«Ζero Day»: Ευτυχώς που υπάρχει ο Ντε Νίρο

zero day Facebook Twitter
Χάρη στον Ντε Νίρο, μια ακουσίως ασόβαρη σειρά που πραγματεύεται σοβαρά ζητήματα ανακτά μέρος από την επιδιωχθείσα σοβαρότητά της.
0



ΣTO «ZERO DAY»,
την υψηλότερου βεληνεκούς παραγωγή του Netflix για το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι ΗΠΑ γίνονται στόχος cyber τρομοκρατικής επίθεσης. Ένα ολιγόλεπτο πάγωμα των συστημάτων προκαλεί τον θάνατο τριών χιλιάδων ανθρώπων, τον τραυματισμό πολύ περισσότερων και τον περαιτέρω διχασμό των λαϊκών στρωμάτων. Ως αντίδραση, η Πρόεδρος των ΗΠΑ πείθει το Κογκρέσο να εγκρίνει τη δημιουργία έκτακτης επιτροπής απεριόριστων αστυνομικών και ανακριτικών εξουσιών με στόχο τη διαλεύκανση του εγκλήματος και τη σύλληψη των ενόχων. Για την ηγεσία του φορέα απευθύνεται σε πρώην Πρόεδρο των ΗΠΑ ευρείας αποδοχής και αποχωρήσαντα από το αξίωμα κατά την πρώτη του θητεία λόγω τραγικού γεγονότος, για το οποίο πληροφορούμαστε σε δεύτερο χρόνο. 

Αυτό είναι το concept μιας μίνι σειράς έξι επεισοδίων που επιχειρεί να αφουγκραστεί το τεταμένο πολιτικό κλίμα της εποχής, με τις εμφυλιακών διαθέσεων φιλονικίες, τις θεωρίες συνωμοσίας, τα fake news και την προτίμηση υποψηφίων πρόθυμων να εξασκήσουν καταχρηστικά την εκτεταμένη εξουσία της προεδρίας από μια διόλου ευκαταφρόνητη μερίδα του εκλογικού σώματος. Τα γυρίσματα της σειράς ξεκίνησαν το 2023 και, λόγω των απεργιών, ολοκληρώθηκαν μετά από μεγάλο διάλειμμα μεν, πολύ πριν από την επανεκλογή του Τραμπ δε. Ωστόσο, οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις δεν μοιάζει καθόλου συμπτωματική. Το ζήτημα, βέβαια, είναι αν όντως υπάρχουν καταστάσεις με τις οποίες ομοιάζουν τα γεγονότα της σειράς. 

Ο Ντε Νίρο είναι η συναισθηματική και η νοηματική σπονδυλική στήλη της σειράς, φέρνει τη στιβαρότητα και την προσήλωση σε ένα σενάριο που κινείται διαρκώς όπου φυσάει ο άνεμος.

Θα περάσουμε σε αυτό άμεσα, αφού πρώτα επισημάνουμε όσα κάνει σωστά η σειρά. Ο αφηγηματικός ρυθμός της είναι αδυσώπητος, πάντα στο πλαίσιο ενός πολιτικού θρίλερ, που δεν μπορεί να έχει το tempo μιας ταινίας δράσης. Οι σεναριογράφοι γνωρίζουν πώς να κρατήσουν το κοινό τους στην τσίτα, με διαρκείς σεναριακούς ελιγμούς και ανατροπές. Είναι μια σειρά φτιαγμένη για να καταναλωθεί μονορούφι και, χάρη στον ρυθμό της και σε κάτι ακόμα που θα αναφέρουμε παρακάτω, το πετυχαίνει – ο υπογράφων την ξεκίνησε στις 11 το βράδυ και κοιμήθηκε 6 παρά το πρωί. Έλα, όμως, που η ίντριγκα είναι υπερφορτωμένη στο τετράγωνο, ενδεχομένως και στον κύβο. Νιώθεις πως όποια ιδέα έπεσε στο writers’ room ενσωματώθηκε στο σενάριο. Κι έπειτα, το ίδιο το είδος και, πολύ περισσότερο, η συγκεκριμένη δημιουργία, που επιθυμεί τον άμεσο συσχετισμό της με τις σημερινές ΗΠΑ, απαιτούν μεγαλύτερη επαφή με την πραγματικότητα, τουλάχιστον ως προς το σκέλος της διαδικασίας. Όταν, για παράδειγμα, βάζεις τον Πρόεδρο να αναλαμβάνει αυτοπροσώπως τη νομικά συζητήσιμη ανάκριση των κρατουμένων, χαϊδολογάς μεν τον προσωποκεντρισμό του αμερικανικού κοινού και την προσδοκία του για hands-οn άσκηση της εξουσίας, αλλά πετάς τον ρεαλισμό από το παράθυρο και, ταυτόχρονα, υπονομεύεις το μήνυμα που θέλεις να περάσεις –και η σειρά θέλει να περάσει τέτοιο– και μάλιστα όχι για να εξυπηρετήσεις μια διαλεκτική θεώρηση των πραγμάτων, αλλά για να πετύχεις ακόμα μια μικροανατροπή και για να εκμεταλλευτείς την ικανότητα του Ντε Νίρο να κοινωνήσει την απειλή δωρικά.

zero day Facebook Twitter
Robert De Niro, Connie Britton, Jesse Plemons, Mozhan Navabi και McKinley Belcher III.

Στο πρόσωπο του τελευταίου βρίσκει το δεύτερό του ατού το «Zero Day». Ο Ντε Νίρο είναι η συναισθηματική και η νοηματική σπονδυλική στήλη της σειράς, φέρνει τη στιβαρότητα και την προσήλωση σε ένα σενάριο που κινείται διαρκώς όπου φυσάει ο άνεμος. Είναι το έρμα σε μια οριακά ανερμάτιστη δημιουργία. Ομολογώ πως, καθώς προχωρούσε το πρώτο επεισόδιο, μου φάνηκε λίγο γερασμένος, σαν να βρίσκεται αλλού και να μην είναι 100% παρών, μέχρι να έρθει το φινάλε του επεισοδίου και να καταπιώ τη γλώσσα μου. Αυτός ο σπουδαίος ηθοποιός, που μόνο όταν το απαιτούν η σκηνή και το γενικότερο σκηνοθετικό όραμα θα κάνει πιο προφανή όσα σπουδαία φέρνει στο τραπέζι, ήταν για ακόμα μια φορά απολύτως προσηλωμένος στην κατάσταση του χαρακτήρα, αλλά την υποδήλωνε, τόσο όσο θα μπορούσε να επηρεάζει τη συμπεριφορά του. Δεν είχα ακόμα την πληροφορία, βιάστηκα να κρίνω και την πάτησα σαν πρωτάρης. 

Χάρη στον Ντε Νίρο, μια ακουσίως ασόβαρη σειρά που πραγματεύεται σοβαρά ζητήματα ανακτά μέρος από την επιδιωχθείσα σοβαρότητά της. Και είναι κρίμα που η κατασκευαστική λογική της ταινίας τσακίζει διά του μοντάζ το μίνι ερμηνευτικό του ρεσιτάλ στο φινάλε, όταν καλείται να πάρει μια απόφαση και φροντίζει να δεις την εσωτερική διεργασία, να διαβάσεις τη συλλογιστική του πορεία – σκεφτείτε κάτι αντίστοιχο με τη σκηνή στο αυτοκίνητο στο «Heat». Και πρόκειται για σημαντική σκηνή. Οι δημιουργοί επικαλούνται έναν ιδεαλισμό αλά Κάπρα και η επικριτική αμερικανοφροσύνη του εγχειρήματος δίνει τη θέση της στην ανάδειξη του δέοντος, ορίζοντας την αλήθεια και την αποκάλυψή της, παρά το όποιο εκλογικό και πολιτικό κόστος, σε θεμελιώδη λίθο της δημοκρατικότητας και υποδεικνύοντας στην ηγεσία τον ορθό δρόμο. Ασφαλώς, πρόκειται για θέση και στάση απευθυνόμενη εντός και εκτός των ορίων της αμερικανικής έννομης τάξης. Ενδόμυχα εύχεσαι, έστω και την ύστατη ώρα, να λειτουργούσε παραδειγματικά και στα μέρη μας. 

Το «Zero Day» είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ