Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Το να έχεις δικαιώματα είναι πολύ σοβαρό πράγμα, αλλά η ελευθερία δεν είναι ασυδοσία κι εσύ, ως πολίτης, έχεις ευθύνη, να έχεις μια αξιοπρέπεια, να μη φέρεσαι σαν κάφρος και να λερώνεις τον διπλανό σου. Γιατί ούτε τότε είσαι ελεύθερος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Αλέξης Κυριτσόπουλος: «Η φιλία για μένα είναι κάτι σοβαρό, όπως και η αγάπη, έχει ευθύνη»

0

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1943. Δεν έμαθα σε ποιο μαιευτήριο και δεν ξέρω και τι ώρα ακριβώς, έτσι δεν μπορώ να βρω τον ωροσκόπο μου. Είμαι μοναχοπαίδι. Μεγάλωσα στη Μαυρομιχάλη 23 και Ναυαρίνου. Σαν σε όνειρο θυμάμαι ότι εκεί, στη Μαυρομιχάλη, υπήρχαν καταφύγια κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ο πατέρας μου ήταν δικηγόρος από την Πάτρα και δούλευε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η μάνα μου ήταν από ένα χωριό της Μικρασίας, τον Γέροντα. Δούλευε και εκείνη στο Γενικό Λογιστήριο και έτσι γνωρίστηκαν.

• Όταν ήμουν δυο χρονών είπα μια μέρα στη μητέρα μου ότι η νταντά που είχα, η Μαρία, με έδειρε κι εκείνη σταμάτησε να δουλεύει. Ξανάρχισε όταν ήμουν δώδεκα χρονών, στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών. Οι γονείς μου δεν ήταν άνθρωποι κοινωνικοί, δεν ήταν ένα ζευγάρι αγαπημένο, όπως θα λέγαμε σήμερα, δεν ήταν και χαρούμενοι. Ο πατέρας μου τσιλημπούρδιζε ως γνήσιος Πατρινός και τα πράγματα δεν ήταν ευχάριστα μεταξύ τους από ένα σημείο και μετά, όταν ήμουν περίπου δέκα χρονών. Θυμάμαι μια σκηνή που τσακωνόντουσαν μπροστά μου, στον δρόμο.

Εκτός από τη μάνα μου, οι φίλοι μου είναι αυτοί που με βοήθησαν πολύ σε όλη μου τη ζωή κι αυτό μου έχει κάνει πολύ καλό. Η φιλία για μένα είναι κάτι σοβαρό, όπως και η αγάπη, έχει ευθύνη, και με πειράζει που οι Έλληνες δεν θέλουν να αναλάβουν ποτέ καμιά ευθύνη για τίποτα.

• Ήταν πολύ καλοί με μένα, αλλά η μητέρα μου είχε μια μικρή κατάθλιψη, μια μελαγχολία. Ήταν μια εποχή που δεν μπορούσαν να αντιδράσουν οι γυναίκες, να πάρουν αποφάσεις, δεν ήταν χειραφετημένες, υπήρχαν σκοτεινές ιστορίες στις οικογένειες. Δεν καταλάβαινα τότε και πολλά, δεν έδινα και πολλή σημασία, τα παιδιά τότε δεν μετείχαν σε οικογενειακές συζητήσεις ούτε στις αποφάσεις.

Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Ζωγράφιζα από μικρός, και η μάνα μου ζωγράφιζε, ήταν από ένα σόι που έπιανε το χέρι τους, είχε και δάσκαλο ζωγραφικής· του πήγε κάτι σκιτσάκια μου όταν ήμουν στο γυμνάσιο και κείνος της είπε «έχει ταλέντο, πες του να έρθει». Δεν πήγα ποτέ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Ως παιδί ήμουν εξωστρεφής, είχα φίλους πάντα. Τότε υπήρχε η γειτονιά, βγαίναμε έξω και παίζαμε, αγόρια και κορίτσια. Όταν μπήκα στη Νομική, ο μόνος άνθρωπος που συγκινήθηκε ήταν η κυρία Μαριέττα, η γειτόνισσά μας – βγήκε και με αγκάλιασε. Απέναντι έμενε ένας ναύαρχος, σε ένα πολύ ωραίο νεοκλασικό, που στο ισόγειο ήταν μια αποθήκη, βεστιάριο της Λυρικής Σκηνής. Θυμάμαι, παίρναμε βελούδινα ρούχα και ντυνόμασταν τις Απόκριες. Η υπηρέτρια του ναυάρχου μάς έκανε καραμέλες, πηδάγαμε φωτιές, πέρναγε ο μανάβης με άλογο, ο κόσμος καθόταν απέξω, στα πεζοδρόμια. Εκεί έμενε και ένας γιατρός που είχε ένα αυτοκίνητο, το μοναδικό στη γειτονιά, και τσακώνονταν οι γυναίκες, «μην παρκάρεις μπροστά στο σπίτι μας» κ.λπ. Θέλω να πω ότι γνωριζόμασταν όλοι, υπάρχουν άνθρωποι που ξέρω μέχρι σήμερα. Σήμερα οι ένοικοι της ίδιας πολυκατοικίας δεν λένε «καλημέρα» ο ένας στον άλλο, δεν μπορώ να το καταλάβω και με στενοχωρεί πολύ.

• Ήμασταν άνθρωποι του κέντρου πάντα. Από τη Μαυρομιχάλη μετακομίσαμε Ιπποκράτους και Δερβενίων. Εκεί ήταν και το σινεμά Νεάπολις, Ασκληπιού και Βαλτετσίου. Πήγα σχολείο στο Πειραματικό απέναντι από το τότε Dolce και μέχρι το πρώτο έτος της Νομικής έμεινα στο πατρικό μου. Οι συμφοιτητές μου ερχόντουσαν για διάλειμμα στο σπίτι μου. Στο σπίτι αγόραζαν τα «Νέα» και τον «Ταχυδρόμο», που ήταν πάρα πολύ καλός εκείνη την εποχή. «Ρομάντζο» και «Θησαυρός» δεν έμπαιναν στο σπίτι, τα διάβαζα στην κυρία Μαριέττα, τη γειτόνισσά μας. Το σπίτι μας ήταν υπερυψωμένο ισόγειο και όταν έκανα σκιτσάκια, ιππότες, καουμπόηδες, τα μοίραζα στα παιδιά από το παράθυρο. Πέρασαν κάποια στιγμή ο Τσόκλης με τον Χρίστο Καρρά και τα είδαν, ρώτησαν ποιος τα έφτιαξε και ήρθαν σπίτι μου. Ήμουν τότε δέκα ετών. Ζωγράφιζα από μικρός, και η μάνα μου ζωγράφιζε, ήταν από ένα σόι που έπιανε το χέρι τους, είχε και δάσκαλο ζωγραφικής· του πήγε κάτι σκιτσάκια μου όταν ήμουν στο γυμνάσιο και κείνος της είπε «έχει ταλέντο, πες του να έρθει». Δεν πήγα ποτέ. Μετά μπήκα στη Νομική.

• Στο γυμνάσιο ήρθε ο Διονύσης Φωτόπουλος, δεν κάθισε πολύ καιρό, ήταν στο άλλο τμήμα και κάποιος μου είπε «έλα να δεις, είναι και ένας άλλος που ζωγραφίζει». Γίναμε πολύ φίλοι και όταν μπήκε στην Καλών Τεχνών με πήγε στον Μαυροΐδη, τον δάσκαλό του, που με κουβέντιασε πολλή ώρα να δει τι καπνό φουμάρω, μου έκανε μερικές καλές παρατηρήσεις και μετά μου είπε «να έρχεσαι αν θες στην Καλών Τεχνών, να σχεδιάζεις». Πήγα για καμιά εβδομάδα, δεν συνέχισα. Α! Ήμουν και σημαιοφόρος στο σχολείο, όχι γιατί ήμουν καλός μαθητής, αλλά γιατί περπάταγα καλά. Μέχρι δεκαπέντε χρονών πήγαινα με τους γονείς μου διακοπές στο Καλαμάκι, νοικιάζαμε ένα σπίτι για τρεις μήνες. Μετά «έσπασα» στο διάβασμα για να μπω στη Νομική, μαθήματα και Σάββατα και Κυριακές. Εγώ δεν έχω πάει διακοπές ποτέ με τους φίλους μου, δεν υπήρχε αυτή η συνήθεια τότε. Ήταν οι εποχές που τα καλοκαίρια διαδηλώναμε μέσα στη ζέστη. Κάποια χρόνια αργότερα ήμασταν με τον Στέλιο Ράμφο στο τρένο, γυρίζαμε από την Ιταλία στο Παρίσι και περνώντας από το Μονακό είδαμε νέα παιδιά που έπαιζαν στις παραλίες με τα μαγιό τους. Μου λέει τότε: «Εμείς αυτή την πρώτη νιότη τη χάσαμε».

ΕΠΕΞ Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Στην αρχή της χούντας έκανα κάτι περίεργα σκίτσα που μου τα έστειλε ο πατέρας μου από την Αθήνα και τα πήγα στη Beaux-Arts.

• Μπήκα στη Νομική, στην παρέα μου ήμασταν όλοι τότε αριστεροί, κινεζόφιλοι, τροτσκιστές και τέτοια. Έκανα το πρώτο έτος σαν καλό παιδί και μετά διαλύθηκε η σχέση μας. Είχα άλλα ενδιαφέροντα, με είχε συνεπάρει το σκίτσο.

• Λίγο μετά τη δολοφονία του Λαμπράκη μια φίλη της μητέρας μου, που δούλευε κι εκείνη στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, είχε παρτίδες με τους «Δρόμους της Ειρήνης». Δούλευε εκεί ο Γιάννης Θεοδωράκης, και με σύστησε. Είχε θέματα πολιτιστικά, κοινωνικά, και άρχισα να δημοσιεύω σκίτσα. Διευθυντής ήταν ο Μανώλης Παπουτσάκης και όταν έγινε η πρώτη πορεία για τον Λαμπράκη –έγινε χαμός κυριολεκτικά–, μου είπε «θες να κάνεις σελιδοποίηση;». Είπα «ναι» και ξεκίνησα. Μετά την πορεία είπε ότι θα βγάζαμε ένα λεύκωμα αναμνηστικό για τον Λαμπράκη και ότι θα πηγαίναμε σε έναν γραφίστα δικό μας, τον Ασαντούρ Μπαχαριάν, που τον γνώρισα, αγαπηθήκαμε και δούλεψα μαζί του. Είχε το καλλιτεχνικό γραφείο «Ώρα» και το 1966 έβγαλε ένα μικρό βιβλίο με σχέδιά μου, το Κρυφτό, και ένα μικρό λεύκωμα με σκίτσα. Είχε έρθει μια φορά στο σπίτι μου ο Μπαχαριάν με τον Φραντζεσκάκη, που είχε την γκαλερί Ζυγός, μάλιστα η μάνα μου τους τηγάνιζε και κάτι αυγά να φάνε κι εκείνοι έψαχναν τα συρτάρια μου να βρουν σκίτσα, που αργότερα ο Φραντζεσκάκης δημοσίευσε στο περιοδικό «Ζυγός».

• Από το 1964 έδινα γελοιογραφίες με το όνομά μου σε διάφορα περιοδικά, στον «Ταχυδρόμο», στις «Εικόνες». Δίναμε διάφοροι τότε, ο Μαρουλάκης, ο Λογοθέτης, ο Σκουλάς που ήταν ήδη στα «Νέα». Ήταν μια εποχή καταπληκτική, στις παρέες υπήρχε η πολιτική συζήτηση, πηγαίναμε πολύ σινεμά, δεν χάναμε παράσταση στον Κουν, διαβάζαμε το περιοδικό «Θέατρο» του Κώστα Νίτσου. Στα Ιουλιανά ήμασταν κάθε μέρα στους δρόμους, όχι μόνο οι νέοι, αλλά άνθρωποι κάθε ηλικίας, γιατί υπήρχαν σοβαρά αιτήματα.

• Τον Διονύση Σαββόπουλο τον γνώρισα εκείνα τα χρόνια, όταν ήρθε στην Αθήνα. Έμενε στη Μεθώνης, κάναμε πολλή παρέα, ερχόταν σπίτι, έπαιζε με την κιθάρα – έχω ακούσει τη «Συννεφούλα» και τον «Ήλιο» εκατομμύρια φορές. Τότε είχα κάνει ένα σκιτσάκι με τον ίδιο για το πρώτο 45άρι που έβγαλε. Μετά μου ζήτησε να κάνω το εξώφυλλο στο «Φορτηγό» και έκανα και μια έκθεση στην μπουάτ όπου δούλευε. Μια μέρα έρχεται ο Μίκης και μου λέει «ωραία είναι αυτά, έλα να δουλέψεις στην “Αυγή”». «Mα δουλεύω στην “Αυγή”», του απάντησα.

ΕΠΕΞ Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Τον Διονύση Σαββόπουλο τον γνώρισα εκείνα τα χρόνια, όταν ήρθε στην Αθήνα. Έμενε στη Μεθώνης, κάναμε πολλή παρέα, ερχόταν σπίτι, έπαιζε με την κιθάρα – έχω ακούσει τη «Συννεφούλα» και τον «Ήλιο» εκατομμύρια φορές.

• Λίγο πριν από την 21η Απριλίου είχαν κάνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ο Σαββόπουλος με τον Λοΐζο μια συναυλία και κουβεντιάζαμε να γίνει μία και στην Αθήνα που θα είχε και σλάιντ με δικά μου σκίτσα κ.λπ. Ανήμερα την 21η Απριλίου αναρωτιόμασταν σαν χαζοί αν θα γινόταν η συναυλία, σαν να μην είχαμε επίγνωση του τι είχε ακριβώς συμβεί. Το ίδιο βράδυ ήμασταν σπίτι μου με κάποιους φίλους και μπήκε η αστυνομία στην πολυκατοικία γιατί κάποιον έψαχναν και πήρε κι κείνους για εξακρίβωση.

• Στο Παρίσι πήγα τον Αύγουστο του 1967, έφυγα με φοιτητικό διαβατήριο τριών μηνών και δεν ξαναγύρισα. Είχα πάει και νωρίτερα μια φορά και είχα γνωρίσει τον Κωνσταντίνο Ξενάκη. Ήταν πολύ ενδιαφέρων άνθρωπος, μου είπε «κάνε στρατό και έλα». Όταν έφτασα στο Παρίσι, ένας Έλληνας, ο Εμμανουήλ Ζάχος, δήλωσε ότι είμαι υπ’ ευθύνη του κι έτσι έμεινα τέσσερα χρόνια. Από τους πρώτους που βρήκα στο Παρίσι ήταν ο Στέλιος Ράμφος, που είχε φύγει νωρίτερα, γιατί τον είχαν χαρακτηρίσει πολύ επικίνδυνο, ήταν στην ΕΔΑ. Τον είχα γνωρίσει στην Αθήνα,  στο σπίτι του Γιώργου Μανιάτη σε μια μεγάλη συγκέντρωση όπου ήταν ο Κοσμάς Ψυχοπαίδης, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο Φωτόπουλος και άλλοι. Μας έλεγε τα καινούργια κολπάκια της φαινομενολογίας και είχαμε μείνει άφωνοι, με τσίγκλησε η προσωπικότητά του και γίναμε φίλοι.

• Στην αρχή της χούντας έκανα κάτι περίεργα σκίτσα που μου τα έστειλε ο πατέρας μου από την Αθήνα και τα πήγα στη Beaux-Arts. Τα έδειξα και μου είπαν «ωραία είναι, έλα αν θες», αλλά δεν πήγα, πήγα δίπλα, στη λιθογραφία, που ήταν ο Φασιανός, ο Σπεράντζας. Εκεί έκανα μία λιθογραφία και δεν ξαναπάτησα. Μετά, οι Έλληνες φοιτητές μού έβγαλαν ένα βιβλίο με πολιτικά σκίτσα που τα περισσότερα είχαν δημοσιευθεί στην «Επιθεώρηση Τέχνης» και θα τα έβγαζε στο Θεμέλιο ο Δεσποτίδης. Εκεί γνώρισα και τον φίλο μου Αλέκο Λεβίδη, μιλούσαμε για ζωγραφική. Μέχρι σήμερα κρατώ τις κουβέντες μας και τις συμβουλές του. Του χρωστάω πολλά. Πηγαίναμε και βλέπαμε μουσεία, εκθέσεις, βιβλία για animation, κάθε βράδυ περπατούσαμε και μιλούσαμε για όσα διάβαζε Ράμφος. Στο Παρίσι ζούσα με χρήματα που μου έστελνε ο πατέρας μου, δεν δούλεψα ποτέ. Μάλλον δούλεψα, μία μέρα, στη γαλλική τηλεόραση. Στο Παρίσι είδα πολλή ζωγραφική, και έμαθα. Είδα τον Σαγκάλ και τον Κλέε που ήταν για μένα η επανάσταση της επανάστασης. Σκέφτομαι ότι πρόλαβα το Παρίσι στα καλύτερά του, πριν από τον Μάη του ’68, γιατί μετά έπεσε το κέφι, είχε πολλή αστυνομία στους δρόμους. Νομίζω περάσαμε τέλεια.

ΕΠΕΞ Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Από το 1964 έδινα γελοιογραφίες με το όνομά μου σε διάφορα περιοδικά, στον «Ταχυδρόμο», στις «Εικόνες».

• Μέσα στη χούντα ήρθε για λίγο καιρό και ο Σαββόπουλος και έφερε και δύο τραγούδια, το «Σαν βγω απ’ αυτήν τη φυλακή» και τη «Θεία Μάνου», ήρθε ο Αγγελόπουλος και έφερε την Αναπαράσταση, που είδαμε στη Cinémathèque και μου άρεσε πολύ, συγκατοικήσαμε με τον Βούλγαρη ένα δίμηνο – στο διπλανό δωμάτιο έμενε ο Κατακουζηνός. Ήταν διάφοροι σκηνοθέτες εκεί, ο Φέρρης, ο Παναγιωτόπουλος, όλη αυτή φουρνιά. Κάναμε λίγη παρέα με τον Τσαρούχη και τη Λίλα ντε Νόμπιλις, που κουβαλούσε πάντα το καλάθι της. Μια μέρα είχε έρθει ο Χατζιδάκις στο Παρίσι με τον Κόκκα, τον διευθυντή της «Ελευθερίας». Θα συναντούσε τον Τσαρούχη και πήγαμε κι εμείς από δίπλα, στο Deux Magots, να δούμε τον Μάνο.   

• Μετά τη δικτατορία υπήρχε ενθουσιασμός. Ήμουν 25-26 χρονών, είχα επιστρέψει στην Αθήνα, έκανα παρέα με τον Φασιανό που με βοήθησε γιατί του άρεσαν αυτά που έκανα, μου το έλεγε μέχρι το τέλος. Επειδή πάντα ντρεπόμουν να ζητάω τα χρήματά μου, και όλοι νόμιζαν ότι δεν είχα ανάγκη –κάποιοι μου το έλεγαν κιόλας κατάμουτρα–, μου είχε πει «να μη λες ότι τα έχεις ανάγκη, να λες “τα μαζεύω”». Την ίδια εποχή ο Διονύσης θριάμβευε και το 1975-76 βγήκαν τα λόγια από τα τραγούδια του και έκανα τα σκίτσα. Πήγα και στρατό τότε, έδινα και γελοιογραφίες στον «Ταχυδρόμο». Το 1976 έβγαλα το Παραμύθι με τα χρώματα στον Κέδρο. Αργότερα, όταν ο Διονύσης έγινε διευθυντής στη Λύρα, έκανα και εξώφυλλα, που τα έβλεπα ως έργα τέχνης και όχι ως μέρος του μάρκετινγκ, κάτι ανάλογο με τις προμετωπίδες που υπήρχαν στα βιβλία. Έκανα εξώφυλλα σε δημιουργούς με τους οποίους είχα φιλική σχέση και αγαπούσα τη μουσική τους, κυρίως στον Νίκο Ξυδάκη. Ένα όνειρό μου ήταν να ζωγραφίσω εξώφυλλο για τον Χατζιδάκι, κάτι που έγινε πραγματικότητα με τα «Παράλογα».

Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Ένα όνειρό μου ήταν να ζωγραφίσω εξώφυλλο για τον Χατζιδάκι, κάτι που έγινε πραγματικότητα με τα «Παράλογα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

• Μετά δούλεψα με έναν Γάλλο εκδότη, κάναμε τα γαλλικά αναγνωστικά, και στη συνέχεια γνώρισα τον Ευγένιο Τριβιζά. Εμένα μου άρεσαν o James Thurber και ο Tomi Ungerer, τους θαύμαζα πολύ, αλλά οι εικονογραφήσεις στα ελληνικά παιδικά βιβλία δεν μου άρεσαν καθόλου. Ο Ευγένιος άλλαξε το περιβάλλον, πριν δεν ξέραμε ωραία βιβλία παιδικά, νομίζω ότι η μόνη επαγγελματίας ήταν η Ζαραμπούκα. Θυμάμαι ακόμα την πρώτη φορά που πήγα στο σπίτι όπου έμενε, και στο ταβάνι ήταν ζωγραφισμένοι αστερισμοί. Οι εικονογραφήσεις των παιδικών βιβλίων ήταν ερασιτεχνικές. Υπήρχαν η Ζέη και η Σαρρή, αλλά τίποτα για πιο μικρά παιδιά. Εκτιμήθηκε η δουλειά του Τριβιζά και από αυτόν επηρεάστηκαν και οι επόμενοι, μπήκαν στην εικονογράφηση παιδιά από την Καλών Τεχνών, η Μυρτώ Δεληβοριά, ο Μπουλούμπασης, η Μπαχά. Κόλλησα στο παιδικό με έναν τρόπο, πολλοί με γνωρίζουν από αυτά, αλλά νομίζω πως το δυνατό μου σημείο, κάτι που θα δείξω και στην αναδρομική μου, είναι τα σκίτσα πριν και μετά τη δικτατορία, κοινωνικά, όχι πολιτικά, στα οποία πρωταγωνιστούν η μοναξιά, η έλλειψη επικοινωνίας.

• Ορισμένα πράγματα που ήθελα κάπως να τα εκμυστηρευτώ τα είπα στο Παραμύθι με τα χρώματα που ήταν προσωπικό βιβλίο, είχε μια αλήθεια, γι’ αυτό νομίζω πως είχε επιτυχία. Μετά έβγαλα το Ένα παραμυθάκι για χειμώνα και καλοκαίρι που έσπασε ταμεία, νομίζω πάλι επειδή είναι προσωπικό.

• Στην έκθεση αυτά τα προσωπικά βιβλία θα τα παρουσιάσω όπως παρουσιάζουμε την αλληλογραφία, είναι προσωπικά πράγματα. Στη Γαλλία, η ζωγραφική μού έμαθε τα χρώματα, την αίσθησή τους. Με ενδιέφερε πάντα να ζωγραφίζω πράγματα συναισθηματικά και στο παιδικό αυτό έμαθα, όταν ζωγράφιζα τη σχέση τη συναισθηματική. Επίσης, μετά τη δικτατορία αποφάσισα να μη λέω σκληρά πράγματα, υπάρχουν φίλοι μου που με κατηγορούν ακόμα και σήμερα που πήρα αυτή την απόφαση. Αυτή ήταν η διάθεσή μου, μια γλύκα για τη ζωή, αυτό που βλέπω να μπορώ να το αγκαλιάσω με μια τρυφερότητα. Ωστόσο, βλέποντας σήμερα όσα έχω ζωγραφίσει μου αρέσουν πολύ και ας ήταν πιο υπαρξιακά, πιο μελαγχολικά έργα. Είχα μια μελαγχολία γιατί ήμουν νέος, 23 χρονών. Ακόμα και γω δεν έχω συνολική εικόνα του τι είναι η ζωγραφική μου, επειδή κάνω από παιδικά βιβλία και σκόρπιες εκθέσεις μέχρι τον Σαββόπουλο. Ήμουν λίγο σαν αλεξιπτωτιστής, στο περιθώριο. Περιέχει, όμως, ό,τι έχει ενδιαφέρον για μένα, δένουν όλα, η κοινωνία, ο Αριστοφάνης, ο Κλέε, που είναι η μεγάλη μου αγάπη, οι ακουαρέλες του Σεζάν που είδαμε σε μια έκθεση στο Παρίσι με τον Φωτόπουλο και μας έπεσε το σαγόνι, ο Χόκνεϊ, ο Γκρος και ο Κέντριτζ, ο Βερμέερ. Υπάρχουν, επίσης, στη ζωγραφική μου αυτά που αισθάνομαι, γιατί η αισθητική δεν έχει καμία σημασία αν δεν περιέχει νόημα.

ΕΠΕΞ Αλέξης Κυριτσόπουλος Facebook Twitter
Στη Γαλλία, η ζωγραφική μού έμαθε τα χρώματα, την αίσθησή τους. Με ενδιέφερε πάντα να ζωγραφίζω πράγματα συναισθηματικά και στο παιδικό αυτό έμαθα, όταν ζωγράφιζα τη σχέση τη συναισθηματική.

• Πριν από είκοσι χρόνια διάβασα τον Δον Κιχώτη, έπαθα πλάκα και από τότε άρχισα να τον ζωγραφίζω. Είμαι αφοσιωμένος σε αυτό το έργο, έχει βγει και ένα βιβλιαράκι, έχω κάνει και μια έκθεση. Με τον Μάκη Φάρο έχουμε κάνει κάποιες προσπάθειες για animation, είναι ένα διαρκές work in progress, γιατί τέτοιο βιβλίο σαν του Θερβάντες δεν ξαναγράφτηκε.Είναι σαν να είμαστε εμείς, ο Σαββόπουλος, ο Καραγκιόζης, όνειρα, ματαιώσεις και όλα αυτά.

• Έχω φίλους και τώρα, πάντα είχα, μου αρέσει πολύ να είμαστε μαζί, έχω ανάγκη να μιλάμε, τους αγαπάω, τον Λεβίδη, τον Ξυδάκη, τον Ράμφο, τον Γκορίτσα, τον Στάικο, τη Λίνα. Εκτός από τη μάνα μου, οι φίλοι μου είναι αυτοί που με βοήθησαν πολύ σε όλη μου τη ζωή κι αυτό μου έχει κάνει πολύ καλό. Η φιλία για μένα είναι κάτι πολύ σοβαρό, όπως και η αγάπη, έχει ευθύνη, και με πειράζει που οι Έλληνες δεν θέλουν να αναλάβουν ποτέ καμιά ευθύνη για κάτι.

• Έχω την εντύπωση ότι ο Αθηναίοι σταμάτησαν να αγαπούν την πόλη απ’ όταν διαλύθηκαν οι γειτονιές και μπήκαμε σε πολυκατοικίες. Δεν αγαπάνε τα παλιά σπίτια, από τότε που θυμάμαι την πόλη σκάβουν το Σύνταγμα και την Ομόνοια. Κάνε και κάτι άλλο, κάνε καμιά πλατεία. Μένουμε στην Κυψέλη, που είναι ακόμα λίγο γειτονιά, διατηρεί αυτό το ύφος και μου αρέσει. Χωρίς να αποποιούμαι τις ευθύνες μου ως πολίτης, αισθάνομαι ότι αυτό που λείπει πολύ είναι η προσωπική ευθύνη. Δηλαδή όταν χτίζεις ένα παράνομο και σου το παίρνει το ποτάμι φταις κι εσύ και η πολεοδομία και όλοι οι άλλοι. Υπάρχουν χιλιάδες αιτίες για ένα κακό. Δεν πιστεύω, εν τέλει, ότι μας καθορίζουν οι συνθήκες. Το να έχεις δικαιώματα είναι πολύ σοβαρό πράγμα, αλλά η ελευθερία δεν είναι ασυδοσία κι εσύ, ως πολίτης, έχεις ευθύνη, να έχεις μια αξιοπρέπεια, να μη φέρεσαι σαν κάφρος και να λερώνεις τον διπλανό σου. Γιατί ούτε τότε είσαι ελεύθερος.

 
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ευγένιος τριβιζάς

Οι Αθηναίοι / Ευγένιος Τριβιζάς: «Tα θέματα που απασχολούν την εγκληματολογία προσφέρουν υλικό στα βιβλία μου»

Εγκληματολόγος και συγγραφέας, γεννήθηκε σε αυτό το σύμπαν και ζει σε πόλεις που έχει εφεύρει σε όλο τον κόσμο και στο Διάστημα: Ο Ευγένιος Τριβιζάς αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ 17Διονύσης Σαββόπουλος - Γιώργος Μεράντζας: Ρεμπέτικο, κλαρίνο, Dylan, το τραγούδι στη δικτατορία

Τέχνες και Αντίσταση σε σκοτεινούς καιρούς / Διονύσης Σαββόπουλος - Γιώργος Μεράντζας: Ρεμπέτικο, κλαρίνο, Dylan, το τραγούδι στη δικτατορία

Ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Γιώργος Μεράντζας αφηγούνται στην Κωνσταντίνα Βούλγαρη ιστορίες για το τραγούδι στα χρόνια της Δικτατορίας σε ένα επεισόδιο με πολλή μουσική αλλά και συγκινητικά κομμάτια από παλιές συνεντεύξεις σπουδαίων καλλιτεχνών που δεν ζουν πια.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ