7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου Facebook Twitter
Μια σπάνια hookah, ένα είδος ναργιλέ, που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση εκτίθεται στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης. Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Ασωμάτων 22 & Διπύλου, Κεραμεικός. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
0

Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης είναι ένα από τα παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη και άνοιξε το 2004 για να στεγάσει τη συλλογή που δημιουργήθηκε αρχικά από τον Αντώνη Μπενάκη την εποχή που ζούσε ακόμα στην Αίγυπτο, ο οποίος τη συνέχισε μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα. Έπειτα εμπλουτίστηκε με άλλες δωρεές και σήμερα το μουσείο κατέχει μία από τις σημαντικότερες συλλογές διεθνώς.


Σε μια προθήκη του, μαζί με διάφορα άλλα αντικείμενα, στέκεται και ένα αγγείο ύψους περίπου 20 εκ. με ασυνήθιστη διακόσμηση. Ενώ το σχήμα είναι ινδικό, το υλικό (πορσελάνη), η τεχνική της διακόσμησης και τα μοτίβα είναι όλα κινέζικα. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση (δύο μορφές παίζουν κάποιο παιχνίδι μέσα σε κήπο), ενώ πολύ πιο συνηθισμένη σε αυτού του τύπου τα αγγεία είναι η διακόσμηση με άνθη. Είναι μια hookah, ένα είδος ναργιλέ, μέσα από την κοιλιά της οποίας, που είναι γεμάτη με νερό, περνάει ο καπνός.

Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μόλις 3-4 γνωστά παραδείγματα που υπάρχουν παγκοσμίως με ανάλογη διακόσμηση (δύο μορφές παίζουν κάποιο παιχνίδι μέσα σε κήπο), ενώ πολύ πιο συνηθισμένη σε αυτού του τύπου τα αγγεία είναι η διακόσμηση με άνθη. Είναι μια hookah, ένα είδος ναργιλέ, μέσα από την κοιλιά της οποίας, που είναι γεμάτη με νερό, περνάει ο καπνός.


Πιο ενδιαφέρουσα όμως ακόμη είναι η ιστορία του πώς κατέληξε σε αυτό το μουσείο. Όταν σπούδαζα στο Λονδίνο, συνήθιζα να πηγαίνω, μια και ήταν και κοντά στη φοιτητική εστία όπου διέμενα, στο παζάρι του Angel, μια μικρογραφία του Portobello, όπου οι Άγγλοι εξασκούσαν το δεύτερο εθνικό τους σπορ, την αγοραπωλησία οποιουδήποτε παλαιού αντικειμένου που μπορεί να είχε (ή και να μην είχε) αξία.

Σε αυτές τις βόλτες πήγαινα σχεδόν αποκλειστικά μαζί με τον φίλο και νυν εκτελεστικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργο Μαγγίνη, καθώς κι εκείνος βρισκόταν την ίδια περίοδο στο Λονδίνο για σπουδές. Περιδιαβαίναμε με τις ώρες στα στενά δρομάκια με τους στρωμένους πάγκους και τα κουκλίστικα μαγαζάκια μέχρι εξαντλήσεως, σωματικής αλλά και οικονομικής. Οι αγορές μας περιορίζονταν σε διάφορα αξιοπερίεργα μικροπράγματα, τα οποία φέρναμε στη συνέχεια ως λάφυρα πίσω στην εστία.

Σε μία από αυτές τις εξορμήσεις, λοιπόν, γνωρίσαμε και μια ηλικιωμένη Αγγλίδα με καταγωγή από την Κάλυμνο(;) που μίλαγε και λίγα ελληνικά, η οποία είχε ένα μαγαζάκι φορτωμένο με διάφορες πορσελάνες, τόσο που φοβόσουν να μπεις μέσα γιατί έλεγες ότι με την παραμικρή κίνηση θα γκρεμιστούν όλα. Είχε όμως έναν πάγκο έξω από το κατάστημα με διάφορα ετερόκλητα αντικείμενα μηδαμινής αξίας.

Ξαφνικά, τράβηξε την προσοχή του Γιώργου ένας μικρός σωρός από 4-5 θραύσματα από κάποιου είδους δοχείο με κινέζικη διακόσμηση, που ήταν και το αντικείμενο των σπουδών του. Τελικά, του το αγόρασα για το αστρονομικό ποσό των 2,5 λιρών, καθώς φαινόταν ότι μπορούσε να ανασυσταθεί ολόκληρο το σκεύος, και επιστρέψαμε θριαμβευτές.

Ο Γιώργος στη συνέχεια το έδωσε για συντήρηση και άρχισε να το μελετάει εμβριθώς. Αποδείχτηκε, τελικά, ένας μικρός θησαυρός, όπως εξήγησα παραπάνω, και πλέον αποτελεί μέρος της συλλογής του μουσείου. Έκτοτε έχει αποτελέσει αντικείμενο αρκετών δημοσιεύσεων σε διάφορα επιστημονικά περιοδικά και προσφάτα εκτέθηκε σε μια περιοδική έκθεση στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη. Μάλλον είναι η καλύτερη αγορά που έκανα ποτέ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Culture / Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Άγνωστοι και σπάνιοι θησαυροί που σχετίζονται με τη ζωή του Ασσύριου βασιλιά Ασσουρμπανιπάλ θα εκτεθούν το επόμενο φθινόπωρο στο φημισμένο μουσείο του Λονδίνου
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ
Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Εικαστικά / Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Η έκθεση «Medieval Monsters: Terrors, Aliens, Wonders» που φιλοξενείται στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει 70 αποκρουστικά παραδείγματα του Μεσαίωνα και μέσω αυτών εξηγείται ο τρόπος που απεικονίζονταν ως τέρατα μέλη μη προνομιούχων ομάδων, Εβραίοι, μουσουλμάνοι, ακόμη και γυναίκες
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ