«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα.
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΩ
 συχνότερα σε κινηματογραφικές συζητήσεις είναι ότι δεν γυρίζονται πια ρομαντικές ταινίες. Ομολογουμένως, μεγάλες παραγωγές που ποντάρουν στον ρομαντισμό θα αργήσουμε να δούμε και υπερπαραγωγές σαν τον «Τιτανικό» δεν ξέρουμε αν θα ξαναδούμε, εκτός κι αν κάποιος από τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού δημιουργούς με carte blanche από τα στούντιο αποφασίσει να γυρίσει ρομαντικό έπος. Ακόμα και η τελευταία μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του είδους, το «La La Land» (2016), σήμερα θα έπαιρνε δύσκολα πράσινο φως από τους executives – πέρα από ρομαντζάδα, είναι και μιούζικαλ και μάλιστα όχι βασισμένο σε υφιστάμενο brand name. Μην τα πολυλογούμε, υφίσταται διωγμό ο ρομαντισμός από τις αίθουσες, είναι αναγκασμένος να αναζητήσει καταφύγιο στις streaming πλατφόρμες κι ενίοτε το βρίσκει, γιατί ενδιαφέρον από το κοινό εξακολουθεί να υπάρχει.

Δεν είναι, όμως, μόνο επιχειρηματικοί οι λόγοι που δεν γυρίζονται πια «ρομαντικές» ταινίες, με την έννοια που το λένε οι παραπονούμενοι. Οι μεγάλες ρομαντικές αφηγήσεις του παρελθόντος για άτυχους εραστές, για το λάθος στ’ αστέρια τους που δεν αφήνει τον έρωτά τους να στεριώσει, καθώς κι εκείνα τα φωσφορίζοντα «για πάντα», μήτρες προσδοκιών έκθετων στη διάψευση της πραγματικότητας, μεταβλήθηκαν. Καθώς η αλλαγή συντρόφου έπαψε να δαιμονοποιείται κι ο έρως πέρασε στα χρόνια της σοσιαλμιντιακής χολέρας, τα σημερινά ρομάντζα μιλούν για ανθρώπους που τα βρίσκουν και τα χαλάνε άνευ ουσιώδους λόγου, για έρωτες που κόπηκαν στην προκρούστεια κλίνη της καθημερινότητας, για σχέσεις που δεν άνθησαν λόγω κακού συγχρονισμού, για παλιοϊστορίες, κινούμενες σε όλο το φάσμα του επονομαζόμενου situationship. Έχουν, φυσικά, αρκετό δράμα, συχνά απευθύνονται σε ανθρώπους που, περισσότερο από τον έρωτα, ήθελαν το δράμα της αμφιβολίας και της ματαίωσής του –να γιατί πέτυχε το «La La Land»–, αλλά πρόκειται για δράμα προσγειωμένο. Οι μεγαλόστομες ρομαντικές χειρονομίες έδωσαν τη θέση τους σε πολλές μικρότερες. Το όποιο μεγαλείο τους προκύπτει από το σύνολό τους και αφορά κυρίως εκείνους που το έζησαν – όπως συμβαίνει στον έξω κόσμο, δηλαδή.

Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι.

Το «The New Years» («Los años nuevos») του ανερχόμενου και πολύ αγαπητού στο ελληνικό κοινό Ισπανού δημιουργού Ροντρίγκο Σορογκόγιεν ανήκει σε αυτήν τη συνομοταξία ρομαντικών δημιουργιών. Βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, του «Normal People» και του «One Day», δανείζεται, μάλιστα, το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου. Ήρωές του είναι ο Όσκαρ και η Άνα. Ο πρώτος κλείνει τα τριάντα του χρόνια Παραμονή Πρωτοχρονιάς, η δεύτερη την Πρωτοχρονιά και γνωρίζονται πάνω στην αλλαγή του χρόνου. Στα επόμενα εννιά επεισόδια τούς συναντάμε την ίδια μέρα, σε διαφορετικά στάδια της σχέσης μεταξύ τους, αλλά και της σχέσης τους με τον εαυτό τους. 

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
O Ροντρίγκο Σορογκόγιεν με τους πρωταγωνιστές του.

Η σύμπτωση των γενεθλίων τους γεννά μεν meet cute τεχνητής ρομαντικής κομεντί, μα τη σειρά διέπει ο ρεαλισμός. Ένας ρεαλισμός εκτεινόμενος από τις κοχλασμένες, μες στην αφτιασίδωτη όψη και εκτέλεσή τους, ερωτικές σκηνές, μέχρι τη φύση των διαλόγων: είναι διάλογοι πραγματικών ανθρώπων, κάνουν κύκλους και παύσεις, πότε πλατειάζουν, πότε κόβονται πρόωρα, θυμίζοντας τον τρόπο του Λινκλέιτερ και του Ρομέρ. Άλλωστε, ο Λινκλέιτερ μετέγραψε το ρομερικό ιδίωμα στις ΗΠΑ – μπορείς να πεις ότι ο Σορογκόγιεν το παίρνει πίσω, έστω και με την ποιοτική φύρα που συνεπάγεται τις περισσότερες φορές μια μεταγραφική επιστροφή.

Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά: ρομαντική χειρονομία μπορεί να είναι κι ένα ταξίδι ξημερώματα Πρωτοχρονιάς με έναν άγνωστο σε αναζήτηση βοήθειας, όπως διαπιστώνουμε στο έκτο επεισόδιο, αλλά απευθυνόμενη σε άλλον από εκείνον που αρχικά πίστευες – η ταυτότητα του παραλήπτη γίνεται σαφής στο ιδιοφυές τελικό πλάνο. Θεατές των πρώτων και των δεύτερων -άντα, που βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο της ζωής τους ή έχουν περάσει από αυτό το στάδιο (κι είναι το σπίτι τους άδειο) θα βρουν σημεία ταύτισης κι αφετηρία για συζητήσεις με τον σύντροφό τους ή τους φίλους τους, αλλά και για ενδοσκόπηση.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Η Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της.

Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα, η δε Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της. Η tracklist απαρτίζεται από indie ισπανικά άσματα, πρόσφορα για playlist στο Spotify, και το αναφέρουμε γιατί διαπιστώνουμε ότι το soundtrack παίζει πάντα νευραλγικό ρόλο σε αντίστοιχα εγχειρήματα. Όσο για το δοκιμασμένο σεναριακό εύρημα, δεν μοιάζει ποτέ gimmick, χάρη σε ένα καλοδουλεμένο σενάριο που συμπληρώνει τα κενά οργανικά, δίχως exposition. Και, πάνω από όλα, οι δημιουργοί της σειράς ευστόχησαν στην ημερομηνία εξέλιξης της δράσης. 

Αισθάνεσαι ότι εφηύραμε τα πρωτοχρονιάτικα ρεβεγιόν για να έχουμε ένα πιο ακίνδυνο δράμα να διαχειριστούμε από εκείνο της ανασκόπησης και των resolutions, αλλά τα τελευταία θα έρθουν μοιραία, έστω και κατά τη χώνεψη ή μετά το πλύσιμο των πιάτων – κι ας λέει μια παλιά κινεζική παροιμία ότι τα resolutions της πρώτης μέρας του χρόνου τα βλέπει η τελευταία και γελά. Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι. Κι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν οι εμπειρίες τους αφομοιωθούν, αν με τα πεπραγμένα τους διαψεύσουν όσα έλεγε εκείνος ο Γερμανός φιλόσοφος περί «αιώνιας επιστροφής». 

Ο Σορογκόγιεν κατά βάθος πιστεύει στην αλλαγή. Περισσότερο κι από τον χρόνο εξέλιξης της δράσης, αυτή του η πίστη καθιστά το «The New Years» απαραίτητη εορταστική προβολή – κι ας μην του φαίνεται για μεγάλο μέρος του.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά.

Η σειρά «The New Years» ξεκινά να προβάλλεται τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου από την πλατφόρμα του Cinobo και ολοκληρώνεται σε πέντε διπλά επεισόδια. Για τις ανάγκες του παρόντος, είδαμε όλα τα επεισόδιά της.


     

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Θλιμμένης Συζύγου;

Οθόνες / Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στον ρόλο της θλιμμένης συζύγου;

Στο μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, η ηθοποιός μοιάζει να υποδύεται αποκλειστικά όμορφες γυναίκες που υπάγονται σε υψηλές φορολογικές κλίμακες, τις βαρύνουν όμως τα κασμιρένια μαντήλια και το ταραγμένο παρελθόν τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM