ΤΣΕΚ Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης

Γιώργος Μπουζιάνης: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση έργων του που έγινε ποτέ

0

«Ο Μπουζιάνης, όπως κάθε ζωγράφος άξιος του ονόματος, έχει υπόθεση. Έχει αυτό που λένε κινηματογραφικό σενάριο. Όπως έχει  ο Παπαδιαμάντης όταν φλυαρεί υπέροχα για γραΐδια και χαμένα κορμιά… Η ορθότης δεν αφορά μόνο την αναπαράσταση των αντικειμένων όσο το δυνατόν πιο πιστά αλλά την πιστότητα στην απόδοση του νοήματος των πραγμάτων. Αυτό δίνει το αίσθημα της μεγάλη ομοιότητας. Το μεγάλο δίδαγμα του Μπουζιάνη, του ανυπεράσπιστου και αδέξιου επαγγελματικά Μπουζιάνη, είναι πως βασίζεται σ’ αυτό που έχει να πει και όχι σ' αυτό που θα εντυπωσιάσει τον ανίδεο», γράφει ο Γιάννης Τσαρούχης σε αυτό το συναρπαστικό κείμενο για τον ζωγράφο που τιμάται με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο το φθινόπωρο του 2023.

Η πρόταση της επιμελήτριας και τεχνοκριτικού Ελένης Κυπραίου, που διευθύνει το Μουσείο Μπουζιάνη, έγινε δεκτή από τη διευθύντρια Παρή Καλαμαρά, και θα υλοποιηθεί με τη συνεπιμέλεια εκ μέρους του Βυζαντινού Μουσείου της ιστορικού τέχνης Ιωάννας Αλεξανδρή. Θα φιλοξενηθεί στην οικία της Δουκίσσης Πλακεντίας.

Η έρευνα της Ελ. Κυπραίου έχει διαρκέσει δώδεκα χρόνια και η έκθεση που θα οργανωθεί ως αποτέλεσμα αυτής θα είναι η μεγαλύτερη που θα δούμε με έργα του Μπουζιάνη, 160 σε σύνολο, εκ των οποίων το 30% θα εκτεθεί στο κοινό για πρώτη φορά. Η προηγούμενη μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μπουζιάνη έγινε το 1977 στην Εθνική Πινακοθήκη με 150 έργα.

Ο ίδιος ο ζωγράφος, που δούλεψε στο Μόναχο, στη Λειψία, στο Παρίσι και στην Αθήνα, στη Δάφνη, στη διάρκεια της ζωής του έκανε μια πολύ μικρή καταγραφή του έργου του. Ωστόσο, έχει σωθεί, και θα εκτεθεί, ένα ημερολόγιό του, στο οποίο καταγράφει τις ελαιογραφίες και τις ακουαρέλες της περιόδου του Μονάχου μέχρι το 1928.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Τα έργα προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, την Πινακοθήκη Ρόδου, το Τελλόγλειο Ιδρυμα, τη Βουλή των Ελλήνων, τη Συλλογή Εθνικής Τραπέζης, τη Συλλογή ΑLPHA BANK, τη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, το ΥΠΠΟΑ, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Β & Ε Γουλανδρή, το Μουσείο Μπουζιάνη και σημαντικούς συλλέκτες όπως ο Β. Βαλαμπούς, ο γιατρός Π. Κόκκαλης, ο γιατρός Θ. Κωνσταντινίδης κ.ά.

Η μεγάλη συλλογή του Β. Βαλαμπού περιλαμβάνει 70 έργα του Μπουζιάνη, τα οποία έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Μπενάκη το 2005, ενώ εξαιρετικής σημασίας είναι και η συλλογή Κόκκαλη με έργα που θα δούμε για πρώτη φορά. Ο Πέτρος Κόκκαλης, με τον οποίο ο ζωγράφος συνδεόταν με βαθιά φιλία, ήταν ένας εκ δύο γιατρών-συλλεκτών του έργου του Μπουζιάνη, ο άλλος είναι ο Θ. Κωνσταντινίδης.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Τοπίο.

Η επιμελήτρια της έκθεσης έχει βρει και τα σχέδια που έκανε ο Μπουζιάνης για τις μετατροπές που ήθελε ώστε να έχει τον σωστό φωτισμό, στο σπίτι του, στο Εϊχενάου, έξω από το Μόναχο. Της τα παρέδωσε η σημερινή του ιδιοκτήτρια και θα εκτεθούν για πρώτη φορά.

Τίτλος της έκθεσης: «Γιώργος Μπουζιάνης: Μόναχο, Παρίσι, Αθήνα». Ακολουθώντας τον τίτλο, η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορά την περίοδο του Μονάχου και έργα του, λάδια και ακουαρέλες που δείχνουν τις επιρροές από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, το δεύτερο μέρος αναφέρεται στα χρόνια του στο Παρίσι, την είσοδό του στο χρώμα και την απελευθέρωσή του, και το τρίτο στα χρόνια που έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως τον θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959, περνώντας σε μια περίοδο πιο προσωπικής αναζήτησης, εξερεύνησης της ανθρώπινης φιγούρας και της προσωπογραφίας, φτάνοντας στην αφαίρεση. Τα έργα θα εκτεθούν στον πρώτο όροφο, ενώ στο ισόγειο αναπτύσσεται η ενότητα «Αναζητώντας ταυτότητα» – στο παρεκκλήσι θα εκτεθούν χρονολογικά 50 σχέδια.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως το θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959.

Ενδιάμεσα στις ενότητες θα υπάρξουν τέσσερα αφιερώματα, στην οικογένεια Αντωνοπούλου, που ήταν οι πρώτοι υποστηρικτές και συλλέκτες έργων του, στον γιατρό Πέτρο Κόκκαλη, στον γιατρό Θάνο Κωνσταντινίδη και στον τελευταίο μεγάλο συλλέκτη έργων του, τον Βασίλη Βαλαμπού. Η έκθεση θα διαρκέσει τέσσερις μήνες και θα τη συνοδεύει δίγλωσση έκδοση καταλόγου.

«Είναι μια έκθεση στη στιγμή της, σε έναν κόσμο κατακερματισμένο, που σε πρώτο πλάνο είναι το προφανές, το φανταχτερό, το εντυπωσιακό. Ο Μπουζιάνης δείχνει την πίσω όψη του ανθρώπου, την παραμόρφωση, τη φθορά, χωρίς να υποτιμήσει ποτέ την ανθρώπινη υπόσταση», λέει η κ. Κυπραίου.

Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η Εθνική Πινακοθήκη, κάτοχος σημαντικών έργων του, ο Μπουζιάνης σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1897 έως το 1906 και στη συνέχεια, με ιδιωτική οικονομική υποστήριξη, μετέβη στη Γερμανία όπου φοίτησε στην Ακαδημία του Μονάχου με καθηγητή τον Otto Seitz, ενώ μαθήτευσε επίσης κοντά στους Walter Thor και Georg Schildknecht.

To 1909, γνωρίστηκε στο Βερολίνο με τον Max Liebermann. Στο Μόναχο συνδέθηκε φιλικά με διάφορους καλλιτέχνες, ιδιαιτέρως με τον Heinz Waldmüller, ενώ ήδη από την εποχή των σπουδών του στην Αθήνα γνώριζε τον Giorgio de Chirico. Μετείχε στις εκθέσεις τόσο του Kunstverein όσο και του Glaspalast, και από το 1917, οπότε άρχισε να διαμορφώνεται σαφέστερα το εξπρεσιονιστικό του ιδίωμα, παρουσίαζε έργα του στην γκαλερί Rithaler.

Αργότερα θα εκθέσει στις γκαλερί Thannhauser του Μονάχου και Barchfeld της Λειψίας, στην Πινακοθήκη του Chemnitz (το 1927, μαζί με τον γλύπτη Alexander Fischer), ενώ αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή του το 1928 στην έκθεση της Neue Secession του Μονάχου, της οποίας ήταν μέλος.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία, 1905.

Στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας θα παραμείνει έως το 1928 και στη συνέχεια, αφού επισκέφτηκε το 1929 τη Βιέννη, έζησε έως το 1932, στο Παρίσι, όπου φιλοτέχνησε έναν μεγάλο αριθμό υδατογραφιών. Από την περίοδο αυτή προέρχεται και το Τετράδιο με τους Αφορισμούς, σημαντικό τεκμήριο για τη θεώρηση του καλλιτέχνη.

Αφού επέστρεψε στο Μόναχο, όπου παρέμεινε δύο χρόνια, εγκαταστάθηκε οριστικά πλέον στην Αθήνα –μετά από υπόσχεση να αναλάβει θέση στη Σχολή Καλών Τεχνών, η οποία όμως ουδέποτε πραγματοποιήθηκε– και το 1935 πήρε μέρος σε ομαδική έκθεση στην γκαλερί Στούντιο. Το 1949 πραγματοποίησε τη μοναδική ατομική του έκθεση στην Ελλάδα στην αίθουσα του Παρνασσού.

Παρουσίασε ακόμη έργα του σε Πανελλήνιες Εκθέσεις (1938, 1939, 1952), στις εκθέσεις της ομάδας Στάθμη (1951-1953) και της Ομάδας των Πέντε (1957), ενώ μετείχε και σε εκθέσεις στο Έρλανγκεν (1952) και τη Ρώμη (1953). Το 1950 πήρε μέρος στην Μπιενάλε της Βενετίας και το 1956 τιμήθηκε με το Ελληνικό Βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού Guggenheim. Μετά τον θάνατό του ο σύλλογος «Οι φίλοι του Μπουζιάνη» διοργάνωσε πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις για το έργο του.

Ο σημαντικότερος Έλληνας εξπρεσιονιστής ζωγράφος διαμόρφωσε τον χαρακτήρα της τέχνης του στη Γερμανία, την εποχή που στο καλλιτεχνικό προσκήνιο βρίσκονταν πρωτοποριακές ομάδες όπως η Γέφυρα (Die Brucke) και ο Γαλάζιος Καβαλάρης (Der Blaue Reiter), όντας ο ίδιος μέλος της Neue Secession και της Neue Gruppe.

Η νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά κυρίως η προσωπογραφία και εν γένει η ανθρώπινη μορφή αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες της ζωγραφικής του, όπου το χρώμα αναδεικνύεται σε βασικό δομικό στοιχείο και αυτόνομη αξία. Το έργο του, ακολουθώντας μια αντιρεαλιστική αντίληψη, αντίκειται σε οποιαδήποτε έννοια ωραιοποίησης, γίνεται φορέας συναισθηματικών καταστάσεων και προοιωνίζει την αφαίρεση.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Γυναικεία Μορφή, περ. 1945. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης στο Εϊχενάου.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ