«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Κήπος, 1970 - 1972. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 158 x 158 εκ., Δωρεά του καλλιτέχνη, Π.9947

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση

0

Zωγράφος, χαράκτης, δάσκαλος, ακαδημαϊκός, πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής και πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, ο Παναγιώτης Τέτσης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες που με το έργο και τη διδασκαλία τους διαμόρφωσαν την ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του, η Εθνική Πινακοθήκη εγκαινίασε στην αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός» μια μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη ματιά με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του.

Το έργο του Παναγιώτη Τέτση διαβάζεται συχνά μέσα από το πρίσμα της συνομιλίας του με τις εικαστικές παραδόσεις του ευρωπαϊκού μοντερνισμού και τη μονοχρωματική αφαίρεση. Ωστόσο, μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτει την προσήλωση του καλλιτέχνη στην παραστατική ζωγραφική και τη μελέτη του χρώματος και του φωτός ως βασικών πυλώνων της συνθετικής του αντίληψης. Είναι αυτή η εμμονή του βλέμματος που διατρέχει το σύνολο της δουλειάς του και τον καθιστά μοναδικό και απόλυτα αναγνωρίσιμο στην ιστορία της ελληνικής τέχνης.

Τα περισσότερα από τα 160 έργα της έκθεσης είναι πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες και παστέλ και προέρχονται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία τα δώρισε ο ίδιος ο Τέτσης μεταξύ του 1997 και του 2015.

Κατά την περίοδο των σπουδών του στο Παρίσι (1953-1956) ο Τέτσης επηρεάστηκε έντονα από τα μεταϊμπρεσιονιστικά ρεύματα και τους φοβιστές ζωγράφους, χωρίς όμως η έκρηξη των έντονων χρωματικών αντιθέσεων να τον απομακρύνει από την αποτύπωση του ορατού, του αντικειμένου των αισθήσεων. Αντίθετα, συνεχίζει να διερευνά τα πάθη της ψυχής, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το αστικό περιβάλλον, τον σύγχρονο τρόπο ζωής και τις σταθερές ορίζουσες της ταυτότητας, διατηρώντας μια εντυπωσιακή ισορροπία και μένοντας πιστός στην άσκηση του βλέμματος, στη μεταστοιχείωση του ρυθμού, της σύνθεσης, του φωτός και του χρώματος.

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Λαϊκή αγορά, 1979 - 1982. Τέμπερα σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 249 x 405 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9961

Η εισαγωγή των επισκεπτών στην έκθεση γίνεται από τα έργα «Λαϊκή αγορά» και «Ύδρα» και ακολουθεί μια κατάδυση στο έργο του μέσα από θεματικές ομάδες που διαδέχονται η μία την άλλη. Οι θεματικές δεν έχουν χρονολογική συνέχεια αλλά αποκαλύπτουν συνειρμικά στον θεατή το εικαστικό ιδίωμα του καλλιτέχνη, τον τρόπο με τον οποίο παρατηρεί τον κόσμο γύρω του και τον μετουσιώνει σε έργο τέχνης, πίνακα, χαρακτικό, υδατογραφία, παστέλ. Για μεγάλα χρονικά διαστήματα, που διαρκούν μέχρι και τέσσερα αν όχι περισσότερα χρόνια, ο Τέτσης μελετά, σχεδόν εμμονικά, ένα συγκεκριμένο θέμα. Δημιουργούνται «σειρές», «ενότητες», όπως οι ποδοσφαιριστές, οι κήποι, οι μπαλκονόπορτες, οι καρέκλες, τα ναυπηγεία, τα τοπία της Σίφνου, η λαϊκή αγορά, τα τραπέζια, τα τοπία της Ύδρας, οι βάρκες, οι θάλασσες, τα πορτρέτα των φίλων, οι νεκρές φύσεις, τα πεύκα και τέλος τα βράχια της Ύδρας. Οι ζωγραφικές αυτές σειρές πλαισιώνονται και με άλλα μέσα (μελάνια, χαρακτικά, ακουαρέλες) γιατί ο καλλιτέχνης θεωρεί ότι πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία. Με τον τρόπο αυτό του δίνεται η δυνατότητα να δει το αποτέλεσμα στο οποίο θέλει να καταλήξει από πολλές οπτικές γωνίες.

Τα περισσότερα από τα 160 έργα της έκθεσης είναι πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες και παστέλ και προέρχονται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία τα δώρισε ο ίδιος ο Τέτσης μεταξύ του 1997 και του 2015. Επίσης, 64 από τα εκτιθέμενα έργα ανήκουν σε ιδιωτικές ή θεσμικές συλλογές. Η επιλογή των έργων έγινε με σκοπό να αναδειχθεί η «εμμονική» ματιά με την οποία παρατηρούσε το περιβάλλον του ο καλλιτέχνης και το μετουσίωνε εικαστικά αλλά και να αποκαλύψει άγνωστες πτυχές της καλλιτεχνικής του παραγωγής και τεχνοτροπίας.

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Απόγευμα στην Ύδρα ΙΙ, 1985. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 194 x 250 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13372
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Το ηλιοβασίλεμα. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 90 x 202 εκ.. Διαστάσεις με πλαίσιο: 93,7 x 205,5 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13316
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Τα δέντρα. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 90,3 x 203,3 εκ.. Διαστάσεις με πλαίσιο: 92,8 x 205,5 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.13317
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Βάρκα, 1977 - 1978. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 186 x 250 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9964
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Οι μπλε καρέκλες II, 1975 - 1976. Λάδι σε μουσαμά. Διαστάσεις έργου: 138 x 88 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9955
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μέσα στη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Παναγιώτη Τέτση Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016), Μπαλκονόπορτα, 1961. Λάδι σε ξύλο. Διαστάσεις έργου: 172 x 99 εκ.. Δωρεά του καλλιτέχνη. Π.9950

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ