«Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα»

Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα Facebook Twitter
«Το σημερινόν Μνημείον του Αφανούς Στρατιώτου, πλην της αθλίας κακοτεχνίας του, εξηφάνισε ταυτοχρόνως την ωραίαν προοπτικήν των παλαιών ανακτόρων, ούτως ώστε οι πλησιάζοντες σήμερον προς το μνημείον επισκέπται να βλέπουν εκείθεν το ανάκτορον αποκεκομμένον, τρόπον τινά, από την βάσιν του και αναέριον!»
0


«ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΙΣΘΗΤΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ
έγινε δια της δημιουργίας του τερατώδους αρχιτεκτονικού κατασκευάσματος του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτου. Το όλον έργον αποτελεί εκπληκτικήν βαναυσότητα, πλήρη άγνοιαν του χώρου, των αναλογιών του, της τοποθεσίας, του κτιρίου των ανακτόρων και του περιβάλλοντός των».

Αυτά γράφει ο αρθρογράφος της εφημερίδας «Ακρόπολις» με το ψευδώνυμο «ο Αθηναίος» στις 3 Απριλίου 1932. Το άρθρο γράφτηκε λίγες μέρες μετά τα αποκαλυπτήρια του μνημείου (25 Μαρτίου 1932) και είχε τίτλο: «Μη λυπηθείτε τα χρήματα που εδώσατε και κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το αισχρούργημα του Αφανούς Στρατιώτου».

Ο «Αθηναίος» εξηγεί αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους το μνημείο πρέπει να γκρεμιστεί άμεσα. Σύμφωνα με το άρθρο του, εκεί που έπρεπε να επιβάλλεται αρχιτεκτονική ελαφρότητα, χτίστηκε ένα ογκώδες φρούριο το οποίο μάλιστα χαρακτηρίζει ως «οψίπλουτο μπαροκισμό». Εκεί όπου έπρεπε να ληφθεί κυρίως υπ' όψιν η προοπτική του κτιρίου των ανακτόρων, «κοτσάρισαν» το φράγμα της, εκεί όπου όφειλαν να μελετήσουν με το καλλιτεχνικό μάτι κάθε λεπτομέρεια, ενήργησαν με την «ανεπιφυλακτικότερην προχειρότητα».

Σύμφωνα με τον συντάκτη της «Ακροπόλεως», αυτό που είδαν οι Αθηναίοι μετά τα αποκαλυπτήρια ήταν ένας σμιλευμένος επάνω στην ηρωική πέτρα ξεπλατωμένος οπλίτης χωρίς καμιά έκφραση πόνου, χωρίς καμιά σφραγίδα πολεμικού μεγαλείου.

Απέφυγαν την απλότητα, διότι δεν την κατανόησαν, απαρνήθηκαν τη σεμνότητα, προκατειλημμένοι από την πομπώδη παράσταση και φόνευσαν την αισθητική με τη βεβαιότητα ότι την εξυπηρέτησαν. Αυτές είναι κάποιες από τις κατηγορίες που ο «Αθηναίος» εξαπολύει και επιπροσθέτως σχολιάζει πως το άγαλμα εξαφάνισε την αισθητική άποψη των Ανακτόρων με αποτέλεσμα το παλάτι να φαίνεται χωρίς βάση, σχεδόν εναέριο. «Λεπτομερής ανάλυσις του οψιπλουτικώς παρουσιαζομένου τερατουργήματος αποδεικνύει παρομοίαν καλλιτεχνικήν άγνοιαν χώρου, περιβάλλοντος, αλλά και έλλειψιν συγκινήσεως εκ της ιδέας του μνημείου, διότι το έκγλυφον του Αγνώστου Στρατιώτου είναι χαλκομανία επί ογκώδους τοιχώματος!».

Ο «Αθηναίος» φαίνεται πως συμμερίζεται την κοινή αγανάκτηση κατά του «αντιαισθητικού πραξικοπήματος εις την καρδίαν των Αθηνών» και πιστεύει ότι «επιβάλλεται η ταχυτέρα διάλυσις της ασυγχωρήτου ταύτης κακομορφίας». Βρίσκει μάλιστα δικαιολογημένη τη γνώμη που φτάνει μέχρι του σημείου να ζητεί από την «κοινή συνείδηση» την άμεση κατεδάφιση του αρχιτεκτονικού εκτρώματος προκειμένου να ικανοποιηθεί το θιγόμενο αίσθημα όλων των «σεβομένων πολιτών την αισθητικήν της πόλεως».

Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα Facebook Twitter

Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, ακουγόταν από τα χείλη πολλών πολιτών η φράση:

«Αν δεν κατεδαφισθή το εξάμβλωμα αυτό, επιβάλλεται σε μας τους πολίτας να το κατεδαφίσωμεν!». Με αυτήν τη φράση συμφωνούσε ο συντάκτης του καθώς «το Μνημείον του Αγνώστου Στρατιώτου δεν είναι προωρισμένον δι' εκείνους, οι οποίοι το ήθελησαν τόσον βάναυσον, αλλά δια τον λαόν, εις την ψυχήν του οποίου πρέπει να υποβάλη ευγενή συγκίνησιν και όχι αποτροπιασμόν».

Ένα ακόμα ρεπορτάζ

«Ολόκληρος η καλλιτεχνική Ελλάς επαναστατεί σήμερα για το ανοσιούργημα των παλαιών ανακτόρων που του εχαρίσθη ο τίτλος “Μνημείον του Αγνώστου Στρατιώτου”. Πτωχέ άγνωστε νεκρέ! Εάν υποτίθεται ότι μέσα εις το κακόσχημον αυτό κουβούκλι με την αντιαισθητικήν χαλκομανίαν ευρίσκονται φανταστικά τα οστά σου ή πλανάται η ηρωική σου σκιά, τα δύο αυτά σύμβολα του μεγάλου τέλους σου δεινοπαθούν φρικτότερα σήμερον απ' ό,τι έδεινοπάθησε εις τα πεδία των μαχών το ανδρειωμένο κορμί σου...».

Έτσι ξεκινάει στις 4 Απριλίου 1932 το άρθρο κάποιου ανώνυμου συντάκτη της ίδιας εφημερίδας με τίτλο: «Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το αισχρούργημα του αφανούς στρατιώτου!» με τον υπότιτλο να αναφέρεται στην «γενική αποδοκιμασία του οικτρώς αποτυχόντος έργου».

Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα Facebook Twitter
«Ωραίαι εκδηλώσεις εθνικής ευγνωμοσύνης προς τον άγνωστον ήρωα των ελληνικών αγώνων, αι οποίαι θα πρέπει να γίνωνται εις ένα περιβάλλον κάθε άλλο παρά εν αρμονία ευρισκόμενον προς την Ιδέαν, την οποίαν εκλήθη να πλαισιώση. Εις την φωτογραφίαν, ο εκ των αθλητών μας κ. Φραγκούδης, καταθέτων τον στέφανον των αθλητών εις το μνημείον του Αφανούς Στρατιώτου, μετά το τέλος της Εθνικής Σκυταλοδρομίας, περί ης γράφομεν παραπλεύρως».

Παρακάτω εξηγεί ότι μπροστά από την ωραιότερη αθηναϊκή γωνία, μπροστά από τα Παλαιά Ανάκτορα, τα αυστηρώς ρυθμικά, τα «προοπτικώς αισθηματικώτατα», μπροστά από το αρχιτεκτονικό εκείνο σέμνωμα των Αθηνών, «ανεγέρθη μαρμάρινη παραφυάς προσβάλλουσα ενοχλητικότατα και το κοινότερο μάτι», αντί για ένα επιβλητικό, μεγαλοπρεπές, αντάξιο της θρυλικής αποστολής του, μνημείου.

Σύμφωνα με τον συντάκτη της «Ακροπόλεως», αυτό που είδαν οι Αθηναίοι μετά τα αποκαλυπτήρια ήταν ένας σμιλευμένος επάνω στην ηρωική πέτρα ξεπλατωμένος οπλίτης χωρίς καμιά έκφραση πόνου, χωρίς καμία σφραγίδα πολεμικού μεγαλείου, χωρίς κανένα αισθητικό στοιχείο που να φέρνει το ευγενικό ρίγος του θαυμασμού και της εκτιμήσεως στον δοξασμένο νεκρό που θέλησαν ν' απεικονίσουν.

Στον περίβολο, σαν συμπλήρωμα «του γλυπτικού αυτού βανδαλισμού», γυαλοκοπούσαν οι συμβολικοί μπρούντζοι που συνόδευσαν τα ονόματα των τόπων όπου άστραψαν και βρόντηξαν το κανόνι και η ντουφεκιά, σαρώνοντας τα ελληνόπουλα που πολέμησαν για τη δόξα της πατρίδας. Και χωρίς καμιά συγκίνηση, «παραταγμένα σαν φασόλια», διάβαζε κανείς τα γράμματα, που καθένα απ' αυτά έχει μέσα του αίμα, πόνους και συμφορές. Διάβαζε και ασφαλώς δεν καταλάβαινε. Άτεχνα και κακά χωρισμένα, δίχως λόγο και αιτία καμιά, έφταναν να προσβάλουν κι αυτά την αισθητική.

«Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα» Facebook Twitter
Τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη. Φωτογραφία του Δημήτρη Γιάγκογλου (Αρχείο Ν.Ε. Τόλη).

«Όλ' αυτά, κυρίως η εκτέλεσις στο μάρμαρο του μεγάλου νεκρού, κατήντησαν να γίνουν πια το καθημερινό θέαμα στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Δίκαια γράφονται αυστηρές κριτικές, δίκαια η σάτιρα και η ειρωνεία οργιάζει γύρω από το γλυπτικό αυτό κατασκεύασμα, δίκαια ο κοσμάκης που κάνει τον περίπατό του γύρω από τα Ανάκτορα σταυροκοπιέται και απορεί».

Οι γνώμες των αρμοδίων

Ο ανώνυμος ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» έκρινε σκόπιμο, μετά την κατακραυγή που υψώθηκε εναντίον του έργου αυτού, να αποταθεί στους αρμόδιους αισθητικο-καλλιτεχνικούς κύκλους και να ζητήσει τη γνώμη τους. Σχεδόν όλοι οι καλλιτέχνες στους οποίους απευθύνθηκε, μη εξαιρουμένων και των καθηγητών του Πολυτεχνείου, οι οποίοι από καλοσύνη ίσως απέφυγαν να θίξουν δημοσίως πρόσωπα και πράγματα που σχετίζονταν με το ίδρυμά τους, εκφράστηκαν δυσμενέστατα «διά το εξάμβλωμα του χώρου των Παλαιών Ανακτόρων».

Διαβεβαίωσαν ότι και από αρχιτεκτονικής απόψεως «έβλαψε τούτο σημαντικώς την θέσιν και την θέαν των Παλαιών Ανακτόρων, τα οποία, ως σήμερα, μέχρι της στιγμής που τους επεκάθησαν την ανορθογραφίαν αυτήν, εθαυμάζοντο, εθαυμάσθησαν και θα εθαυμάζοντο και από τους Έλληνας και από τους ξένους περιηγητάς, ως ένα κόσμημα της πρωτευούσης».

Η καλή προοπτική των Παλαιών Ανακτόρων καταστράφηκε. Αρκούσε ένας απλός περίπατος να το αποδείξει σε όποιον δυσπιστούσε: «Τα Ανάκτορα αιωρούνται σήμερον υπέρ την κεκαλυμμένην από το μάρμαρον του Αγνώστου βάσιν των, έχασαν την γραφικότητά των, επνίγησαν μέσα εις του σκαλισμένου προστεθέντος ανοσιουργήματος την επιφάνεια».

Κατεδαφίσατε άνευ δισταγμού το ανοσιούργημα Facebook Twitter
«Η γραφική παλαιά πλατεία των παλαιών ανακτόρων, εις την κορυφήν της οποίας ωρθούτο άλλοτε απομεμονομένον και περίοπτον το σεμνόν βαυαρικόν κτίριον των παλαιών ανακτόρων».

Η ωραία, η ευλαβής, η σεβαστή, η ιερή ιδέα μεταμορφώθηκε, χάρη στον ετσιθελισμό των αρμοδίων, σε παγωμένο όγκο, ο οποίος κανέναν δεν είναι δυνατόν να συγκινεί, κανέναν δεν είναι δυνατόν να μεταρσιώνει. Ο καλλιτέχνης φρίττει και αποστρέφει το πρόσωπο, ο «εστέτ» μορφάζει και αντιπαρέρχεται, ο κοινός διαβάτης στέκεται, παρατηρεί, απορεί και ίσως ρωτά τι «θέλει να πει αυτό το πράγμα».

«Παρ' όλους τους στεφάνους, τας τελετάς, τας εορτάς και τα ιερά μυστήρια, το μνημείον του ατυχούς αγνώστου νεκρού δεν κατορθώνει να συγκινήσει κανένα, δεν λέει τίποτε σε κανενός ψυχή, δεν υποβάλλει, δεν μεταρσιώνει, δεν νικά των εγκοσμίων την ματαιότητα, ούτε μαγνητίζει του νου τας αποκρύφους ευλαβείς πηγάς».

Ο ενδιαφερόμενος κόσμος της τέχνης ήταν αποφασισμένος –σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ– να πολεμήσει με ειλικρινές σθένος για τη διόρθωση του «φρικώδους λάθους». Μάλιστα το Σωματείο των Ελλήνων Γλυπτών «σύσσωμον εξεγέρθηκε και διαμαρτυρόμενο κάκισε την κακήν ιδέαν και την χειρίστην εκτέλεση».

Οι αυριανοί Έλληνες ίσως θα λυπούνται, ίσως θα διασκεδάζουν εις βάρος μας

Σε μια ύστατη κραυγή απελπισίας σχολιάζει ο συντάκτης: «Δεν πρέπει, ασφαλώς δεν πρέπει, να ανασηκώσωμεν μοιρολατρικά τους ώμους και να πούμε: “Κατεσκευάσθη πλέον. Αφού κατεσκευάσθη, τι θέλετε να κάμωμεν;”. Απλούστατα, πρέπει να αναγνωρισθή, ότι έγινε ένα μεγάλο λάθος, ότι το λάθος αυτό, ευτυχώς, δεν είναι προς θάνατον και ότι απομένει καιρός να μη κληροδοτήσωμεν εις τας μελλοντικάς γενεάς το καλλιτεχνικόν αυτό άγος που απεφασίσαμεν να τους κληροδοτήσωμεν».

Πλημμυρισμένος από το πέλαγος των διαμαρτυριών, ένωσε και εκείνος τη φωνή του με εκείνων «που δικαίως φωνάζουν και οικτίρουν». Ο μεγάλος φόβος του συντάκτη ωστόσο φαίνεται πως δεν επαληθεύτηκε.

«Οι αυριανοί Έλληνες ίσως θα λυπούνται, ίσως θα διασκεδάζουν εις βάρος μας. Εάν δεν έχουν δε τίποτε καλύτερον να κάνουν, θα προσθέτουν, ότι εις την γενικήν φθοράν που εμάστιζε την δευτέραν εικοσιπενταετηρίδα του 20ού ελληνικού αιώνος, επλήρωσε και η τέχνη τον κακόν φόρον της, αφήσασα ως ανεξάλειπτον δείγμα της καταπτώσεώς της έναν αρχαίον οπλίτην κακήν κακῶς κείμενον επί λίθου, δια να συμβολίζη δήθεν, την θαρραλέαν ελληνικήν γενεάν και το υπερόχως ευλαβές δράμα του εκπνεύσαντος εις το καθήκον του στρατιώτου».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM