«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης

«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης Facebook Twitter
Ο Άντριου Γκάρφιλντ, ως ντετέκτιβ Τζεμπ Πάιρ, είναι ένας άριστος Μορμόνος. Φωτο: Michelle Faye/FX
0

Καλοκαίρι του 1984, στην κοιλάδα Σολτ Λέικ Σίτι της Γιούτα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Ένα έγκλημα συγκλονίζει μια φαινομενικά ήσυχη κοινότητα Μορμόνων. Η 24χρονη Μπρέντα Λάφερτι (Ντέιζι Έντγκαρ-Τζόουνς) και η δεκαπέντε μηνών κόρη της βρίσκονται άγρια δολοφονημένες στο σπίτι τους. Την ίδια στιγμή, ένα τηλεφώνημα διακόπτει την οικογενειακή ηρεμία του Μορμόνου αστυνομικού Τζεμπ Πάιρ (Άντριου Γκάρφιλντ).

Στη σειρά «Under the banner of heaven», τηλεοπτική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου ερευνητικής δημοσιογραφίας του Τζον Κρακάουερ, η πίστη, και βασικός πυλώνας της ζωής ενός αφοσιωμένου ντετέκτιβ θα δοκιμαστεί, καθώς ερευνά τον βίαιο φόνο που φαίνεται να συνδέεται με τη στροφή προς τον φονταμενταλισμό μιας σημαντικής οικογένειας, η οποία πλέον δεν εμπιστεύεται την κυβέρνηση.

Όπως κάνει και στο ευπώλητο βιβλίο του ο διάσημος συγγραφέας Τζον Κρακάουερ, έτσι και η σειρά εξιστορεί γεγονότα που υφαίνουν μια σκοτεινή πλευρά της Αμερικής: η υποτέλεια των γυναικών, η ακραία ρητορική, η θεϊκή εξουσία, η πολυγαμία, τα οικογενειακά δράματα που εκτυλίσσονται πίσω από περίκλειστες κοινότητες, τα πολωμένα θρησκευτικά κηρύγματα, ο ακλόνητος συντηρητισμός αλλά και οι άνθρωποι που στο όνομα της πίστης δεν θα διστάσουν να διαπράξουν τα πιο ειδεχθή εγκλήματα.

Όπως κάνει και στο ευπώλητο βιβλίο του ο διάσημος συγγραφέας Τζον Κρακάουερ, έτσι και η σειρά εξιστορεί γεγονότα που υφαίνουν μια σκοτεινή πλευρά της Αμερικής: η υποτέλεια των γυναικών, η ακραία ρητορική, η θεϊκή εξουσία, η πολυγαμία, τα οικογενειακά δράματα που εκτυλίσσονται πίσω από περίκλειστες κοινότητες, τα πολωμένα θρησκευτικά κηρύγματα, ο ακλόνητος συντηρητισμός αλλά και οι άνθρωποι που στο όνομα της πίστης δεν θα διστάσουν να διαπράξουν τα πιο ειδεχθή εγκλήματα.

Ο Άντριου Γκάρφιλντ, ως ντετέκτιβ Τζεμπ Πάιρ, είναι ένας άριστος Μορμόνος. Ακέραιος, νηφάλιος, δεν πίνει καφέ, είναι πάντοτε ξυρισμένος και προσεύχεται συχνά, ακόμη και γονατιστός, στο γραφείο του. Μάλιστα, όταν ο συνάδελφος-βοηθός του, Μπιλ Τάμπα (Γκιλ Μπέρμιγχαμ), ο οποίος έχει έρθει από το Λας Βέγκας, του προσφέρει μερικές λαχταριστές τηγανητές πατάτες, εκείνος επιλέγει να τις φάει σκυμμένος κάτω από το γραφείο και τις απολαμβάνει σαν να διαπράττει μια μικρή αμαρτία.

«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης Facebook Twitter
Under the Banner of Heaven | Φωτο: Michelle Faye/FX

Στη μίνι σειρά των επτά επεισοδίων που προβάλλεται σε FX και Hulu o Τζεμπ και ο μη Μορμόνος και ιθαγενής Μπιλ, ένας κυνικός σκεπτικιστής, παλεύουν να ξετυλίξουν το περίπλοκο κουβάρι ενός στυγερού εγκλήματος. Οι αναδρομές στο παρελθόν δεν λείπουν, ενώ οι υποψίες στρέφονται στον σύζυγο της Μπρέντα, Άλεν Λάφερτι (Μπίλι Χάουλ), ο οποίος αρνείται σθεναρά τις κατηγορίες, επιμένοντας ότι υπεύθυνοι είναι κάποιοι γενειοφόροι άνδρες. 

Στο γκρίζο κελί μιας φυλακής στη Γιούτα ο Άλεν λέει στον Τζεμπ: «Αν πραγματικά εξακολουθείς να πιστεύεις ότι ο Θεός σου είναι αγάπη, τότε δεν ξέρεις ποιος είσαι, αδελφέ. Αυτή η πίστη, η πίστη μας, γεννά επικίνδυνους ανθρώπους». Από εκείνη τη στιγμή οι θρησκευτικές πεποιθήσεις του Τζεμπ αρχίζουν να κλονίζονται, καθώς έρχεται αντιμέτωπος με την πραγματικότητα ότι εκεί έξω υπάρχουν Άγιοι των Τελευταίων Ημερών (LDS) που χρησιμοποιούν τη θρησκεία τους ως δικαιολογία για τις πιο διαβολικές πράξεις.

Για τους Λάφερτι, μια ισχυρή φυλή των Αγίων των Τελευταίων Ημερών, που αναφέρονται ως οι Κένεντι της Γιούτα, ο προοδευτικός και μοντέρνος τρόπος με τον οποίο το θύμα, η Μπρέντα, αντιμετώπιζε τον μορμονισμό θεωρούνταν ένδειξη χαλαρών ηθών.

«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης Facebook Twitter
Η Ντέιζι Έντγκαρ-Τζόουνς στον ρόλο της Μπρέντα Λάφερτι. Φωτο: Michelle Faye/FX

Έτσι, η ίδια είχε να αντιμετωπίσει τη σκληροπυρηνική στάση του οξύθυμου πατριάρχη της οικογένειας Λάφερτι. Ως κόρη ενός επισκόπου της εκκλησίας των Μορμόνων και απόφοιτος του Πανεπιστημίου Μπρίγκαμ Γιανγκ, του κορυφαίου εκπαιδευτικού ιδρύματος της Εκκλησίας, ονειρευόταν μια επιτυχημένη καριέρα στην ανδροκρατούμενη βιομηχανία των τηλεοπτικών ειδήσεων, ενώ παράλληλα δεν έβλεπε τη μητρότητα ως τη μοναδική αποστολή της ζωή της.

Όταν ο πατριάρχης Αμόν Λάφερτι (Κρίστοφερ Χέγερνταλ) πρέπει να φύγει για μια διετή ιερή αποστολή στη Λουιζιάνα μαζί με τη σύζυγό του Ντορίν (Μέγκαν Λιτς), βάζει τους μικρότερους γιους του Νταν (Γουάιατ Ράσελ) και Ρόμπιν (Σεθ Νάμριτς) στο τιμόνι της οικογένειας, και όχι τον μεγαλύτερο γιο. Η οικογενειακή επιχείρηση, όμως, θα αντιμετωπίσει οικονομικές δυσκολίες και καθώς δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τους φόρους, ο Νταν και ο Ρόμπιν εκδηλώνουν έντονα την αντίθεσή τους στο φορολογικό σύστημα.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας, η πλοκή μεταφέρεται πίσω στον χρόνο, συγκεκριμένα στη δεκαετία του 1830 και στη ζωή του Τζόζεφ Σμιθ (Άντριου Μπάρναπ), του Αμερικανού θρησκευτικού ηγέτη και ιδρυτή του μορμονισμού και του κινήματος των Αγίων των Τελευταίων Ημερών.

Στη σειρά βλέπουμε τις εντάσεις μεταξύ του κράτους και των LDS, που συχνά κατέληγαν σε βία. Ο Τζόζεφ Σμιθ, όταν ήταν είκοσι τεσσάρων ετών, εξέδωσε το «Βιβλίο του Μορμόνου», ενώ μέχρι τη στιγμή του θανάτου του, δεκατέσσερα χρόνια αργότερα, είχε προσελκύσει δεκάδες χιλιάδες οπαδούς και είχε ιδρύσει μια θρησκεία που συνεχίζει να υπάρχει μέχρι σήμερα, αριθμώντας εκατομμύρια οπαδούς παγκοσμίως.

«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης Facebook Twitter
Under the Banner of Heaven | Φωτο: Michelle Faye/FX

Η σειρά παρουσιάζει τα γεγονότα όπως πραγματικά έγιναν. Η μόνη αλλαγή στη διασκευή του σεναρίου που έγραψε ο Ντάστιν Λανς Μπλακ είναι η προσθήκη των χαρακτήρων του ντετέκτιβ Τζεμπ και του βοηθού του. Ο Γκάρφιλντ δίνει μια ευαίσθητη, υποβλητική και λεπτοδουλεμένη ερμηνεία, καθώς γίνεται ο κινητήριος μοχλός για την εξιχνίαση της υπόθεσης.

Όσο οι ανακρίσεις συνεχίζονται, αναγκάζεται να αφήσει κατά μέρος τις άβολες ερωτήσεις προκειμένου η Εκκλησία να προστατεύσει τη φήμη της. Παράλληλα, έχει να αντιμετωπίσει την άνοια της μητέρας του Τζόσι (Σάντρα Σίκατ) καθώς και τη θλίψη που προκαλεί στη σύζυγό του η αναβολή της βάφτισης των δύο παιδιών τους όσο η λύση της υπόθεσης εκκρεμεί.

Στην αρχή όλα δείχνουν ότι πρόκειται για γυναικοκτονία, μια ενδοοικογενειακή διαμάχη που πήγε στραβά, αλλά στη συνέχεια, και καθώς το νήμα της πλοκής ξετυλίγεται, παρακολουθούμε την αποκάλυψη ενός απίστευτου δικτύου που κρύβει την εγκληματική δράση μιας οικογένειας.

Φυσικά, όλα αυτά τα καλύπτει το μυστηριώδες πέπλο της μορμονικής πίστης. Αυτός είναι και ο λόγος που η Εκκλησία των Μορμόνων εξέφρασε τις έντονες αντιδράσεις της, αφού στη σειρά απεικονίζεται ως μια μισογυνιστική και βίαιη αίρεση.

«Under the banner of heaven»: Βία και αίμα στο όνομα της πίστης Facebook Twitter
Under the Banner of Heaven | Φωτο: Michelle Faye/FX

Επίσης, να θυμίσουμε ότι ο διάσημος σεναριογράφος της σειράς (που έγραψε και το σενάριο της ταινίας «Milk»), σύζυγος του ολυμπιονίκη δύτη Τομ Ντέιλι, μεγάλωσε με Μορμόνους πριν τελικά αποχωρήσει από την κοινότητα, νεαρός ακόμη, εξαιτίας της ομοφοβίας που αντιμετώπισε.

Αναμφίβολα πρόκειται για μια συναρπαστική σειρά μυστηρίου που διαδραματίζεται στους κόλπους μιας φαινομενικά ευσεβούς και φιλήσυχης κοινότητας Μορμόνων. Μια καθηλωτική, δραματική και σκοτεινή ιστορία, εμπλουτισμένη με δόσεις σασπένς, που κυλά μ’ έναν αργόσυρτο ρυθμό αλλά και μια υποδόρια ένταση η οποία κάνει τον θεατή να αγωνιά.

Συγχρόνως, δεν έχει σκοπό να διδάξει αλλά να σκιαγραφήσει τον τρόπο που καλλιεργείται ο φονταμενταλισμός, τις δογματικές αντιλήψεις και τις ρίζες του θρησκευτικού φανατισμού. Πρόκειται για μια σειρά που αποτυπώνει ευκρινώς εκείνον τον τύπο του Αμερικανού ψηφοφόρου στον οποίο στόχευε ο Τραμπ, ο οποίος βλέπει το κράτος ως εχθρό, πιστεύει στις συνωμοσιολογίες και στρέφεται στην οργανωμένη αντίσταση ως ενδεικτική λύση.

Το «Under the banner of heaven», έχοντας ένα εξαιρετικό καστ, εξερευνά τις τραγικές συνέπειες του θρησκευτικού εξτρεμισμού, των ζοφερών εκκλησιαστικών πρακτικών και της μεσσιανικής αυταπάτης.

Under the Banner of Heaven | Official Trailer | FX

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ