Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο κατά Τζέιμς Γκαν και Ντέιβιντ Κόρενσουετ Σούπερμαν δεν διαθέτει την κλασική αμερικανική στόφα του Κρίστοφερ Ριβ και του «κλώνου» του Μπράντον Ρουθ, ούτε αναπλάθει τη βλοσυρή παρουσία του Χένρι Καβίλ.
0

Καθώς ο πλανήτης αναζητά απεγνωσμένα μεσσιανικές φιγούρες, πριν το ρολόι του κόσμου χτυπήσει μεσάνυχτα, και οι διεθνείς σχέσεις τείνουν να επιστρέψουν σε περιόδους προ παγκοσμίων πολέμων, στον θαυμαστό κόσμο της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας τα στοιχήματα είναι πολύ χαμηλότερα. Αγωνιούν π.χ. αν θα μπορέσει η μεταγραφή του Τζέιμς Γκαν από τη Marvel στη DC να αναζωογονήσει το διευρυμένο σύμπαν της δεύτερης μέσω του επιβεβλημένου, μετά τις απανωτές αποτυχίες, ρεκτιφιέ. Κι επειδή είναι άλλο να παίρνουμε τη δουλειά μας στα σοβαρά και άλλο να νομίζουμε ότι η δουλειά μας είναι τρομερά πιο σημαντική από όσο είναι στην πραγματικότητα, ο Γκαν δεν στήνει την ταινία του με τον στόμφο της Δευτέρας Παρουσίας του υπερηρωικού σινεμά, δεν προσποιείται πως κάνει «σημαντικό» σινεμά, ούτε αντιμετωπίζει την ανάθεση του σαν τη διαφύλαξη του Ιερού Δισκοπότηρου.

Με την δράση να ξεκινά in medias res, σύντομα διαπιστώνουμε ότι πρόκειται να παρακολουθήσουμε τη live-action διασκευή ενός κυριακάτικου καρτούν, με τους καλούς να κάνουν αναίσχυντη επίδειξη των δυνάμεων τους και να ανταλλάσουν περιπαιχτικές στιχομυθίες, με τους κακούς να ανακοινώνουν τα (όχι ιδιαίτερα) σύνθετα σχέδιά τους φωναχτά, τη διάθεση πάντα εύθυμη, τον ρυθμό γοργό και τις ευκαιρίες για χαριτωμενιές να μην πηγαίνουν ποτέ χαμένες: ακούμε τον ήρωα να ρωτά έξαλλος «πού είναι ο σκύλος;» σε μια σκηνή-μια φράση με την οποία θα ταυτιστούν πολλοί, αναζητώντας τον ατίθασο, τετράποδο Krypto, όταν εξαφανίζεται από την ταινία.

Aφού ο Γκαν άντλησε εμφανώς έμπνευση από τα παλιομοδίτικα κυριακάτικα καρτούν κι από τα κομιξάδικα ανάλογά τους –της «κανονικής» σειράς δηλαδή και όχι των graphic novel παραλλαγών– ίσως θα έπρεπε να αξιοποιήσει και διδαχές παλιότερων στο μέσο που υπηρετεί.

Ο κατά Τζέιμς Γκαν και Ντέιβιντ Κόρενσουετ Σούπερμαν δεν διαθέτει την κλασική αμερικανική στόφα του Κρίστοφερ Ριβ και του «κλώνου» του Μπράντον Ρουθ, ούτε αναπλάθει τη βλοσυρή παρουσία του Χένρι Καβίλ. Έχει ευγενικό παρουσιαστικό, ενδιάθετη καλοσύνη, αγανακτεί όταν οι άνθρωποι δεν φέρονται σωστά και το δείχνει, σε μια εμφανή δημιουργική απόφαση να υπογραμμιστεί ότι είναι ένας από εμάς. Στο σενάριο υπάρχουν ψήγματα μιας σύγκρουσης ανάμεσα στη βιολογική και τη θετή οικογένεια, ανάμεσα στην βιολογική και στην επίκτητη ιδιότητα του «ανθρώπου», αν θέλετε, ωστόσο ο Γκαν δεν εστιάζει εκεί. Παρά την cool διάθεση με την οποία εκτελεί τα χρέη του, προσπαθεί, ταυτόχρονα, να μην δυσαρεστήσει κανέναν εκεί έξω και ο τρόπος που διάλεξε για να το πετύχει είναι η επαναφορά (και) στις δικές του εργοστασιακές ρυθμίσεις.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Superman με το ατίθασο, τετράποδο Krypto.

Ο Γκαν επιχειρεί να εφαρμόσει το μοτίβο της ομάδας παρείσακτων που διατρέχει το σύνολο της υπερηρωικής φιλμογραφίας του στον Superman του, επειδή νιώθει πιο άνετα κι επειδή είναι μια συνταγή που έχει δοκιμάσει με επιτυχία στο παρελθόν. Παράλληλα, επειδή σοφά διαπιστώνει ότι το χτίσιμο ενός διευρυμένου σύμπαντος στη μεγάλη οθόνη με τον τρόπο του MCU έχει τελειώσει, εντάσσει την ιστορία του σε ένα ήδη χτισμένο. Τα παραπάνω λειτουργούν ταυτόχρονα σαν ήλιος και σαν κρυπτονίτης για την ταινία, καθώς υπερφορτώνουν μια ίντριγκα που, σε πρώτη φάση, ίσως φάνηκε υπερβολικά απλή στον ίδιο και στους ανθρώπους του στούντιο – και ίσως δεν ήθελαν να την πατήσουν όπως πριν από δυο δεκαετίες με το (για εμάς αξιόλογο και παραγνωρισμένο) Superman Returns. Στο πλαίσιο αυτής της κακώς εννοούμενης «ενίσχυσης» προστίθεται και μια πολυ-συμπαντική υποπλοκή που κορυφώνεται με μια κακάσχημη σεκάνς δράσης, παρμένη, θαρρείς, από το σύμπαν του Minecraft – η μοναδική σοβαρή παραφωνία της ταινίας.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Νίκολας Χουλτ με τον Ντέιβιντ Κόρενσουετ.
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Superman έχει ευγενικό παρουσιαστικό, ενδιάθετη καλοσύνη, αγανακτεί όταν οι άνθρωποι δεν φέρονται σωστά και το δείχνει, σε μια εμφανή δημιουργική απόφαση να υπογραμμιστεί ότι είναι ένας από εμάς.
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Η Ρέιτσελ Μπρόσναχαν με τον Ντέιβιντ Κόρενσουετ σε σκηνή της ταινίας.

Κι αφού ο Γκαν άντλησε εμφανώς έμπνευση από τα παλιομοδίτικα κυριακάτικα καρτούν κι από τα κομιξάδικα ανάλογά τους –της «κανονικής» σειράς δηλαδή και όχι των graphic novel παραλλαγών– ίσως θα έπρεπε να αξιοποιήσει και διδαχές παλιότερων στο μέσο που υπηρετεί: ο καλύτερος τρόπος για να ενισχυθεί ένα σενάριο δεν είναι να το φορτώσουμε με μικροεπεισόδια και παραπάνω χαρακτήρες, αλλά να είμαστε σίγουροι για αυτό που θέλουμε να πούμε, να βρούμε έναν ενδιαφέροντα τρόπο να το πούμε, δεδομένου πως όλα έχουν (ξανα)ειπωθεί, και να βεβαιωθούμε πως, όσα κάνουμε στο μεσοδιάστημα, οδηγούν συμπερασματικά στο φινάλε.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Κόρενσουετ σε σκηνή της ταινίας Superman.

Ίσως ο Γκαν φυλάξει αυτή την διδαχή για την επόμενη φορά, αν οι Θεοί του Box-office αποφασίσουν να επιμηκύνουν τη ζωή του reboot του. Αν, πάλι, στείλουν κι αυτόν τον Superman, μαζί με τα υπόλοιπα σχέδια για το μέλλον, πίσω στον πλανήτη Κρύπτον, θα στεναχωρηθούμε για την απώλεια των επόμενων καμωμάτων του υπερ-σκύλου, αλλά δεν θα γαβγίζουμε κιόλας. Έχουμε ήδη, άλλωστε, μυριάδες κυνοειδή που ωρύονται πίσω από τα πληκτρολόγια τους προς πάσα κατεύθυνση, υπεραμυνόμενα τα κόκκαλα των υπερηρωικών θεών τους. Και, όπως είπαμε και στην εισαγωγή, υπάρχουν πολύ πιο σοβαρά ζητήματα εκεί έξω από το Snyderverse, το Gunnverse και όποιο –verse τα διαδεχτεί στο μέλλον.

Το τρέιλερ της ταινίας

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM