«Εκατό χρόνια μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Ιδωμένα αυτόνομα, τα 100 χρόνια μοναξιά του Netflix είναι μια σειρά πολύ προσεγμένη, ευλογημένη με την ευρηματική σκιαγράφηση της μεγάλης ανθρώπινης περιπέτειας από τον συγγραφέα και με τις απίθανες επιμέρους ιστορίες που σκαρφίστηκε.
0

Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα κάτι, επειδή παρεξηγείται συχνά. Το σινεμά είναι διαφορετικό μέσο από τη λογοτεχνία, έχει τους δικούς του κανόνες και σε αυτούς οφείλει πίστη. Κατά τη διασκευή ενός βιβλίου, πρώτα σε σενάριο και έπειτα σε κινηματογραφική ταινία, ο δημιουργός οφείλει να προσαρμόσει το κείμενο στις ανάγκες του μέσου με τη μέθοδο της αφαίρεσης και της συμπύκνωσης. Μια καλή και «πιστή» μεταφορά δεν συνεπάγεται ότι ο διασκευαστής θα ακολουθήσει κατά γράμμα τις σελίδες του βιβλίου και θα τις οπτικοποιήσει αλά «Κλασικά εικονογραφημένα». Πιστή μεταφορά σημαίνει ότι προσπάθησε και κατάφερε να μεταφέρει το πνεύμα του βιβλίου, προσαρμόζοντάς το στο μέσο που υπηρετεί. 

Ως προς το πνεύμα, αν, για παράδειγμα, κάποιος αναλάβει να διασκευάσει την κορύφωση του δράματος της Καινής Διαθήκης και η διασκευή του ακολουθεί τη φιλοσοφία και τη ρεβανσιστική μανία του κειμένου, έχει αποτύχει παταγωδώς – γι’ αυτό και το Passion του Μελ Γκίμπσον είναι μια επαίσχυντη ταινία στα δικά μας μάτια. Παραμένοντας στο ίδιο μήκος κύματος, αν ένας δημιουργός διασκευάσει τους Άθλιους, όπου, μεταξύ άλλων, έχουμε τη σύγκρουση Παλαιάς και Καινής Διαθήκης –την πρώτη εκπροσωπεί ο Ιαβέρης, τη δεύτερη ο Γιάννης Αγιάννης–, και βάλει τον Αγιάννη να δολοφονεί βάναυσα τον Ιαβέρη, τότε δεν κατάλαβε τι διάβασε ή απλώς είναι κάφρος.

Διαβάζοντας το βιβλίο του Κολομβιανού συγγραφέα, θα μπορούσες καταχρηστικά να ισχυριστείς πως ήρθες αντιμέτωπος με ολόκληρη κοσμογονία, με ένα απέραντο σύμπαν που υπόσχεται απρόσμενες εκπλήξεις. Μάλλον ζητάμε πολλά από τη σειρά, όταν ακόμα και το Μακόντο της δείχνει οριακά κατοικήσιμο.

Φυσικά, υπάρχουν εξαιρέσεις όπου ο δημιουργός άνοιξε εσκεμμένα διάλογο με το πρωτότυπο κείμενο ή διεύρυνε το εκτόπισμά του με τις τροποποιήσεις του. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Λάμψης του Κιούμπρικ και των διαφοροποιήσεών της από την απλή ηθική ιστορία του Στίβεν Κινγκ, αλλά δεν θα επεκταθούμε περισσότερο, για να μη μακρηγορήσουμε.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Πίσω από τα παρασκήνια της σειράς του Netflix: Ο νεαρός Χοσέ Αρκάντιο Μπουενδία (τον υποδύεται ο Mάρκο Αντόνιο Γκονσάλεζ) και η νεαρή Ούρσουλα Ιγουαράν αναζητούν γη όπου θα χτίσουν την πόλη που θα γίνει το Mακόντο.

Με αυτά τα δεδομένα, δεν συνιστά ελάττωμα της κατά Netflix μεταφοράς του Εκατό χρόνια μοναξιά η απόφαση να μην ξεκινήσει η δράση in medias res, όπως στο βιβλίο, όπου ο γυρολόγος Μελκιάδες σαγηνεύει τον Χοσέ Αρκάδιο Μπουενδία με τα «θαύματα» της τεχνολογίας, αλλά να προτιμηθεί η γραμμική αφήγηση, με αφετηρία τη γνωριμία του τελευταίου με τη σύζυγό του Ούρσουλα. Άλλωστε, τα διαπιστευτήρια της αγάπης τους για το βιβλίο οι δημιουργοί τα δίνουν με το καλημέρα, δείχνοντάς μας το γενεαλογικό δέντρο των Μπουενδία που μας καλωσορίζει στις σελίδες του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, εκείνο στο οποίο ανατρέχαμε όποτε μπερδευόμασταν από τη χειμαρρώδη αφήγηση του Κολομβιανού λογοτέχνη και από την έλλειψη φαντασίας της οικογένειας Μπουενδία ως προς την ονοματοδοσία. 

Ούτε παρανόηση ή σκόπιμη αλλοίωση της φύσης του βιβλίου διαγνώσαμε στα πρώτα επεισόδια της σειράς, όπως στην περίπτωση της ατυχούς μεταφοράς του Έρωτα στα χρόνια της χολέρας, όπου ο Μάικ Νιούελ και οι συνεργάτες του διέκριναν στο βιβλίο μόνο μια μακρόχρονη ιστορία ανεκπλήρωτου έρωτα αντί για μια σύνθετη πραγματεία περί έρωτος και άλλων δαιμονίων, και συρρίκνωσαν το μέγεθός του. Ελάττωμα ή, πιο σωστά, έλλειμμα της σειράς είναι ότι απουσιάζουν νευραλγικά στοιχεία της πρόζας του Μάρκες, δηλαδή η επικότητα, το χιούμορ και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ο συγγραφέας τον μαγικό ρεαλισμό. 

Ως προς την επικότητα, ως γνωστόν, όταν δεν σε διέπει γνήσια επική στόφα, μπορούν να σε ξελασπώσουν η παραγωγή και η καλλιτεχνική διεύθυνση, αλλά μόνο μέχρι ενός σημείου. Διαβάζοντας το βιβλίο του Κολομβιανού συγγραφέα θα μπορούσες καταχρηστικά να ισχυριστείς πως ήρθες αντιμέτωπος με ολόκληρη κοσμογονία, ένα απέραντο σύμπαν που υπόσχεται απρόσμενες εκπλήξεις. Μάλλον ζητάμε πολλά από τη σειρά, όταν ακόμα και το Μακόντο της δείχνει οριακά κατοικήσιμο.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Λαθρέμποροι γούνας διασχίζουν την έρημο στον δρόμο τους προς το Μακόντο.

Ως προς το χιούμορ, δεν υπήρξε τονική αφομοίωση ή σχετική σεναριακή μέριμνα. Μεγάλο κρίμα, γιατί διαβάζοντας Μάρκες νιώθεις ανά στιγμές να υπονομεύεται εκείνο που μόλις γράφτηκε, φαντάζεσαι τον συγγραφέα να γελά με τα ανθρώπινα πάθη και παθήματα όχι σαν ένας αφηγητής Θεός που μας κοιτά και μας κρίνει από ψηλά αλλά σαν ένας από εμάς. 

Τέλος, στον μαγικό ρεαλισμό που πρεσβεύει ο Μάρκες δεν διεισδύει το μαγικό στοιχείο στην πραγματικότητα, η μαγεία είναι αναπόσπαστο μέρος της πραγματικότητας. Για να συγχρονιστούν με τον τρόπο του Μάρκες οι συγκεκριμένες σκηνές χρειαζόταν μια straight-faced προσέγγιση, έστω και με κίνδυνο αποξένωσης μερίδας του κοινού σε αρχικό στάδιο – μετά θα συνήθιζαν. Αντίθετα, οι δημιουργοί της σειράς επέλεξαν έναν αλαφροΐσκιωτο δρόμο, ας πούμε πιο κοντά σε εκείνον ενός Ζαν-Πιερ Ζενέ.

Αυτά για όσους θέλουν να δουν Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες στην οθόνη. Ιδωμένα αυτόνομα, τα 100 χρόνια μοναξιά του Netflix είναι μια σειρά πολύ προσεγμένη, ευλογημένη με την ευρηματική σκιαγράφηση της μεγάλης ανθρώπινης περιπέτειας από τον συγγραφέα και με τις απίθανες επιμέρους ιστορίες που σκαρφίστηκε. Σύμφωνοι, επικότητα στο βλέμμα δεν έχει, εξαιρουμένου ίσως του μονοπλάνου της γυμνής περιπλάνησης του λιλιπούτειου Χοσέ Αρκάδιο στο Μακόντο, εξαιρετική ιδέα για να προκληθεί δέος στον θεατή, σε πείσμα πλημμελειών της παραγωγής – δυστυχώς δεν είδαμε άλλες αντίστοιχες στα πρώτα τρία επεισόδια. Διαθέτει όμως βιρτουοζιτέ, με τον φακό να μιμείται συχνά τις δουλειές του Εμάνουελ Λουμπέσκι, και αξιοποιεί το βάθος πεδίου, συνήθεια που φθίνει όχι μόνο στην τηλεόραση αλλά ακόμα και στο σινεμά – σκέψου ότι σε streaming παραγωγές του 2024 την αρετή αυτή διέθεταν μόνο το Ripley και το Disclaimer, αμφότερες, όχι τυχαία, από τις εξέχουσες στιγμές της φετινής σοδειάς.

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
Ο γάμος του Χοσέ Αρκάντιο Μπουενδία και της Ούρσουλα Ιγουαράν. Φωτ.: Mauro Gonzalez/Netflix © 2024

Πρόκειται, δηλαδή, για τη σπάνια καλή σειρά σε παραγωγή Netflix – το προαναφερθέν Ripley προοριζόταν αρχικά για το Paramount+ και εξαγοράστηκε από την πλατφόρμα. Πιστεύουμε ότι θα ικανοποιήσει τους συνδρομητές, οι οποίοι πήραν ακόμα μία δόση λατινοαμερικάνικου μαγικού ρεαλισμού πριν από λίγες εβδομάδες με τη διασκευή του Pedro Paramo. Ταυτόχρονα, όμως, επιβεβαιώνει την πίστη του συγγραφέα πως το βιβλίο του ήταν πλασμένο αποκλειστικά για το λογοτεχνικό μέσο, πως ήταν φύσει αδύνατο να μεταφερθεί στην οθόνη, τουλάχιστον όχι δίχως να λυθεί ο γόρδιος δεσμός της κινηματογραφικής μετάφρασης της πρόζας. 

Απ' όσους δημιουργούς επιχείρησαν στο παρελθόν να το διασκευάσουν, μόνο ο Σέρτζιο Λεόνε έμοιαζε κατάλληλος για να αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με το «κτήνος», να συλλάβει το μέγεθος, να ενσωματώσει το χιούμορ και τον σαρκασμό, να αναπλάσει την υφή, να ράψει τις λέξεις του Μάρκες σε κουστούμι κινηματογραφικό και να μας αφήσει με το στόμα ανοιχτό. Και με τη συνδρομή των επουράνιων μελωδιών του Ένιο Μορικόνε, ο Λεόνε θα έδειχνε τον δρόμο σε μελλοντικές μεταφορές Μάρκες, όπως αυτή εδώ. 

«Εκατό Χρόνια Μοναξιά»: Καλή σειρά Netflix, λειψή μεταφορά Μάρκες Facebook Twitter
H πόλη του Μακόντο χτίστηκε για τις ανάγκες της σειράς στις Κολομβιανές Άνδεις.

Ξέφυγε η φαντασία μας, θα μπορούσε κάποιος να μας πει ότι τα μεγάλα αριστουργήματα που δεν γυρίστηκαν ποτέ έμειναν αριστουργήματα γιατί τα πλάσαμε στο μυαλό μας όπως θέλαμε, φέρνοντας ως (αντι)παράδειγμα το πρόσφατο Megalopolis. Κι εμείς θα του απαντούσαμε ότι προτιμούμε χίλιες φορές δημιουργίες που στοχεύουν σε κορυφές απάτητες με κίνδυνο να διαπράξουν ύβρη και να γκρεμοτσακιστούν παρά όσες ακολουθούν ψυχαναγκαστικά μια ασφαλή, προδιαγεγραμμένη πορεία. Άλλωστε και ο Μάρκες με το βιβλίο αυτό εκεί στόχευσε, κατορθώνοντας  να καρφώσει τη σημαία του στο όρος Έβερεστ της λογοτεχνίας του εικοστού αιώνα. 

Αλλά οι περισσότεροι συνδρομητές του Netflix μάλλον θα διαφωνήσουν μαζί μας. Από μια πλευρά, ίσως ξέρουν καλύτερα. Και σίγουρα γνωρίζουν καλύτερα τις απαιτήσεις τους από μια σειρά της πλατφόρμας, τις οποίες μπορεί να καλύψει ετούτη η μεταφορά του 100 χρόνια μοναξιά.

Η σειρά «100 χρόνια μοναξιά» θα ολοκληρωθεί σε δυο σεζόν 8 επεισοδίων, με την πρώτη να προστίθεται στον κατάλογο του Netflix στις 11 Δεκεμβρίου. Για τις ανάγκες του παρόντος είδαμε τα τρία πρώτα επεισόδια.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ