Dead or Alive?

Dead or Alive? Facebook Twitter
0

Η συγκεκριμένη παράσταση είναι σαν μια αλληλουχία πολλών παραστάσεων. Εξωτερικεύω τις
εμμονές μου με συγκεκριμένα πράγματα που, ανάλογα με την περίοδο που διανύω, εκφράζονται με διαφορετικό τρόπο. Αυτή την περίοδο μ’ ενδιαφέρει η διπλή αντιθετική κατάσταση από τη μία της αδράνειας και από την άλλη της δράσης. Από το λυρικό στοιχείο δεν νομίζω να ξεφύγω ποτέ, γιατί μ’ αρέσει να «ντύνει» τον χορό μου. Νιώθω ότι η μουσική κινητοποιεί και δυναμιτίζει το σώμα. Το σώμα, για μένα, είναι το δοχείο της ψυχής, εκτεθειμένο σε αέναα ερεθίσματα από παντού,
από προηγούμενες εποχές, απ’ το σήμερα, αλλά ακόμα κι από αυτά που φαντασιωνόμαστε για
το μέλλον. Συχνά, όμως, με γοητεύει η κίνηση άψυχων αντικειμένων, επίπλων, υφασμάτων,
χρωμάτων και άλλων υλικών στα οποία δίνω ζωή και κίνηση. Άραγε, αυτά είναι ζωντανά ή νεκρά,
DEAD OR ALIVE;

Θαυμάζω τους stand up comedians και χρησιμοποιώ αυτοβιογραφικά στοιχεία, επιλέγοντας
πολλές σκηνές από τη φύση και τη σχέση του ανθρώπου με τα ζώα, καθώς αυτό το περιβάλλον
καθρεφτίζει τα παιδικά μου βιώματα Ο χορευτής μεταμορφώνεται σε ανθρώπινο τζουκ-μποξ.
Προσωπικά, την τεχνολογία θέλω να την αξιοποιώ ως μέσο, ως φίλτρο των πραγμάτων, που
όμως δεν πρέπει να υπερκεράσει το ανθρώπινο στοιχείο. Ακόμα και όταν χρησιμοποιώ βίντεο
στις παραστάσεις μου, θέλω να υπάρχει μέσα ο ανθρώπινος παράγοντας, το λάθος, η μουντζούρα. Η τεχνολογία που προσπαθεί ν’ αγγίξει την τελειότητα είναι υπερβολική. Για μένα ιδανικός
συνδυασμός είναι η χρήση της τεχνολογίας με τη συνδρομή της φύσης. Για παράδειγμα, να
φορτίζω το κινητό μου με ηλιακή ενέργεια. Όσο για την υλοποίηση της παράστασης, μόνο οι φίλοι μου και η οικογένειά μου με βοήθησαν. Το no budget διεγείρει τη φαντασία, χωρίς ν’ αλλοιώνει
την αισθητική.

Μ’ αρέσει και μ’ ενδιαφέρει η κίνηση υλικών και χρωμάτων, που πάντα από πίσω ή από κάτω
υπάρχει η ανθρώπινη κινητήριος δύναμη. Σε μια σκηνή του έργου υπάρχει ένα βίντεο όπου κάνω
ένα ντουέτο με δώδεκα τόνους στάρι. Σε μια ποπ αγροτική ατμόσφαιρα στην οικογενειακή μας
αποθήκη, στους Σοφάδες, θάβομαι και χορεύω - ένα μικρό έπος για τη ζωή και τον θάνατο. Το
στάρι, που κινείται κι αυτό μαζί μου, καθώς και δυο πίνακες που ζωντανεύουν και περπατάνε στο
δάσος, δυο κύκνοι από χρωματιστές επιφάνειες που αλλάζουν χρώμα κι ένα τραπέζι που χορεύει
συνθέτουν ένα σκηνικό όπου το υπερβατικό της άψυχης κίνησης εναλλάσσεται με την ανθρώπινη
έμψυχη κίνηση.

Οι πρώτες μου εικόνες είναι από τη φύση, όπου και μεγάλωσα, και με θυμάμαι να τριγυρνάω στα χωράφια και να παρατηρώ τα ζώα, να κυλιέμαι στο στάρι ή σε τόνους βαμβάκι. Από τη
μια η επαφή με τη φύση και τον παγανισμό των παραδοσιακών χορών κι από την άλλη ο απόηχος της ποπ κουλτούρας και τα πρώτα δείγματα παγκοσμιοποίησης (έβλεπα κι εγώ, όπως σε όλες
τις χώρες, «Τόλμη και Γοητεία» και εκστασιαζόμουν με τα πρώτα βιντεοκλίπ). Όλα αυτά, και σε
συνδυασμό με το ότι έχω γεννηθεί την περίοδο της Αποκριάς, μάλλον μ’ έχουν κάνει ν’ αγαπώ τον
αυτοσαρκασμό και τις μεταμφιέσεις, αφού στο «Dead or Alive» η εναλλαγή στη δομή και τα κοστούμια είναι, το λιγότερο, οπερατική.

Τα βίντεο τα οποία τράβηξαν οι φίλοι μου και η οικογένειά μου υπό την καθοδήγησή μου είναι
κατά κύριο λόγο στη φύση. Κινηματογραφώντας και χορεύοντας στη φύση, έχεις να μάθεις πολλά
πράγματα και να ταξινομήσεις πιο «συμπαντικά» τη σχέση του εαυτού σου με τον έξω κόσμο και
ν’ απελευθερώσεις δυνάμεις που δεν είναι μόνοπροσωπικές.

Το πρώτο αγαπημένο μου παραμύθι που θυμάμαι ήταν με μεγάλες εικόνες από την καθημερινή ζωή γκεϊσών σε φωτογραφίες αναπαράστασης. Ποιος θα φανταζόταν ότι οι περαστικοί που
κάνανε τζόκινγκ φέτος τον Σεπτέμβρη στο δάσος της Καισαριανής θα βλέπανε μπροστά τους δυο
γιαπωνέζικα φαντάσματα, να σκοτώνει το ένα το άλλο, δηλαδή εμένα με τη Λένα Μοσχά, με την
οποία χορεύουμε και φτιάξαμε μαζί το έργο, και τον Βαγγέλη Τελώνη να φωνάζει «πιο εκφραστικά
τα μάτια, κάνω κοντινό!» (που μας βοήθησε στην κινηματογράφηση της σκηνής μ’ εμάς ως γιαπωνέζικα ζόμπι-βαμπίρ).

Ο τίτλος «Dead or Alive?», δηλαδή νεκρός ή ζωντανός, είναι μια ερώτηση πιο πολύ για τον κύκλο της ζωής, όπου η μελαγχολία φέρνει τη χαρά και τη δημιουργία, η ακμή την παρακμή και η συγκίνηση το γέλιο.

Η τρέχουσα επικαιρότητα στην Ελλάδα με κάνει ν’ αναρωτιέμαι αν είμαι ζωντανός ή νεκρός (dead or alive?), να θέλω να τσιμπιέμαι για να δω αν είναι αλήθεια αυτά που βλέπω γύρω μου κι αυτά που μας περιμένουν, να αισθάνομαι ότι γυρνάει ο χρόνος πίσω και να βλέπω περασμένες δεκαετίες να εμφανίζονται μπροστά μου, λίγο από ’80s, χωρίς την ελπίδα όμως που είχε αυτή η δεκαετία, και πολύ από ’30s.

Και σε αντίθεση με την οικονομική παρακμή, βλέπω πως η τέχνη στην Ελλάδα αυτή την
περίοδο είναι σε άνθηση κι ενδιαφέρει όλο και πιο πολλούς ανθρώπους, είτε στην Ελλάδα, που
βρίσκουν διέξοδο και ανάσα απ’ τον γκρεμό που αντικρίζουμε, είτε στο εξωτερικό, που τους παρέσυρε το ελληνικό ρέμα και τους ξυπνάνε φιλελληνικά αισθήματα, θυμίζοντας τα αντίστοιχα
ρεύματα της Ελληνικής Επανάστασης.

Θα ήθελα στη Θεσσαλονίκη να διασκεδάσει το κοινό και, γιατί όχι, να συγκινηθεί. Επίσης, θέλω
το κοινό να καμαρώσει τη Λένα Μοσχά που, για πρώτη φορά μετά τις σπουδές της, εμφανίζεται
στη Θεσσαλονίκη, απ’ όπου και κατάγεται, αλλά και την ηθοποιό Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου,
επίσης Θεσσαλονικιά, που η κρίση μάς την κρατάει εκεί.

Θέλω να δουλεύω στην Ελλάδα και θα ήθελα να συνεχίσω, εκτός αν κάτι με εξαναγκάσει σε
διωγμό. Έχω ζήσει και δουλέψει για περίπου δυο χρόνια στη Γαλλία και, ενώ όλα ήταν μια χαρά,
ποτέ δεν αισθάνθηκα τόσο καλά όπως αισθάνομαι στη χώρα μου. Την προηγούμενη εβδομάδα
ήμουν στην Ελβετία, στη Βασιλεία, για μια συνεργασία, και πάνω στην πρώτη βδομάδα αισθάνθηκα homesick, ήθελα να γυρίσω πίσω. Όλα εκεί λειτουργούν σαν ελβετικό ρολόι και σίγουρα πιο
ευνοϊκά για τους καλλιτέχνες απ’ ό,τι εδώ. Όμως αισθάνθηκα μια ψυχρότητα που κοντράρει τη
νότια, μεσογειακή μου υπόσταση. Βεβαίως, μου αρέσει πολύ να ταξιδεύω συχνά και μ’ ενδιαφέρει
να κάνω πρότζεκτ στο εξωτερικό για κάποιο διάστημα, χωρίς όμως να χρειαστεί να μετακομίσω…
η ΑΓΚΥΡΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM