«Zιλ και Τζιμ»: Μια αυθάδικη αναθεώρηση

«Zιλ και Τζιμ»: Μια αυθάδης αναθεώρηση Facebook Twitter
Στα κινηματογραφικά εγχειρίδια το «Ζιλ και Τζιμ» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ως ωδή στον amour fou.
0

Το χέρι μου στο κινηματογραφικό Ευαγγέλιο, αν κάποιος ισχυριστεί ότι το «Ζιλ και Τζιμ» (1962) δεν αποτελεί ταινία-ορόσημο για το ρεύμα της Nouvelle Vague και για το σινεμά γενικότερα ή, ακόμα χειρότερα, ότι πρόκειται για σκουπίδι, θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά του να πάρει την άποψή του και να τη βάλει εκεί που ξέρει. Ωστόσο, η σχέση μας με το σινεμά, με τους δημιουργούς και, προπάντων, με τις δημιουργίες (πρέπει να) είναι δυναμική, αλλιώς θα καταστούν μουσειακό είδος. Και, για να μείνουμε εντός θέματος, θυμόμαστε όλοι από το γκονταρικό «Bande a part» (1964) πώς αντιμετωπίζει η νεολαία τα μουσεία, έτσι; 

O Φρανσουά Tριφό, σκηνοθέτης του «Ζιλ και Τζιμ», εισήλθε με κρότο στη διεθνή κινηματογραφική σκηνή με τα αξεπέραστα «400 χτυπήματα» (1959), συνοψίζοντας στο τελικό πλάνο με έναν απλό αλλά ιδιοφυή τρόπο την ακαταμάχητη ροπή του ανθρώπινου πνεύματος προς την ελευθερία. Ξεκίνησε έτσι ένα καταπληκτικό work in progress με τις περιπέτειες του Αντουάν Ντουανέλ, που ενέπνευσε από το «Up» του Μάικλ Άπτεντ ως την τριλογία «Before» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ. Aπό εκεί και πέρα, ο υπογράφων υποστηρίζει μια αιρετική άποψη, την οποία μπορείτε κάλλιστα να λοιδορήσετε: τον Τριφό τον χάσαμε πάνω στη δημιουργική ωρίμανσή του, όταν αυτός ο άνθρωπος που εμφανέστατα αγαπούσε με πάθος τα κινηματογραφικά είδη σταμάτησε να τα αντιμετωπίζει ως αφορμή για μοντερνισμούς και υιοθέτησε μια πιο κλασικότροπη σκηνοθετική προσέγγισή τους. 

Το «Ζιλ και Τζιμ» είναι μια ταινία σε διαρκή κίνηση, μιμείται, θαρρείς, τους ήρωες που τρέχουν στο διάσημο στιγμιότυπο στη γέφυρα και, ευτυχώς, κατά διαστήματα «τρέχει» πιο γρήγορα από τη γλώσσα του αφηγητή – που, είπαμε, έχει πάρα πολλά να πει και δεν ξέρει τι να πρωτοδιαλέξει.

Επίσης, αν και επί της αρχής δεν στηρίζω την αναχρονιστική κριτική αποτίμηση, οφείλω να παραδεχτώ ότι η στάση του σινεμά του προς τις γυναίκες σε ορισμένες περιπτώσεις είναι συζητήσιμη. Δεν θα ήθελα να πω σεξιστική, αν και ο τρόπος που η Κάθριν παρουσιάζεται στην ταινία πρωτίστως ως αυτάρεσκη (και συνειδητή) πηγή βασάνων για τους δύο άρρενες και παραμένει απρόσιτη ακόμα και για τον παντογνώστη αφηγητή ίσως αποτελεί μια σχετική απόδειξη − διάολε, δεν χωράει καν το όνομά της στον τίτλο της ταινίας. 

«Zιλ και Τζιμ»: Μια αυθάδης αναθεώρηση Facebook Twitter
Είναι ομολογουμένως μια ταινία που δεν θα κρίνει ποτέ την απόφαση των ηρώων να συζήσουν για ένα διάστημα στην εξοχή και που είναι αρκετά προοδευτική ως προς ένα μοντέλο σχέσης που σπάνια είχε απασχολήσει τόσο ανοιχτά το σινεμά.

Το «Ζιλ και Τζιμ», λοιπόν, στα κινηματογραφικά εγχειρίδια αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ως ωδή στον amour fou –μα έχει χρόνο και ψυχραιμία για να μιλήσει έτσι γι’ αυτόν εκείνος που χάνεται στη δίνη του;−, ως υπόδειγμα ρομαντισμού –αφενός ο Τριφό αποδομεί τις παραδοσιακές ρομαντικές αφηγήσεις και κάθε άλλο παρά ρομαντικοποιεί το παρελθόν, αφετέρου περισσότερο στη φιλία των Ζιλ και Τζιμ εστιάζει– και, τέλος, ως μια κατάδειξη του πλήγματος που κατάφερε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στη σταθερότητα και στην ψυχική ηρεμία όσων τον έζησαν − μα ο πόλεμος περνάει και δεν ακουμπάει στο έργο και οι Ζιλ και Τζιμ για άλλα πράγματα καίγονται.   

Τώρα, αν ζητήσεις από τους σινεφίλ να απαριθμήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά του γαλλικού σινεμά, το «Ζιλ και Τζιμ» είναι ένας βασικός λόγος που ελάχιστοι θα παραλείψουν τη φλυαρία και το ménage a trοis.

«Zιλ και Τζιμ»: Μια αυθάδης αναθεώρηση Facebook Twitter
Οι χαρακτήρες στο έργο υπεραναλύουν τα συναισθήματά τους − περισσότερο μιλούν για τον έρωτα, παρά τον κάνουν.

Ως προς το πρώτο στοιχείο, οι χαρακτήρες στο έργο υπεραναλύουν τα συναισθήματά τους − περισσότερο μιλούν για τον έρωτα, παρά τον κάνουν. Ο δε αφηγητής είναι πανταχού παρών, σχολιάζει, συμπληρώνει, επεξηγεί, συχνά στέκεται εμπόδιο στην απρόσκοπτη απόλαυση της βασικής αρετής της ταινίας, που είναι το διαρκές παιχνίδι με τη φόρμα, οι εμπνεύσεις της στιγμής, η κινηματογραφικώς εννοούμενη αποθέωση της στιγμής μέσω του τρικ του freeze frame και, πάνω από όλα, η κινητικότητά της.

Το «Ζιλ και Τζιμ» είναι μια ταινία σε διαρκή κίνηση, μιμείται, θαρρείς, τους ήρωες που τρέχουν στο διάσημο στιγμιότυπο στη γέφυρα και, ευτυχώς, κατά διαστήματα «τρέχει» πιο γρήγορα από τη γλώσσα του αφηγητή – που, είπαμε, έχει πάρα πολλά να πει και δεν ξέρει τι να πρωτοδιαλέξει. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, η ταινία περιλαμβάνει τη μισή αλφάβητο της γλώσσας του μοντέρνου σινεμά κι αυτό αποτελεί μια αντικειμενική πραγματικότητα που, πιθανότατα, υπερβαίνει τις αναθεωρητικές προσεγγίσεις και απαντά εμφατικά στην αυθάδεια διάφορων γραφιάδων, συμπεριλαμβανομένου του υπογράφοντος.

Ως προς το δεύτερο στοιχείο, είναι, ομολογουμένως, μια ταινία που δεν θα κρίνει ποτέ την απόφαση των ηρώων να συζήσουν για ένα διάστημα στην εξοχή και αρκετά προοδευτική προς ένα μοντέλο σχέσης που σπάνια είχε απασχολήσει τόσο ανοιχτά το σινεμά – αν και ο Λιούμπιτς του Design for Living (1933) θα διαμαρτυρόταν δικαιολογημένα. Ας είμαστε ειλικρινείς, όμως, ο Τριφό μια χαρά θα κρίνει τον τρόπο που η Κάθριν χειραγωγεί τους δυο χαρακτήρες, οι οποίοι, θα επαναλάβουμε, κέρδισαν μια θέση στον τίτλο μόνο για τους ίδιους.

«Zιλ και Τζιμ»: Μια αυθάδης αναθεώρηση Facebook Twitter
Είναι μια ταινία σε διαρκή κίνηση, μιμείται, θαρρείς, τους ήρωες που τρέχουν στο διάσημο στιγμιότυπο στη γέφυρα και, ευτυχώς, κατά διαστήματα «τρέχει» πιο γρήγορα από τη γλώσσα του αφηγητή.

Ευτυχώς, η ιστορία ήρθε για να διορθώσει την αδικία, καθιστώντας τη Ζαν Μορό τη μοναδική ηθοποιό που μπορεί να μνημονεύσει ο μέσος διαβασμένος σινεφίλ −ευπρόσδεκτοι στα σινεφιλικά trivia games μας όσοι μπόρεσαν να επικαλεστούν από μνήμης τους Όσκαρ Βέρνερ και Ανρί Σερ− και χαρίζοντας στο «Le Tourbillon de la Vie» της ηρωίδας της κινηματογραφική και μουσική αθανασία, καθώς και μια δεύτερη ζωή, έξω από το πλαίσιο της ταινίας. Μια Μορό που κατορθώνει με τσαγανό να υπερβεί τον άχαρο ρόλο της «νύφης που φόρεσε μαύρα» στους δύο (για τον Τριφό «αθώους» ώσπου να τη γνωρίσουν) άντρες και διεκδικεί με τσαμπουκά την αυτόνομη θέση της (και την τρίτη διάστασή της) στην ανισόρροπη δυναμική μεταξύ τους. Μια ισορροπία που θα αποκαθιστούσε πλαγίως και πονηρά ο Γκοντάρ δυο χρόνια μετά, σε μια (πολύ) υπόγεια ερωτική, άτυπη «απάντηση» στον συνοδοιπόρο του με το «Bande a part» − ο αθεόφοβος θα έβαζε ακόμα και την τριπλέτα του να τρέξει, στη σκηνή που επικαλεστήκαμε στην εισαγωγή.

Εσείς, πάντως, μην τρέξετε μακριά από τις αίθουσες που παίζουν την ταινία. Είναι από εκείνες που ωφελεί να επισκέπτεσαι σε διαφορετικά στάδια της ζωής σου, για να διαγνώσεις πού στέκεσαι ως προς αυτές, ως προς τον εαυτό σου και τους γύρω σου και, κυρίως, ως προς τα «τραγικά ρομάντζα» και την εξιδανίκευσή τους. 

Η ταινία «Ζιλ και Τζιμ» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 24 Ιουλίου από τη Summer Classics.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ