LIVE!

ΤΣΕΚ Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης

Γιώργος Μπουζιάνης: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση έργων του που έγινε ποτέ

0

«Ο Μπουζιάνης, όπως κάθε ζωγράφος άξιος του ονόματος, έχει υπόθεση. Έχει αυτό που λένε κινηματογραφικό σενάριο. Όπως έχει  ο Παπαδιαμάντης όταν φλυαρεί υπέροχα για γραΐδια και χαμένα κορμιά… Η ορθότης δεν αφορά μόνο την αναπαράσταση των αντικειμένων όσο το δυνατόν πιο πιστά αλλά την πιστότητα στην απόδοση του νοήματος των πραγμάτων. Αυτό δίνει το αίσθημα της μεγάλη ομοιότητας. Το μεγάλο δίδαγμα του Μπουζιάνη, του ανυπεράσπιστου και αδέξιου επαγγελματικά Μπουζιάνη, είναι πως βασίζεται σ’ αυτό που έχει να πει και όχι σ' αυτό που θα εντυπωσιάσει τον ανίδεο», γράφει ο Γιάννης Τσαρούχης σε αυτό το συναρπαστικό κείμενο για τον ζωγράφο που τιμάται με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο το φθινόπωρο του 2023.

Η πρόταση της επιμελήτριας και τεχνοκριτικού Ελένης Κυπραίου, που διευθύνει το Μουσείο Μπουζιάνη, έγινε δεκτή από τη διευθύντρια Παρή Καλαμαρά, και θα υλοποιηθεί με τη συνεπιμέλεια εκ μέρους του Βυζαντινού Μουσείου της ιστορικού τέχνης Ιωάννας Αλεξανδρή. Θα φιλοξενηθεί στην οικία της Δουκίσσης Πλακεντίας.

Η έρευνα της Ελ. Κυπραίου έχει διαρκέσει δώδεκα χρόνια και η έκθεση που θα οργανωθεί ως αποτέλεσμα αυτής θα είναι η μεγαλύτερη που θα δούμε με έργα του Μπουζιάνη, 160 σε σύνολο, εκ των οποίων το 30% θα εκτεθεί στο κοινό για πρώτη φορά. Η προηγούμενη μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μπουζιάνη έγινε το 1977 στην Εθνική Πινακοθήκη με 150 έργα.

Ο ίδιος ο ζωγράφος, που δούλεψε στο Μόναχο, στη Λειψία, στο Παρίσι και στην Αθήνα, στη Δάφνη, στη διάρκεια της ζωής του έκανε μια πολύ μικρή καταγραφή του έργου του. Ωστόσο, έχει σωθεί, και θα εκτεθεί, ένα ημερολόγιό του, στο οποίο καταγράφει τις ελαιογραφίες και τις ακουαρέλες της περιόδου του Μονάχου μέχρι το 1928.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Τα έργα προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, την Πινακοθήκη Ρόδου, το Τελλόγλειο Ιδρυμα, τη Βουλή των Ελλήνων, τη Συλλογή Εθνικής Τραπέζης, τη Συλλογή ΑLPHA BANK, τη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, το ΥΠΠΟΑ, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Β & Ε Γουλανδρή, το Μουσείο Μπουζιάνη και σημαντικούς συλλέκτες όπως ο Β. Βαλαμπούς, ο γιατρός Π. Κόκκαλης, ο γιατρός Θ. Κωνσταντινίδης κ.ά.

Η μεγάλη συλλογή του Β. Βαλαμπού περιλαμβάνει 70 έργα του Μπουζιάνη, τα οποία έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Μπενάκη το 2005, ενώ εξαιρετικής σημασίας είναι και η συλλογή Κόκκαλη με έργα που θα δούμε για πρώτη φορά. Ο Πέτρος Κόκκαλης, με τον οποίο ο ζωγράφος συνδεόταν με βαθιά φιλία, ήταν ένας εκ δύο γιατρών-συλλεκτών του έργου του Μπουζιάνη, ο άλλος είναι ο Θ. Κωνσταντινίδης.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Τοπίο.

Η επιμελήτρια της έκθεσης έχει βρει και τα σχέδια που έκανε ο Μπουζιάνης για τις μετατροπές που ήθελε ώστε να έχει τον σωστό φωτισμό, στο σπίτι του, στο Εϊχενάου, έξω από το Μόναχο. Της τα παρέδωσε η σημερινή του ιδιοκτήτρια και θα εκτεθούν για πρώτη φορά.

Τίτλος της έκθεσης: «Γιώργος Μπουζιάνης: Μόναχο, Παρίσι, Αθήνα». Ακολουθώντας τον τίτλο, η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορά την περίοδο του Μονάχου και έργα του, λάδια και ακουαρέλες που δείχνουν τις επιρροές από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, το δεύτερο μέρος αναφέρεται στα χρόνια του στο Παρίσι, την είσοδό του στο χρώμα και την απελευθέρωσή του, και το τρίτο στα χρόνια που έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως τον θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959, περνώντας σε μια περίοδο πιο προσωπικής αναζήτησης, εξερεύνησης της ανθρώπινης φιγούρας και της προσωπογραφίας, φτάνοντας στην αφαίρεση. Τα έργα θα εκτεθούν στον πρώτο όροφο, ενώ στο ισόγειο αναπτύσσεται η ενότητα «Αναζητώντας ταυτότητα» – στο παρεκκλήσι θα εκτεθούν χρονολογικά 50 σχέδια.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως το θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959.

Ενδιάμεσα στις ενότητες θα υπάρξουν τέσσερα αφιερώματα, στην οικογένεια Αντωνοπούλου, που ήταν οι πρώτοι υποστηρικτές και συλλέκτες έργων του, στον γιατρό Πέτρο Κόκκαλη, στον γιατρό Θάνο Κωνσταντινίδη και στον τελευταίο μεγάλο συλλέκτη έργων του, τον Βασίλη Βαλαμπού. Η έκθεση θα διαρκέσει τέσσερις μήνες και θα τη συνοδεύει δίγλωσση έκδοση καταλόγου.

«Είναι μια έκθεση στη στιγμή της, σε έναν κόσμο κατακερματισμένο, που σε πρώτο πλάνο είναι το προφανές, το φανταχτερό, το εντυπωσιακό. Ο Μπουζιάνης δείχνει την πίσω όψη του ανθρώπου, την παραμόρφωση, τη φθορά, χωρίς να υποτιμήσει ποτέ την ανθρώπινη υπόσταση», λέει η κ. Κυπραίου.

Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η Εθνική Πινακοθήκη, κάτοχος σημαντικών έργων του, ο Μπουζιάνης σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1897 έως το 1906 και στη συνέχεια, με ιδιωτική οικονομική υποστήριξη, μετέβη στη Γερμανία όπου φοίτησε στην Ακαδημία του Μονάχου με καθηγητή τον Otto Seitz, ενώ μαθήτευσε επίσης κοντά στους Walter Thor και Georg Schildknecht.

To 1909, γνωρίστηκε στο Βερολίνο με τον Max Liebermann. Στο Μόναχο συνδέθηκε φιλικά με διάφορους καλλιτέχνες, ιδιαιτέρως με τον Heinz Waldmüller, ενώ ήδη από την εποχή των σπουδών του στην Αθήνα γνώριζε τον Giorgio de Chirico. Μετείχε στις εκθέσεις τόσο του Kunstverein όσο και του Glaspalast, και από το 1917, οπότε άρχισε να διαμορφώνεται σαφέστερα το εξπρεσιονιστικό του ιδίωμα, παρουσίαζε έργα του στην γκαλερί Rithaler.

Αργότερα θα εκθέσει στις γκαλερί Thannhauser του Μονάχου και Barchfeld της Λειψίας, στην Πινακοθήκη του Chemnitz (το 1927, μαζί με τον γλύπτη Alexander Fischer), ενώ αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή του το 1928 στην έκθεση της Neue Secession του Μονάχου, της οποίας ήταν μέλος.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία, 1905.

Στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας θα παραμείνει έως το 1928 και στη συνέχεια, αφού επισκέφτηκε το 1929 τη Βιέννη, έζησε έως το 1932, στο Παρίσι, όπου φιλοτέχνησε έναν μεγάλο αριθμό υδατογραφιών. Από την περίοδο αυτή προέρχεται και το Τετράδιο με τους Αφορισμούς, σημαντικό τεκμήριο για τη θεώρηση του καλλιτέχνη.

Αφού επέστρεψε στο Μόναχο, όπου παρέμεινε δύο χρόνια, εγκαταστάθηκε οριστικά πλέον στην Αθήνα –μετά από υπόσχεση να αναλάβει θέση στη Σχολή Καλών Τεχνών, η οποία όμως ουδέποτε πραγματοποιήθηκε– και το 1935 πήρε μέρος σε ομαδική έκθεση στην γκαλερί Στούντιο. Το 1949 πραγματοποίησε τη μοναδική ατομική του έκθεση στην Ελλάδα στην αίθουσα του Παρνασσού.

Παρουσίασε ακόμη έργα του σε Πανελλήνιες Εκθέσεις (1938, 1939, 1952), στις εκθέσεις της ομάδας Στάθμη (1951-1953) και της Ομάδας των Πέντε (1957), ενώ μετείχε και σε εκθέσεις στο Έρλανγκεν (1952) και τη Ρώμη (1953). Το 1950 πήρε μέρος στην Μπιενάλε της Βενετίας και το 1956 τιμήθηκε με το Ελληνικό Βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού Guggenheim. Μετά τον θάνατό του ο σύλλογος «Οι φίλοι του Μπουζιάνη» διοργάνωσε πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις για το έργο του.

Ο σημαντικότερος Έλληνας εξπρεσιονιστής ζωγράφος διαμόρφωσε τον χαρακτήρα της τέχνης του στη Γερμανία, την εποχή που στο καλλιτεχνικό προσκήνιο βρίσκονταν πρωτοποριακές ομάδες όπως η Γέφυρα (Die Brucke) και ο Γαλάζιος Καβαλάρης (Der Blaue Reiter), όντας ο ίδιος μέλος της Neue Secession και της Neue Gruppe.

Η νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά κυρίως η προσωπογραφία και εν γένει η ανθρώπινη μορφή αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες της ζωγραφικής του, όπου το χρώμα αναδεικνύεται σε βασικό δομικό στοιχείο και αυτόνομη αξία. Το έργο του, ακολουθώντας μια αντιρεαλιστική αντίληψη, αντίκειται σε οποιαδήποτε έννοια ωραιοποίησης, γίνεται φορέας συναισθηματικών καταστάσεων και προοιωνίζει την αφαίρεση.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Γυναικεία Μορφή, περ. 1945. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης στο Εϊχενάου.
Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ