Πιέρο Τόζι (1927-2019): Ο ενδυματολόγoς των ονείρων

Πιέρο Τόζι (1927-2019): Ο ενδυματολόγoς των ονείρων Facebook Twitter
Ο Τόζι με τη Μαρία Κάλλας.
0

Πέθανε χθες στη Ρώμη σε ηλικία 92 χρονών ο σπουδαίος ενδυματολόγος Πιέρο Τόζι. Ένας από τους σημαντικότερους ενδυματολόγους στην ιστορία του κινηματογράφου, ο άνθρωπος που ουσιαστικά έκανε το διεθνές κοινό να αναγνωρίσει τη σημασία του κοστουμιού στην οθόνη.

Δεν είναι τυχαίο ότι είναι ο μοναδικός ενδυματολόγος στον οποίον η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου έχει απονείμει τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο του έργου του, το 2013, έχοντας υπάρξει ήδη 5 φορές υποψήφιος για το βραβείο καλύτερων κοστουμιών. Παρ' όλα αυτά, έχει κερδίσει 8 φορές το περίφημο ιταλικό κινηματογραφικό και τηλεοπτικό βραβείο Nastrο d'Argento, τρεις φορές το David di Donatello και δύο φορές το βρετανικό Bafta.

Αυτά όμως θα έλεγε κανείς ότι δεν σημαίνουν τίποτα, εφόσον ο Πιέρο Τόζι θα μείνει για πάντα στη μνήμη όλων για τις μαγικές του δημιουργίες για θρυλικές ταινίες όπως το «Σένσο», ο «Γατόπαρδος», η «Μήδεια», ο «Θάνατος στη Βενετία», οι «Καταραμένοι», ο «Αθώος», «Θυρωρός της νύχτας» και άλλες.

Πιέρο Τόζι (1927-2019): Ο ενδυματολόγoς των ονείρων Facebook Twitter
Με τη Σιλβάνα Μάνγκανο στα γυρίσματα της ταινίας «Θάνατος στη Βενετία».

Ήταν βασικός συνεργάτης του Λουκίνο Βισκόντι αλλά και του Φράνκο Τζεφιρέλι. Ο τελευταίος τον σύστησε στον «Κόκκινο Βαρόνο», όντας βοηθός του εκείνη την εποχή. Εκείνος τον προσέλαβε στην ταινία «Μπελίσιμα» με την Άννα Μανιάνι. Αυτή η πρώτη συνεργασία του 1951 ήταν μόνο η αρχή. Ακολούθησε μια σειρά από μεγαλειώδεις ταινίες, τοιχογραφία της ιστορίας της Ιταλίας και της μεγάλης παρακμής της αριστοκρατίας του 19ου αιώνα.

Ο ίδιος ο Τόζι είχε πει σε συνέντευξή του πως, όταν σε ηλικία 22 χρονών, το 1949,  έχοντας μόλις αποφοιτήσει από τη Σχολή Καλών Τεχνών, ταξίδεψε για πρώτη του φορά εκτός Φλωρεντίας, επισκέφτηκε τη Βενετία, όπου παρευρέθηκε στη φεστιβαλική πρεμιέρα του «Η γη τρέμει» του Βισκόντι, η οποία αποτέλεσε τέτοιο σοκ που από εκείνη τη στιγμή αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε ήταν να δουλέψει στον κινηματογράφο – την προβολή ακολούθησαν έντονες διαμάχες μεταξύ αριστερών υποστηρικτών του σκηνοθέτη και δεξιών. Με τον Βισκόντι, βέβαια, συνεργάστηκε και στο θέατρο («Λοκαντιέρα», «Θείος Βάνιας», «Κρίμα που είναι πόρνη» με τον Αλέν Ντελόν και την Ρόμυ Σνάιντερ) και στην όπερα («Μακμπέθ», «Sonnambula», η ιστορική παράσταση του 1955 με την Κάλλας), όπως και με τον Τζεφιρέλι σε μια σειρά από μεγάλες παραγωγές τόσο στην όπερα όσο και στον κινηματογράφο, όπως η αριστουργηματική «Τραβιάτα» με την Τερέζα Στράτας.

  

Συνεργάστηκε όμως και με τον Φελίνι στο «Σατυρικόν», όπου τα σκηνικά και τα κοστούμια υπέγραψε μεν ο Ντανίλο Ντονάτι, αλλά εκείνος επιμελήθηκε τις κομμώσεις και το μακιγιάζ. Η επόμενη συνεργασία τους ήταν σε μια σπονδυλωτή ταινία (ελληνικός τίτλος «Ιστορίες μυστηρίου») μαζί με τον Ροζέ Βαντίμ και τον Λουί Μαλ.

Πιέρο Τόζι (1927-2019): Ο ενδυματολόγoς των ονείρων Facebook Twitter
Ο «Γατόπαρδος» του Λουκίνο Βισκόντι είναι ίσως η πιο εντυπωσιακή δουλειά του Τόζι.

Ο Τόζι είχε στο ενεργητικό του μια σειρά από εξαιρετικές συνεργασίες με πολλούς σπουδαίους της Τσινετσιτά, όπως ο Μονιτσέλι, ο Ντίνο Ρίτσι, ο Κομεντσίνι, ο Ντε Σίκα, ο Πιετρινιέλι, ο Καστελάνι, ο Ματράτζο και ο Καμερίνι σε μεγάλες επιτυχίες όπως «Το κλουβί με τις τρελές Νο3», «Έρχονται οι κολονέλοι»,«Χθες, σήμερα, αύριο», και άλλες. Σημαντικές όμως θεωρούνται εκείνες με τη Λιλάνα Καβάνι, τη Λίνα Βερτμίλερ και τον Μάουρο Μπολονίνι. Ο Μπολονίνι μάλιστα τον έφερε και στην Ελλάδα όταν σκηνοθέτησε τη «Φιλουμένα Μαρτουράνο» με την Έλλη Λαμπέτη, η οποία αργότερα του εμπιστεύτηκε και τα κοστούμια της για την «Ντόλλυ» («Προξενήτρα») σε σκηνοθεσία Μίνωα Βολανάκη.

Οι υπέροχες δημιουργίες του Πιέρο Τόζι βρίσκονται και εκθέτονται στο περίφημο βεστιάριο Tirelli της Ρώμης όπου και αρχικά κατασκευάστηκαν. Πώς να ξεχάσει, άλλωστε, κανείς τα συγκλονιστικά κοστούμια που φορούσαν η Κλαούντια Καρντινάλε, ο Αλέν Ντελόν και ο Μπαρτ Λάνκαστερ στον «Γατόπαρδο», την εκπληκτικά ντυμένη Σιλβάνα Μάνγκανο στον «Θάνατο στην Βενετία», τη «βάρβαρη» Μήδεια της Μαρίας Κάλλας στην κινηματογραφική μεταφορά του Πιερ Πάολο Παζολίνι, την Ίνγκριντ Τούλιν και τον Χέλμουτ Μπέργκερ στους «Καταραμένους», τη Σαρλότ Ράμπλινγκ στον «Θυρωρό της νύχτας»! Χρειάζεται Όσκαρ γι' αυτά;

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Οθόνες / The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Σ’ ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτεται το μέγεθος των προβλημάτων που συχνά προκαλούσε η κατάσταση που βρισκόταν ο πρωταγωνιστής της εμβληματικής σειράς του HBO
THE LIFO TEAM
Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Οθόνες / Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Η ιστορία της τα είχε όλα. Ήταν δραματική, συγκινητική, μια ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού, είχε αθωότητα, πίστη και το πιο δραματικό φόντο της πιο σκοτεινής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, τις διώξεις και την εξόντωση των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. H απίστευτη αυτή ιστορία είναι τώρα ένα ντοκιμαντέρ που προβάλλεται στο Netflix.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές

Οθόνες / Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

Η πρώτη μαύρη ηθοποιός, η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα, η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα, η πρώτη που πήρε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα με Όσκαρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Οθόνες / Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Έχει διαμορφώσει γενιές κινηματογραφιστών που μεγάλωσαν υπό την επιρροή της, για την πλειονότητα των κινηματογραφόφιλων είναι κάτι σαν το Λούβρο, αλλά «με μια χιπ αύρα». Για πολλούς, η γνώμη της εταιρείας που επιλέγει 50 με 60 νέες ταινίες κάθε χρόνο μετράει περισσότερο από οποιαδήποτε τελετή απονομής βραβείων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Οθόνες / «Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

25 χρόνια συμπληρώνονται από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη, λίγους μήνες πριν από την πρεμιέρα του αριστουργηματικού, πολυδαίδαλου επιλόγου της ασυναγώνιστης φιλμογραφίας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Οθόνες / Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι είχε προσκληθεί να δει μια ταινία τους και βγαίνοντας προβληματισμένος από αυτή τους είπε «η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου», προσφέροντάς τους τη μεγαλύτερη φιλοφρόνηση της καριέρας τους. Μια μεγάλη κινηματογραφική ιστορία αδελφικής συνωμοτικότητας έφτασε στο τέλος της με τον θάνατο του Πάολο Ταβιάνι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ