Superman: MAGA-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης;

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες.
0

Ο νέος «Superman» του Τζέιμς Γκαν έχει διχάσει αμέσως μετά την κυκλοφορία του, όχι τόσο για την αξία της ταινίας αλλά για τον συμβολισμό (και την εργαλειοποίηση, sorry για το κλισέ) του παλαιότερου, γνωστότερου και, όπως αποκάλυψε μια πρόσφατη έρευνα, δημοφιλέστερου υπερήρωα, πιο πάνω στη λίστα ακόμη κι από τον Batman. Τον διεκδικούν οι απανταχού καταφρονεμένοι, τα θύματα των πολέμων που τρέχουν τη στιγμή που μιλάμε αλλά και ο ίδιος ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, σε μια μεγαλοπρεπή ανάρτηση του Λευκού Οίκου, με τον Ντόναλντ Τραμπ καλυμμένο με την εμβληματική κάπα και το πασίγνωστο «S». 

Πνευματικό δημιούργημα των Τζέρι Σίγκελ και Τζόελ Σούστερ, παιδιά Ρωσοεβραίων μεταναστών, ο Σούπερμαν έσκασε στη Γη λίγο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: το 1938 ο Χίτλερ είχε ήδη αναπτύξει δράση στην Ευρώπη, και ο δυνατότερος metahuman στο σύμπαν των κόμικς, προπάτορας όλων όσοι θα ακολουθούσαν, υπερασπιζόταν τους αδύναμους, ένας φαινομενικά απολιτικός προστάτης της κοινωνίας στην ατέρμονη μάχη με τους παραβατικούς και τους εγκληματίες. Όταν το 1940 πήρε θέση κατά του Αδόλφου, σε μια ακόμη ουδέτερη χώρα, για χάρη της φιλειρηνικής στάσης μιας μερίδας πονηρών βιομηχάνων, ο Αδόλφος τσαντίστηκε, και μια γερμανική εφημερίδα στηλίτευσε την πολιτική εμπλοκή ενός χάρτινου χαρακτήρα − τόση ήταν ήδη η απήχησή του.

Αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του, ο Καλ Ελ πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Τη σημασία του αμερικανικού συμβόλου της ελευθερίας επισήμαναν σε πρόσφατη τοποθέτησή τους ο αφηγηματικός στρατηγιστής Άντριου Σλακ και ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος Αντόνιο Βάργκας, υπενθυμίζοντας κι άλλες περιπτώσεις στις οποίες ο δισυπόστατος ήρωας δεν έμεινε αμέτοχος στη ροή της σύγχρονης ιστορίας: το 1949 κατέδωσε τον χαφιεδισμό ως αντιαμερικανισμό για να αντισταθεί στην ανερχόμενη μάστιγα του μακαρθισμού, εξέθεσε τα δόλια σχέδια της Κου Κλουξ Κλαν στα δημόσια ερτζιανά, ενώ, στον απόηχο της δολοφονίας του Τζορτζ Φλόιντ, επικαλέστηκε το δικαίωμα στο όνειρο και την αξιοπρέπεια κάθε πολίτη, υπενθυμίζοντας πως δεν θα πάψει να μάχεται για πάντα. Επομένως, η κίνησή του να θέσει εαυτόν υπέρ των αδυνάμων που βάλλονται στο σενάριο του «Superman» του 2025, εξοργίζοντας τον Τζορ Ελ και τα συμφέροντά του, τον αντίπαλο ηγέτη με την έντονα γελοία ρωσική προφορά αλλά και τη συνάδελφο και ερωμένη του, Λόις, η οποία κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς, δεν έπεσε από τον ουρανό, όπως ο Κλαρκ μωρό.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
H συνάδελφος και ερωμένη του, Λόις, κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς.

Ηλικίας 88 ετών πλέον αλλά αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του (ενδεχομένως μια αλληγορία για τους αφαιμακτικούς δεσμούς που άφησε πίσω του), ο Καλ Ελ, που άλλαξε το εβραϊκό του όνομα στο πιο γήινο και μη αναγνωρίσιμο Κλαρκ Κεντ, πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Οι προοδευτικοί συμφωνούν και επαυξάνουν: είναι ένας από τους σκλάβους, τους πρόσφυγες, τους ονειροπόλους, ακριβώς σαν το αγοράκι που προσεύχεται ψιθυρίζοντας ρυθμικά το όνομά του σε ένα ταπεινό και ξεχαρβαλωμένο camp στην ταινία, περιμένοντας το θαύμα εξ ουρανού όπως τα παιδιά της Παλαιστίνης. Είναι αυτό υλικό «Superman»; Ναι, αν μπορούσε να το υποστηρίξει με όλη της την καρδιά η ταινία, πράγμα που δεν συμβαίνει απολύτως, σε μια περιπέτεια που θέλει να χωρέσει fun, σκοτεινιά, ρομάντσο, το DNA του κόμικ, απερίσκεπτους κακούς και επιπόλαιους συμμάχους, γιγαντιαία εφέ και ψυχούλα, μαζί με (ωχ) μήνυμα, δηλαδή το διουρητικό των ανυπόμονων θεατών. 

Για να είμαστε ψύχραιμοι, και όχι απαραίτητα δίκαιοι με μια μυθοπλασία που βασίζεται στη φαντασία, ο Σούπερμαν είναι σίγουρα ένα ορφανό, όπως τόσα δεκάδες εκατομμύρια στον κόσμο, αναγκασμένο να φύγει από τον τόπο καταγωγής του που κατέρρεε, υιοθετημένο από απλούς κι αγνούς αγρότες στο μέσον του πουθενά, προικισμένο ωστόσο με τόσα προσόντα που δεν γίνεται να είναι κάποιος με τον οποίο μπορείς να ταυτιστείς∙ είναι αξιοθαύμαστος, σε ένα βάθρο δυσθεώρητο.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Ο Superman με τον Krypto

Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες. Ουδέποτε υπήρξε το κλασικό μοντέλο του προσφυγόπουλου. Κατάγεται από βασιλείς, κατέχει καταστροφική τεχνολογία και προηγμένες για τα γήινα δεδομένα γνώσεις, που ευτυχώς δεν χρησιμοποιεί αρνητικά, αλλά για προνομιούχο τον γνωρίζαμε και ρατσάτο δείγμα μαγικής μετενσάρκωσης παραμένει.

Δεν έχει ασχημύνει με τα χρόνια, δεν τον κατέβαλαν οι επίπονες και ενίοτε πικρές αποστολές σωτηρίας του αχάριστου ανθρώπινου γένους, και πιο συγκεκριμένα του αμερικανικού έθνους, και εύκολα ένα νιτσεϊκό μυαλό τον θεωρεί homie, δικό του παιδί, αδελφό και πρότυπο, λόγω της κατασκευαστικής του τελειότητας και της απαράμιλλης αντοχής του. Κυρίως, ενσωματώνει τα αμερικανικά ιδεώδη, εναντίον του κακού όπως το εννοεί ο καθένας. Δεν φαντάζει και τόσο ακραίο που ταυτόχρονα ο Πορτοκαλί Οίκος και μια πτέρυγα του woke κινήματος, που βλέπει τους κόπους του να παραμερίζονται με θυμηδία, οικειοποιούνται ιστριονικά τον αγέραστο πατριάρχη των Εκδικητών, με ένα κινηματογραφικό στόρι που απέχει έτη φωτός από την ολοκάθαρη μεσσιανική παραβολή του Μπράιαν Σίνγκερ από το 2006 − ο Σούπερμαν Επιστρέφει για να δεχθεί λιθοβολισμό στα 33 του και να αναστηθεί με μια σεκάνς που θα ζήλευε ως και ο Μελ Γκίμπσον…

Δεκαεννιά χρόνια αργότερα, ο Κλαρκ έχει κι αυτός τις αμφιβολίες του για το αν έκανε καλά να ακολουθήσει την πυξίδα δικαίου που είναι ενσωματωμένη στις εργοστασιακές του ρυθμίσεις, κι από τιμητής των αμερικανικών συνόρων της ηθικής να βρεθεί στη μέση των σύγχρονων culture wars, του άλυτου Μεσανατολικού της εποχής μας.

Το τρέιλερ της ταινίας

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την ταινία εδώ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ