«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα.
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΩ
 συχνότερα σε κινηματογραφικές συζητήσεις είναι ότι δεν γυρίζονται πια ρομαντικές ταινίες. Ομολογουμένως, μεγάλες παραγωγές που ποντάρουν στον ρομαντισμό θα αργήσουμε να δούμε και υπερπαραγωγές σαν τον «Τιτανικό» δεν ξέρουμε αν θα ξαναδούμε, εκτός κι αν κάποιος από τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού δημιουργούς με carte blanche από τα στούντιο αποφασίσει να γυρίσει ρομαντικό έπος. Ακόμα και η τελευταία μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του είδους, το «La La Land» (2016), σήμερα θα έπαιρνε δύσκολα πράσινο φως από τους executives – πέρα από ρομαντζάδα, είναι και μιούζικαλ και μάλιστα όχι βασισμένο σε υφιστάμενο brand name. Μην τα πολυλογούμε, υφίσταται διωγμό ο ρομαντισμός από τις αίθουσες, είναι αναγκασμένος να αναζητήσει καταφύγιο στις streaming πλατφόρμες κι ενίοτε το βρίσκει, γιατί ενδιαφέρον από το κοινό εξακολουθεί να υπάρχει.

Δεν είναι, όμως, μόνο επιχειρηματικοί οι λόγοι που δεν γυρίζονται πια «ρομαντικές» ταινίες, με την έννοια που το λένε οι παραπονούμενοι. Οι μεγάλες ρομαντικές αφηγήσεις του παρελθόντος για άτυχους εραστές, για το λάθος στ’ αστέρια τους που δεν αφήνει τον έρωτά τους να στεριώσει, καθώς κι εκείνα τα φωσφορίζοντα «για πάντα», μήτρες προσδοκιών έκθετων στη διάψευση της πραγματικότητας, μεταβλήθηκαν. Καθώς η αλλαγή συντρόφου έπαψε να δαιμονοποιείται κι ο έρως πέρασε στα χρόνια της σοσιαλμιντιακής χολέρας, τα σημερινά ρομάντζα μιλούν για ανθρώπους που τα βρίσκουν και τα χαλάνε άνευ ουσιώδους λόγου, για έρωτες που κόπηκαν στην προκρούστεια κλίνη της καθημερινότητας, για σχέσεις που δεν άνθησαν λόγω κακού συγχρονισμού, για παλιοϊστορίες, κινούμενες σε όλο το φάσμα του επονομαζόμενου situationship. Έχουν, φυσικά, αρκετό δράμα, συχνά απευθύνονται σε ανθρώπους που, περισσότερο από τον έρωτα, ήθελαν το δράμα της αμφιβολίας και της ματαίωσής του –να γιατί πέτυχε το «La La Land»–, αλλά πρόκειται για δράμα προσγειωμένο. Οι μεγαλόστομες ρομαντικές χειρονομίες έδωσαν τη θέση τους σε πολλές μικρότερες. Το όποιο μεγαλείο τους προκύπτει από το σύνολό τους και αφορά κυρίως εκείνους που το έζησαν – όπως συμβαίνει στον έξω κόσμο, δηλαδή.

Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι.

Το «The New Years» («Los años nuevos») του ανερχόμενου και πολύ αγαπητού στο ελληνικό κοινό Ισπανού δημιουργού Ροντρίγκο Σορογκόγιεν ανήκει σε αυτήν τη συνομοταξία ρομαντικών δημιουργιών. Βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, του «Normal People» και του «One Day», δανείζεται, μάλιστα, το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου. Ήρωές του είναι ο Όσκαρ και η Άνα. Ο πρώτος κλείνει τα τριάντα του χρόνια Παραμονή Πρωτοχρονιάς, η δεύτερη την Πρωτοχρονιά και γνωρίζονται πάνω στην αλλαγή του χρόνου. Στα επόμενα εννιά επεισόδια τούς συναντάμε την ίδια μέρα, σε διαφορετικά στάδια της σχέσης μεταξύ τους, αλλά και της σχέσης τους με τον εαυτό τους. 

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
O Ροντρίγκο Σορογκόγιεν με τους πρωταγωνιστές του.

Η σύμπτωση των γενεθλίων τους γεννά μεν meet cute τεχνητής ρομαντικής κομεντί, μα τη σειρά διέπει ο ρεαλισμός. Ένας ρεαλισμός εκτεινόμενος από τις κοχλασμένες, μες στην αφτιασίδωτη όψη και εκτέλεσή τους, ερωτικές σκηνές, μέχρι τη φύση των διαλόγων: είναι διάλογοι πραγματικών ανθρώπων, κάνουν κύκλους και παύσεις, πότε πλατειάζουν, πότε κόβονται πρόωρα, θυμίζοντας τον τρόπο του Λινκλέιτερ και του Ρομέρ. Άλλωστε, ο Λινκλέιτερ μετέγραψε το ρομερικό ιδίωμα στις ΗΠΑ – μπορείς να πεις ότι ο Σορογκόγιεν το παίρνει πίσω, έστω και με την ποιοτική φύρα που συνεπάγεται τις περισσότερες φορές μια μεταγραφική επιστροφή.

Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά: ρομαντική χειρονομία μπορεί να είναι κι ένα ταξίδι ξημερώματα Πρωτοχρονιάς με έναν άγνωστο σε αναζήτηση βοήθειας, όπως διαπιστώνουμε στο έκτο επεισόδιο, αλλά απευθυνόμενη σε άλλον από εκείνον που αρχικά πίστευες – η ταυτότητα του παραλήπτη γίνεται σαφής στο ιδιοφυές τελικό πλάνο. Θεατές των πρώτων και των δεύτερων -άντα, που βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο της ζωής τους ή έχουν περάσει από αυτό το στάδιο (κι είναι το σπίτι τους άδειο) θα βρουν σημεία ταύτισης κι αφετηρία για συζητήσεις με τον σύντροφό τους ή τους φίλους τους, αλλά και για ενδοσκόπηση.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Η Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της.

Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα, η δε Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της. Η tracklist απαρτίζεται από indie ισπανικά άσματα, πρόσφορα για playlist στο Spotify, και το αναφέρουμε γιατί διαπιστώνουμε ότι το soundtrack παίζει πάντα νευραλγικό ρόλο σε αντίστοιχα εγχειρήματα. Όσο για το δοκιμασμένο σεναριακό εύρημα, δεν μοιάζει ποτέ gimmick, χάρη σε ένα καλοδουλεμένο σενάριο που συμπληρώνει τα κενά οργανικά, δίχως exposition. Και, πάνω από όλα, οι δημιουργοί της σειράς ευστόχησαν στην ημερομηνία εξέλιξης της δράσης. 

Αισθάνεσαι ότι εφηύραμε τα πρωτοχρονιάτικα ρεβεγιόν για να έχουμε ένα πιο ακίνδυνο δράμα να διαχειριστούμε από εκείνο της ανασκόπησης και των resolutions, αλλά τα τελευταία θα έρθουν μοιραία, έστω και κατά τη χώνεψη ή μετά το πλύσιμο των πιάτων – κι ας λέει μια παλιά κινεζική παροιμία ότι τα resolutions της πρώτης μέρας του χρόνου τα βλέπει η τελευταία και γελά. Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι. Κι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν οι εμπειρίες τους αφομοιωθούν, αν με τα πεπραγμένα τους διαψεύσουν όσα έλεγε εκείνος ο Γερμανός φιλόσοφος περί «αιώνιας επιστροφής». 

Ο Σορογκόγιεν κατά βάθος πιστεύει στην αλλαγή. Περισσότερο κι από τον χρόνο εξέλιξης της δράσης, αυτή του η πίστη καθιστά το «The New Years» απαραίτητη εορταστική προβολή – κι ας μην του φαίνεται για μεγάλο μέρος του.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά.

Η σειρά «The New Years» ξεκινά να προβάλλεται τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου από την πλατφόρμα του Cinobo και ολοκληρώνεται σε πέντε διπλά επεισόδια. Για τις ανάγκες του παρόντος, είδαμε όλα τα επεισόδιά της.


     

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Θλιμμένης Συζύγου;

Οθόνες / Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στον ρόλο της θλιμμένης συζύγου;

Στο μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, η ηθοποιός μοιάζει να υποδύεται αποκλειστικά όμορφες γυναίκες που υπάγονται σε υψηλές φορολογικές κλίμακες, τις βαρύνουν όμως τα κασμιρένια μαντήλια και το ταραγμένο παρελθόν τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ