«The Franchise»: Ο Σαμ Μέντες σατιρίζει το χάος των χολιγουντιανών μπλοκμπάστερ

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Όταν η πλειονότητα των σειρών εκεί έξω στοχεύει στην επονομαζόμενη peak tv, κάθε σειρά που επιχειρεί να επαναφέρει την αβαρή comfort τηλεόραση στην επικαιρότητα είναι ευπρόσδεκτη. Φωτ.: Courtesy of HBO
0

ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΣΕΙΡΕΣ του HBO, το «Penguin» μονοπωλεί το ενδιαφέρον ή τουλάχιστον το μονοπωλούσε μέχρι το τέταρτο επεισόδιο, όπου έπιασε δημιουργική κορύφωση – θα ξαναδούμε μαζικά σχόλια για τη σειρά στο φινάλε της, που κλείνει προσεγγίζοντας την άνοδο του Οζ στην εγκληματική ιεραρχία ως τραγωδία και ουχί ως φάρσα. Στη σκιά του «Penguin», κυκλοφόρησε και το «Franchise», μια κωμική σειρά που, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, δεν φαίνεται να προσελκύει το φιλοθεάμον κοινό, παρά το όνομα του Σαμ Μέντες πίσω από τον πιλότο κι εκείνο του Αρμάντο Ιανούτσι ως εκτελεστικού παραγωγού.

Ο Μέντες και ο Ιανούτσι ήθελαν από καιρό να συνεργαστούν, αλλά δεν είχαν βρει το κατάλληλο εγχείρημα. Ο Μέντες, έχοντας δουλέψει και ο ίδιος σε franchise, εκείνο του Τζέιμς Μποντ, είχε την ιδέα να κάνουν μια κωμωδία τοποθετημένη στα γυρίσματα ενός υπερηρωικού μπλοκμπάστερ. Ο Ιανούτσι ενθουσιάστηκε, βρέθηκε και ο σεναριογράφος στο πρόσωπο του Τζον Μπράουν, ενός από τους βασικούς σεναριογράφους του «Succession», και κάπως έτσι γεννήθηκε το «Franchise».

Ως κωμωδία, το «Franchise» ζει και πεθαίνει στην (εκάστοτε) στιγμή του, απευθύνεται σε κοινό που αγαπά το είδος, κυρίως στη βρετανική εκδοχή του, κι ας είναι αμερικανικό, και προσφέρει κάτι που βρίσκεται σε έλλειψη αυτή την περίοδο.

Ο Ιανούτσι έχει τη χαλαρή εποπτεία, δεν συμμετέχει ενεργά στη σειρά, μπορείς, όμως, να διακρίνεις το στίγμα του. Από την κατάδειξη των παρασκηνιακών ζυμώσεων της πολιτικής στις κλασικές σειρές «Thick of it» και «Veep», το στόχαστρο της σάτιρας μετακινείται στην πολιτική των στούντιο, μέσα από όσα ευτράπελα συμβαίνουν επί καθημερινής βάσης στο πλαίσιο των γυρισμάτων της solo περιπέτειας δευτερεύοντος χαρακτήρα ενός υπερηρωικού franchise, τοποθετημένης, φυσικά, εντός του διευρυμένου υπερηρωικού σύμπαντος. Kεντρικός ήρωας είναι ο Ντάνιελ, ένας καλόκαρδος βοηθός σκηνοθέτη που προσπαθεί να τιθασεύσει το χάος, να καλμάρει την αγωνία του Ευρωπαίου σκηνοθέτη, που ανησυχεί για την ακεραιότητα του οράματός του, να αποκρούσει τα εξωφρενικά αιτήματα του στούντιο και να διαχειριστεί την τοποθέτηση της πρώην του στη θέση της παραγωγού.

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Ο Χίμες Πατέλ παίζει την αμηχανία και τη λεπτή ειρωνεία με στόφα Χιου Γκραντ. Φωτ.: Courtesy of HBO

Το avatar μας στον θαυμαστό κόσμο των σύγχρονων μπλοκμπάστερ είναι αυτός και γύρω του παρελαύνουν ανθρωπότυποι γνώριμοι, τουλάχιστον για όσους ασχολούνται με τα ενδοβιομηχανικά νέα του Χόλιγουντ. Κι εδώ ίσως έγκειται ο βασικός λόγος της μειωμένης δημοτικότητας της σειράς. Το κοινό αυτό αφενός δεν είναι μεγάλο, αφετέρου λόγω εμπειρίας είναι πιο απαιτητικό. Οι δε φαν του υπερηρωικού σινεμά είναι τρομερά μυγιάγγιχτοι και διόλου δεκτικοί σε μια σάτιρα του τρόπου συγγραφής των… «ιερών κειμένων» – γι’ αυτούς, πάντα. Όχι τυχαία, τα σχόλια μερίδας της φαν κοινότητας που ασχολήθηκε με το «Franchise» είναι βιτριολικά· το καλύτερο λέει ότι οι δημιουργοί δεν ξέρουν τι τους γίνεται και πως δεν έχουν ιδέα από υπερηρωικές ταινίες κι από τον τρόπο που στήνεται μια υπερπαραγωγή.

«The Franchise»: Οι Σαμ Μέντες και Αρμάντο Ιανούτσι σατιρίζουν τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ Facebook Twitter
Ο Μπίλι Μάγκνουσεν πλάθει μια φιγούρα βλακέντιου βγαλμένη από το κοενικό σινεμά, στον ρόλο ενός ανασφαλούς σταρ.

Και ναι, μερίδα του χιούμορ για να λειτουργήσει προϋποθέτει συγκεκριμένες γνώσεις γύρω από το πώς φτιάχνονται αυτές οι ταινίες, εξοικείωση με τη σχετική slang, αλλά και με τα tropes των υπερηρωικών μπλοκμπάστερ. Και, φυσικά, όπως σε κάθε αγνή κωμωδία, κάποια αστεία αστοχούν για μερικούς και πετυχαίνουν για άλλους. Το κωμικό ταλέντο του καστ ξεχειλίζει. Ο Χίμες Πατέλ παίζει την αμηχανία και τη λεπτή ειρωνεία με στόφα Χιου Γκραντ – δεν επιλέχθηκε τυχαία ως πρωταγωνιστής στο «Yesterday» των Ντάνι Μπόιλ και Ρίτσαρντ Κέρτις–, ο Μπίλι Μάγκνουσεν πλάθει μια φιγούρα βλακέντιου βγαλμένη από το κοενικό σινεμά, στον ρόλο ενός ανασφαλούς σταρ, ο αγαπημένος Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ φέρνει το φλέγμα, ως ξιπασμένος βετεράνος, και η Τζέσικα Χέινς του πολυαγαπημένου «Spaced» την ανεπιτήδευτη ελαφρότητα.

Δεν είναι η πλοκή, ούτε τα arcs των χαρακτήρων εκείνα που θα σε κρατήσουν στο «Franchise», αλλά οι κωμικές εμπνεύσεις των προαναφερθέντων, οι ευρηματικές ύβρεις –σήμα κατατεθέν του Ιανούτσι– και κάποιες παϊθονικές πινελιές, όπως στο τρίτο επεισόδιο, όπου ο Μάγκνουσεν φοβάται ότι μεταμορφώνεται σε πρόβατο, ή εκείνο το στιγμιότυπο με την επιστροφή των τρακτέρ – μη ρωτάτε, θα καταλάβετε όταν το δείτε. Ως κωμωδία, το «Franchise» ζει και πεθαίνει στην (εκάστοτε) στιγμή του, απευθύνεται σε κοινό που αγαπά το είδος, κυρίως στη βρετανική εκδοχή του, κι ας είναι αμερικανικό, και προσφέρει κάτι που βρίσκεται σε έλλειψη αυτή την περίοδο.

Όταν η πλειονότητα των σειρών εκεί έξω στοχεύει στην επονομαζόμενη peak tv, όταν πασχίζουν να γίνουν το επόμενο hit υψηλού προφίλ, αποτελούν περισσότερο mood pieces και βουτάνε στη σοβαρότητα (ή στη σοβαροφάνεια), κάθε σειρά που επιχειρεί να επαναφέρει την αβαρή comfort τηλεόραση στην επικαιρότητα είναι ευπρόσδεκτη.

The Franchise | Official Trailer

Η σειρά «The Franchise» του HBO προβάλλεται στη χώρα μας μέσω του Vodafone TV.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Daily / The Penguin: Ένας απίστευτος Κόλιν Φάρελ σε μια υπερβατική για το είδος της σειρά

Ο ηθοποιός είναι (ξανά) εντυπωσιακά αγνώριστος αλλά απολύτως επιβλητικός στον κεντρικό ρόλο της νέας σειράς του HBO που τοποθετείται στο σύμπαν της DC και του Batman, χωρίς όμως την παρουσία του «σκοτεινού ιππότη».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Daily / Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το αριστουργηματικό φινάλε της σειράς που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα υποβλητικά και καίρια συστατικά της (SPOILER ALERT).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ