Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 27), 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
0

Η νέα έκθεση Jackson Pollock: The Experimental Works on Paper στην Barbara Mathes Gallery στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει τα ελάχιστα γνωστά χαρακτικά και τις μεταξοτυπίες του Πόλοκ από τη δεκαετία του 1940 και του '50.

Ο Πόλοκ εξέθεσε για πρώτη φορά χαρακτικά του τη δεκαετία του '30 μέσω της συνεργασίας του με την Works Progress Administration, αλλά τα πρώτα του πειράματα με τη χαρακτική έγιναν στα μέσα της δεκαετίας του 1940 με μια σειρά έργων που παρήγαγε στο Atelier 17, ένα διάσημο στούντιο εκτύπωσης στη Νέα Υόρκη, όπου μετεγκαταστάθηκε από το Παρίσι, κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Στη νεοϋρορκέζικη έκθεση βλέπουμε ένα σύνολο από αυτές τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνουν την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης. Αυτά τα πρώιμα έργα παρουσιάζονται από μια μεταγενέστερη σειρά μεταξοτυπιών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, που παράγονται με τη βοήθεια του αδελφού του, Sanford McCoy, ο οποίος είναι ο ίδιος ένας εξαιρετικός χαράκτης.

Οι εκτυπώσεις βασίστηκαν σε έξι από τους «μαύρους πίνακες» του Πόλοκ, που έγιναν από το 1951 έως το 1953, οι οποίοι εγκατέλειψαν σε μεγάλο βαθμό το χρώμα στη γνωστή τεχνική του.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του Pollock για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Οι χαρακτηριστικοί πίνακες του, που δημιούργησε με την τεχνική του dripping, μαγνήτισαν με έναν πρωτόγνωρο τρόπο τον κόσμο της τέχνης. Ο Πόλοκ κατάφερε να επαναπροσδιορίσει την γραμμή, το χρώμα και τον εικονικό χώρο, εφευρίσκοντας στα τέλη της δεκαετίας του ’40 έναν τελείως νέο τρόπο για να γεμίσει τον καμβά του.

 

Στα έργα της έκθεσης, αντί του αυθορμητισμού του dripping, οι εκτυπώσεις μιλούν για το ενδιαφέρον του για ρυθμικές, στοχαστικές συνθέσεις και καλλιγραφικά σήματα. Το σύνολο των εκτυπώσεων από τη δεκαετία του 1950 προσφέρει επίσης μια σπάνια συνεργασία μεταξύ του Πόλοκ και του αδερφού του οι οποίοι σχεδίασαν μαζί αυτές τις εκτυπώσεις. Τα έργα που παρουσιάζονται ο Πόλοκ τα έκανε δώρο στον αδερφό του. 

Όταν τα βλέπουμε δίπλα-δίπλα, αυτά τα σπάνια χαρακτικά και οι μεταξοτυπίες ρίχνουν μια συναρπαστική ματιά στην ανάπτυξη του στυλ του Πόλοκ από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Παρόλο που κατασκευάστηκαν πριν από μισό αιώνα, μεταφέρουν την αίσθηση μιας ατομικής καλλιτεχνικής έκφρασης και συμβολίζουν την ελευθερία της δημιουργικότητας, ενώ αποκαλύπτουν το ταραχώδες και παθιασμένο μυαλό ενός καλλιτέχνη που ζωγράφιζε με όλο του το σώμα.

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 7) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 8), 1951.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 19) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Ένα σύνολο από τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνει την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ, καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η αριστουργηματικής ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Η εξαίρετη ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει την έκθεση «Μεταξύ ουρανού και γης. Σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική» με 51 σύγχρονους Ιάπωνες χαράκτες να δείχνουν τη δουλειά τους μέσα από την εξέλιξη μιας μακράς παράδοσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ