Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 27), 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
0

Η νέα έκθεση Jackson Pollock: The Experimental Works on Paper στην Barbara Mathes Gallery στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει τα ελάχιστα γνωστά χαρακτικά και τις μεταξοτυπίες του Πόλοκ από τη δεκαετία του 1940 και του '50.

Ο Πόλοκ εξέθεσε για πρώτη φορά χαρακτικά του τη δεκαετία του '30 μέσω της συνεργασίας του με την Works Progress Administration, αλλά τα πρώτα του πειράματα με τη χαρακτική έγιναν στα μέσα της δεκαετίας του 1940 με μια σειρά έργων που παρήγαγε στο Atelier 17, ένα διάσημο στούντιο εκτύπωσης στη Νέα Υόρκη, όπου μετεγκαταστάθηκε από το Παρίσι, κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Στη νεοϋρορκέζικη έκθεση βλέπουμε ένα σύνολο από αυτές τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνουν την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης. Αυτά τα πρώιμα έργα παρουσιάζονται από μια μεταγενέστερη σειρά μεταξοτυπιών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, που παράγονται με τη βοήθεια του αδελφού του, Sanford McCoy, ο οποίος είναι ο ίδιος ένας εξαιρετικός χαράκτης.

Οι εκτυπώσεις βασίστηκαν σε έξι από τους «μαύρους πίνακες» του Πόλοκ, που έγιναν από το 1951 έως το 1953, οι οποίοι εγκατέλειψαν σε μεγάλο βαθμό το χρώμα στη γνωστή τεχνική του.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του Pollock για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Οι χαρακτηριστικοί πίνακες του, που δημιούργησε με την τεχνική του dripping, μαγνήτισαν με έναν πρωτόγνωρο τρόπο τον κόσμο της τέχνης. Ο Πόλοκ κατάφερε να επαναπροσδιορίσει την γραμμή, το χρώμα και τον εικονικό χώρο, εφευρίσκοντας στα τέλη της δεκαετίας του ’40 έναν τελείως νέο τρόπο για να γεμίσει τον καμβά του.

 

Στα έργα της έκθεσης, αντί του αυθορμητισμού του dripping, οι εκτυπώσεις μιλούν για το ενδιαφέρον του για ρυθμικές, στοχαστικές συνθέσεις και καλλιγραφικά σήματα. Το σύνολο των εκτυπώσεων από τη δεκαετία του 1950 προσφέρει επίσης μια σπάνια συνεργασία μεταξύ του Πόλοκ και του αδερφού του οι οποίοι σχεδίασαν μαζί αυτές τις εκτυπώσεις. Τα έργα που παρουσιάζονται ο Πόλοκ τα έκανε δώρο στον αδερφό του. 

Όταν τα βλέπουμε δίπλα-δίπλα, αυτά τα σπάνια χαρακτικά και οι μεταξοτυπίες ρίχνουν μια συναρπαστική ματιά στην ανάπτυξη του στυλ του Πόλοκ από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Παρόλο που κατασκευάστηκαν πριν από μισό αιώνα, μεταφέρουν την αίσθηση μιας ατομικής καλλιτεχνικής έκφρασης και συμβολίζουν την ελευθερία της δημιουργικότητας, ενώ αποκαλύπτουν το ταραχώδες και παθιασμένο μυαλό ενός καλλιτέχνη που ζωγράφιζε με όλο του το σώμα.

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 7) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 8), 1951.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 19) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Ένα σύνολο από τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνει την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ, καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η αριστουργηματικής ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Η εξαίρετη ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει την έκθεση «Μεταξύ ουρανού και γης. Σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική» με 51 σύγχρονους Ιάπωνες χαράκτες να δείχνουν τη δουλειά τους μέσα από την εξέλιξη μιας μακράς παράδοσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ