ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Τι δουλειά έχουν επτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή;

Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Αν και έζησαν πριν από τη γέννηση του Ιησού Χριστού, μπορούν να θεωρηθούν πρόδρομοι της χριστιανικής πίστης επειδή η διδασκαλία, το ήθος και τα πιστεύω τους ταιριάζουν με τη διδασκαλία του Χριστού. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Είναι νωρίς το πρωί στη Μονή του Αγίου Νικολάου Φιλανθρωπηνών, το σημαντικότερο μεταβυζαντινό μοναστήρι των Ιωαννίνων που βρίσκεται στο νησάκι της λίμνης. Ο λόγος της επίσκεψής μας είναι οι τοιχογραφίες του καθολικού, του μόνου μέρους που σώζεται από την αρχική μονή, οι οποίες είναι εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας και τεράστιου ενδιαφέροντος, ακόμα και αν δεν σε ενδιαφέρει καθόλου η βυζαντινή τέχνη. Οι τοιχογραφίες του εξωνάρθηκα είναι μοναδικές και παρόλες τις φθορές που έχουν υποστεί από βανδαλισμό (σε κάποιες αγιογραφίες τα μάτια των αγίων είναι ξυσμένα) είναι συγκλονιστικές, ειδικά αυτές που δείχνουν με ανατριχιαστικό ρεαλισμό τα βασανιστήρια των αγίων και τον τρόπο που μαρτύρησε ο καθένας.

Το πρόβλημα με τη Μονή Φιλανθρωπηνών είναι ότι υπάρχει ένα περίεργο καθεστώς που απαγορεύει οποιαδήποτε φωτογράφιση. Για την ακρίβεια, οι πολύ ευγενικές κυρίες που σε υποδέχονται και σε ξεναγούν παθαίνουν κάτι σαν υστερία μόλις δουν φωτογραφική μηχανή ή αν τολμήσεις να στρέψεις το κινητό προς τον τοίχο. Ίσως είναι το μόνο μοναστήρι που απαγορεύει ρητά τη φωτογράφιση (πρέπει να έχεις άδεια από τη Μητρόπολη Ιωαννίνων και την Εφορεία Αρχαιοτήτων), οπότε, ακόμα και αν πας για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αν είσαι μεταπτυχιακός φοιτητής π.χ. και θέλεις να μελετήσεις τα έργα, είναι αδύνατο να βγάλεις έστω και μία φωτογραφία. Τέλος πάντων, τις φωτογραφίες πρόλαβα να τις βγάλω πριν μάθουμε ότι απαγορεύεται. Και επειδή πρόλαβα να βγάλω μόνο τους επτά σοφούς, και αυτούς μισούς, το θέμα, δυστυχώς, θα περιοριστεί σ’ αυτούς, χωρίς τις σπλατεριές των βασανιστηρίων (που δεν έχω ξαναδεί σε ορθόδοξη εκκλησία).

Σε πολλές μονές και ιερούς ναούς στην Ελλάδα αλλά και στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, από τον 10ο κιόλας αιώνα αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και συγγραφείς ζωγραφίζονται στις τοιχογραφίες που κοσμούν τους νάρθηκες, τους γυναικωνίτες ή τους προαύλιους χώρους τους, τονίζοντας έτσι τη συνέχεια του πνευματικού και πολιτιστικού πλούτου της αρχαίας Ελλάδας στην ορθόδοξη παράδοση.

«Το παράδειγμα της Φιλανθρωπηνών εικονογραφικά, σαν παράσταση, είναι unicum, δηλαδή μοναδικό», λέει η Σοφία Ζουμπουλάκη, αρχαιολόγος, διδάκτωρ Βυζαντινής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης. «Είναι μια πολύ φροντισμένη παράσταση του 1560 στον εξωνάρθηκα, που φτιάχτηκε όταν υλοποιήθηκε στη Μονή (που είχε ιδρυθεί τον 13ο αι.) ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανακαίνισης. Γενικά, το εικονογραφικό πρόγραμμα του εξωνάρθηκα των Φιλανθρωπηνών είναι πάρα πολύ σημαντικό για τη μεταβυζαντινή τέχνη, και είναι και από τα πιο φιλόδοξα εικονογραφικά προγράμματα του 16ου αιώνα.

Είναι έργο δύο ζωγράφων επώνυμων, των Κονταρήδων, που εντάσσονται σε ένα πρόγραμμα παλαιοδιαθηκικό. Όλες οι υπόλοιπες παραστάσεις γύρω τους είναι ένα πολύ εκτεταμένο παιλαιοδιαθηκικό πρόγραμμα, οπότε οι φιλόσοφοι μπορεί να είναι μόνοι τους, αλλά δεν αποσπώνται εντελώς από το συγκείμενο που δίνει στις άλλες παραστάσεις η "Ρίζα του Ιεσσαί". Η συγκεκριμένη παράσταση έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, γιατί είναι η μόνη που δίνει έναν τίτλο και να εξηγεί γιατί μαζεύτηκαν οι σοφοί εδώ και τι ήρθαν να μας πουν.

Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter

Το θέμα των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων έχει μακρά ιστορία, εμφανίζεται πολύ πριν από τη Μονή Φιλανθρωπηνών και απαντά σε αρκετά μνημεία. Δεν είναι σύνηθες και σημαίνει κάτι το ότι ζωγραφίζεται σε ένα μοναστήρι, ότι αυτός που συνέλαβε ή παρήγγειλε το εικονογραφικό πρόγραμμα είχε μια παιδεία και μια σκέψη σχετικά με αυτό. Στα Βαλκάνια και στον ελλαδικό χώρο έχω βρει περίπου 35 παραδείγματα, τα οποία πάνε από τα τέλη του 13ου-14ου αι. μέχρι τα τέλη του 18ου-19ο αιώνα (χωρίς να υπολογίζω την Κύπρο, όπου υπάρχουν επίσης παραδείγματα). Δηλαδή το θέμα έχει μεγάλη χρονική διάρκεια.

Όταν πρωτοεμφανίζονται οι φιλόσοφοι στη ζωγραφική, δεν είναι μόνοι τους, εμφανίζονται πάντα στη "Ρίζα του Ιεσσαί", δηλαδή ουσιαστικά είναι σαν να αποτελούν το κατώτερο τμήμα του γενεαλογικού δέντρου του Χριστού. Η "Ρίζα του Ιεσσαί" δεν είναι ακριβώς το γενεαλογικό δέντρο του Χριστού, είναι μια πάρα πολύ σύνθετη παράσταση, η οποία ουσιαστικά θέλει να αποδείξει ότι ο Χριστός προέρχεται από τον Δαβίδ, είναι ένα μεσσιανικό θέμα, γιατί ο Χριστός είναι ο Μεσσίας. Έχει και πάρα πολλές παραστάσεις από την Παλαιά Διαθήκη, που πάλι προοικονομούν την έλευση του Μεσσία κ.λπ. Και σε αυτό όλο το πλαίσιο, κάποια στιγμή, όχι πολύ μετά τη "Ρίζα", περίπου ταυτόχρονα, προστίθενται και οι φιλόσοφοι.

Γενικά, η ένταξη των φιλοσόφων συνοδεύεται από ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της φιλοσοφικής και φιλολογικής παράδοσης. Οι φιλόσοφοι κρατάνε ειλητάρια, στα οποία είναι γραμμένα κείμενα θεοσοφικά, κάτι σαν προφητείες, οι οποίες αποδίδονται στους αρχαίους Έλληνες σοφούς που θεωρούσαν ότι είχαν προβλέψει την έλευση κάποιου μοναδικού τριαδικού θεού. Ενισχύουν δηλαδή τη χριστιανική πίστη και τον μεσσιανισμό του Χριστού οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, κυρίως επειδή έχουν μια αυθεντία. Αυτή η γραμματεία πάνω στην οποία πατάνε τα κείμενά τους είναι πάρα πολύ παλιά, δηλαδή ξεκινάει απ’ τον 5ο αιώνα, αλλά τα πρώτα χειρόγραφα που σώζονται είναι του 8ου αιώνα. Η φιλολογική ιστορία είναι μακρά και περίπλοκη, π.χ. υπάρχουν αποσπάσματα που προέρχονται από χρησμούς του Απόλλωνα. Και είναι κείμενα δύσκολα, μερικές φορές ακατάληπτα. Δεν υπήρχε περίπτωση ο μέσος χριστιανός πιστός στην εκκλησία να διάβαζε την επιγραφή αυτή και να καταλάβαινε, γι’ αυτό είναι και γεμάτα λάθη. Σπανίως είναι σωστά».

Τι δουλειά έχουν επτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Γαληνός και Σίβιλλα στην Τράπεζα της Μονής Μεγίστης Λαύρας.

«Σε πολλές μονές και ιερούς ναούς στην Ελλάδα αλλά και στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία, από τον 10ο κιόλας αιώνα αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και συγγραφείς ζωγραφίζονται στις τοιχογραφίες που κοσμούν τους νάρθηκες, τους γυναικωνίτες ή τους προαύλιους χώρους τους, τονίζοντας έτσι τη συνέχεια του πνευματικού και πολιτιστικού πλούτου της αρχαίας Ελλάδας στην ορθόδοξη παράδοση» προσθέτει η Σταυρούλα Σακκά, εικαστικός, αγιογράφος και χαράκτρια.

«Πιο συγκεκριμένα, εκτός από τη Μόνη Φιλανθρωπηνών στο νησί των Ιωαννίνων, έχουμε ανάλογες τοιχογραφίες και στο Άγιο Όρος και συγκεκριμένα στη Μονή Ιβήρων, στη Μονή Μεγίστης Λαύρας και στη Βατοπεδίου. Επίσης, στον νομό Κοζάνης συναντάμε δύο ιερούς ναούς, της Αγίας Παρασκευής και του Προφήτη Ηλία στη Σιάτιστα, με αρχαίους σοφούς, στα Μετέωρα, στην ιερά μόνη Μεγάλου Μετεώρου-Μεταμόρφωση του Σωτήρος, και στη Ζάκυνθο, στον ιερό ναό του Αγίου Διονυσίου. Ακόμα και στα Ζαγοροχώρια, στα Άνω Πεδινά, στην ιερά μόνη Ευαγγελιστρίας, συναντάμε τοιχογραφίες αρχαίων φιλοσόφων. Στην Πελοπόννησο έχουμε στην ιερά μόνη Γόλας Λακωνίας κ.λπ.

Οι αρχαίοι φιλόσοφοι που βλέπουμε ζωγραφισμένους στις τοιχογραφίες είναι ο Σόλωνας, η Σίβυλλα, ο Αριστοτέλης, ο Όμηρος, ο Πλούταρχος, ο Θουκυδίδης, ο Πυθαγόρας, ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας, ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής και ο Χίλων ο Λακεδαιμόνιος.

Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Η τοιχογραφία με τους αρχαίους σοφούς στα Μετέωρα, στην ιερά μόνη Μεγάλου Μετεώρου- Μεταμόρφωση του Σωτήρος.

Για ποιον λόγο να ζωγραφίσει κάποιος τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους σε έναν ορθόδοξο ναό; Σίγουρα αυτό δεν συνδέεται με τη θρησκευτική λατρεία αλλά κυρίως με την ιστορική συνέχεια και μετάβαση από τον αρχαίο στον βυζαντινό κόσμο, και τη συνδρομή τους στην ανθρώπινη σκέψη και την πνευματική ανάπτυξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Όλοι οι μεγάλοι άγιοι, π.χ. ο Μέγας Βασίλειος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κ.λπ. είχαν βαθιά παιδεία και γνώση των αρχαίων φιλοσόφων και της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Ήταν, λοιπόν, ένα μέσο διδασκαλίας και παρότρυνσης των πιστών να μελετήσουν και να αποκτήσουν παιδεία. Άλλωστε η ζωγραφική στους ναούς πάντα είχε ρόλο εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό και στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι και μια εκδήλωση σεβασμού στους προπάτορες της σκέψης.

Αυτό που συμβολίζουν είναι η προσπάθεια για γνώση και σοφία, η οποία όμως συνδέεται με την πίστη. Η γνώση και η πίστη μπορούν να συνυπάρχουν και να αλληλοσυμπληρώνονται. Οι αξίες της αρχαίας φιλοσοφίας, όπως η δικαιοσύνη, η αρετή, η αυτοσυγκράτηση κ.λπ., οδηγούσαν σε έναν ανώτερο πνευματικό θεό, προετοιμάζοντας τον δρόμο για τη διδασκαλία του Χριστού και τη συνέχεια της αρχαίας Ελλάδας στην ορθόδοξη παράδοση.

Στις τοιχογραφίες που διασώζονται αναγράφονται ως Έλλην, πχ. “Έλλην Αριστοτέλης”, και μεταγενέστερα και ως Σοφοί, π.χ. “ο Σοφός Όμηρος”. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι ο λόγος που τους απεικόνιζαν στους ιερούς ναούς δεν ήταν γιατί τους θεωρούσαν άγιους αλλά επειδή θεωρούσαν ότι είχαν κηρύξει ήδη τον ερχομό του Λόγου του Θεού και μέρη της αληθείας Του, που είναι ο ίδιος ο Χριστός, ο ενσαρκωμένος Λόγος του Θεού. Αυτή είναι η “διδασκαλία του σπερματικού λόγου και η πραγματική αιτία που ζωγραφίζονται εντός των ναών”».

Τι δουλειά έχουν επτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Αριστοφάνης, Οδωνέριστος και Διογένης στην Τράπεζα της Μονής Πετριτζονίτισας, 1643.

«Η παράσταση των σοφών συνδέεται με την αγάπη για την αρχαία Ελλάδα και τη γνώση, είναι άλλης φύσης ζήτημα», λέει η Σοφία Ζουμπουλάκη. «Δηλαδή πιο πολύ τους χρησιμοποιούν για να ενισχύσουν τον χριστιανισμό, την ορθόδοξη πίστη και τον μεσσιανισμό. Βέβαια υπάρχει σεβασμός για την αρχαία Ελλάδα, αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Επίσης δεν είναι τυχαίο ότι πολύ συχνά η παράσταση αυτή εμφανίζεται σε μοναστήρια, γιατί στα μοναστήρια αντιγράφονται τα χειρόγραφα, εκεί βρίσκονται τα κείμενα, έχουν άμεση πρόσβαση δηλαδή στις πηγές. Και πάντα πρέπει να έχουμε στον νου μας πως οτιδήποτε ξέρουμε για τα κείμενα της αρχαίας Ελλάδας, αυτά που σώθηκαν, είναι αυτά που το Βυζάντιο διάλεξε να σώσει, είτε επειδή τα δίδασκαν στα σχολεία τους είτε επειδή τα αντιγράφανε στα μοναστήρια. Πάντως, είναι αυτά που μας διέσωσε το Βυζάντιο.

Στην αρχή οι φιλόσοφοι είναι επτά, άρα παραπέμπουν στους εφτά σοφούς της αρχαιότητας, σιγά-σιγά ο αριθμός τους αυξάνεται και κάποια στιγμή παγιώνεται στους δώδεκα – γίνονται δώδεκα κατ' απομίμηση των δώδεκα Αποστόλων, των δώδεκα προφητών κ.λπ. Στη Μονή Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος είναι δώδεκα, στην Κρήτη, οπου βρίσκονται τα πρώτα παραδείγματα με το θέμα που σώζονται στην Ελλάδα –γιατί η Κρήτη γενικά διασώζει τη ζωγραφική που χάσαμε από την Κωνσταντινούπολη–, είναι επτά.

Το παράδειγμα στη Μονή Φιλανθρωπηνών είναι πολύ καλό γιατί είναι ένα μοναστήρι που έχει ιστορία και η παράσταση με τους επτά σοφούς είναι πολύ φροντισμένη. Μάλιστα, είναι και η μόνη παράσταση που έχει από πάνω επιγραφή επεξηγηματική: “Θεοῦ ἠμῶν. Καὶ περὶ τῶν Ζ. χρησμῶν ἑπτὰ φιλόσοφοι ἐν δόμῳ τινὶ τῶν Ἀθηναίων, πρὸς ἀλλήλους συνεδριάσαντες λόγον σοφώτατον καὶ ἀπόρρητον κεκινήκασιν περὶ τῆς παρουσίας Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν”. Οι σοφοί που απεικονίζονται είναι οι “Ἀπολλώνιος καὶ Σόλων, Θουκυδίδης, Πλάτων, Πλούταρχος, Αριστοτέλης, Χίλων”.

Φωτοστέφανα οι σοφοί δεν φοράνε ποτέ, εκτός από ένα ύστερο παράδειγμα του 17ου αι. που έχω βρει στη Βουλγαρία, το οποίο είναι αρκετά κακότεχνο. Στον ελλαδικό χώρο ή στη Μολδαβία, όπου έχουμε επίσης πολλά παραδείγματα, δεν έχουν φωτοστέφανο. Πολύ ενδιαφέρον έχει το ότι συχνά είναι γραμμένα λάθος ακόμα και τα ονόματά τους».

Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Η παράσταση των σοφών συνδέεται με την αγάπη για την αρχαία Ελλάδα και τη γνώση, είναι άλλης φύσης ζήτημα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Το φωτοστέφανο στους Αγίους συμβολίζει το “άκτιστο φως”, το “φως εκ φωτός” που είναι ο Χριστός», προσθέτει η Σταυρούλα Σακκά. «Δηλώνει ότι όσο ήταν εν ζωή μετείχαν της ενέργειας του Θεού που είναι η πηγή του φωτός. Οι αρχαίοι φιλόσοφοι δεν είχαν βαπτιστεί με πνεύμα Άγιο, γι’ αυτό δεν έχουν φωτοστέφανο. Τιμητικά και συμβολικά τους ζωγράφιζαν, στον νάρθηκα κυρίως, όπου κάθονταν οι κατηχούμενοι, όσοι δηλαδή δεν ήταν βαπτισμένοι.

Αν και έζησαν πριν από τη γέννηση του Ιησού Χριστού, μπορούν να θεωρηθούν πρόδρομοι της χριστιανικής πίστης επειδή η διδασκαλία, το ήθος και τα πιστεύω τους ταιριάζουν με τη διδασκαλία του Χριστού. Η επιρροή που άσκησαν κάποιοι αρχαίοι φιλόσοφοι προετοίμασαν τον δρόμο του Χριστού και προανήγγειλαν το μήνυμά του, προτρέποντας τους ανθρώπους προς Αυτόν, όπως θα έκανε και ένας “πρό-δρομος”».

«Ενδιαφέρον έχει το θέμα της εθνικής ταυτότητας που προκύπτει από αυτές τις απεικονίσεις» λέει ο Φίκος, εικαστικός και μελετητής της βυζαντινής τέχνης. «Οι Βυζαντινοί (όπως και οι Βούλγαροι και οι λοιποί Σλάβοι) σχεδόν πάντα επιγράφουν τους “σοφούς” αυτούς ως “Έλληνες”, άρα ως κάτι ναι μεν συγγενικό, λόγω γλώσσας και κουλτούρας, αλλά ταυτόχρονα διαφορετικό από αυτούς – οι ίδιοι αυτοαποκαλούνταν και ένιωθαν “Ρωμαίοι”.

Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Τι δουλειά έχουν εφτά αρχαίοι σοφοί σε μια ορθόδοξη μονή; Facebook Twitter

Μια κάποια αμηχανία μπορούμε να πούμε πως προκύπτει και από τον τρόπο απεικόνισής τους. Οι Βυζαντινοί ήξεραν πολύ καλά την αρχαιοελληνική ενδυμασία του φιλοσόφου: ο Ιησούς και οι Απόστολοι (όπως και οι περισσότεροι άγιοι) απεικονίζονται όχι ως Εβραίοι αλλά ως αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, με χιτώνα και ιμάτιο· όταν όμως επιχειρούν να απεικονίσουν τους πραγματικούς αρχαίους φιλόσοφους, προκειμένου να τους ξεχωρίσουν, καταλήγουν σε άλλες ενδυμασίες, άλλοτε σε μια παρόμοια με αυτήν του Βυζαντινού αυτοκράτορα (με στέμμα!), άλλοτε σε κάτι απλώς ασυνήθιστο, για να φανεί η διαφορετικότητα.

Αυτό που επίσης αξίζει, πιστεύω, να σημειωθεί, εξετάζοντας το θέμα καλλιτεχνικά, είναι πως οι Έλληνες φιλόσοφοι που συναντούμε σε βυζαντινούς ναούς ζωγραφίζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ζωγραφίζονται οι άγιοι. Η βυζαντινή τέχνη, δηλαδή, δεν διαχωρίζει το κοσμικό από το πνευματικό, το καλό από το κακό. Ο αμαρτωλός και ο άγιος, ο Ιησούς και ο στρατιώτης που τον μαστιγώνει, ο “ειδωλολάτρης Έλληνας” Πυθαγόρας και ο χριστιανός Ρωμαίος/Βυζαντινός επίσκοπος ζωγραφίζονται ακριβώς το ίδιο. Στο Βυζάντιο δεν υπήρξε ποτέ η διαστρεβλωμένη άποψη που έχουμε σήμερα πως η βυζαντινή τεχνοτροπία είναι τάχα ιερή και μπορεί να απεικονίζει μόνο αγίους. Η βυζαντινή ζωγραφική είναι μια εικαστική γλώσσα και ως γλώσσα μπορεί, και πρέπει, να εκφράζει κάθε πτυχή της ζωής».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το χρώμα στην αρχαιότητα

Αρχαία τέχνη / Μια Ελληνίδα ειδήμων της αρχαίας ζωγραφικής μάς αποκαλύπτει έναν πολύχρωμο, συναρπαστικό κόσμο

Η αρχαία ζωγραφική είχε έργα υψηλής τέχνης με τεχνικές τόσο εξελιγμένες που πάνω τους βασίστηκε η ζωγραφική των επόμενων αιώνων. Η Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, ειδική στην ιστορία της αρχαίας ζωγραφικής, αποκαλύπτει έναν πολύχρωμο, συναρπαστικό, άγνωστο κόσμο.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ