της δικαιοσύνης. Στο βάθος βλέπουμε έναν άντρα ντυμένο με φουστανέλα και δίπλα του έναν Εγγλέζο αξιωματικό με κόκκινη στολή. Ένας διακοσμητικός πίνακας υψηλής αισθητικής με ιδιαίτερη προοπτική. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα αγαπητό έργο, καθώς το κοινό το έχει δει τόσο με την ευκαιρία της έκθεσης Φωτόπουλου όσο και με την έκθεση για το 1821».

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Μεγάλη εντύπωση κάνει μια γύψινη προτομή του ναυάρχου Φρανκ Άμπνεϊ Χέιστινγκς του 19ου αιώνα από τον σπουδαίο γλύπτη Λάζαρο Σώχο, δάνειο από τη συλλογή της βρετανικής πρεσβείας για την έκθεση «Grand Tour». Φωτ.: Βασίλης Ρεμπάπης/SOOC/LIFO

Σε μια προθήκη έχουν την τιμητική τους ο Διονύσιος Σολωμός και ο Νικόλαος Μάντζαρος. Ξεχωρίζει η παρτιτούρα του εθνικού μας ύμνου. Στις δύο μεγάλες βιτρίνες με τις Αμαλίες και τους αυλικούς τσολιάδες της εποχής του Όθωνα έχει επανέλθει η μεγάλη πανοραμική ταπετσαρία με εικόνες του Αγώνα που στην έκθεση της Πειραιώς για το 1821 κάλυπτε έναν ολόκληρο τοίχο. Είναι τυπωμένη από τον οίκο ZUBER το 1827. Λένε ότι ήταν η πρώτη φορά που ο οίκος φιλοτεχνούσε πολεμικό θέμα, αλλά ήταν τέτοια η δημοφιλία των Ελλήνων αγωνιστών που τις έφτιαχναν για τα σπίτια, όπου τις τοποθετούσαν με ξύλινα μπλοκ στους τοίχους. Αν και θεώρησαν ότι θα άρεσε θεματικά, αποδείχτηκε εμπορική αποτυχία και δεν πούλησε ικανοποιητικά. Η συγκεκριμένη ταπετσαρία αγοράστηκε από τον Μπενάκη, καθώς για τους Έλληνες αποτελούσε ένα συγκινητικό προϊόν. Σε μια διπλανή προθήκη βλέπουμε αναμνηστικό βιβλιαράκι για τη ναυμαχία του Ναυαρίνου από το Panorama Strand του Λονδίνου, θέαμα που επισκεπτόντουσαν οι οικογένειες για να θαυμάσουν μεγάλα γεγονότα και μάχες της εποχής.

Σε μία προθήκη παρουσιάζονται τρεις ενδυμασίες από την αυλή της βασίλισσας Όλγας, συζύγου του Γεωργίου Α΄. Ξεχωρίζει σε πολυτέλεια η κεντρική φορεσιά, η οποία ανήκε στη Μαρία Βοναπάρτη, τη Γαλλίδα ψυχαναλύτρια που συνδέθηκε και με τον Σίγκμουντ Φρόιντ. Ένας ολόκληρος τοίχος κοσμείται από επιχρωματισμένα λιθόγραφα από τη γνωστή έκδοση του Peter von Hess με τα διασημότερα συμβάντα της Επανάστασης και σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, ο Κολοκοτρώνης, η Μπουμπουλίνα.

Εικόνες που μας είναι οικείες χάρη στα αναγνωστικά και γενικότερα σε κάθε εικονογράφηση που αφορά το 1821. Χάρη στη δωρεά Φωτόπουλου δημιουργήθηκε και μια ολόκληρη ενότητα για τον Καποδίστρια, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ένα βάζο, δώρο του θετού γιου του Ναπολέοντα Ευγένιου ντε Μποαρνέ, γιου της Ιωσηφίνας και αντιβασιλέα της Ιταλίας, στον πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας. Επίσης το εντυπωσιακό ακρόπρωρο της λέμβου του πλοίου Ελένη από την οποία αποβιβάστηκε στην Αίγινα, ένα έργο που απεικονίζει την άφιξη του Καποδίστρια στο Ναύπλιο, τη δολοφονία του στο Ναύπλιο, και τέλος τη δικαίωσή του με τον περίφημο πίνακα αγνώστου στο καφενείο.

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Φιλελληνικά επιτραπέζια ρολόγια από πορσελάνη, με τις μορφές του Κωνσταντίνου Κανάρη και Μαμελούκου. Εργαστήριο Jacob Petit, Γαλλία, 1820-1840. Δωρεά Stéphan Adler. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Φιλελληνικά επιτραπέζια ρολόγια από πορσελάνη, με τις μορφές του Κωνσταντίνου Κανάρη και Μαμελούκου. Εργαστήριο Jacob Petit, Γαλλία, 1820-1840. Δωρεά Stéphan Adler. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη

Ο Γ. Μαγγίνης μου ζητάει να δώσω σημασία σε τέσσερις γκραβούρες του σπουδαίου Γάλλου γελοιογράφου Honoré Daumier που ανήκαν στο μουσείο αλλά εκτίθενται για πρώτη φορά. Δημιουργήθηκαν πριν πέσει ο Όθωνας και σατιρίζουν τον μεγαλοϊδεατισμό του. Παραδίπλα, σε έναν ολόκληρο τοίχο βλέπουμε ένα σύνολο έργων που αποτελούν, τρόπον τινά, μια πινακοθήκη της σχολής του Μονάχου.

Ξεκινάει με μια προσωπογραφία Μωραΐτισας καλής οικογένειας του Διονύσιου Τσόκου, ακολουθούν πίνακες των Ιακωβίδη, Καλλιγά, Πανταζή, Ράλλη, Γύζη, Μαλέα, Βολανάκη, και τέλος παρουσιάζεται ένας Μπουζιάνης. Βλέπουμε επίσης και ένα ολόχρυσο αναμνηστικό δώρο του Guildhall του Λονδίνου, το οποίο αποδεικνύει τη σημασία που είχε για τη Βρετανική Αυτοκρατορία η στέψη του Γεωργίου, καθώς πριν μεταβεί στην Ελλάδα πέρασε από ακρόαση με τη βασίλισσα Βικτόρια.  

Η έκθεση συνεχίζεται με τον Τρικούπη, τη διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου, φωτογραφικό υλικό που πρωτοείδαμε στην έκθεση του 1821, ακολουθεί ο Μακεδονικός Αγώνας και οι Βαλκανικοί Αγώνες, για τους οποίους μόλις πριν από μία εβδομάδα δωρήθηκε στο μουσείο ένα σπάνιο αγγλικό πιάτο με τον νικητή βασιλιά Κωνσταντίνο. Ξεχωρίζει μια λαϊκή ζωγραφιά του Βενιζέλου με φουστανέλα, όπως και μια προσωπογραφία του επάνω σε χαλάκι.

Σε μία νέα προθήκη ο Βενιζέλος παρουσιάζεται ως μύθος, σε κουτί του καφέ, σε κουτί από σπίρτα, σε κουτάκι για χάπια και σε ένα άστρο του Δαβίδ της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, αλλά και ως αντικείμενο μίσους, με ένα θραύσμα από το παρμπρίζ του αυτοκίνητου του που γαζώθηκε επί της Κηφισιάς στις 3 Ιουνίου 1933. Στην ίδια προθήκη εκτίθενται και αναμνηστικά των Δελφικών Εορτών, όπου ξεχωρίζουν ένα πρόγραμμα, ένα τσαντάκι της Εύας Πάλμερ και ένα τηλεγράφημα του Σικελιανού που της ζητάει να του στείλει 100 δολάρια.

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, Αίθουσα Συναθροίσεων,19ος αι. Λάδι σε μουσαμά. Δωρεά Διονύση Φωτόπουλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη

Σε μια προθήκη που αφορά την οικογένεια Μπενάκη βλέπουμε τα σχέδια από την πρώτη έκδοση του «Μάγκα» της Πηνελόπης Δέλτα όπως και ένα χειρόγραφο του βιβλίου, και ένα μετάλλιο με το σήμα του Κόμματος των Φιλελευθέρων με τον υποψήφιο βουλευτή Εμμανουήλ Μπενάκη. Η ιστορική πορεία ολοκληρώνεται με τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, με το μπαστούνι του Μεταξά, ένα γράμμα πολιτικής εξόριστης στην Ανάφη, ένα θραύσμα της «Έλλης», μια τράπουλα με τσολιαδάκια, ένα τηλεγράφημα για την κατάληψη της Κορυτσάς, μια φωτογραφία του Χαρισιάδη από το μέτωπο και δύο φυλλάδια από την ιταλική και από την ελληνική πλευρά με Έλληνες και Ιταλούς αιχμαλώτους αντίστοιχα. Το ιταλικό φυλλάδιο με αισθητικές αξιώσεις. Μπορεί κανείς επίσης να διαβάσει τον πρόλογο του Δημαρά στην πρώτη σελίδα από το «Πλατύ Ποτάμι» του Γιάννη Μπεράτη. Η συλλογή κλείνει με ένα πρόπλασμα του Χαλεπά από τερακότα, που εκτίθεται για πρώτη φορά σε σωστές συνθήκες, και ένα σχέδιό του από το 1930 με θέμα τις Εννέα Μούσες.  

Η έκθεση θα συνοδεύεται από μια σειρά βίντεο που έχουν χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ιωάννη Κωστοπούλου και θα αναφέρονται στα εκθέματα. Ο επισκέπτης θα μπορεί να τα δει σκανάροντας τα QR code που θα βρίσκονται στις προθήκες τους. Το μουσείο κάνει και ένα πείραμα, καθώς δοκιμαστικά για ορισμένα αντικείμενα θα μπορούμε να θέτουμε ερωτήσεις σε εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης σε έξι γλώσσες, αγγλικά, ελληνικά, γαλλικά, ιταλικά, γερμανικά, ιαπωνικά.

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Ρεμπάπης/SOOC/LIFO

Ο Γιώργης Μαγγίνης κλείνει την ξενάγηση επισημαίνοντας: «Προσπαθήσαμε να σεβαστούμε την κλασική έκθεση του Άγγελου Δεληβορριά που άνοιξε το 2000 ενσωματώνοντας τις νέες δωρεές, τη νέα έρευνα, όλα όσα μάθαμε τα τελευταία χρόνια, και να δώσουμε κάτι καινούργιο στο κοινό. Προσανατολιζόμαστε σε δυναμικές εκθέσεις που συνεχώς ανανεώνονται. Πρέπει με διαρκείς μικρές παρεμβάσεις και βελτιώσεις να ενσωματώνουμε καινούργια αποκτήματα και να παρουσιάζουμε ό,τι καινούργιο έχουμε μάθει. Είναι και ο μόνος τρόπος να διατηρούμε τα μουσεία διαρκώς ενδιαφέροντα για το κοινό που τα αγαπάει και θέλει να τα επισκέπτεται ξανά και ξανά. Οφείλεις να του δίνεις συνεχώς κάτι καινούργιο. Αποτελεί νέες αφορμές για νέες συζητήσεις».  

Η νέα μόνιμη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού θα εγκαινιαστεί από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου στις 25 Μαρτίου 2024. Το μουσείο καλεί το κοινό να επισκεφθεί την έκθεση με ελεύθερη είσοδο μεταξύ 13:00 και 18:00.

Δείτε 10 ακόμα εκθέματα

Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Robert Burford (1791-1861), Περιγραφή μια άποψης της Ναυμαχίας του Ναβαρίνου που εκτίθεται τώρα στο Πανόραμα, επί του Strand. Φιλοτεχνημένη […] από τους επίσημους χάρτες και σχέδια […], Λονδίνο 1828. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Γιαννούλης Χαλεπάς (1851-1938), Πρόπλασμα προτομής αγγέλου. Πηλός. Κληροδότημα Αθανάσιου Κωνσταντινίδη. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Σηματολόγιο της ναυαρχίδας «Θεμιστοκλής». Υδατογραφία σε χαρτί. Δωρεά Στέφανου Ξενόπουλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Horace Vernet (1789-1863), Σκηνή του 1821: Πυρπόληση τουρκικού πλοίου. Λάδι σε ξύλο. Δωρεά Ιωάννη Τρικόγλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Σηματολόγιο της ναυαρχίδας «Θεμιστοκλής». Υδατογραφία σε χαρτί. Δωρεά Στέφανου Ξενόπουλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Κωστής Δεσύλλας, Προσωπογραφία του Οδυσσέα Ανδρούτσου, περ. 1870. Λάδι σε μουσαμά. Αποκτήθηκε με τη συνδρομή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Κωστής Δεσύλλας, Προσωπογραφία του Αθανασίου Διάκου, περ. 1870. Λάδι σε μουσαμά. Αποκτήθηκε με τη συνδρομή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Hans Kundmüller (1837-1893), Προσωπογραφία Ασπασίας Καρπούνη, μετέπειτα βαρώνης Schrattenberg, κυρίας επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας, 1850. Λάδι σε μουσαμά. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Ασημένιο ρολόι του Ιωάννη Παπαρηγόπουλου, σπασμένο από την σφαίρα που τον τραυμάτισε στο Ναβαρίνο, όταν υπηρετούσε ως διερμηνέας της ρωσικής μοίρας. Δωρεά Στέφανου Παπαρρηγόπουλου. Συλλογή Μουσείου Μπενάκη
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Χρυσό μετάλλιο με απεικόνιση του Ελευθέριου Βενιζέλου και την επιγραφή «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗΣ». Συλλογή Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα

Πολιτισμός / Αριστουργήματα από την Αυτοκρατορική Κίνα στη Δράμα

Το μήνα αυτό συμπληρώνεται ένας χρόνος επιτυχημένης συνεργασίας του Μουσείου Μπενάκη με το Σαντιρβάν, το οθωμανικό μνημείο της Δράμας που έχει μετατραπεί σε χώρο πολιτισμού και φιλοξενεί εκθέσεις από το Μουσείο Μπενάκη.
LIFO NEWSROOM
«Οι απαρχές της γλυπτικής» στο Μουσείο Μπενάκη μάς ταξιδεύουν πίσω, στην αυγή της ανθρώπινης ιστορίας

Εικαστικά / «Οι απαρχές της γλυπτικής» και η αυγή της ανθρώπινης ιστορίας στο Μουσείο Μπενάκη

Η πολύ ιδιαίτερη αυτή έκθεση που περιλαμβάνει αντικείμενα, εργαλεία και «τέχνεργα» της Παλαιολιθικής Εποχής δείχνει ότι η αισθητική αφύπνιση, απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει τέχνη και πολιτισμός, ξεκινά πριν ακόμα και από την εμφάνιση του Homo sapiens.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αθέατη ιστορία των κτιρίων του Μουσείου Μπενάκη

Ιστορία μιας πόλης / Η αθέατη ιστορία των κτιρίων του Μουσείου Μπενάκη

Από το Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού στο Κολωνάκι μέχρι το Μουσείο της οδού Πειραιώς και από το Μουσείο Παιχνιδιών στο Π. Φάληρο μέχρι την οικία της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά, τα κτίρια του Μουσείου Μπενάκη είναι από μόνα τους έργα τέχνης. Ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Γιώργης Μαγγίνης ξεναγεί την Αγιάτη Μπενάρδου στα ιδιαίτερα κτίρια του που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ