Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
0

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Glen E. Friedman


 Ο Glen E. Friedman είναι ο άνθρωπος πίσω από τις εμβληματικότερες φωτογραφίες της ανερχόμενης skate, hardcore punk, και rap σκηνής των '80s.


Φωτογραφίζοντας κυρίως σε άσπρο- μαύρο ο Friedman κατάφερε αβίαστα να γίνει ο επίσημος εκφραστής μιας ολόκληρης γενιάς που μεγάλωσε κάνοντας skate στην Καλιφόρνια των late70s, μιας γενιάς που ήταν η πρώτη που παρασύρθηκε από την ορμή συγκροτημάτων όπως οι Black Flag και οι Dead Kennedys, και έζησε την αλλαγή στην ιστορία του hip hop μέσα από την γέννηση της Def Jam.

O Friedman θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους της γενιάς του. Πρωτότυπες φωτογραφίες του φιλοξενούνται στο MoMA, στο Berkley Art Museum, στον οίκο Smithsonian, και σε ιδιωτικές συλλογές συλλεκτών.


Skate photographer, gig photographer, και ειδήμων στην τέχνη του πορτρέτου, ο πολυτάλαντος αυτοδίδακτος φωτογράφος απαθανάτισε μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές της ιστορίας της μουσικής, γράφοντας συγχρόνως την δική του ιστορία.

Σήμερα, εκατοντάδες από τις φωτογραφίες του θεωρούνται το μοναδικό ίσως επιμελώς καταγεγραμμένο αρχείο μίας εποχής όπου η αθωότητα δεν είχε ακόμα προλάβει να χαθεί.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Η γνωστότερη ίσως φωτογραφία των Minor Threat, που χρησιμοποιήθηκε στο εξώφυλλο του 7ιντσου "Salad Days"
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Tony Alva - Dogtown


Όλες οι γνωστές φωτογραφίες των περιβόητων Ζ-Boys, της παρέας που στην ουσία εφηύρε το skateboarding όπως το ξέρουμε σήμερα μέσα σε μια άδεια πισίνα στην περιοχή "Dogtown" στην Santa Monika του LA, είναι τραβηγμένες από τον 15χρονο τότε Friedman. Μάλιστα, το δημοφιλές φιλμ "Lords of Dogtown" (2005) που εξιστορεί τη ζωή των θρυλικών skaters (και παιδικών του φίλων) Tony Alva, Jay Adams, και Stacey Peralta βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στις εικόνες του Friedman.


Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Jay Adams, 1978


Έπειτα ακολούθησαν οι μουσικές συνεργασίες:

Οι Black Flag, οι Fugazi, οι Dead Kennedys, οι Minor Threat, οι Bad Brains, οι Public Enemy, oι Run-DMC, o LL Cool J, και φυσικά οι Beastie Boys ήταν μερικά μόνο από τα σχήματα τα οποία ο Friedman ακολούθησε για χρόνια "χαρίζοντάς" τους τις καλύτερες και πιο αναγνωρίσιμες φωτογραφίες της καριέρας τους, και χτίζοντας συγχρόνως ένα αρχείο χιλιάδων αδημοσίευτων μέχρι και σήμερα φωτογραφιών.


Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Black Flag, 1983

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Beastie Boys, 1991
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Ο H.R (Bad Brains) Nέα Υόρκη, 1982


Σήμερα, ο 52χρονος Friedman θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους της γενιάς του. Πρωτότυπες φωτογραφίες του φιλοξενούνται στο MoMA, στο Berkley Art Museum, στον οίκο Smithsonian, και σε ιδιωτικές συλλογές συλλεκτών.

Την τελευταία δεκαετία εκθέτει την δουλειά του σε μουσεία και γκαλερί σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ το 2012 του απονεμήθηκε ο τίτλος του "Icon" στο Skateboarding Hall of Fame.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Public EnemyΤο εξώφυλλο του "Ιt takes a nation of millions to hold us back" είναι επίσης φωτογραφία του Friedman


Τον περασμένο μήνα ο Friedman κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Rizzoli το έβδομο κατά σειρά φωτογραφικό του λεύκωμα, με τίτλο "My Rules" με πολύ αδημοσίευτο υλικό, ενώ σε λίγες μέρες εγκαινιάζεται στο Λονδίνο η πρώτη έκθεση φωτογραφίας με original prints του βιβλίου.


Με αφορμή, λοιπόν, το καινούριο του βιβλίο ρίχνουμε μια σύντομη ματιά στο timeline της ζωής του εμβληματικού φωτογράφου.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Beastie BoysΗ φωτογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο εξώφυλλο του Check Your Head, το 1992


Ο Glen Friedman γεννήθηκε το 1962 στην Νότιο Καρολίνα, και σχεδόν αμέσως μετακόμισε με την οικογένειά του στην Καλιφόρνια. Σε ηλικία 13 ετών άρχισε να κάνει skateboard στην Dogtown μαζί με τα παιδιά που αργότερα θα γίνονταν γνωστοί ως Z-Boys. Οι φίλοι του άρχισαν να μπαίνουν σε skateboard περιοδικά, όμως ο Glen – που είχε ήδη αναπτύξει μία τάση προς την φωτογραφία- δεν ήταν ποτέ ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα των εικόνων.

Σε ηλικία 14 ετών πίστευε ότι αυτός μπορούσε να το κάνει καλύτερα. Και δεν διαψεύστηκε. Οδήγησε τους φίλους του σε μία άδεια πισίνα όπου πίστευε ότι θα μπορούσε να έχει καλύτερες λήψεις, έδειξε τις εικόνες του σε έναν συντάκτη του "SkateBoarder" και πολύ σύντομα έγινε ο νεότερος φωτογράφος του περιοδικού, με ολοσέλιδα κάθε φορά αφιερώματα.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Beastie Boys, στην Νέα Υόρκη (1986)
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Beastie Boys-Από το άλμπουμ Check Your Head


Αργότερα, ο Friedman άρχισε να φωτογραφίζει μανιωδώς τα live στα οποία πήγαινε.

Τα συγκροτήματα της πρώιμης hardcore punk σκηνής του Λος Άντζελες κέρδισαν μεγάλη αναγνώριση από τις θεαματικές – σχεδόν καλλιτεχνικές φωτογραφίες του Friedman.


To 1981 είναι η πρώτη φορά που φωτογραφία του γίνεται εξώφυλλο δίσκου, για το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ των Adolescents, και την επόμενη χρονιά εκδίδει μόνος του το πανκ φωτογραφικό φανζιν "My Rules" το οποίο πουλάει 10.000 αντίτυπα και γίνεται το δημοφιλέστερο zine της εποχής του.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Oi Black Flag το 1982


Στο DIY κλίμα των συγκροτημάτων που ακολουθούσε, ο Friedman βοηθάει τον μικρότερο αδερφό ενός από τους φίλους του από την Dogtown να προωθήσει το συγκρότημά του. Καταφέρνει να τους φέρει σε επαφή με μία δισκογραφική εταιρεία, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του μάνατζερ, και να τους εξασφαλίσει την κυκλοφορία του πρώτου τους δίσκου.

Η μπάντα ήταν οι Suicidal Tendencies, και ο πρώτος τους εκείνος δίσκος πούλησε περισσότερο από κάθε άλλο πανκ γκρουπ την δεκαετία του '80.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Ο Chuck D από τους Public Enemy
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
O Ian MacKaye, Minor Threat, Ουάσινγκτον, 1983
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
O Guy Picciotto από τους Fugazi, Νέα Υόρκη, 1994


Μέχρι τα μέσα των 80s ο Friedman είχε γνωριστεί με τους Rick Rubin και Russell Simmons και ανέλαβε να φωτογραφίζει τα πρώτα ονόματα της νεοσύστατής τους Def Jam Records. Η γνωριμία τους έγινε μέσω των νεότατων τότε Beastie Boys όταν ο φωτογράφος έδειξε στο συγκρότημα μερικές φωτογραφίες που είχε τραβήξει στα πρώτα τους live στην Νέα Υόρκη όπου είχε πλέον εγκατασταθεί.


Το 1994 κυκλοφόρησε το πρώτο του φωτογραφικό λεύκωμα, με τίτλο "Fuck You Heroes", ενώ δύο χρόνια μετά ακολουθεί το "Fuck You Too".

To 1997 η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα είκοσι χρόνια της πορείας του ταξιδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο, από το Τόκιο μέχρι την Ρώμη, την Πολωνία και το Βέλγιο.


Ακολουθούν τα λευκώματα "Dogtown-The Legend of the Z-Boys" (2000), "The Idealist" (2001), "Recognize" (2005), και το αφιερωμένο στις φωτογραφίες των Fugazi, "Keep Your Eyes Open", το 2007.

Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Henry Rollins, 1982
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Ice -T Λος Άντζελες, 1986
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Ο Shogo Krypto, το 1978
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
O Jello Biafra, Dead Kennedys, 1980
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
O Tony Hawk το 1984
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Ο Tony Alva, Santa Monica, 1977
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Jay Adams
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
LL Cool J, Νέα Υόρκη, 1985
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Σπάνιο στιγμιότυπο: Oι Beastie Boys με τον Billy Idol
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Run-DMC και Jam Master Jay στο Κουίνς της Νέας Υόρκης - 1985
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Το καινούριο λεύκωμα του Friedman, "My rules"
Glen E. Friedman - Ο εμβληματικός punk rock φωτογράφος Facebook Twitter
Το καινούριο λεύκωμα του Friedman, "My rules"

O Glen E. Friedman ανοίγει το φωτογραφκό του αρχείο στον Ian MacKaye, λίγο πριν από την κυκλοφορία του "My Rules". Ένα 15λεπτο βίντεο που μπορεί να ειδωθεί ως ντοκιμαντέρ ολόκληρης της δεκαετίας του 1980.

_______________________________________


"My Rules" – The Exhibition
Από τις 21 Νοεμβρίου 2014, στον αριθμό 14 της Henrietta Street – Covent Garden
Λονδίνο

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ