Φρανκ Άουερμπαχ (1931-2024): Ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Ο Άουερμπαχ σε όλη του τη ζωή επιθυμούσε μόνο ένα πράγμα, ζωγραφίσει και να συνεχίσει να ζωγραφίζει. Φωτ.: Heritage Image Partnership Ltd
0

Πέθανε, σε ηλικία 93 ετών, στο Λονδίνο, ο κορυφαίος ζωγράφος Φρανκ Άουερμπαχ, ηγετική φυσιογνωμία της Σχολής του Λονδίνου. Στο έργο του έκανε μια οξυδερκή παρατήρηση της εποχής μας και ζωγράφιζε μέχρι το τέλος της ζωής του, ήσυχα και αθόρυβα μέσα στο στούντιό του.

Η καριέρα του Άουερμπαχ εκτείνεται σε οκτώ δεκαετίες. Γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1931, το μοναδικό παιδί Εβραίων γονέων, και πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στο Wilmersdorf, μια μεσοαστική συνοικία του Βερολίνου. Μετά την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, οι Άουερμπαχ κανόνισαν να μετακομίσει ο επτάχρονος γιος τους στην Αγγλία. 

Αν και εκείνη την εποχή είχε πραγματοποιηθεί το Kindertransport, η ασφαλής μεταφορά 10.000 παιδιών Εβραίων που κινδύνευαν στην Ευρώπη στο Λονδίνο, ο Άουερμπαχ έφτασε στη Μεγάλη Βρετανία χάρη στην Ίρις Ορίγκο, τη διάσημη Αγγλοαμερικανίδα συγγραφέα.

Ο Άουερμπαχ στάλθηκε και εκπαιδεύτηκε στο Brunce Court στο Κεντ, ένα οικοτροφείο Κουάκερων το οποίο περιέγραψε με στοργή ως «μια μικρή δημοκρατία». Εκεί ερωτεύτηκε τη βρετανική ζωγραφική και συνάντησε για πρώτη φορά μια ασπρόμαυρη εκτύπωση σε μια παιδική εγκυκλοπαίδεια του Arthur Mee του πίνακα The Fighting Temeraire (1838) του J. M. W. Turner, η οποία τον οδήγησε να θέλει «να κάνει περισσότερα και να είναι λιγότερο επιφανειακός». 

Ο Άουερμπαχ θα μείνει στη μνήμη μας ως βασικό μέλος της μυθικής γενιάς της Σχολής του Λονδίνου, μιας παρέας κυρίως μη Λονδρέζων καλλιτεχνών που βρήκαν στη βρομιά της υιοθετημένης πόλης τους αρκετό υλικό για να τονώσουν την εθνική φιλοδοξία για μοντερνιστική ζωγραφική.

Οι γονείς του σκοτώθηκαν και οι δύο σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης το 1942. Ο Άουερμπαχ δεν έμαθε ποτέ τον ακριβή τόπο του θανάτου τους και υπέθετε ότι ήταν «μάλλον το Άουσβιτς». Η ξαδέρφη του Gerda Boehm, η οποία θα γινόταν μούσα του και το θέμα πολλών από τα πρώτα του Charcoal Heads, τα οποία παρουσιάστηκαν μαζί στην γκαλερί Courtauld στο 2024, ήταν αυτή που τον υποστήριξε όταν έφτασε στο Λονδίνο από το Κεντ. 

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Gerda Boehm, 1961. © Frank Auerbach
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Self-Portrait, 1958. Courtesy of Marlborough Fine Art, London

Γράφτηκε σε μαθήματα τέχνης στο Hampstead Garden Suburb Institute και μάλιστα ασχολήθηκε με την υποκριτική, παίζοντας ρόλους στο έργο του Πίτερ Ουστίνοφ The House of Regrets και σε παραγωγές στο ριζοσπαστικό 20th Century Theatre στο Westbourne Grove. 

Αλλά ήταν η ζωγραφική ήταν αυτή που τον απασχολούσε διαρκώς. Έγινε δεκτός στο St Martin's College και στο Borough Polytechnic Institute, με δάσκαλο τον Vorticist Bomberg, ο οποίος τον επηρέασε στις σκληρές γραμμές του για την ανθρώπινη μορφή και στις παρατηρήσεις ενός ξένου για τη βρετανική ζωή. 

Η ανακάλυψη του Άουερμπαχ ήρθε το καλοκαίρι του 1952, όταν έκανε δύο καθοριστικούς πίνακες. Ο πρώτος ήταν το E. O. W. Nude, που απεικονίζει την Estella Olive West, την οποία περιέγραψε ως τη μεγαλύτερη επιρροή του, κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας όπου βρήκε μέσα του «αρκετό θάρρος να ξαναζωγραφίσει το όλο θέμα, από πάνω προς τα κάτω, παράλογα και ενστικτωδώς». 

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Summer Building, 1952. Courtesy of Marlborough Fine Art, London

Ο δεύτερος πίνακας δημιουργήθηκε μόλις βρήκε ένα μέρος για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Royal College of Art (1952-55). Κατά τη διάρκεια μιας «κρίσης» υπερβολικής αυτοπεποίθησης ενώ οι συντηρητικές απαιτήσεις του κολεγίου τον πίεζαν πολύ, παρατήρησε και έφτιαξε πορτρέτα των γυναικών που κάθονταν, μέσα στη φρενήρη αστική δραστηριότητα ενός Λονδίνου που μεταμορφωνόταν. Οι πίνακες αυτοί καθόρισαν τη συμβολή του στη βρετανική παραστατική παράδοση. 

Μετά την ανακάλυψή του, ο Άουερμπαχ ήθελε να περνάει κάθε στιγμή στο στούντιο. Αναζήτησε και αφοσιώθηκε στη μοναστική ζωή. Πήγαινε πάντα για ύπνο στις εννιά και ξυπνούσε στις πέντε τα ξημερώματα. Το να είναι καλλιτέχνης ήταν μια απόφαση και το να αρνηθεί τις κοινωνικές απαιτήσεις ήταν απαραίτητο. Για περισσότερο από μισό αιώνα, από το τελευταίο του έτος στο Βασιλικό Κολέγιο, απ' όπου αποφοίτησε με το ασημένιο μετάλλιο, ο Άουερμπαχ ζούσε σε ένα στούντιο κάτω από ένα δρομάκι πίσω από το Mornington Crescent στο Κάμντεν.

Το μικρό στούντιο παρείχε στον Άουερμπαχ αρκετό χώρο για να δουλέψει σε δύο είδη ταυτόχρονα. Η ίδια η πόλη του Λονδίνου συνέχισε να είναι το πιο αγαπημένο του θέμα. Εμπνεύστηκε από τα ερείπια του Λονδίνου μετά τον βομβαρδισμό του, από τα κούφια σπίτια και το χαμένο μεγαλείο του.

«Το Λονδίνο φαινόταν υπέροχο», θυμόταν. «Ήταν θαυμάσιο: ένα ορεινό τοπίο». Έκανε φωτογραφικά δοκίμια με τους αχθοφόρους να κουβαλούν σφάγια στην αγορά Smithfield με αίμα στις λευκές ποδιές τους. Περιπλανήθηκε στο Σόχο τη νύχτα. Τα πρώτα χρόνια της εξαθλίωσης τον ώθησαν να ζωγραφίσει σχεδόν εξ ολοκλήρου σε γήινα χρώματα από κουτιά με χρώμα των πέντε λίτρων. «Έτσι ήταν η ζωή μου», έλεγε. «Περπατούσα στο κατεστραμμένο Λονδίνο, έχοντας έντονες σχέσεις με λίγους ανθρώπους».

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Primrose Hill, Hot Summer Evening (1974-75). © Frank Auerbach, Courtesy Frankie Rossi Art Projects.

Ένας από αυτούς τους λίγους ανθρώπους ήταν η Julia Wolstenhome, που έναν χρόνο μικρότερή του στο Βασιλικό Κολέγιο, άρχισε να τον συναντά το 1959 και συνέχισε να το κάνει μέχρι το τέλος της ζωής του. Παντρεύτηκαν, απέκτησαν έναν γιο, τον Τζέικ, σκηνοθέτη, αλλά σύντομα χώρισαν. Ο Άουερμπαχ έλεγε ότι σκέφτηκε τη «ζωγραφική ως κάτι που συμβαίνει σε έναν άνδρα που δουλεύει σε ένα δωμάτιο, μόνος με τις πράξεις του, τις ιδέες του και ίσως το μοντέλο του», κάτι που δεν ευνοούσε την ευτυχισμένη έγγαμη ζωή, αλλά ο βαθύτερος σεβασμός μεταξύ τους διατήρησε τον δεσμό τους.

Το 1978 η Κάθριν Λάμπερτ επιμελήθηκε μια αναδρομική έκθεση έργων του στην γκαλερί Hayward και έγινε μοντέλο του, κάτι που έκανε κάθε Δευτέρα το βράδυ για 25 χρόνια και μετά τα απογεύματα της Παρασκευής. «Τα πρώτα χρόνια που πόζαρα για τον Άουερμπαχ ήταν δύσκολο να συμφιλιωθώ να ακούω κάποιον τόσο έμπειρο, τόσο ταλαντούχο στο να εκφράζει τις σκέψεις και τις αναμνήσεις του, σωματικά όσο και ψυχικά, ήταν μια επίπονη διαδικασία που συνέβαινε σε ένα στενό δωμάτιο». Η Λάμπερτ συνέχισε με την επιμέλεια των επόμενων αναδρομικών, με τον Norman Rosenthal στη Βασιλική Ακαδημία το 2001 και στο Kunstmuseum της Βόννης, και στην Tate Britain το 2015. «Η τέχνη, αποκαλύπτει ο δάσκαλος, είναι μια διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ και ένα μάτι που δεν θαμπώνει ποτέ» έγραψε ο Τζόουνς στον «Guardian».

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Catherine Lampert Seated (1994). H Κάθριν Λάμπερτ ήταν μοντέλο του για 25 χρόνια. Courtesy the artist and Marlborough Fine Art, London and Luhring Augustine, New York
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Portrait of Julia (2009-10). Courtesy the artist and Marlborough Fine Art, London and Luhring Augustine, New York

Ο Άουερμπαχ θα μείνει στη μνήμη μας ως βασικό μέλος της μυθικής γενιάς της Σχολής του Λονδίνου, μιας παρέας κυρίως μη Λονδρέζων καλλιτεχνών που βρήκαν στη βρομιά της υιοθετημένης πόλης τους αρκετό υλικό για να τονώσουν την εθνική φιλοδοξία για μοντερνιστική ζωγραφική. Απομακρύνθηκαν από τη σύγχρονη μόδα της καθαρής αφαίρεσης και του μινιμαλισμού και αγκάλιασαν ξανά τη φιγούρα. 

Ο Άουερμπαχ ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα ιδιαίτερα δεμένος με τον Λεόν Κοσόφ με τον οποίο μοιραζόταν το ίδιο πάθος για την τεχνική impasto. Έβλεπε τον Φράνσις Μπέικον δύο φορές την εβδομάδα για δεκαπέντε χρόνια και απέσπασε τον σπάνιο έπαινο του συναδέλφου του Βερολινέζου-Εβραίου πρόσφυγα Λούσιαν Φρόιντ, ο οποίος έγραψε για τον φίλο του: «Παρακινούμενος περισσότερο από την πληθωρικότητα και την αγάπη για σπουδαία έργα τέχνης παρά από την ανάγκη για να διακριθεί, ο Φρανκ Άουερμπαχ χρησιμοποιεί παλαιότερους πίνακες για να αλλάξει και να επεκτείνει το εμμονικό του θέμα, την ύλη».

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Ο Άουερμπαχ με τον Λούσιαν Φρόιντ και τον Φράνσις Μπέικον. © Harry Diamond/National Portrait Gallery, London

Ο Φρόιντ είχε δίκιο, ο Άουερμπαχ είχε μεγαλύτερη και πιο στενή σχέση με τους Ρέμπραντ, τους Τιτσιάνο και τους Ρούμπενς, και οι μεγάλες βόλτες του στα μεγάλα δωμάτια της Εθνικής Πινακοθήκης τον επηρέασαν όσο λίγους άλλους καλλιτέχνες. 

Το 1965, ο David Wilkie, ένας ασφαλιστικός υπάλληλος στο City, ανέθεσε στον Άουερμπαχ να ζωγραφίσει ένα έργο βασισμένο στον Τιτσιάνο, το οποίο οδήγησε σε μια σειρά περαιτέρω έργων που δωρήθηκαν στην Tate, συμπεριλαμβανομένων των εξαίσιων Bacchus and Ariadne (1971). Τριάντα χρόνια αργότερα, η έκθεση Frank Auerbach and the National Gallery: Working after the Masters χτίστηκε γύρω από τα σχέδια που έκανε από πίνακες της συλλογής του μουσείου. 

Ο Άουερμπαχ σε όλη του τη ζωή επιθυμούσε μόνο ένα πράγμα, να ζωγραφίσει και να συνεχίσει να ζωγραφίζει, αλλά ξεπέρασε κατά πολύ τον μέσο όρο του χρόνου που είχε θέσει. Σε μια συνέντευξή του στο BBC, ο Άουερμπαχ είπε πώς «ένα από τα πολλά μυστήρια της τέχνης είναι πώς η Μούσα διαλέγει τους πιο ανόμοιους ανθρώπους». Ο ίδιος κατάφερε να συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτούς ως ένας αφοσιωμένος καλλιτέχνης του οποίου η συμβολή στη ζωγραφική πορτρέτων και τοπίου ήταν τεράστια κατά τη διάρκεια της μακράς ζωής του.

Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Ο Άουερμπαχ στο στούντιό του με πορτρέτα του Leon Kossoff, περ. 1955. Courtesy of Marlborough Fine Art, London
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, The Awning I, 2008. Γειτονιά στο βόρειο Λονδίνο. Courtesy the artist and Marlborough Fine Art, London and Luhring Augustine, New York
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Hampstead Road, High Summer, 2010 © Frank Auerbach, courtesy Marlborough Fine Art
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Mornington Crescent with the Statue of Sickert's Father-In-Law III, Summer Morning, 1966, oil on board, 121.3 x 152.4 cm © Frank Auerbach, courtesy Frankie Rossi Art Projects
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Head of E.O.W., 1955.
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, In the Studio II (2002). Courtesy Frankie Rossi Art Projects
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, E. O. W Half-length Nude, 1958. © Frank Auerbach, courtesy Marlborough Fine Arts
Πέθανε ο Φρανκ Άουερμπαχ, ο ζωγράφος ενός ταραγμένου κόσμου  Facebook Twitter
Frank Auerbach, Mornington Cresent, 1965 © Frank Auerbach courtesy of Marlborough Fine Art

Συνέντευξη του Άουερμπαχ στο BBC.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ