H Τρέισι Έμιν δεν αστειεύεται

H Τρέισι Έμιν δεν αστειεύεται Facebook Twitter
Η Τρέισι Έμιν είναι μια σπουδαία εικαστικός, που μέσα στην καραντίνα, μέσα σε αυτή την τρομακτική περιπέτεια υγείας, μελέτησε όσο δεν είχε καταφέρει τα προηγούμενα χρόνια εξαιτίας των υποχρεώσεων που την ήθελαν να ταξιδεύει διαρκώς. Φωτ.: Richard Young
0

Η Τρέισι Έμιν κοιμάται στο κρεβάτι της με την Teacup, ένα γκρίζο τιγρέ γατί που της χαρίζει μια αγάπη άνευ όρων, πρωτόγνωρη. «Κάθε βράδυ κουλουριάζεται δίπλα μου και κοιμάται, κοντά στο κεφάλι μου. Το πρωί απλώνει τα πατουσάκια της και αγγίζει το πρόσωπό μου» γράφει στο Instagram. Όταν ταξιδεύει, όπως τώρα που βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, της λείπουν πολύ η Teacup και η άλλη γάτα της, η Pancake, που κοιμάται στα πόδια της. Γράφει ότι της λείπει η ζεστασιά και η αγάπη, ότι δεν έχει κοιμηθεί πραγματικά την τελευταία εβδομάδα, «όχι μόνο λόγω jet lag, αλλά επειδή οι σκέψεις τρέχουν στο μυαλό μου. Βρισκόμαστε στα πρόθυρα του Γ' Παγκοσμίου Πολέμου».

Η Τρέισι Έμιν έχει ένα κρεβάτι που δίπλα του υπάρχει ένα μικρό νοσοκομείο. Η ίδια μπορεί να κοιμηθεί σε συγκεκριμένη στάση, έχει πόνους και έναν σάκο ουροστομίας προσαρμοσμένο στο σώμα της για την υπόλοιπη ζωή της. Μέσα στην πανδημία διαγνώστηκε με επιθετικό καρκίνο της ουροδόχου κύστης, υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση πολλών οργάνων της, της μήτρας, του ουρητήρα, μιας σειράς λεμφαδένων και του μισού κόλπου της. «Είπα στον χειρουργό μου: "Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πεθάνω". Μου είπε: "Ναι, υπάρχει. Υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να πεθάνεις παρά να ζήσεις". Είχα πιθανώς έξι μήνες ζωής αν δεν έκανα αμέσως την επέμβαση. Όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με κάτι τέτοιο, η ζωή αλλάζει δραματικά» λέει.

Η ιδέα της αιώνιας αφοσίωσης μεταξύ δύο ανθρώπων, ακόμη και στη μετά θάνατον ζωή, συναρπάζει την Έμιν, που θεωρεί ότι η αναζήτηση μιας αγάπης τέτοιου βάθους είναι ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της ζωής, η ιδέα να είσαι μαζί με κάποιον για πάντα.

Η ίδια δεν έκρυψε ποτέ τον καρκίνο, τα στάδια της ανάρρωσης, φωτογραφίζεται γυμνή, ευάλωτη, εκτεθειμένη, στα 60 της χρόνια. Παραδόξως αυτό μας δημιουργεί όχι λύπη αλλά οικειότητα, τη φέρνει πιο κοντά σε αυτόν που θα σκύψει πάνω στις ακουαρέλες, στα έργα που δημιούργησε για να συνομιλήσει με τον Μουνκ στην έκθεση «Tracey Emin / Edvard Munch: The Loneliness of the Soul», στα 45 πρόσωπα γυναικών που σχεδίασε για τις πόρτες της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων στο Λονδίνο.

Τρέισι Έμιν Facebook Twitter
Tο ακατάστατο κρεβάτι της με τα τσαλακωμένα σεντόνια, τα προφυλακτικά και τα άδεια μπουκάλια στο έργο της "My Bed" του 1998.

Μας φέρνει όλους πολύ πιο κοντά στα αυτοβιογραφικά και εξομολογητικά έργα της από όσο ήθελε εκείνη να μας φέρει –και να μας σοκάρει φυσικά με αυτά– όταν παρουσίασε το ακατάστατο κρεβάτι της με τα τσαλακωμένα σεντόνια, τα προφυλακτικά και τα άδεια μπουκάλια στο έργο της «My Bed» του 1998, όταν μετέτρεψε τον ίδιο της τον ψυχισμό και τις εμπειρίες της σε θέματα της δουλειάς της, γράφοντας μια αλησμόνητη, επιθετική και πολύ σπαρακτική σελίδα για την αγάπη και την απώλεια στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. «Το 1993 δεν ήταν πραγματικά της μόδας να είσαι ειλικρινής» λέει σήμερα.

Όταν αποκαλύφθηκε ο καρκίνος της σκέφτηκε «στη Βρετανία είναι πραγματικά περίεργο. Είναι σαν να είμαι κάτι σαν μασκότ, σαν εθνικός θησαυρός. Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελαν είναι να πεθάνω. Αλλά νομίζω ότι ήμουν πολύ τυχερή που είχα καρκίνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, γιατί δεν έχασα τίποτα. Το άλλο είναι ότι δεν έλειψα σε κανέναν, γιατί όλοι έλειπαν ο ένας στον άλλο» λέει στο «Vulture».

Η Τρέισι Έμιν είναι μια σπουδαία εικαστικός, που μέσα στην καραντίνα, μέσα σε αυτή την τρομακτική περιπέτεια υγείας, μελέτησε όσο δεν είχε καταφέρει τα προηγούμενα χρόνια εξαιτίας των υποχρεώσεων που την ήθελαν να ταξιδεύει διαρκώς.

Το 2022 ανακοίνωσε την απόφασή της να μετατρέψει τη βρετανική παραθαλάσσια πόλη Margate σε καταφύγιο καλλιτεχνών. Αγόρασε ένα παλιό νεκροτομείο και το επανασχεδίασε ώστε να δημιουργήσει 30 στούντιο για φοιτητές τέχνης. Η Έμιν φιλοδοξεί να ενθαρρύνει τους εργαζόμενους καλλιτέχνες να μετακομίσουν μόνιμα στο Margate – όπου μεγάλωσε και όπου επέστρεψε μετά τον θάνατο της μητέρας της. Εμπνεύστηκε το πρόγραμμα από τη μεταμόρφωση της Μάρφα, μιας μικρής πόλης στο Τέξας, που ο Dοnald Judd τη μετέτρεψε από μια μικρή πόλη κτηνοτρόφων σε μια Μέκκα για τις εικαστικές τέχνες.

Εκεί, στα μεγάλα στούντιο στο Magrate, ζει με τα έργα της. «Η ζωγραφική έχει γίνει μια οντότητα. Έχει γίνει ένα είδος πνεύματος που ζει έξω από μένα και μερικές φορές έρχεται μαζί μου» λέει. «Δεν με νοιάζει αν κάποιος πιστεύει ότι αυτά είναι βλακείες ή μαλακίες. Δεν είναι. Για μένα, είναι αληθινό. Μερικές φορές φοβάμαι να αγγίξω τα έργα – είναι σαν να έχουν τη δική τους ζωή και τον δικό τους τρόπο να αναπνέουν και να ζουν» λέει.

Τρέισι Έμιν Facebook Twitter
The Beggining and the Εnd of Everything (2023). © Tracey Emin

Η νέα της έκθεση «Tracey Emin: Lovers Grave», στη White Cube, στο Upper East Side, θεωρείται μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός. Αν και στη Μεγάλη Βρετανία την προσκυνούν, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού δεν συμβαίνει το ίδιο. Είχε επτά χρόνια να παρουσιάσει δουλειά της και μίλησε σε όλα σχεδόν τα αμερικανικά μέσα, που έδειξαν ακόρεστη περιέργεια για την περίπτωσή της, σαν να τη συναντούσαν για πρώτη φορά.

Όταν συνάντησε τον Jerry Saltz για μια συνέντευξη στο «Vulture», ένα από τα πρώτα πράγματα που του είπε είναι: «Όταν έχεις αρρωστήσει σοβαρά και βγαίνεις από την άλλη πλευρά, πραγματικά δεν αστειεύεσαι πια, ποτέ... Από τότε που αρρώστησα, αυτό γίνεται όλο και πιο σημαντικό για μένα, γιατί όλοι έχουμε ένα χρονικό όριο. Επειδή μου δόθηκε επιπλέον χρόνος, δεν πρέπει να τα σκατώσω. Πρέπει να έχω σαφήνεια στο γιατί κάνω κάτι. Δεν μπορεί να υπάρχει κάποιο απώτερο κίνητρο, επειδή θέλω να πουλήσω έναν πίνακα». Ως σαφήνεια ορίζει την αγάπη και την αιωνιότητα, δυο έννοιες που την απασχολούν στα έργα της.

Στα έργα της η έννοια του «Lovers Grave» προέρχεται από εικόνες αρχαιολογικών ταφικών τοποθεσιών, όπου έχουν ανασκαφεί ανθρώπινα λείψανα σε μια αιώνια αγκαλιά. Η ιδέα της αιώνιας αφοσίωσης μεταξύ δύο ανθρώπων, ακόμη και στη μετά θάνατον ζωή, συναρπάζει την Έμιν, που θεωρεί ότι η αναζήτηση μιας αγάπης τέτοιου βάθους είναι ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της ζωής, η ιδέα να είσαι μαζί με κάποιον για πάντα.

Στα σχέδιά της υπάρχει και η ίδια, κουλουριασμένη στο κρεβάτι της, η ιδέα μιας φιγούρας που αποζητά το άλλο της μισό στο κρεβάτι του ξενοδοχείου της στη Νέα Υόρκη. Αποκαλύπτει ότι σκέφτεται τον Ρόθκο, τον Πόλοκ, τον Τρούμαν Καπότε, ότι έχει πολύ καιρό να σκεφτεί έτσι για τη Νέα Υόρκη.

Η Έμιν αναγνωρίζει ότι οι περίφημοι Young British Artists, ανάμεσα στους οποίους πολλοί τη συγκαταλέγουν μέχρι σήμερα, απέκτησαν μεγαλύτερη φήμη ως πρόσωπα μιας γενιάς και μιας εποχής παρά μέσα από τα έργα τους. Τα ταμπλόιντ που τη φιλοξενούσαν μεθυσμένη δεν συγκίνησαν τον κόσμο της τέχνης στην Αμερική. «Ο καλλιτεχνικός κόσμος των ΗΠΑ φαίνεται να έχει μικρότερη ανοχή στους καλλιτέχνες που ξεσαλώνουν – ή το επιτρέπει μόνο στους άνδρες. Δεν εκπλήσσομαι, δεν έχω αυτό που χρειάζεται για να είμαι ένας επιτυχημένος καλλιτέχνης στην Αμερική. Δεν έχω τέτοια αρχίδια και δεν τα θέλω…

Είμαι πολύ χαρούμενη με τον τρόπο που εξελίχθηκαν τα πράγματα. Δεν ήμουν ίσως πριν από πέντε ή έξι χρόνια. Τώρα είμαι πραγματικά ικανοποιημένη με τη δουλειά μου, με το πώς με βλέπουν οι άνθρωποι. Επίσης, λυπάμαι. Λυπάμαι για τον τρόπο που συμπεριφέρθηκα. Λυπάμαι που δεν σας άφησα να καταλάβετε πόσο σοβαρή ήμουν με την τέχνη. Λυπάμαι που έδειχνα ασεβής, σαν να μην με ένοιαζε» λέει στον Saltz. «Νοιάζομαι για την τέχνη περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στον κόσμο. Ίσως το έκρυβα από όλους γιατί φοβόμουν μήπως με απορρίψουν».

H Τρέισι Έμιν δεν αστειεύεται Facebook Twitter
Tracey Emin in 2022. © Tracey Emin

Η ζωή της Τρέισι Έμιν ήταν ταραχώδης από τα πρώτα της κιόλας χρόνια. Ο πατέρας της, που ήταν Τουρκοκύπριος, είχε άλλα 22 παιδιά και ήταν διαρκώς απών. Η ίδια άφησε στα 13 το σχολείο, κακοποιήθηκε σεξουαλικά ως παιδί και η εποχή της αθωότητας πήρε τέλος για εκείνη. «Η παιδική μου ηλικία είχε τελειώσει», γράφει. «Είχα αποκτήσει συνείδηση της σωματικότητάς μου, επίγνωση της παρουσίας μου και άνοιγμα στις άσχημες αλήθειες του κόσμου». 

Η Έμιν έφερε σε πρώτο πλάνο στη δουλειά της αυτές της συνθήκες, τη φτώχεια των ανθρώπων της τάξης της, τον τρόπο που αντιμετώπιζαν το σεξ, την ανύπαρκτη εκπαίδευση. «Έκανα δουλειά γι' αυτό, και ξέρετε κάτι; Στον κόσμο δεν άρεσε που έκανα έργο γι' αυτό. Επειδή κανείς δεν θέλει να παραδεχτεί ότι αυτά τα πράγματα συμβαίνουν. Κανείς δεν θέλει να παραδεχτεί ότι ένα οκτάχρονο παιδί κακοποιείται σεξουαλικά. Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί αυτά τα πράγματα. Αλλά εγώ κάνω έργα γι' αυτά τα πράγματα», λέει.

Έχει μιλήσει πολλές φορές για τον Έντβαρντ Μουνκ, που τον ερωτεύτηκε όταν πήγαινε σχολείο. Εξομολογείται ότι κατάλαβε ότι αυτή είναι η τέχνη της όταν τον μελέτησε μαζί με τον Έγκον Σίλε. Για τον Μουνκ έχει πει πολλές φορές ότι μοιράζεται μαζί του μια μεγάλη, βαθιά συμπάθεια για τις γυναίκες. «Ο Μουνκ δεν ζωγράφιζε απλώς γυναίκες – έβαλε τα δικά του συναισθήματα και τις δικές του ενοχές, τις δικές του αποτυχίες και τις δικές του παραδοχές για τα πάντα σε αυτό το έργο», λέει. «Ο Μουνκ είναι σαν συγγενικό μου πνεύμα».

«Μπορώ να πω κάτι για τις εκθέσεις των μουσείων;» λέει στον Saltz. «Το 1995, συμμετείχα σε μια ομαδική έκθεση με τίτλο "Brilliant! New Art From London" στο Walker Art Center. Έδειξα το "Everyone I Have Ever Slept With 1963-1995"». Πρόκειται για μια ραμμένη στο χέρι σκηνή που έχει γραμμένα τα ονόματα όλων των ανθρώπων με τους οποίους είχε κοιμηθεί ποτέ η Έμιν στο εσωτερικό της. Πολλοί κατάλαβαν τότε ότι είναι μια λίστα με όλους τους ανθρώπους με τους οποίους είχε κάνει σεξ.

«Οι άνθρωποι στο Walker με ρώτησαν τι χρειαζόμουν για τη σκηνή μου. Είπα "σιωπή". Χρειαζόμουν ησυχία και περισυλλογή για να μπουν οι άνθρωποι μέσα στη σκηνή και να τα διαβάσουν». Η σκηνή της τοποθετήθηκε στη μέση του δρόμου, στη φασαρία, και η Έμιν απέσυρε το έργο της από την έκθεση. Ο Richard Flood, ένας επιμελητής τής φώναξε μπροστά σε πολύ κόσμο: «Με τη συμπεριφορά σου δεν θα ξαναβρεθείς ποτέ σε μουσείο στην Αμερική».

Τρέισι Έμιν Facebook Twitter
The End of Her (2023). ©Tracey Emin

Και έτσι έγινε, η μόνη ατομική της έκθεση σε μουσείο στις ΗΠΑ σε αυτόν τον αιώνα ήταν μια έκθεση με έργα της από νέον στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Βόρειου Μαϊάμι το 2013-14.

Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν για την Έμιν είναι ότι για χρόνια τη διακατείχε ο φόβος ότι θα μείνει άστεγη. Η οικογένεια της μητέρας της ήταν Ρομά, μεγάλωσε μέσα σε μάντισσες και μια από αυτές της είπε ότι θα γίνει πολύ γνωστή και διάσημη και πλούσια. Σήμερα διαχειρίζεται ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, από τις οικονομίες που έκανε μια ζωή. «Αγόρασα το πρώτο μου σπίτι το 2001. Τη στιγμή που όλοι έπαιρναν κόκα, εγώ πλήρωνα την υποθήκη μου. Είμαι λιτή. Πάντα αποταμιεύω και είμαι επιμελής». Τα χρήματά της τα επένδυσε στο Magrate, αντί να αγοράσει σε δημοπρασία έναν πίνακα του Μουνκ. «Προτιμούσα να δώσω σε πολλούς καλλιτέχνες την ευκαιρία και τη δυνατότητα να κάνουν τέχνη και να γίνουν καλλιτέχνες και να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην πρακτική τους» λέει.

«Σήμερα οι γυναίκες τα πάνε πολύ καλύτερα στον κόσμο της τέχνης από τους άνδρες» λέει η Έμιν. Οι άντρες φτάνουν σε κορύφωση μεταξύ 40 και 50 ετών και οι γυναίκες μεταξύ 50 και 80 ετών. «Γι' αυτό, λοιπόν, αν είστε καλλιτέχνιδα και τα πάτε καλά στα 50, θα τα πάτε αρκετά καλά στα 60, θα τα πάτε γαμάτα στα 70 και εξωπραγματικά καλά στα 80 και στα 90. Μια από τις πρώτες και καλύτερες φίλες μου καλλιτέχνιδες στη Νέα Υόρκη ήταν η Louise Bourgeois. Μας χώριζαν 50 χρόνια, αλλά αποτέλεσε μεγάλη έμπνευση γιατί ήταν 97 ετών και ακόμα το προσπαθούσε, ακόμα τα κατάφερνε, ακόμα σκεφτόταν. Αν μπορώ να γίνω έτσι, σημαίνει ότι έχω διανύσει μόλις τα μισά της καριέρας μου».

Τρέισι Έμιν Facebook Twitter
Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 (1995). © Tracey Emin

Με πληροφορίες από Vulture, New York Times, Sunday Times, Instagram, Strangeland

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Τρέισι Έμιν δημιουργεί στο Margate μια κοινότητα καλλιτεχνών, μια σχολή τέχνης και ένα μουσείο

Πολιτισμός / Η Τρέισι Έμιν δημιουργεί στο Margate μια κοινότητα καλλιτεχνών, μια σχολή τέχνης και ένα μουσείο

Η Έμιν σχεδιάζει να κάνει την παραθαλάσσια πόλη «καταφύγιο καλλιτεχνών». Αγόρασε ένα παλιό νεκροτομείο και το επανασχεδιάζει ώστε να δημιουργήσει 30 στούντιο για φοιτητές τέχνης που έχουν εγγραφεί σε ένα νέο πρόγραμμα που σχεδιάζει να δημιουργήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT