7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου Facebook Twitter
Μια σπάνια hookah, ένα είδος ναργιλέ, που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση εκτίθεται στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης. Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Ασωμάτων 22 & Διπύλου, Κεραμεικός. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
0

Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης είναι ένα από τα παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη και άνοιξε το 2004 για να στεγάσει τη συλλογή που δημιουργήθηκε αρχικά από τον Αντώνη Μπενάκη την εποχή που ζούσε ακόμα στην Αίγυπτο, ο οποίος τη συνέχισε μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα. Έπειτα εμπλουτίστηκε με άλλες δωρεές και σήμερα το μουσείο κατέχει μία από τις σημαντικότερες συλλογές διεθνώς.


Σε μια προθήκη του, μαζί με διάφορα άλλα αντικείμενα, στέκεται και ένα αγγείο ύψους περίπου 20 εκ. με ασυνήθιστη διακόσμηση. Ενώ το σχήμα είναι ινδικό, το υλικό (πορσελάνη), η τεχνική της διακόσμησης και τα μοτίβα είναι όλα κινέζικα. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση (δύο μορφές παίζουν κάποιο παιχνίδι μέσα σε κήπο), ενώ πολύ πιο συνηθισμένη σε αυτού του τύπου τα αγγεία είναι η διακόσμηση με άνθη. Είναι μια hookah, ένα είδος ναργιλέ, μέσα από την κοιλιά της οποίας, που είναι γεμάτη με νερό, περνάει ο καπνός.

Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση (δύο μορφές παίζουν κάποιο παιχνίδι μέσα σε κήπο), ενώ πολύ πιο συνηθισμένη σε αυτού του τύπου τα αγγεία είναι η διακόσμηση με άνθη. Είναι μια hookah, ένα είδος ναργιλέ, μέσα από την κοιλιά της οποίας, που είναι γεμάτη με νερό, περνάει ο καπνός.


Πιο ενδιαφέρουσα όμως ακόμη είναι η ιστορία του πώς κατέληξε σε αυτό το μουσείο. Όταν σπούδαζα στο Λονδίνο, συνήθιζα να πηγαίνω, μια και ήταν και κοντά στη φοιτητική εστία όπου διέμενα, στο παζάρι του Angel, μια μικρογραφία του Portobello, όπου οι Άγγλοι εξασκούσαν το δεύτερο εθνικό τους σπορ, την αγοραπωλησία οποιουδήποτε παλαιού αντικειμένου που μπορεί να είχε (ή και να μην είχε) αξία.

Σε αυτές τις βόλτες πήγαινα σχεδόν αποκλειστικά μαζί με τον φίλο και νυν εκτελεστικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργο Μαγγίνη, καθώς κι εκείνος βρισκόταν την ίδια περίοδο στο Λονδίνο για σπουδές. Περιδιαβαίναμε με τις ώρες στα στενά δρομάκια με τους στρωμένους πάγκους και τα κουκλίστικα μαγαζάκια μέχρι εξαντλήσεως, σωματικής αλλά και οικονομικής. Οι αγορές μας περιορίζονταν σε διάφορα αξιοπερίεργα μικροπράγματα, τα οποία φέρναμε στη συνέχεια ως λάφυρα πίσω στην εστία.

Σε μία από αυτές τις εξορμήσεις, λοιπόν, γνωρίσαμε και μια ηλικιωμένη Αγγλίδα με καταγωγή από την Κάλυμνο(;) που μίλαγε και λίγα ελληνικά, η οποία είχε ένα μαγαζάκι φορτωμένο με διάφορες πορσελάνες, τόσο που φοβόσουν να μπεις μέσα γιατί έλεγες ότι με την παραμικρή κίνηση θα γκρεμιστούν όλα. Είχε όμως έναν πάγκο έξω από το κατάστημα με διάφορα ετερόκλητα αντικείμενα μηδαμινής αξίας.

Ξαφνικά, τράβηξε την προσοχή του Γιώργου ένας μικρός σωρός από 4-5 θραύσματα από κάποιου είδους δοχείο με κινέζικη διακόσμηση, που ήταν και το αντικείμενο των σπουδών του. Τελικά, του το αγόρασα για το αστρονομικό ποσό των 2,5 λιρών, καθώς φαινόταν ότι μπορούσε να ανασυσταθεί ολόκληρο το σκεύος, και επιστρέψαμε θριαμβευτές.

Ο Γιώργος στη συνέχεια το έδωσε για συντήρηση και άρχισε να το μελετάει εμβριθώς. Αποδείχτηκε, τελικά, ένας μικρός θησαυρός, όπως εξήγησα παραπάνω, και πλέον αποτελεί μέρος της συλλογής του μουσείου. Έκτοτε έχει αποτελέσει αντικείμενο αρκετών δημοσιεύσεων σε διάφορα επιστημονικά περιοδικά και προσφάτα εκτέθηκε σε μια περιοδική έκθεση στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη. Μάλλον είναι η καλύτερη αγορά που έκανα ποτέ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Culture / Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Άγνωστοι και σπάνιοι θησαυροί που σχετίζονται με τη ζωή του Ασσύριου βασιλιά Ασσουρμπανιπάλ θα εκτεθούν το επόμενο φθινόπωρο στο φημισμένο μουσείο του Λονδίνου
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ
Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Εικαστικά / Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Η έκθεση «Medieval Monsters: Terrors, Aliens, Wonders» που φιλοξενείται στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει 70 αποκρουστικά παραδείγματα του Μεσαίωνα και μέσω αυτών εξηγείται ο τρόπος που απεικονίζονταν ως τέρατα μέλη μη προνομιούχων ομάδων, Εβραίοι, μουσουλμάνοι, ακόμη και γυναίκες
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ