Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Είναι καιρός να γίνει ένας απολογισμός όχι μόνο των ανθρώπινων ζωών που χάθηκαν στη Γάζα αλλά και της πολιτισμικής καταστροφής που έχει υποστεί η περιοχή.
0


ΚΑΘΩΣ Η ΚΑΤΑΠΑΥΣΗ
 του πυρός φέρνει μια σχετική, έστω και εύθραυστη, ειρήνη στην κόλαση στην οποία έχει μετατραπεί η Γάζα, είναι καιρός ίσως για έναν απολογισμό όλων όσα έχουν χαθεί. Το ανθρώπινο κόστος αυτού που η επιτροπή έρευνας του ΟΗΕ αναγνωρίζει ως γενοκτονία είναι φυσικά ανυπολόγιστο, αλλά λίγοι γνωρίζουν πόση πλούσια ιστορία και αρχαιολογία έχουν επίσης καταστραφεί μέσα σ’ αυτούς τους φρικτούς μήνες. Αυτό ενισχύεται από την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι η Γάζα δεν ήταν παρά ένα τεράστιο στρατόπεδο προσφύγων χτισμένο σε ένα πρόσφατα κατοικημένο τμήμα της ερήμου. Αυτό είναι εντελώς λάθος. Στην πραγματικότητα, η Γάζα είναι ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη.

Η Γκόλντα Μέιρ είχε κάνει κάποτε την περιβόητη δήλωση ότι «δεν υπάρχουν Παλαιστίνιοι», αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η Παλαιστίνη είναι ένα από τα παλαιότερα τοπωνύμια της ανθρωπότητας και οι αναφορές σε έναν λαό που πήρε το όνομά του από αυτήν είναι τόσο παλιές όσο και η ίδια η γραφή. Παλαιστίνη ήταν το καθιερωμένο όνομα για την ακτογραμμή μεταξύ Αιγύπτου και Φοινίκης τουλάχιστον από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.: τα αρχαία αιγυπτιακά κείμενα αναφέρονται στο «Peleset» από το 1450 π.Χ. περίπου, οι ασσυριακές επιγραφές στο «Palashtu» το 800 π.Χ. περίπου και ο Ηρόδοτος, το 480 π.Χ. περίπου, στην «Παλαιστίνη».

Η αραβική κατάκτηση της Γάζας θεωρούνταν παλιότερα ως σημαντική καμπή στην ιστορία της περιοχής, αλλά, σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς και αρχαιολόγους που ειδικεύονται σε αυτή την περίοδο, η κατάκτηση είναι σχεδόν αόρατη από αρχαιολογική άποψη.

Η Γάζα αναφέρεται για πρώτη φορά ως στρατηγικό «έπαθλο» σε μια αιγυπτιακή επιγραφή του Φαραώ Τούθμωσι Γ' τον 15ο αιώνα π.Χ., όπου αναγράφεται ως «Ghazzati». Για περισσότερα από 4.000 χρόνια η περιοχή υπήρξε ένα πολυεθνικό και πολυπολιτισμικό σταυροδρόμι που συνέδεε την Αφρική με την Ασία και την έρημο με τη Μεσόγειο και αποτελούσε το τέλος της διαδρομής των καραβανιών από την Αραβία μέσω της Πέτρας. Ήταν επίσης ένας κρίσιμος στρατηγικός και οικονομικός κόμβος: ένα συχνά εκπληκτικά πλούσιο λιμάνι, από το οποίο εξάγονταν στην Ελλάδα και τη Ρώμη μπαχαρικά, θυμίαμα, αρώματα και κρασιά από τη Δυτική Ασία, αλλά και ένα επιβλητικό φρούριο που προστάτευε τη στρατηγικά κρίσιμη διαδρομή που οδηγούσε από την ανατολική ακτή της Μεσογείου στην Αίγυπτο.

Οι ξένοι επισκέπτες της Γάζας μέσα στους αιώνες σχολίαζαν συχνά την πλούσια βλάστηση και τη γεωργική ποικιλία της, αποτέλεσμα των υπόγειων υδάτων και του μεσογειακού κλίματος. Αυτά είναι τα στοιχεία που επέτρεψαν στη Γάζα να καλλιεργήσει τα εξαιρετικά σταφύλια τα οποία για πολλούς αιώνες μετατρέπονταν σε ένα πολύ φημισμένο γλυκό κρασί, κάτι σαν το Château d’Yquem του κλασικού κόσμου. Μια έκθεση με τις διασωθείσες αρχαιότητες της Γάζας, που παρουσιάζεται αυτήν τη στιγμή στο Institut du Monde Arabe στο Παρίσι, ανοίγει με τα υπέροχα «τορπιλοειδή αγγεία» στα οποία οι κάτοικοι της Γάζας εξήγαγαν το κρασί τους. Μέχρι και τον 6ο αιώνα μ.Χ. αυτοί οι αμφορείς έφταναν μέχρι τη Γαλλία και την Αγγλία.

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με τις διασωθείσες αρχαιότητες της Γάζας στο Institut du Monde Arabe.

Κάθε υπερδύναμη που διαδεχόταν η μία την άλλη στη Μέση Ανατολή ήθελε να κυριαρχήσει τη Γάζα, και κατά τη διάρκεια των αιώνων μια σειρά από αυτοκρατορίες – πρώτα οι Αιγύπτιοι, οι Ασσύριοι, οι Βαβυλώνιοι, οι Πέρσες, οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι και αργότερα το Χαλιφάτο των Ομεϋαδών, οι Μαμελούκοι, οι Τούρκοι και οι Βρετανοί– έρχονταν για να την κατακτήσουν. Αυτοί που μοιάζουν να απουσιάζουν από το χρονολόγιο των πολιορκιών και των κατακτήσεων της Γάζας είναι οι ντόπιοι που ζούσαν πάντα εδώ, αιώνα με τον αιώνα, η θρησκευτική πίστη των οποίων εξελίχθηκε σταδιακά από τον παγανισμό στις τρεις αβρααμικές θρησκείες, και η κυρίαρχη γλώσσα τους μεταβλήθηκε από την αραμαϊκή στην ελληνική και στη συνέχεια από την ελληνική στην αραβική.

Η αρχαιολογική έρευνα δείχνει ότι το DNA των διαφορετικών λαών που έζησαν εδώ παρέμεινε αρκετά σταθερό ανά τους αιώνες: οι σύγχρονοι κάτοικοι αυτής της γης, τόσο οι Εβραίοι όσο και οι Παλαιστίνιοι, μοιράζονται σχεδόν τον ίδιο συνδυασμό ομάδων DNA με τους λαούς που έζησαν εδώ στην Εποχή του Χαλκού, τα σκελετικά υπολείμματα των οποίων έχουν εξεταστεί σε σύγχρονα εργαστήρια. Οι μειονότητες των Σαμαρειτών και των Παλαιστινίων Χριστιανών (οι τελευταίοι απόγονοι των πρώτων Χριστιανών) παρουσιάζουν γενετικά πρότυπα που είναι ιδιαίτερα κοντά σε αυτά που εξήχθησαν από αρχαία σκελετικά υπολείμματα.

Αν και η πόλη παρέμεινε ένα ισχυρό κέντρο παγανισμού πολύ αργότερα από άλλες πόλεις της περιοχής, η παραλία της ήταν επίσης η έδρα των πρώτων μοναστηριών της Παλαιστίνης, καθώς οι ακόλουθοι του Αγίου Αντωνίου της Αιγύπτου μετανάστευσαν εκεί, φέρνοντας το μοναστικό κίνημα στη Μέση Ανατολή. Σύντομα «η έρημος έγινε πόλη», καθώς μοναστήρια ξεφύτρωσαν σε όλη την περιοχή. Το 406, η αυτοκράτειρα Ευδοξία παρείχε τα χρήματα για την κατασκευή ενός καθεδρικού ναού στη Γάζα και, μέχρι το τέλος του 6ου αιώνα, είχε χτιστεί η περίφημη εκκλησία του Αγίου Σεργίου.

Γάζα, ένα από τα παλαιότερα αστικά κέντρα του πλανήτη Facebook Twitter
Χάρτης της Παλαιστίνης, 1851. Φωτ.: Wikipedia

Η αραβική κατάκτηση της Γάζας θεωρούνταν παλιότερα ως σημαντική καμπή στην ιστορία της περιοχής, αλλά, σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς και αρχαιολόγους που ειδικεύονται σε αυτή την περίοδο, η κατάκτηση είναι σχεδόν αόρατη από αρχαιολογική άποψη. Τα σωζόμενα έγγραφα της περιόδου δείχνουν ότι για πολλά χρόνια μετά η Γάζα συνέχισε να είναι το διοικητικό κέντρο της περιοχής και οι ελληνόφωνοι χριστιανοί συνέχιζαν να διοικούν τη γραφειοκρατία. Με τον καιρό, οι κάτοικοι της Παλαιστίνης αποδέχτηκαν τη γλώσσα, την κυβέρνηση και τη θρησκεία των νέων κυρίαρχών τους, αλλά ήταν μια σταδιακή διαδικασία μετάβασης που διήρκεσε πολλούς αιώνες, ο προηγούμενος πολιτισμός δεν τελείωσε ξαφνικά. Οι Άραβες κατακτητές αποτελούσαν μια μικρή στρατιωτική ελίτ, ενώ ο τοπικός πληθυσμός παρέμεινε σχεδόν ο ίδιος.

Η Γάζα συνέχισε να ακμάζει κατά τη διάρκεια των Σταυροφοριών, όταν παραχωρήθηκε στους Ιππότες για να φυλάσσουν τα σύνορα με την Αίγυπτο. Ακόμη περισσότερο άκμασε μετά την εκδίωξη των Σταυροφόρων από τους Μαμελούκους, οι οποίοι γέμισαν τη Γάζα με όμορφα τζαμιά και καραβανσεράι. Κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η Γιάφα και η Άκρα αντικατέστησαν τη Γάζα ως τα πιο ευημερούντα λιμάνια της περιοχής, από τα οποία εξάγονταν το βαμβάκι της Γαλιλαίας και τα πορτοκάλια της Γιάφας, αλλά η Γάζα παρέμεινε ένα πολύ σημαντικό περιφερειακό κέντρο.

Ήταν το πεδίο μάχης στο οποίο ο οθωμανικός στρατός αντιμετώπισε τους Βρετανούς στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Εδώ, πολλοί από τους ίδιους οθωμανούς στρατιώτες που είχαν νικήσει τους Βρετανούς στη Καλλίπολη υπερασπίστηκαν και πάλι τα χαρακώματα ενάντια σε μια μεικτή δύναμη Βρετανών, Ινδών και Ανζάκ που κατευθυνόταν βόρεια από την Αίγυπτο, οπλισμένη με δηλητηριώδες αέριο – εδώ ήταν και τα πρώτα άρματα μάχης που είδε ποτέ η Μέση Ανατολή, τα οποία είχαν μεταφερθεί από το Δυτικό Μέτωπο με την ελπίδα να επιτύχουν μια σημαντική νίκη. Οι οθωμανικές γραμμές τελικά έπεσαν στην τρίτη μάχη της Γάζας στις αρχές Νοεμβρίου του 1917. Στις 2 Νοεμβρίου, εκδόθηκε στο Λονδίνο η Διακήρυξη Μπάλφουρ, που άλλαξε για πάντα το μέλλον της περιοχής. Μέχρι το τέλος του 1948, η Γάζα ήταν το σπίτι εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστινίων, οι οποίοι εκτοπίστηκαν από τη Νάκμπα.

Με στοιχεία από «The Guardian».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ