Η ανείπωτη ιστορία των καμικάζι πιλότων

Η ανείπωτη ιστορία των καμικάζι πιλότων Facebook Twitter
Σχεδόν 4.000 πιλότοι έχασαν τη ζωή τους σε αποστολές καμικάζι, με μέσο όρο ηλικίας τα 21 έτη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η ΙΔΕΑ ΟΤΙ οι Ιάπωνες καμικάζι πιλότοι του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ήταν φανατικοί που είχαν υποστεί πλύση εγκεφάλου και πήγαιναν με προθυμία και αυταπάρνηση στον θάνατο είναι ευρέως διαδεδομένη. Και φυσικά υπάρχει ένα στοιχείο αλήθειας σ’ αυτό, αφού ο ιαπωνικός λαός είχε διδαχθεί ότι κάτι τέτοιο εκπροσωπούσε την απόλυτη, την πιο ένδοξη θυσία. Οι δάσκαλοι δίδασκαν τα παιδιά του δημοτικού ότι αυτά τα «γεράκια των αιθέρων» έπρεπε να τιμώνται όχι απλά ως ήρωες, αλλά ως ημίθεοι.

Ωστόσο, το ντοκιμαντέρ «Kamikaze: An Untold History» –μια σοβαρή ιαπωνική παραγωγή που υιοθετεί μια συμπονετική οπτική– το οποίο προβλήθηκε πριν από μερικές μέρες στο BBC Four, αποκαλύπτει την πραγματικότητα. Υπό πίεση να προσφερθούν εθελοντικά και εντεταλμένοι να εκτελέσουν αποστολές αυτοκτονίας εναντίον του αμερικανικού στόλου, συχνά οι «καμικάζι» δεν είχαν άλλη επιλογή από το να αποδεχθούν την μοιραία αποστολή τους σε μια κοινωνία όπου η συμμόρφωση ήταν το παν.

«Ο διοικητής μας είπε ότι η πολεμική κατάσταση ήταν τόσο άσχημη που έπρεπε να πραγματοποιήσουμε επιθέσεις καμικάζι. Μας είπε ότι ήταν η μόνη μας ευκαιρία για νίκη. Εκείνη τη στιγμή, σκέφτηκα ότι η ζωή μου είχε τελειώσει. Μας ζητούσαν χωρίς περιστροφές να θυσιάσουμε τις ζωές μας».

Πίσω από τις τελευταίες τους επιστολές προς τα σπίτια τους, στις οποίες έλεγαν στους δικούς τους ότι ήταν περήφανοι που θα πέθαιναν για την πατρίδα τους, κρυβόταν μια αλήθεια που δεν μπορούσε να ειπωθεί. Μια ηλικιωμένη κυρία που εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ, θυμάται τον μεγαλύτερο αδελφό της, του οποίου η πρώτη αποστολή ήταν και η τελευταία: «Εν τέλει, είχε παραιτηθεί και είχε αποδεχτεί το πεπρωμένο του. Ένιωθε ότι ήταν αναπόφευκτο, κάτι από το οποίο δεν μπορούσε να αποδράσει».

Οι καμικάζι πιλότοι ένιωθαν μια ιδιαίτερη υπερηφάνεια, αυτό όμως δεν σήμαινε ότι δεν είχαν φόβο. Τον έκρυβαν όμως επιμελώς πριν μπουν στη μάχη. Ένας αεροπόρος που είχε αναλάβει να συνοδεύσει τη μοίρα προς τον στόχο της θυμάται μια «φρικτή ατμόσφαιρα» στον κοιτώνα τη νύχτα πριν από την αποστολή, «αλλά όταν ξημέρωσε και πήγαν στο αεροδρόμιο, άφησαν όλα αυτά πίσω τους και φαινόταν χαρούμενοι. Δεν ήθελαν οι άλλοι να δουν καμία αμφιβολία ή αγωνία».

Το 90λεπτο ντοκιμαντέρ παρουσιάζει γεγονότα και στοιχεία –σχεδόν 4.000 πιλότοι έχασαν τη ζωή τους σε αποστολές καμικάζι, με μέσο όρο ηλικίας τα 21 έτη, μερικοί από τους οποίους ήταν απόφοιτοι ελίτ ναυτικών και στρατιωτικών ακαδημιών, άλλοι μόλις είχαν τελειώσει το πανεπιστήμιο– εξηγώντας την στρατηγική στελέχωσης του «επίλεκτου» σώματος.

Η Ιαπωνία έχανε τον πόλεμο, αλλά πίστευε ότι προκαλώντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ζημιά στον εχθρό, θα έδειχνε την ισχύ της και θα εξασφάλιζε πιο ευνοϊκούς όρους. Μια άνευ όρων παράδοση θα έβλαπτε τη θέση του αυτοκράτορα της χώρας. Ένας πιλότος θυμόταν ότι η μοίρα του κλήθηκε σε μια αίθουσα ενημέρωσης της αεροπορίας όπου τους ανακοινώθηκε η είδηση. «Ο διοικητής μας είπε ότι η πολεμική κατάσταση ήταν τόσο άσχημη που έπρεπε να πραγματοποιήσουμε επιθέσεις καμικάζι. Μας είπε ότι ήταν η μόνη μας ευκαιρία για νίκη. Εκείνη τη στιγμή, σκέφτηκα ότι η ζωή μου είχε τελειώσει. Μας ζητούσαν χωρίς περιστροφές να θυσιάσουμε τις ζωές μας».

Οι ιστορίες των καμικάζι πιλότων ξετυλίγονται μέσω επιστολών, φωτογραφιών και αναμνήσεων των συγγενών τους. Υπάρχουν και άλλες συνεντεύξεις, που πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον πριν από μια δεκαετία, με πιλότους που τελικά δεν επιλέχθηκαν. Μερικοί από αυτούς απορρίφθηκαν επειδή είχαν πάρει υψηλές βαθμολογίες στις εξετάσεις και η ανώτατη διοίκηση δεν ήθελε να σπαταλήσει τις ζωές των πιο λαμπρών στελεχών της. Από τους εθελοντές ζητείτο να δηλώσουν γραπτώς πόσο πολύ επιθυμούσαν να γίνουν καμικάζι: μπορούσαν να απαντήσουν «επιθυμώ», «επιθυμώ έντονα» ή «αρνητικό».

Ένας ιστορικός εξετάζει σήμερα αυτά τα αρχεία και παρατηρεί ότι ορισμένοι είχαν γράψει «επιθυμώ» με πιο μικρά γράμματα, ένας απελπισμένος τρόπος για να δείξουν εμμέσως την απροθυμία τους. Ελάχιστοι πάντως δήλωσαν άρνηση. Ένας άνδρας θυμόταν ότι έπαιξε πέτρα, ψαλίδι, μολύβι, χαρτί με έναν συνάδελφό του πιλότο για την μοναδική πτήση καμικάζι που αναχωρούσε εκείνη την ημέρα. Απογοητεύτηκε που έχασε. «Κοιτάζοντας πίσω, δεν μπορώ να πιστέψω ότι προσφέρθηκα εθελοντικά», είπε, «αλλά εκείνη τη στιγμή ένιωθα παγιδευμένος. Ίσως αυτή είναι η ψυχολογία πίσω από την αυτοκτονία. Ασφυκτιούσα».

Πολλοί ένιωθαν ότι το πολιτικό κλίμα δεν τους άφηνε άλλη επιλογή: η δυναμική που υπάρχει πάντα κατά τη διάρκεια τέτοιου μεγέθους συγκρούσεων, όπου κάθε κριτική των πολεμικών προσπαθειών θεωρείται προδοσία, συνέτριψε κάθε διαφωνία. Η στρατηγική των καμικάζι έδωσε μια ακτίνα ελπίδας στους Ιάπωνες πολίτες. Η ταινία τελειώνει με μια αναφορά στις ατομικές βόμβες που έπληξαν τη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, γεγονότα που απέδειξαν ότι η ελπίδα αυτή ήταν ψευδής.

Με στοιχεία από The Telegraph  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ