Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο κατά Τζέιμς Γκαν και Ντέιβιντ Κόρενσουετ Σούπερμαν δεν διαθέτει την κλασική αμερικανική στόφα του Κρίστοφερ Ριβ και του «κλώνου» του Μπράντον Ρουθ, ούτε αναπλάθει τη βλοσυρή παρουσία του Χένρι Καβίλ.
0

Καθώς ο πλανήτης αναζητά απεγνωσμένα μεσσιανικές φιγούρες, πριν το ρολόι του κόσμου χτυπήσει μεσάνυχτα, και οι διεθνείς σχέσεις τείνουν να επιστρέψουν σε περιόδους προ παγκοσμίων πολέμων, στον θαυμαστό κόσμο της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας τα στοιχήματα είναι πολύ χαμηλότερα. Αγωνιούν π.χ. αν θα μπορέσει η μεταγραφή του Τζέιμς Γκαν από τη Marvel στη DC να αναζωογονήσει το διευρυμένο σύμπαν της δεύτερης μέσω του επιβεβλημένου, μετά τις απανωτές αποτυχίες, ρεκτιφιέ. Κι επειδή είναι άλλο να παίρνουμε τη δουλειά μας στα σοβαρά και άλλο να νομίζουμε ότι η δουλειά μας είναι τρομερά πιο σημαντική από όσο είναι στην πραγματικότητα, ο Γκαν δεν στήνει την ταινία του με τον στόμφο της Δευτέρας Παρουσίας του υπερηρωικού σινεμά, δεν προσποιείται πως κάνει «σημαντικό» σινεμά, ούτε αντιμετωπίζει την ανάθεση του σαν τη διαφύλαξη του Ιερού Δισκοπότηρου.

Με την δράση να ξεκινά in medias res, σύντομα διαπιστώνουμε ότι πρόκειται να παρακολουθήσουμε τη live-action διασκευή ενός κυριακάτικου καρτούν, με τους καλούς να κάνουν αναίσχυντη επίδειξη των δυνάμεων τους και να ανταλλάσουν περιπαιχτικές στιχομυθίες, με τους κακούς να ανακοινώνουν τα (όχι ιδιαίτερα) σύνθετα σχέδιά τους φωναχτά, τη διάθεση πάντα εύθυμη, τον ρυθμό γοργό και τις ευκαιρίες για χαριτωμενιές να μην πηγαίνουν ποτέ χαμένες: ακούμε τον ήρωα να ρωτά έξαλλος «πού είναι ο σκύλος;» σε μια σκηνή-μια φράση με την οποία θα ταυτιστούν πολλοί, αναζητώντας τον ατίθασο, τετράποδο Krypto, όταν εξαφανίζεται από την ταινία.

Aφού ο Γκαν άντλησε εμφανώς έμπνευση από τα παλιομοδίτικα κυριακάτικα καρτούν κι από τα κομιξάδικα ανάλογά τους –της «κανονικής» σειράς δηλαδή και όχι των graphic novel παραλλαγών– ίσως θα έπρεπε να αξιοποιήσει και διδαχές παλιότερων στο μέσο που υπηρετεί.

Ο κατά Τζέιμς Γκαν και Ντέιβιντ Κόρενσουετ Σούπερμαν δεν διαθέτει την κλασική αμερικανική στόφα του Κρίστοφερ Ριβ και του «κλώνου» του Μπράντον Ρουθ, ούτε αναπλάθει τη βλοσυρή παρουσία του Χένρι Καβίλ. Έχει ευγενικό παρουσιαστικό, ενδιάθετη καλοσύνη, αγανακτεί όταν οι άνθρωποι δεν φέρονται σωστά και το δείχνει, σε μια εμφανή δημιουργική απόφαση να υπογραμμιστεί ότι είναι ένας από εμάς. Στο σενάριο υπάρχουν ψήγματα μιας σύγκρουσης ανάμεσα στη βιολογική και τη θετή οικογένεια, ανάμεσα στην βιολογική και στην επίκτητη ιδιότητα του «ανθρώπου», αν θέλετε, ωστόσο ο Γκαν δεν εστιάζει εκεί. Παρά την cool διάθεση με την οποία εκτελεί τα χρέη του, προσπαθεί, ταυτόχρονα, να μην δυσαρεστήσει κανέναν εκεί έξω και ο τρόπος που διάλεξε για να το πετύχει είναι η επαναφορά (και) στις δικές του εργοστασιακές ρυθμίσεις.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Superman με το ατίθασο, τετράποδο Krypto.

Ο Γκαν επιχειρεί να εφαρμόσει το μοτίβο της ομάδας παρείσακτων που διατρέχει το σύνολο της υπερηρωικής φιλμογραφίας του στον Superman του, επειδή νιώθει πιο άνετα κι επειδή είναι μια συνταγή που έχει δοκιμάσει με επιτυχία στο παρελθόν. Παράλληλα, επειδή σοφά διαπιστώνει ότι το χτίσιμο ενός διευρυμένου σύμπαντος στη μεγάλη οθόνη με τον τρόπο του MCU έχει τελειώσει, εντάσσει την ιστορία του σε ένα ήδη χτισμένο. Τα παραπάνω λειτουργούν ταυτόχρονα σαν ήλιος και σαν κρυπτονίτης για την ταινία, καθώς υπερφορτώνουν μια ίντριγκα που, σε πρώτη φάση, ίσως φάνηκε υπερβολικά απλή στον ίδιο και στους ανθρώπους του στούντιο – και ίσως δεν ήθελαν να την πατήσουν όπως πριν από δυο δεκαετίες με το (για εμάς αξιόλογο και παραγνωρισμένο) Superman Returns. Στο πλαίσιο αυτής της κακώς εννοούμενης «ενίσχυσης» προστίθεται και μια πολυ-συμπαντική υποπλοκή που κορυφώνεται με μια κακάσχημη σεκάνς δράσης, παρμένη, θαρρείς, από το σύμπαν του Minecraft – η μοναδική σοβαρή παραφωνία της ταινίας.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Νίκολας Χουλτ με τον Ντέιβιντ Κόρενσουετ.
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Superman έχει ευγενικό παρουσιαστικό, ενδιάθετη καλοσύνη, αγανακτεί όταν οι άνθρωποι δεν φέρονται σωστά και το δείχνει, σε μια εμφανή δημιουργική απόφαση να υπογραμμιστεί ότι είναι ένας από εμάς.
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Η Ρέιτσελ Μπρόσναχαν με τον Ντέιβιντ Κόρενσουετ σε σκηνή της ταινίας.

Κι αφού ο Γκαν άντλησε εμφανώς έμπνευση από τα παλιομοδίτικα κυριακάτικα καρτούν κι από τα κομιξάδικα ανάλογά τους –της «κανονικής» σειράς δηλαδή και όχι των graphic novel παραλλαγών– ίσως θα έπρεπε να αξιοποιήσει και διδαχές παλιότερων στο μέσο που υπηρετεί: ο καλύτερος τρόπος για να ενισχυθεί ένα σενάριο δεν είναι να το φορτώσουμε με μικροεπεισόδια και παραπάνω χαρακτήρες, αλλά να είμαστε σίγουροι για αυτό που θέλουμε να πούμε, να βρούμε έναν ενδιαφέροντα τρόπο να το πούμε, δεδομένου πως όλα έχουν (ξανα)ειπωθεί, και να βεβαιωθούμε πως, όσα κάνουμε στο μεσοδιάστημα, οδηγούν συμπερασματικά στο φινάλε.

Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Κόρενσουετ σε σκηνή της ταινίας Superman.

Ίσως ο Γκαν φυλάξει αυτή την διδαχή για την επόμενη φορά, αν οι Θεοί του Box-office αποφασίσουν να επιμηκύνουν τη ζωή του reboot του. Αν, πάλι, στείλουν κι αυτόν τον Superman, μαζί με τα υπόλοιπα σχέδια για το μέλλον, πίσω στον πλανήτη Κρύπτον, θα στεναχωρηθούμε για την απώλεια των επόμενων καμωμάτων του υπερ-σκύλου, αλλά δεν θα γαβγίζουμε κιόλας. Έχουμε ήδη, άλλωστε, μυριάδες κυνοειδή που ωρύονται πίσω από τα πληκτρολόγια τους προς πάσα κατεύθυνση, υπεραμυνόμενα τα κόκκαλα των υπερηρωικών θεών τους. Και, όπως είπαμε και στην εισαγωγή, υπάρχουν πολύ πιο σοβαρά ζητήματα εκεί έξω από το Snyderverse, το Gunnverse και όποιο –verse τα διαδεχτεί στο μέλλον.

Το τρέιλερ της ταινίας

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ